Ved retten i San Francisco blev VW tirsdag dømt til at betale 14,7 mia. dollars, eller cirka 100 mia. kroner, i erstatning i forbindelse med dieselskandalen, der rullede sidste efterår. Det skriver blandt andet Reuters.
Afgørelsen fra den amerikanske domstol var forventet og sætter nu foreløbigt punktum i sagen på det amerikanske marked. VW’s administrerende direktør, Matthias Muller, kalder det en vigtig milesten på vejen frem mod at få ryddet op i det problem, VW selv har skabt.
Læs også: Dieselskandalen giver beskidt luft i et årti endnu
Dommeren, Charles Breyer, afviste de bilejere, som mente, at erstatningen var for lille. I stedet kaldte han beløbet for fair og i en størrelsesorden, hvor alle er i stand til at nå målet om at få bilerne væk fra vejen hurtigst muligt.
Sælg eller få den fikset
Afgørelsen omfatter cirka 470.000 VW dieselbiler solgt i USA med 2,0 liter-motor, og ejerne vil blive tilbudt at kunne sælge bilen tilbage til VW eller få den fikset, så den igen lever op til amerikanske emissionskrav.
Læs også: Dieselskandalen får bilproducenter til at skrotte de små motorer
Hvis ejerne vælger at sælge bilen tilbage til VW, bliver det til en brugtvognspris svarende til tidspunktet lige før, skandalen rullede, plus ekstra 35.000 til 67.000 kroner i kompensation. I alt forventes det, at denne del af dommen vil lægge beslag på 67 mia. kroner.
Elbusser til indianere
De resterende 33 mia. kroner vil gå til en lang række projekter, som blandt inkluderer udskiftningen af forurenende busser i indianerreservater, opbygning af en infrastruktur til opladning af elbiler samt etablering af delebilordninger med CO2-neutrale biler.
Stor straf, hvis VW fejler
Ejerne af de berørte biler skal registrere sig via et website inden september 2018, hvilket 340.000 allerede havde gjort ved udgang af september i år.
Hvis VW ikke inden 2019 har formået at håndtere mindst 85 procent af alle de bilejere, som ønsker at få del i pengene, skal der yderligere falde 570 mio. kroner i straf for hvert procentpoint, der mangler op til de 85 procent. Dertil kommer ekstra 90 mio. kroner til en speciel fond i Californien.
Læs også: VW-topchef kendte til fusk med snyde-software
For at kunne håndtere alle de kommende tilbagekøb af biler vil VW ansætte 900 personer, som skal udstationeres hos mærkets forhandlere i USA.
Mangler stadig 3,0 liter diesel
Domsafgørelsen omfatter som nævnt kun biler med 2,0 liter diesel. Men i USA kører der et lignende søgsmål mod VW omfattende 80.000 biler med 3,0-liters diesel-motorer.
Det er forventningen, at VW slipper for at købe disse biler tilbage for i stedet at tilbyde en gennemgang af bilerne, så de kan overholde amerikanske emissionskrav.
Læs også: Selv de nyeste dieselbiler udleder langt mere NOx, end de er godkendt til
Selv om den amerikanske del af det retslige efterspil på dieselskandalen nu er kommet et skridt videre, så er den langtfra overstået for VW.
I Tyskland står VW foran sagsanlæg fra 1.400 investorer på tilsammen 60 mia. kroner, og i Australien har en gruppe investorer gjort krav på 13,4 mia. kroner.
I alt har VW afsat 120 mia. kroner til at dække erstatninger.
