Dødsdømte Sonos-højttalere får stadig ikke ny software – men de får lov at overleve
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dødsdømte Sonos-højttalere får stadig ikke ny software – men de får lov at overleve

Ældre Sonos-udstyr som denne ZonePlayer ZP120 får ikke længere softwareopdateringer. Illustration: Robert Wetzlmayr

Sure kunder der højlydt brokker sig over udsigten til ubrugelige højtalere får nu Sonos-topchefen Patrick Spence til at undskylde Sonos’ beslutning om at droppe softwareopdateringer til alle ældre højtaler- og lydsystemer der er frigivet i perioden mellem 2005 til 2011.

I et blogindlæg beklager han virksomhedens beslutning, og understreger, at Sonos-højtalere fortsat vil kunne bruges efter maj i år. Det sker efter en lille uge med heftig kritik af udfasningen af lydudstyr lanceret mellem 2005 til 2011.

Det drejer sig blandt andet om modeller som Zone Players, Connect og Connect:Amp, der er blevet solgt frem til 2015.

På trods af undskyldningen bliver der dog ikke grundlæggende ændret ved, at legacy-modellerne fra maj ikke længere vil få softwareopdateringer med nye funktioner. Sonos vil dog, i det omfang det er muligt, opdatere dem med sikkerhedspatches og fejlrettelser.

»Mens Sonos legacy-produkter ikke får nye software features, så lover vi at holde dem opdaterede med fejlrettelser og sikkerhedspatches så længe det er muligt, skriver Patrick Spence i blogindlægget.

Hvor længe virksomheden forventer at være i stand til at lukke sårbarheder i højtaler-softwaren fremgår dog ikke af blogindlægget.

Læs også: Ny smartphone kan skilles ad med en skruetrækker

Sonos: »Mikrochips og hukommelse kan ikke tåle opdateringer«

Kritikken af Sonos rammer særlig hårdt fordi Sonos har markedsført sine produkter som langtidsholdbare.

»Vi er meget stolte af, at vi har bygget langtidsholdbare produkter, som vores brugere stadig har glæde af. Faktisk er 92% af alle produkter, som Sonos nogensinde har produceret, stadig i brug i dag. Det er ret enestående i forbrugerelektronikkens verden. Men vi er altså nu kommet til et punkt, hvor nogle af de ældste produkter simpelthen har nået deres tekniske grænse for hukommelse og processorkraft,« skrev Sonos tidligere på ugen i den oprindelige meddelelse om stop for softwareopdateringer.

Hvert enkelt Sonos-produkt har en mikroprocessor, flash-hukommelse og andre komponenter, som man typisk finder i computere og smartphones. Det er her problemet opstår i følge Sonos, som forklarer at de manglende softwareopdateringer skyldes, at den hardware ikke er bygget til de nye funktioner, som Sonos forventer at lancere over de kommende år.

Læs også: Igen-igen: Apple spænder ben for uafhængige reparationer

Tredjepart kan forstyrre

Selvom Sonos tidligere har understreget at højtalerne fortsat vil fungere, og altså også få sikkerhedsopdateringer fremadrettet, så kan der potentielt godt opstå udfordringer med at få alle funktionaliteter til at fungere fremadrettet, eksempelvis hvis en tredjepart, musiktjenester som Spotify ændrer i deres måde at streame lyd, som så vil kræve nye softwareopdateringer fra Sonos.

Flere eksperter har kritiseret Sonos for at stoppe opdateringerne af deres højtalere. For audio-udstyr som Sonos' bliver sjældent slidt ned og kræver ikke avanceret teknologi lyder det.

»Højtalere (og andet audio-udstyr, som for eksempel forstærkere) er nogle af de mest holdbare produkter du kan købe. De er ret simple, designet til at holde og ændrer sig ikke som meget andet teknologi, og derfor er opdateringer sjældent nødvendige, siger Whitson Gordon, redaktør på reparationssitet iFixit.

Eksemplet med Sonos’ stop for softwareopdateringer understreger, hvordan elektronikproducenterne i dag selv kan regulere levetiden på mange af deres produkter, fordi de med et stop for softwareopdateringer gør produkterne ubrugelige eller mindre fordelagtige, også selv det fysiske udstyr ikke fejler noget.

Læs også: 'Genbrugstilstand' gør din Sonos-højttaler ubrugelig. Absurd og skandaløst, siger kritikere

Opfordrer til at skrotte velfungerende udstyr

Sonos er bygget som et modulært system, hvor man løbende kan tilføje enheder til det samlede anlæg, der kan strække sig over flere rum i et hus. Derfor har mange kunder ofte Sonos-udstyr der er indkøbt over en længere periode. Det betyder at hvis man kobler nye Sonos-højtalere sammen med ældre, som ikke længere understøttes af Sonos, kan de nye højtalere heller ikke opdateres.

Det er ikke mere end måned siden at Sonos også var i vælten, da det kom frem, at et særligt såkaldt Trade Up-program, en ‘genbrugstilstand, gør produkterne ubrugelige. Et tilbud til eksisterende Sonos-kunder kræver, at de sætter deres nuværende produkter i en såkaldt »genbrugstilstand«. Herefter kan de ikke længere sælges videre eller benyttes, men må kasseres.

Det har mødt stort kritik at Sonos på den måde forhindrer velfungerende højtalere i at blive genbrugt, men i stedet ender som elektronikskrot.

»Det er helt absurd, det her. Det er et ekstremt og skandaløst tilfælde på planlagt forældelse, og det burde forbydes,« sagde Michael Minter, programleder i tænketanken Concito til Ingeniøren.

Læs også: Sonos om indbygget forældelse: Vi følte, at det var det mest ansvarlige

Ifølge Carl Dalhammer, der er seniorforsker ved The International Institute for Industrial Environmental Economics på Lunds Universitet i Sverige, er Sonos ikke de eneste elektronikproducenter der opfordrer til at skrotte velfungerende elektronik.

»Vi er nødt til at se på det her i et større perspektiv. Vi spilder så mange af de ressourcer, som vi ikke har nok af, når gode produkter i fin stand smides ud, selvom de sagtens kunne repareres og genbruges,« har Carl Dalhammer udtalt til Ingeniøren.

Læs også: Forsker om Sonos' 'genbrugstilstand': Det perfekte eksempel på planlagt forældelse

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kunne man forestille sig at producenterne kunne blive certificeret i genbrugelighed, hvor de efter nogle år tilbød opgraderingskort der udskiftede selve hoveddelen af komponenten med et ny mikroprocessor/humommelse? Så kunne de sælge deres produkter som mere bæredygtige?

  • 1
  • 0

"Bemærk venligst, at fordi Sonos er et system, bruger alle produkterne den samme software. Hvis nye produkter forbliver forbundet til ældste generation produkter efter maj, vil disse heller ikke modtage softwareopdateringer og nye funktioner."

Mine 2019 højttalere vil så heller ikke blive opdateret, hvis jeg beholder min Connect!!

  • 2
  • 1

The Verge har et interview hvor følgende citat er fra:
"Spence again confirms that Sonos is planning a way for customers to fork any legacy devices they might own off of their main Sonos system with more modern speakers. "

Så det lader til at de kommer med en løsning til at dele ens system, så de nye enheder kan have nyeste software og funktioner.

Hvilke begrænsninger det så giver må man jo vente og se.

  • 2
  • 0

Jeg har gennem længere tid været i korrespondence med Danfoss om deres CC/Link system. (CC/Link flytter varmesystemet over i IoT segmentet, og det er et system, som jeg egl er super-glad for.)
Så vidt jeg kan forstå, så arbejder de på "en ny generation" med flere gode features - features, som man ikke kan få på det nuværende system, bl.a. fordi de kører med lukket protokol/lukket API. Desværre, så er udsigten lige nu, at ejere af alle "gamle" prodkuter (varer, der stadig sælges) efterlades på perronen, idet bagudkompatibilitet ikke ser ud til at være en prioritet.
Det betyder, at hvis man vil have adgang til nye features, så skal man bytte samtlige forbundne enheder i huset. Dvs. alle termostater, fjernvarmeunit, gulvvarmestyring, temperatur-følere, kedelrelæ etc. Danfoss skifter til e ny teknologi/protokol, og så vidt jeg er orienteret vil der ikke blive lavet en gateway til det "gamle" udstyr. Jeg har prøvet at fortælle dem, at det ikke er, hvad en moderne forbruger mener med "smart house".
Fremadrettet skal kunder heller ikke regne med at kunne supplere til deres "gamle" system. Kun hvis noget går i stykker, kan man kun håbe på en bytter.

Er der andre, som har informationer om fremtiden for Danfoss Link?

Hvis Danfoss selv vil modsige mig og erklære, at det nye system vil være bagudkompatibelt med det gamle (CC/wifi) system, så vil blive glad.

/Bjarne

PS: Det skal siges, at jeg altid har været super-glad både for Danfoss produkter og deres service. Men det ser (endnu) ikke ud til, at de har forstået, hvad det betyder, at de er gået over på IT/IoT markedet. (Man vil jo nødigt udskifte hele sit varmesystem for at tilføje et nyt rum - eller en ny feature, som f.eks. at kunne logge temperatur, som enheden i forvejen måler, men som kunden ikke selv kan logge).

PPS: Med tanke på børs-effekt på Sonos, så kan det være, at jeg skal have popcorn parat, når jeg følger med i Danfoss' børsværdi efter en kommende lancering.

  • 2
  • 0

Sonos lever af at levere convenience. Interconnectede apparater med enkel opsætning. Elektronikken som muliggør dette er så desværre udsat for teknisk forældelse, så udmeldingen var jo til at forudse. Det svageste led knækker først.
Eneste kur er vel i grunden at udskille den kortlivede elektronik i separate enheder - hvilket bringer os tilbage til komponent-stereo. Som den moderne bruger ikke gider bakse med.

Samme scenario er i grunden også at finde i f.eks. smart-TV og elbiler; her må man leve med at TV'ets softwareversion forholdsvis hurtigt bliver glemt. Og gad mon vidst om der er opdateringer at finde til Teslas model S om 10 år? Jeg ser med en vis ængstelse på de nyeste bilmodeller som sælges. De er så fulde af integreret convenience, lane-assist og bakhjælp at jeg betvivler deres langtids-holdbarhed. Ikke alene grundet de mange sensorer og aktuatorer, som i sig selv er weakpoints, men også fordi elektronikken jo - som Sonos - forældes/obsoletes i et ift hardwaren noget højere tempo. Disse køretøjer kommer af samme årsag heller ikke til at få en fremtid som 'vintage' eller veteran. Elektronikken er udgået og man står tilbage med metallet.
Suk.

  • 4
  • 0

så "opdateringen" ligger i at udskifte MCU'en for omkring 20KKr.


Og sådan en MCU kan du naturligvis købe hos huggeren?
F.eks. den samme hugger jeg lige har besøgt for at hente lidt småting og en ny blæsermotor til min 15 år gamle Xsara Picasso børnecontainer...
Jeg frygter for perlegrusmekanikernes overlevelse - og huggernes også, for den sags skyld. Om føje år er det slet ikke muligt at vedligeholde sin egen bil og man henvises til det autoriserede vendor-lock-in-værksted.
Ej betryggende!

Sonos-folkene kan heller ikke vedligeholde noget.

Gud ske tak og lov for komponent-stereo. Mine 44 år gamle højttalere er ikke blevet dekommisioneret af nogen fabrikant, og den fuld-analoge afspillekæde som fodrer dem er fortsat i drift. No worries. Den uundgåelige digitalteknik til streaming er isoleret ned i eet eneste apparat.

  • 2
  • 0

Og sådan en MCU kan du naturligvis købe hos huggeren?

Nej selvfølgelig kan man ikke det, og under alle omstændigheder vil den i de fleste tilfælde sikkert også være godt på vej til at dø.

Men ok, det er heldigvis ikke relevant for mig, for dels har jeg på ingen måde råd til at købe en Tesla, og dels vil jeg ikke have en bil som er en rullende (halvdårlig) computer.

Så selv om jeg egentlig synes at en elbil kan være en god nok ide, så udgør alt elektronik og computerbraset som proppes i dem en reel showstopper, så det bliver nok en ICE bil (ikke yngre end 2010 ca.) de næste mange, mange år.

  • 1
  • 0

...af trade-up programmet. Jeg har et mindre system. Ønsker jeg at videresælge det for at købe et nyt er jeg lige så fri til at gøre det nu som før. Eneste forskel er at Sonos har tilbudt at købe det for en pris. Vælger jeg deres tilbud skal det tilmed bare afleveres på det lokale genbrugscenter afhængig af hvor det bliver processeret kan det tilmed være vi sparer lidt CO2.

  • 1
  • 2

Velkendt problem.
Problemet i sin kerne, er at de ældre modeller ikke har været fremtidssikret nok, og er blevet leveret med nok flash hukommelse til de nyere firmware.

Man kan så klantre Sonos ingeniørerne/Ledelsen, for at spare de få penge en størrere flashhukommelse ville have kostet; men det er det han mener med udtaelsen:

Men vi er altså nu kommet til et punkt, hvor nogle af de ældste produkter simpelthen har nået deres tekniske grænse for hukommelse og processorkraft

Og, ja! At opgradere sin Sonos til at undertøtte et nyt lydformat, ville sagtens kunne ramme de ældre enheders sløvere perfomance.
Det er altså ikke direkte løgn det manden siger... Men han udlader at fortælle at de selv kunne have undgået dette, ved at kræve 10€ mere pr enhed, mod så også at kunne opgradere dem til 'fremtidige behov'.
Spørgsmålet er så hvor mange der har vilje til dette, af deres købere.

  • 1
  • 1

Jeg klandrer ikke fabrikanter for Ikke at opdatere eksisterende produkter. Til gengæld har jeg det stramt med at de deaktiverer dem, blot fordi de vil sælge de nye produkter.

  • 1
  • 0

Rigtig god idé, indtil videre må vi så bare lade vær med at købe Sonos.
Jeg kunne havde været en ny og tilfreds kunde, men nej Sonos har allerede et dårligt ry.
Jeg kommer i tanke om et tilsvarende problem for mange år siden, en harddisk fra IBM fik et dåligt ryg, med det resultat at IBM ikke længer var en spiller inden for det market, selv om det kun var én dårlig model.

if (Dårligt_ry == "yes") then result = "out of buisenes".

  • 0
  • 0

I bund og grund en fair model, al den stund udviklingen på elektronik går hurtigere end på karosserier.

Tjaee, jeg ville nu bliver ret knotten hvis benzinfilteret på en 6-8 år gammel bil var indbygget som en black box sammen med indsprøjtning og topstykke, så når filtret forstoppede, skulle der skiftes for 20KKr i stedet for et nyt filter til 129 kr.

Men i øvrigt en meget god grund til at hvis jeg ellers havde råd til at købe en ny bil, så skulle det ikke være en Tesla eller lignende fyldt med bling blang - jeg vil gerne have en bil, ikke en rullende computer.

  • 0
  • 0

Tjaee, jeg ville nu bliver ret knotten hvis benzinfilteret på en 6-8 år gammel bil var indbygget som en black box sammen med indsprøjtning og topstykke, så når filtret forstoppede, skulle der skiftes for 20KKr i stedet for et nyt filter til 129 kr.


Det er desværre den virkelighed vi lever i.
Jeg har lige måttet betale 6.000 Kr, fordi bøsningerne til at spore min Alfa var rustet sammen. Der sker tit sagde mekanikeren, så skifter man blot bøsningerne for et par hundrede kroner.

På en Alfa skal man skifte hele bærearmen. Og det er ikke det eneste Alfa Romeo bundler til dyre reparationer.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten