Hele 24,8 meter. Så lange kommer elbusserne på Danmarks første BRT-rute til at være, når de efter planen triller i Aalborg i 2023. Det er den polske busproducent Solaris, som skal levere i alt fjorten treledede ‘Urbino 24 electric MetroStyle’-busser til busoperatøren Tide Bus Danmark. Sådan er det blevet efter en netop indgået aftale mellem de to parter.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
240 KW effekt Jeg synes 240 KW til 25 m bus med op til 200 passagerer er ret lidt. Særlig med de bakker der er i Aalborg. Men det er der formentlig nogen der har regnet på.
Byg sådan en bus med passagerer i to etager, øg batterikapaciteten til 250 km og den vil være det perfekte offentlige transportmiddel over en kommende kattegatforbindelse.</p>
<p>
Den er næppe særlig stabil ved høj hastighed med 2 knækled...
Så hellere en kortege af mere almindeligt udseende turistbusser. Folk der skal over Kattegat kan også tænkes at skulle have baggage med.
Det er jo faktuelt forkert.Øh, ja - men skal den det hele vejen?</p>
<p>Hvis bussen er 25 m ja
Citat "BRT-busserne kommer nemlig markant hurtigere frem end normale busser, fordi de på størstedelen af ruterne vil få deres helt eget spor".
Så nej, busserne skal ikke have deres eget spor hele vejen.
Og "vil få" er ikke det samme som "skal have".
100 km/t på motorvej
Hvis bussen er 25 m jaØh, ja - men skal den det hele vejen?
Lige så dårlig i frostvejr som banen i Aarhus? Det må man da ikke håbe.Hvis bussen skal kunne have samme forventede driftsregularitet som en letbane, ja.
Og skal den overhovedet det? Den skal vel bare være som de busser, den afløser.
Det er jo fredag, så skal vi ikke lige grine af den her klassiker:https://www.youtube.com/watch?v=QNixDlRoMvA
På rute 5C mellem Herlev Hospital og Lufthavnen har man de sidste år anvendt en ledbus, der masseproduceres, fabrikat MAN Lion`s City GL CNG. Den kører på biogas og kan rumme 147 pass. Bussen accelerere som en Ferrari og skærer sig igennem København på no time. Og den koster sikkert kun en brøkdel af prisen på denne Solaris bus. Den viste bus ser noget gumpetung ud. Mærkeligt, politikere skal altid fide det dyreste og det mindst afprøvede transportmiddel når de handler. Bare tænk på sporvognen i Aarhus.
Hvis bussen skal kunne have samme forventede driftsregularitet som en letbane, ja.Øh, ja - men skal den det hele vejen?
Nåh, sådan i modsætning til: "Aalborg Kommune har gang i en hel del byudvikling omkring den kommende BRT-linje".En letbane udvikler hele bydele
Hvilket da er positivt, hvis man har et problem her og nu. Det tager jo årevis at anlægge en letbane.Forskellen på de to er også, at en BRT løser et problem her og nu.
Hvis man vil have fordelen af at køre i egen bane skal den også laves.
Øh, ja - men skal den det hele vejen?
Fordelen ved en lang bus fremfor to korte er jo også at man sparer en chauffør.
til #16 Det er vel ikke nødvendigt at USB stikket kan overføre data?
"El-motorer samlet katacitet på 240KW". KW er effekt.
Det giver også svindlere langt bedre muligheder for potentielt at få malware på en masse folks telefoner.Det koster nærmest intet at lave, men en "klatladning" undervejs kan være guld værd for folk, der er ved at løbe tør. Ikke mindst, hvis billetten ligger på telefonen.
Konceptet offentligt USB stik er lidt som at finde en USB-stick på gaden og stikke den i din computer - ikke en synderligt god ide.
Byg sådan en bus med passagerer i to etager, øg batterikapaciteten til 250 km og den vil være det perfekte offentlige transportmiddel over en kommende kattegatforbindelse.
Tjo, men man skal da ikke lægge nye skinner, hvis den skal køre en anden rute. Det er da mere fleksibelt end en letbane, som var diskussionens tema.
Du skal formegentlig lave ændringer de fleste steder bussen skal svinge. Hvis man vil have fordelen af at køre i egen bane skal den også laves. Så selvom den er mere fleksibel, er det ikke som med almindelige busser.
Forskellen på de to er også, at en BRT løser et problem her og nu. En letbane udvikler hele bydele. Dels giver den bedre service, men folk ved også at når skinnerne er lagt forsvinder den ikke lige igen. Så virksomheder lægger sig nær stationer og små byer den kommer forbi bliver større. Her i Århus skriver virksomheder i deres jobopslag, at de ligger nær letbanen.
Åh - hvorfor skal danskere altid købe noget der er "Der er tale om »en unik ordre efter europæisk målestok" Hvornår lærer vi at købe noget der er grundigt og godt gennemtestet. Som kan leveres til tiden og som kan serviceres. "Unik ordre" lugter langt væk af endnu nogle indkøbere der har ladet sig forblænde af en flot præsentation, i stedet for at tænke på at de fleste 'bare' vil have noget der virker.
Du misforstår. Der er tale om en rutineret producen af busser og et kendt produkt. Det er bare den første ordre af denne størrelse af lige præcis denne model i Europa
USB ved hvert sæde - Hvorfor? Køreturen tager vel ikke sa lang tid at passagerernes mobiler løber tør for strøm. Igen en unødvendig feature som har set godt ud i salgsmaterialet.
Det koster nærmest intet at lave, men en "klatladning" undervejs kan være guld værd for folk, der er ved at løbe tør. Ikke mindst, hvis billetten ligger på telefonen.
Tjo, men man skal da ikke lægge nye skinner, hvis den skal køre en anden rute. Det er da mere fleksibelt end en letbane, som var diskussionens tema.Hvilken fleksibilitet får denne 25 meters bus egentlig, man omlægger den vel ikke bare lige
Men kræver så til gengæld skinner - så der er både anlægsomkostninger og mindre fleksibilitet til at ændre ruter.
Hvilken fleksibilitet får denne 25 meters bus egentlig, man omlægger den vel ikke bare lige ?
Hvad er "state-of-the-art’ LED-belysning"?
Det er vel nærmest standard udstyr idag. Og vel ikke relevant for hvordan en bus er fremdrevet eller hvor manager led den har. USB Power port eller USB Power + Data port existere, og har gjort længe, i mange transport midler. Fra min bil, til det Airbus fly jeg sidst var med til USA. Har hvist ikke meget at gøre me "BRT"eller "Let bane". USB snakken høre vel mere under Version2, og om den faktiske service de will levere, herunder er det en "data service".USB ved hvert sæde - Hvorfor?</p>
<p>Hvorfor dog ikke - det koster jo stort set ingenting i den store sammenhæng.
Hvorfor dog ikke - det koster jo stort set ingenting i den store sammenhæng.USB ved hvert sæde - Hvorfor?
Men kræver så til gengæld skinner - så der er både anlægsomkostninger og mindre fleksibilitet til at ændre ruter.Letbanetog kan være endnu længere og derfor have endnu større kapacitet.
Nu er det jo ikke sikkert, at de to led bare er hængt efter den forreste bus som to trailere.der skal vist den store sætterskippereksamen til at bakke med sådan en treleddet skude??
Bussen har fx træk og styring på både den forreste og den bageste aksel. Så mon ikke hele baduljen (herunder hvordan de to led arbejder) er computerstyret - det ville da være en oplagt mulighed.
der skal vist den store sætterskippereksamen til at bakke med sådan en treleddet skude??
Men projektlederen siger jo hvorfor Letbane er bedre. Aalborg er jo tæt på kapacitetsgrænsen med alm. busser og ved de lange BRT busser løser de det. Letbanetog kan være endnu længere og derfor have endnu større kapacitet.
Åh - hvorfor skal danskere altid købe noget der er "Der er tale om »en unik ordre efter europæisk målestok" Hvornår lærer vi at købe noget der er grundigt og godt gennemtestet. Som kan leveres til tiden og som kan serviceres. "Unik ordre" lugter langt væk af endnu nogle indkøbere der har ladet sig forblænde af en flot præsentation, i stedet for at tænke på at de fleste 'bare' vil have noget der virker.
USB ved hvert sæde - Hvorfor? Køreturen tager vel ikke sa lang tid at passagerernes mobiler løber tør for strøm. Igen en unødvendig feature som har set godt ud i salgsmaterialet.
Tja det er nok ikke så simpelt :-)
https://stiften.dk/artikel/f%C3%A5-forklaringen-nu-ved-du-hvorfor-brt-busser-ikke-er-en-god-ide
Aalborg er milevidt foran Letbanen i Ring 3.
Gå ind på borgerforslag om ændring af lov om letbane i Ring 3 og giv det din stemme, så vi får lagt låg på denne letbane og de mulige efterfølgere - både i Region Hovedstaden og i resten af landet.
https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-08136