Dobbeltdækkervogne får nye partikelfiltre
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dobbeltdækkervogne får nye partikelfiltre

DSB’s dobbeltdækkervogne, der kører på de sjællandske regionalstrækninger, får nu nye filtre på luftindsugningen for at begrænse indsugningen af ultrafine partikler fra de dieseldrevne ME-lokomotiver, der trækker dem.

De nye filtre kan reducere mængden af ultrafine partikler i vognene med cirka 40 procent, skriver transportminister Magnus Heunicke (S) i et svar til den konservative Mike Legarth fra Folketingets Transportudvalg.

'Udskiftningen af filtre på indsugningen i dobbeltdækkervognene forudsætter en ændring i softwaren til klimaanlægget, og DSB har indgået aftale med Bombardier om denne opgave. Udskiftningen forventes gennemført i løbet af juli 2014 og følger tidsplan og budget,' skriver ministeren i svaret.

Læs også: Regionaltog forgifter passagererne med farlige dieselpartikler

DSB har desuden indgået et samarbejde med Deutsche Bahn om at sikre, at udstødningen fra ME-lokomotivet ledes længere væk og dermed ikke rammer direkte ind i dobbeltdækkervognene og dermed forpester luften inde i vognene for passagererne på samme måde i dag. Den konkrete løsning kendes ikke på nuværende tidspunkt og dermed heller ikke prisen, eller hvornår den bliver implementeret.

Derudover skriver ministeren, at problemet med miljøbelastningen fra ME-lokomotiverne ikke bliver løst, før DSB går fra dieseldrift til eldrift på de danske skinner:

'Derfor har dette haft høj prioritet for regeringen. Med aftalen om Togfonden er der sat 8,7 mia. kr. af til at elektrificere resten af hovedbanenettet i Danmark, og alle de sjællandske strækninger, hvor de forurenende ME-lokomotiver kører på. Senest er der blevet indgået en aftale med Dansk Folkeparti og Enhedslisten om at købe dobbeltdækkervogne og i den forbindelse reservere 420 mio. kroner til køb af el-lokomotiver.'

Læs også: DSB køber nye lokomotiver for første gang i 22 år

Dobbeltdækkervognene har indtil nu været leaset af Ascendos Rail og skulle være leveret tilbage i løbet af 2015 og 2016. I marts valgte DSB dog at købe de 67 dobbeltdækkervogne i stedet for at kunne garantere de sjællandske pendlere nok pladser, da IC4 ikke har kunnet sættes ind i togdriften efter planen.

Læs også: DSB køber 67 dobbeltdækkervogne

Ét diesellokomotiv får katalysator

ME-lokomotiverne er fra 1980’erne, og dengang var der ingen EU-emissionsnormer. I svaret fra ministeren lyder det, at:

'Det er ikke muligt at eftermontere udstyr på DSB’s ME lokomotiver, der bringer emissionerne på niveau med gældende EU-normer for lokomotiver.'

DSB monterede i 2013 emissionskit på de sidste ME-lokomotiver. Emissions-kittet har reduceret miljøpåvirkningen med cirka 30 procent. Derudover har DSB monteret en katalysator på ét ME-lokomotiv og er nu ved at kortlægge de miljømæssige gevinster samt økonomi og tidsplan forbundet med en efterfølgende seriemontage. Katalysatoren forventes at betyde en væsentlig reduktion af partikler og den sorte røg, hedder det i svaret.

Læs også: Katalysator skal fjerne skadelige partikler i danske regionaltog

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat: "Derudover skriver ministeren, at problemet med miljøbelastningen fra ME-lokomotiverne ikke bliver løst, før DSB går fra dieseldrift til eldrift på de danske skinner"

Hehe! Præcis hvad jeg har skrevet omkring købet af dobbeldækkervognene. Det bliver ME til 2021 på Sydbanen og til 2024-2026 på Nordvestbanen.

Til den tid er dobbeldækkervognene cirka 20 år gamle. Så hvad skal vi bruge for 420 millioner kroner EL-lokomotiver til? Vi har jo EA til KBH-Ringsted.

  • 1
  • 1

Citat: "Den konkrete løsning kendes ikke på nuværende tidspunkt, og dermed heller ikke hvad den skal koste, eller hvornår den bliver implementeret"

Hvis vi ikke kender den tekniske løsning, tidsplan og budget, hvorfor så ikke bare sige en 100 procent reduktion i forureningen?

Transportministeren kan sige at han lover forureningsfrie ME lokomotiver, på et-eller-andet tidspunkt og til en-eller-anden pris. Løftet bliver opfyldt, senest dagen efter de skrottes.

Tænk så mange politikere som spilder vores tid på løfter som de ikke aner om kan indfries eller som bliver alt for dyre at realisere eller først kan realiseres efter næste folketingsvalg.

  • 3
  • 1

Simple loesning: lokomotivet bagerst !

Det vil kræve at man omrangerer på endestationerne. Det er der ikke tid og plads til. Og det hjælper i øvrigt heller ikke, når toget holder stille på stationerne.

Såfremt det overhovedet skulle have nogen mening, så ville togene bogstavelig talt komme til at køre som vinden blæser....
Uanset om et lokomotiv skubber eller trækker, så sker det i rigtig mange tilfælde at vinden er i en sådan retning (og fart) at udstødsgassen bliver blæst henover vognene.

  • 2
  • 4

Fordi lokomotiverne sviner ret meget, så sætter man filtre på vognene.
Umiddelbart synes jeg det ville være enklere at sætte filtre på kilden, men jeg er jo heller ikke DSB.

  • 5
  • 2

Uanset om et lokomotiv skubber eller trækker, så sker det i rigtig mange tilfælde at vinden er i en sådan retning (og fart) at udstødsgassen bliver blæst henover vognene.

100 km i timen er knap 28 sekundmeter, svarende til vindstyrke 10, storm, "Træer rives op
med rode, betydelige skader på huse"

Men er kollektiv transport per definition ikke forureningsfri? Det skulle man jo tro på dem, der for en hver pris vil have folk til at opgive bilen.

  • 2
  • 2

Hver dag går jeg over broen lige ved siden af stationen i Næstved og det passer ofte med at der kommer et af ME lokomotiverne kørende - og ingen er vist i tvivl om hvor meget de sviner. De stinker og sviner simpelthen ad helvedes til, især ved acceleration.

Iøvrigt har jeg flere gange set lokomotiverne være skubbere og ikke bare trækkere

  • 3
  • 0

Jeg har altid beundret ME lokomotiverne. De er diesel elektriske. Banemotorerne får strøm fra lokomotivets eget EL værk. Og ME lokomotiver aflaster vognenes bremser ved at lokomotivet genererer bremse elektricitet, der fyres af i nogle El radiatorer på taget. Det eneste ME lokomotivet mangler, er en pantograf, så det kunne sende bremseenergien op i de overliggende ledninger, og slå diesel motoren fra, når det kører under kører ledningerne. Og det gør ME lokomotivet normalt oftest. Er der ikke en Ole Opfinder, der kunne opfinde dette Mising Link. Så kunne de gamle ME lokomotiver komme på EL nettet.
P.S. Luxembourg anvender de samme dobbelt dækker vogne, og der kan man skubbe dem med elektriske lokomotiver. Der må da være nogle brugte EL lokomotiver til salg i Europa.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten