DR: Styrelse slettede kritik af energispareordning
Den såkaldte energispareordning kostede sidste år danske energikunder omkring 1,6 milliarder kroner og har været plaget af mange fejl i de undersøgte projekter.
Læs også: Håndværkere kritiserer svindel med energispareordning
Det viser en sammenstilling af resultaterne fra de seneste fem års kontrol af ordningen, som DR har foretaget .
Ordningen går i korthed går ud på, at energiselskaberne skal realisere en vis mængde energibesparelser om året, mens omkostningen til dette sendes videre til forbrugerne, og netop nu er en forlængelse af ordningen ved at blive forhandlet på plads mellem energiselskaberne og energi-, forsynings- og klimaministeriet.
Læs også: Mindre støtte til energibesparelser og nye regler på byggeområdet
Energispareordningen omfatter årligt mere end 100.000 projekter, hvoraf der udføres stikprøvekontrol af mellem 100 og 150 projekter.
DR påviste i sommer, at disse stikprøvekontroller i de seneste år har vist fejl i op mod hver tredje undersøgte energibesparelse. En oplysning, som har fået Statsrevisorerne til at beslutte at lade Rigsrevisionen granske ordningen.
Læs også: Statsrevisorer vil endevende energispareordning
Røde streger over kritik
En ny aktindsigt, som DR har fået, viser nu, at Energistyrelsen, der har til opgave at føre overordnet tilsyn med ordningen, flere steder i sidste års kontrolrapport slettede anbefalinger og kritik af styrelsen, som det uvildige rådgivningsfirma Niras kom med i en intern version af rapporten.
Læs også: Organisationer raser: Minister vil bruge energisparepenge på varmepumper og biogas
I en ikke-offentliggjort version af stikprøvekontrollen skriver det rådgivende firma for eksempel, at de eksisterende registreringssystemer hos de undersøgte energivirksomheder ikke altid virker efter hensigten, og at der hos en af virksomhederne mangler dokumentation for realisering af spareprojekterne.
Kritikken affejede Energistyrelsen imidlertid som en udokumenteret formodning, og styrelsen forslog i stedet, at rådgiveren slettede afsnittet i den endelige rapport.
Læs også: Mindre støtte til energibesparelser og nye regler på byggeområdet
Slutbrugere var ikke klar over tilskud
I stikprøvekontrollen har den uvildige rådgivningsvirksomhed Niras desuden lavet interview med syv såkaldte slutbrugere.
Det er altså de kunder, der har fået foretaget arbejde eller selv har udført energiforbedringer med tilskud fra ordningen.
Læs også: Ny runde i slagsmålet om vores milliardskat for at spare på energien
Ifølge den interne rapport svarede fire ud af de syv slutbrugere, at de slet ikke var klar over, at de fik tilskud til energibesparelserne gennem ordningen.
'Det er tilsyneladende ikke altid, slutbrugeren kender til (eller kan huske), at der er ydet et tilskud, hvilket kan tyde på, at aktøren ikke har informeret klart nok om det, for eksempel fordi tilskuddet er udmøntet i en reduktion i prisen, snarere end en direkte udbetaling,' skriver Niras i den interne rapport.
Læs også: Rådgivere raser: Energibesparelser er 100 millioner kr. for dyre
Kun én af de syv interviewede slutbrugere siger, at muligheden for at få tilskud havde indflydelse på beslutningen om at udføre energiforbedringen.
Tilskud uden betydning
'Det er altså i overensstemmelse med tidligere undersøgelser konstateret, at tilskuddet ofte ikke har en betydning for beslutningen om at lave energirenovationer eller energibesparende tiltag såsom eftersyn,' forsætter rådgiverens kommentar i rapporten.
Energistyrelsen kommentar til afsnittet lyder: »Slet. Ikke del af opgaven«.
Læs også: Regeringen beskyldt for at bryde energiforlig: Skærer tre år af spareaftale
I den endelige rapport, som styrelsen publicerede sidste år, er hele afsnittet om slutbrugerne klippet ned til kun at indeholde information om, at der er dokumentation for de udførte projekter.
Energistyrelsen, der fører tilsyn med selskabernes brug af Energispareordningen, har ikke ønsket at stille op til interview med DR, men har givet udtryk for, at man vil sende en skriftlig kommentar.
Læs også: Spild af penge at støtte private energisparelser
Rådgivningsfirmaet Niras har på grund af sin kontrakt med Energistyrelsen ikke mulighed for at udtale sig.
Brancheorganisationen De Frie Elselskaber mener også, at tilsynet med energispareordningen er mangelfuld. Direktør Jette Miller fortæller DR, at både de, organisationer og forbrugere gentagne gange har henvendt sig til styrelsen og energitilsyn med konkrete klager om ordningen, men at der intet sker.
»Det her er forbrugernes penge, og at man som myndighed har et ansvar for at vogte forbrugernes penge; særligt i en situation, hvor pengestrømmene er så uigennemsigtige, som de er her,« siger Jette Miller til DR.
