Dødsulykke i Sig: Usikret jernbaneoverkørsel skulle have været nedlagt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dødsulykke i Sig: Usikret jernbaneoverkørsel skulle have været nedlagt

PLUS.
Illustration: Havarikommissionen

En ældre kvinde og en taxichauffør blev dræbt af et Arriva-tog sidste år. Lokomotivfører havde indberettet overkørslen, som altid stod åben, og som ville være blevet nedlagt, hvis ikke signalprogrammet var forsinket.

Da en minibus for et år siden blev ramt af et Arriva-tog med 85 kilometer i timen i en usikret jernbaneoverkørsel, skyldtes det sandsynligvis, at bussens chauffør ikke havde orienteret sig ordentligt. Men påkørslen ville slet ikke have fundet sted, hvis det nye signalsystem til fjernbanen, ERTMS, ikke

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

havde været forsinket. Det viser Havarikommissionens rapport om dødsulykken, som dræbte chaufføren og hans 80-årige passager og forårsagede lettere skader hos enkelte passagerer i toget. Havarikommissionen kommer ikke med egentlige sikkerhedsmæssige anbefalinger i rapporten, idet Banedanmark har oplyst, at man vil stoppe med at bygge den type usikrede overkørsler og sikre eller nedlægge...