Dong Energy: Sådan kan vi hurtigt reparere en strømafbrydelse

Forudse fejlene, inden strømmen går. Guide montørerne direkte til defekte kabler. Dong har samkørt netovervågning, kundeforbrugsdata og et GIS-system for hurtigere at få strømmen tilbage til kunderne.

Der er stille og roligt i overvågnings- og kontrolrummet hos Dong Energy Distribution i Virum fredag formiddag – selvom et voldsomt tordenvejr lige er rullet hen over området.

I det store lyse lokale sidder en lille håndfuld personer ved store skærme og holder øje med 7.000 kilometer 10 kV kabler, 10.000 små og store transformerstationer samt tilstanden generelt i distributionsnettet i København og i Nordsjælland.

Indtil for cirka ti år siden – hvor el-ledninger hang på master oppe i luften - ville sådan et tordenvejr have resulteret i fem-otte strømafbrydelser i 10-kV nettet. Men i dag er stort set alle el-ledninger gravet ned i jorden, og derfor er et tordenvejr ikke mere ensbetydende med strømafbrydelser.

Læs også: 37.000 østjyske husstande uden strøm under stormen

Dong Energy Distributions overvågningscenter i Virum.

Strømafbrydelser forekommer dog stadig – omkring 500 om året på hele Dong Energy Distributions 10-kV net. I 2015 er gravearbejder hovedårsagen til strømafbrydelser.

Guider montørerne til fejlen

For hurtigere at kunne konstatere, lokalisere og reparere distributionsnettet og hurtigere kunne underrette de berørte kunder har Dong Energy de seneste fire år kørt et stort it-projekt, der nu har fået helt nyt overvågningssystem, Distribution Management System (DMS), til at tale med SAP-kundesystemet og med det GIS-system, der holder styr på placeringen af de mange kabler og transformere.

Senior overvågningsspecialist Palle Jørgensen forklarer, at det nye system bevirker, at man – næsten samtidig med at fejlen tikker ind – kan se, hvilke kunder der bliver berørte og give kundecentret besked:

»DMS hjælper os så med ren fysisk at finde den rette transformer og med at guide montørerne derhen så hurtigt som muligt. Faktisk kan transformerne godt være gemt i et industriområde eller et buskads og være svære at finde, hvilket igen forlænger perioden uden strøm for kunderne,« siger han.

Senior overvågningsspecialist Palle Jørgensen fra Dong Energy Distribution viser, hvordan det nye system hurtigt giver overblik over det fejlramte område. (Foto: Sanne Wittrup)

Forebygger strømafbrydelser

Han tilføjer, at noget af det særlige ved systemet er, at det både giver et elektrisk-skematisk overblik og en geografisk visningsmulighed. Netop kombinationen af disse to visninger hjælper netcenteret med at finde frem til fejlen og få genetableret strømmen hurtigt i samarbejde med folkene i marken.

»Systemet kan også foreslå en omlægning af elforsyningen til et bestemt område, hvis en alarm for eksempel indikerer overbelastning af en ledning et eller andet sted i systemet. På den måde kan vi reparere ledninger, før de udvikler sig til fejl og deciderede strømafbrydelser,« fortæller Palle Jørgensen, der har arbejdet i kontrolrummer i Dong Energy Distribution i 32 år.

Læs også: Dong vil ikke sælge det københavnske elnet

På sigt er det også meningen, at montøren ude i marken skal have en direkte webbaseret adgang til systemet og dermed kan komme til at spille en mere aktiv rolle, når reparationen skal foregå så hurtigt og smertefrit som muligt.

Investeringer kan målrettes

Projektleder på det store projekt Jacob Sucksdorff forklarer, at det nye system også giver nogle fremadrettede fordele, der kan bruges i en planlægningssituation.

»Vi har meget få måleenheder ude i vores net. Med DMS, som indeholder en meget stærk regnemaskine, kan vi i stedet beregne, hvordan effekten flyder rundt i elnettet og dermed få et overblik over tilstanden«, siger han.

Læs også: Energitilsynet: Netselskaber har investeret nok i elnettet

Koblingen mellem DMS, som beregner belastningssituationen i nettet og SAP-kundedatabasen, der leverer forbrugsdata for alle kunder, kan for eksempel afsløre, hvilke kabelstrækninger der er hårdt belastede og snart skal forstærkes - og hvilke man ikke behøver at bekymre sig om foreløbig:

»Investeringer i elnettet kan med andre ord fokuseres på de steder, hvor der virkelig er brug for det, hvilket helt sikkert vil spare os for en del penge,« påpeger han. Dong Energy har dog ikke sat tal på besparelsen.

Mere nøjagtige belastningsdata

I takt med at også privatkunder får fjernaflæste, digitale elmålere, vil disse belastningsdata blive endnu mere nøjagtige, ligesom man også vil kunne tilføje systemet data om egenproduktion – fra for eksempel solceller – som også vil påvirke effekt-situationen.

Dermed får selskabet gradvist et mere og mere pålideligt datagrundlag for sine scenarieanalyser omkring behovet for netudbygning.

Det store it-projekt - som ifølge Dong Energy har vakt opmærksomhed i udlandet – har kørt over fire år med et fast projektteam på omkring 15 personer. I alt har der været involveret omkring 125 personer i projektet med deltagere fra Danmark, Malaysia, Polen, Serbien og Spanien.

Én af de nære samarbejdspartnere i den store integrationsøvelse har været Schneider Electrics, der har leveret det nye DMS-system, og hvis system man har videreudviklet i fællesskab.

Prisen på projektet er ikke offentliggjort.

Kommentarer (6)

Det lyder som et suppekøkken som opfinder den dybe tallerken.

Det kan godt være det er bedre, smartere, mere moderne.
Men det lyder altså som noget der burde have været i brug siden grafisk it blev opfundet i 1985. Hvornår fik vi CAD ?

Men det er da rart at vide, at denne tallerken blev rund og hul i midten.

  • 0
  • 16

Er 12 timer hurtigt, som vi havde sidst? Og er 1-2 afbrydelser om måneden ok? - og det til trods for at ledningerne ER gravet ned (der var gået vand i en højspændingsledning sidst - DONG opgav, og satte en dieselgenerator op til byen)

Kom igen! SÅ hurtigt går det heller ikke hos DONG... men selvfølgeligt ærgeligt for alle de folk som måtte ud om aftenen for at rigge nødstrøm op. Men 12 timers afbrydelse bør ikke kunne foregå i vores moderne samfund. Jeg havde ondt af de småbørnsforældre den aften, som bor i området.

  • 3
  • 8

I artiklen "Faktisk kan transformerne godt være gemt i et industriområde eller et budskads og være svære at finde, hvilket igen forlænger perioden uden strøm for kunderne"

Fra byggeplaner og satellit-kort ved de vel præcis længde- og breddegrader (grader med 5 decimaler giver meter præcision) for hvor de transformere er placeret. Har alle service teknikere ikke en smart-phone med GNSS i lommen?

  • 3
  • 2

Er 12 timer hurtigt, som vi havde sidst? Og er 1-2 afbrydelser om måneden ok? - og det til trods for at ledningerne ER gravet ned (der var gået vand i en højspændingsledning sidst - DONG opgav, og satte en dieselgenerator op til byen)

Kom igen! SÅ hurtigt går det heller ikke hos DONG... men selvfølgeligt ærgeligt for alle de folk som måtte ud om aftenen for at rigge nødstrøm op. Men 12 timers afbrydelse bør ikke kunne foregå i vores moderne samfund. Jeg havde ondt af de småbørnsforældre den aften, som bor i området.

Cherry picking - "Cherry picking, suppressing evidence, or the fallacy of incomplete evidence is the act of pointing to individual cases or data that seem to confirm a particular position, while ignoring a significant portion of related cases or data that may contradict that position." [Wiki]

At udvælge én hændelse og tro at det gælder for alle afbrydelser, er meget forkert. Langt de fleste afbrydelser har varighed under 5 minutter.

Du får det også til at lyde som om DONG egentlig er ligeglade med afbrydelser, eller ihvertfald ikke gider gøre meget for at udbedre fejlene - det kunne ikke være længere fra sandheden. Selvom det kan virke fedt at være den lille forbruger der tør rakke ned på den store virksomhed, så kræver det nu engang at der er belæg for det.

DONG tjener penge på at levere stabil forsyning, som er direkte reguleret gennem deres performance - målt med Customer Average Interruption Duration Index (CAIDI) samt System Average Interruption Duration Index (SAIDI). Kort fortalt, så tjener de færre penge jo længere og jo oftere kunderne er uden strøm. Netop af samme grund har de mobile kraftværker. Dette skal sammenholdes med udgifterne til netinvesteringer - jo højere de er, jo færre penge må de opkræve i nettarif.

Det system har til formål at sikre en stabil forsyning, men uden at der bruges kæmpemæssige summer på unødvendige forstærkninger i nettet.

Jeg synes det er lidt trættende at der i hver artikel om DONG skal tales grimt om dem, eller hvor dårlige og inkompetente de er - og jeg arbejder der ikke engang, stakkels medarbejdere. Kom nu ind i kampen og før en saglig diskussion.

  • 12
  • 0

Jeg synes det er lidt trættende at der i hver artikel om DONG skal tales grimt om dem, eller hvor dårlige og inkompetente de er - og jeg arbejder der ikke engang, stakkels medarbejdere. Kom nu ind i kampen og før en saglig diskussion

Jeg arbejder der, men har vænnet mig til den ignorans der præger mange indlæg om dong! Men tak fordi du tænkte på os, det varmer.
Ps systemet afløser et ældre system der har været i brug siden 90 erne, og Dong (den gang nesa) var nogle af de første til at bruge den slags DMS systemer. Så det første indlæg i den her debat er endnu et bevis på småligheden og ignoransen der præger mange debatter. Ligesom kompleksiteten i de her systemer heller ikke er de fleste bekendt.

  • 4
  • 0

Og du har en smartphone med en nøjagtighed på 5 decimaler? Som virker indendørs også? Og man transformerstationer blev installeret for over 50 år siden!

  • 0
  • 0