Dong Energy-direktør ærgerlig over, at bioethanol-projekt må droppes

Som én af medejerne af projektet og potentiel investor i bioethanol- milliardprojektet Maabjerg Energy Concept er Dong Energy ærgerlig over, at man har været nødt til at droppe projektet.

Læs også: Stort bioraffinaderi i Maabjerg skrottet

Det siger adm. Direktør Henrik Poulsen i anledning af meddelelsen om, at bioraffinaderi-projektet ved Holstebro nu er opgivet.

»Vi ville gerne have bygget bioraffinaderiet, fordi det er et godt og visionært projekt, der kunne have været med til at skabe grundlag for nye vækstmuligheder i Danmark. På den baggrund er det ærgerligt, at vi ikke kunne få enderne til at nå sammen«, siger han.

Læs også: Omstridt bioethanolfabrik udskydes tre år

Planerne om et bioraffinaderi med biogas- og bioethanolproduktion tager udgangspunkt i Inbicon-teknologien, der udviklet hos Dong Energy gennem snart mange år.

Dialog kørt fast

At man trækker stikket lige nu handler ifølge Henrik Poulsen om, at dialogen med myndighederne var nået til et punkt og til en konklusion, hvor man ikke kunne se nogen vej frem:

Læs også: Energistyrelsen slår fast: Andengenerations biobrændstof behøver støtte

»Vi er lykkedes med at få en række af forskellige brikker på plads – heriblandt et bidrag fra EU. Men nu må vi bare erkende, at ikke kan etablere en samlet finansieringsløsning, der gør det muligt at bygge projektet«, siger han.

Ifølge bestyrelsesformand for Maabjerg Energy Concept, Jørgen Udby, havde Maabjerg Energy Concept i juni meldt ud med en ny finansieringsplan. Her hævede man egenkapitalen til 460 mio. kroner for de deltagende selskaber og bad regeringen om statsgaranti på et tilsvarende beløb. Endelig bad projektet om at måtte finansiere resten af byggeriet med lån, optaget med kommunale lånegarantier – ligesom fjernvarmeværker.

Ifølge Jørgen Udby fik man afslag på begge dele for 14 dage siden:

»I afslaget skriver ministeriet, at regeringen anser projektet som et kommercielt projekt og derfor ikke ønsker at give kommunegaranti til projektet«, forklarer han.

Maabjerg vigtigt for målsætning

Også olieselskabernes brancheforening, Energi- og olieforum, finder det meget beklageligt, at planerne om at etablere en dansk produktion af avanceret bioethanol nu opgives:

»Der er i den grad behov for, at udbuddet af avancerede biobrændstoffer øges i de kommende år, hvis vi skal lykkes med målsætningerne om en mere bæredygtig transportsektor,« siger direktør Jacob Stahl Otte.

Han henviser til Energifondens store analyse om en roadmap for grøn transport, der så sent som i vinteren 2015 konkluderede, at biobrændstoffer er den billigste vej til CO2-reduktion i transporten i de næste mange år.

»Det virker jo helt uforståeligt, at der fra politisk side har været opbakning til at støtte elbilerne med afgiftsfritagelser, der har kostet statskassen hundredevis af millioner kroner, uden at det i praksis har bidraget til CO2 reduktionen, mens der ikke kan skabes politisk enighed om at sikre en dansk produktion af avanceret bioethanol,« siger han.

Emner : Bioethanol
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Bioethanol og biogas er ikke en fordel for hverken miljø eller klima når det bare brændes af for varme eller i en bil.

Biogas er varm luft der ikke gør noget grønnere. Bioethanol er i samme retning...

Hvis vi vil gøre noget godt for klimaet er svaret elbiler koblet med sol og vind. Hvis vi vil gøre noget godt for lokalmiljøet er svaret - mindre diesel!

  • 5
  • 4

Hvis vi vil gøre noget godt for klimaet er svaret elbiler koblet med sol og vind. Hvis vi vil gøre noget godt for lokalmiljøet er svaret - mindre diesel!

Ganske enig - men da der pt er omkring 2.4 millioner fosilbiler (kilde: http://www.dst.dk/da/Statistik/NytHtml?cid...) kommer det altså til at tage noget tid at få alle dem udskiftet til noget mere miljøvenligt - og indtil da kunne det at få dem til at køre helt eller delvist på bioethanol eller biodiesel være et trin på vejen til at reducere vores CO2 udledning.

  • 0
  • 0

@Anders Würtz

Biogas er varm luft der ikke gør noget grønnere.

Det er ikke rigtigt. Hvis gylle ikke bliver behandlet af biogas-anlæg, men blot bliver smidt på mødding som i de "gode gamle dage" så har vi ikke undgået metan-udslippet, vi har derimod et 100% udslip af metan. Landbrug på Morten Kochs tid havde ikke mindre metan-udslip, der var blot ingen måleinstrumenter til at måle det og ingen der kendte de negative indflydelser.

Derfor er biogas vigtigt, vi får et ukontrolleret udslip af metan vendt til vedvarende energi-kilde der kan lagres. Selvfølgelig skal der sørges for at biogas-anlæg er tætte, og der skal forsat system-udvikles så biogas energi kan gøres billigere, men undvære biogas-anlæg det kan vi ikke.

  • 5
  • 0

Ingeniøren ensidigt en interesseorganisation som Energi- og Olieforum? Citatet: »Det virker jo helt uforståeligt, at der fra politisk side har været opbakning til at støtte elbilerne med afgiftsfritagelser, der har kostet statskassen hundredevis af millioner kroner, uden at det i praksis har bidraget til CO2 reduktionen, ... « indeholder to væsentlige misforståelser: 1) elbiler er nu blevet belagt med en ganske lav, men stigende registreringsafgift. Det er et år siden, og det står ganske klart, at elbilsaglet er gået i stå allerede nu. Det millionbeløb staten er gået glip af er fiktivt. Det er den sænkede registreringsafgift fra 180% til 150% på de største benzin- og dieselbiler til gengæld ikke. 2) Det er klart, at 8000 elbiler ikke alene kan sikre den nødvendige CO2-reduktion i transportsektoren, men iflg Klimarådet er elbiler og elbusser vejen frem: http://www.altinget.dk/artikel/klimaraad-e... Biomasse og biobrændsler er stadig vigtige for den grønne omstilling, men skal bruges klogt. Generelt skal vi passe på med at konvertere flere gange end højst nødvendigt, fordi der er energitab forbundet ved enhver konvertering. Der er ingen tvivl om, at halm brændt af til kraftvarme i vindstille perioder til fjernvarme og opladning af elbiler, er langt bedre udnyttet end halm til biobrændsel brændt af i en ineffektiv bilmotor uden anvendelse af spildvarmen. Som sædvanligt er det ikke "Enten Eller", men både og, så vi er nødt til at komme videre med elektrificeringen af transportsektoren.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten