Dobbelt så stærke kabler til ødelagt Dong-platform koster kassen

Det bliver 1,5 milliarder dyrere for Dong Energy at reparere Siri-platformen, der har revner i en såkaldt sponson, der er spidsen af en olietank på havbunden.

Siden 2009 har Dong arbejdet med at stabilisere tanken, men nye beregninger viser, at arbejdet er mere kompliceret end forventet.
»Det er en avanceret løsning på et udsædvanligt sted på platformen. Nye beregninger har vist, at vi skal gøre nogle ting om, og det kommer til at fordyre projektet,« siger Flemming Horn Nielsen, der er landechef for Dong Energy Exploration & Production i Danmark.

Arbejdet var planlagt til at koste to milliarder kroner, men Dong forventer nu, at prisen løber op i 3,5 milliarder.

Reparationen af en struktur på en olietank under Dong Energys Siri-platform løber nu op i 3,5 milliarder kroner. Illustration: Dong/Jasper Carlberg

Læs også: Milliardreparation af Dongs Siri-platform

Som tidligere beskrevet på ing.dk fandt Dong Energy i august 2009 revner i spidsen af den tank, som opbevarer processeret olie fra olieplatformen Siri og de nærliggende satellitfelter. Det skete under et rutinetjek.

Læs også: Todelt løsning skal sikre Siri-platformen

Tanken ligger på havbunden på 60 meters dybde, og Dong Energy besluttede at investere cirka to mia. kr. i at få problemet repareret.

Kabler skal klare 120 ton

Ifølge Flemming Horn Nielsen var man nødt til at gå i gang med arbejdet, før man normalt ville i den slags projekter, af hensyn til sikkerheden for platformen og miljøet.

»Selve løsningen holder vi fast ved. Men modellerne var langtfra færdige, da vi gik i gang i slutningen af 2011. Det har siden vist sig efter nye beregninger, at væsentlige komponenter bliver mere end fordoblet i vægt, og det har haft en række rulleeffekter på hele projektet,« fortæller han.

Ud over at caissionen, der er det stålrør som forbinder tanken til platformen, skal stives af mere end forventet, drejer det sig blandt andet om det, der kaldes 'cable stays'.

Det er tre kryds af kabler på benene under platformen, som er kendt fra brobygning, og som hjælper med at stabilisere platformen. Det kan aflaste trykket på olietanken.

»Blandt andet har det vist sig, at de cable stays skal kunne holde til 120 ton frem for 65, som vi oprindeligt regnede med. Det besværliggør hele processen, blandt andet fordi vi ikke kan bruge kraner til løft, fordi det hele ligger under platformen. Alt skal løftes ind via installationer under platformene. Det er meget udsædvanligt arbejde,« siger Flemming Horn Nielsen.

Platform rykker sig anderledes end forventet

Samtidig viser nye beregninger, at revnerne i tankens spids blandt andet kan være opstået, fordi selve Siri-platformen bevæger sig anderledes og mere end forventet under påvirkning fra bølger og vind. Det er altså ikke kun belastning af selve tanknæsen, der har skabt problemet, har Dong erfaret.

»Vi har stadig ikke helt overblikket over betydning af platformens bevægelser. Det undersøger vi stadig, men det ligger fast, at platformen bevæger sig ved en anden frekvens, end vi havde forudset,« siger Flemming Horn Nielsen.

Og problemet skal løses, understreger han. Både af hensyn til sikkerhed for platformen og for udslip af olie til omgivelserne.

»Det er slet ikke noget, man diskuterer ved sådan en situation. Teoretisk set kan tanken revne, og så har du et udslip i havet,« lyder det.

Masser af olie under platform

Selv om reparationen nu løber op i 3,5 milliarder kroner, er det stadig en god forretning, fastholder Dong-chefen. Siri-området rummer stadig værdifulde reserver og gode muligheder for at finde nye reserver, lyder det.

»Vi har undersøgt meget indgående, om det ville være billigere at lukke platformen ned. Men Siri er stadig en rigtig god forretning, selv om projektet nu bliver noget dyrere,« siger Flemming Horn Nielsen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er der nogen, der i hele træskolængder kan udspecificere hvordan en sådan reparation kan koste næsten 4 milliarder kroner? I min optik er det et helt vildt beløb - også når jeg ser på, hvad der rent faktisk skal foretages. Jeg er godt klar over, at reparationen foregår under vand, men det er næppe arbejdslønnen til dykkere, der her trækker så meget opad.

  • 0
  • 0

Som gammel offshoremand kan jeg gætte att timeprisen i dag for att have en mand i arbejde på eller under plattformen ligger mellem 2500 og 5000 kr pr time. Om jeg har regnet rett så kan man for 4 Megakr. have ca 33 mand igang under en 3 skift under en måned. Altså ved den laveste operatørpris på 2500 kr. pr time. Her indgår rejse , kost og logi , tilllæg og forsikringer. Så er det ikke medregnet material, udrustning og værktøj og transporten af alle dele. De projekterende og rådgivende ingeniører i land skal vel også honoreres ?

  • 0
  • 0

Lad os være lidt large her og runde op. Jeg har regnet med 33 mand i et halvt år til en timeløn på 5000 kr. Jeg formoder, at folk skal honoreres for 8 timer hver dag, når de deltager i sådan i 3-holdsskift. Således ender vi på ca. 240 millioner kr for et halvt års arbejde med 33 mand i dette setup.

Der er dog immervæk stadigvæk noget op til 3.5 milliarder kroner. Jeg må overse noget......og ja, der er naturligvis udgifter til ingeniører, materialer og specialskibe mv - men det er jo nok her, jeg er på 'dybt' vand.

  • 0
  • 0

Generelt talt vil offshore delen arbejde 12 timer skift, men da de er halvt ude halvt fri skal der fire teams til at udgøre et hold. Dykkere har endvidere flere begrænsninger i hvileperioder aht afgasning, så dobl antallet af dykkere oveni. Dernæst er antallet sat for lavt da 1 dykker i vandet konstant betyder omkring 8 mand 8 (ifølge ovenstående) og her skal der nok være mindst 2 dykkere ad gangen, men hertil kommer sikkerhedspersonnel til at supportere dykkerne - skal vi sige 3 mand pr dykker hold. Først nu begynder vi at kigge på engineering og præproduktion onshore!!! Til sammenligning af prisen koster et boreskib til dybt vands boring omkring 9 milliarder og får ca 600.000$ om dagen....

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten