DN om tal fra tysk elbil-rapport: »Det giver ikke mening«
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DN om tal fra tysk elbil-rapport: »Det giver ikke mening«

Illustration: fizkes, BigStock

Dansk Naturfredningsforening er meget uenig i både konklusion, analyse og metode i en undersøgelse fra de tyske bilejeres forening ADAC, der bl.a. konkluderer, at en Tesla skal køre over 500.000 km, før den er grønnere end dieselbilerne i samme klasse, hvilket Ingeniøren skrev i sidste uge.

Lasse Jesper Pedersen, klima- og energipolitisk rådgiver hos Danmarks Naturfredningsforening mener nemlig, at ADAC har udeladt en række essentielle parametre, der alle taler til fordel for elbilen:

»Elbilen giver bedre balance på elnettet, bedre mulighed for at integrere mere grøn el ind i elforsyningen, bedre mulighed for at lagre og udnytte strømmen – f.eks. om natten – mindre partikelforurening og mindre støj ved lave hastigheder. Det er alt sammen noget, elbilerne kan. Det glemmer rapporter som denne fuldstændigt,« siger han.

CO2-udledning over for biler efter produktion og 150.000 km kørsel Illustration: The International council on Clean Transportation

Forvirrende brug af tal

Lasse Jesper Pedersen mener samtidig, at det grænser til vildledning, når ADAC regner på tyske tal fra 2013.

»En bil holder typisk i 12-14 år. Derfor giver det ikke mening at brænde hele bilens liv af på tal fra 2013. Det havde ikke taget mange minutter at finde fremskrivningen for det tyske elmiks frem mod 2030, og det ville have givet rapporten en helt anden troværdighed – og nogle helt andre resultater,« siger han.

Udover tallenes alder er det også svært at generalisere på baggrund af tyske tal, da vores naboer mod syd i langt mindre grad bruger grøn energi, end vi gør herhjemme.

»I dag er der relativt meget fossil energi i det tyske elmiks. Hvis du kører en elbil i Danmark eller Sverige, så vil tallene allerede i dag se helt anderledes bedre ud,« siger Lasse Jesper Pedersen.

CO2-intensitet i frit fald

En rapport fra Internation Council on Clean Transportation viser, at kulstofintensiteten i elmikset på verdensplan vil være reduceret med omtrent 30 pct. inden 2030 – og den udvikling ses også i Kina, Sydkorea og Japan, der står for størstedelen af batteriproduktionen.

Samtidig falder emissionsomkostningerne til produktion af batterier også 17 pct. frem mod 2030. Det giver et overordnet billede, som benzin- og dieselbilerne får svært ved at hamle op med.

»Fossilbilerne har haft flere generationer til at blive mere miljøvenlige – og de kan sikkert godt presse den lidt endnu, men det er ingenting i forhold til den udvikling, vi vil se for elbilernes klimabelastning inden for ganske få år,« siger Lasse Jesper Pedersen.

Når man laver en undersøgelse, skal man selvfølgelig benytte nye tal.

Men når ADAC laver en undersøgelse, skal de da ikke tage højde for at batteriproduktionen i 2030 vil optage 17 % mindre energi, end i dag !
Eller at hvis man engang kan integrerer opladningen af batterierne til at den skal ske, når der er overskuds el fra vindmøller.
Hvis det det skal med i beregningen, er det vel pga at der er en plan om at det skal sker, og en plan for hvornår planen bliver realiseret.

Så skriver de at en bil holder 12-14 år, så derfor skal man benytte energimixet i år 2030.
Altså !!!
Hvis man skal noget, så skal man vel benytte en fremskrivning af gennemsnitsmixet, Altså CO2 udledningen om 6½ år (Hvis reduktionen antages at være linær)
Og så skal man huske at batterierne i en elbil nok ikke holder 13 år, men nok kun 8 ? Og derfor skal skiftes (hvis ikke hele bilen skrottes, fordi udviklingen på dette område er gået så stærkt at bilen bare skrotes, og det så giver en yderlig miljøbelastning)
Når man laver en rapport der skal påvise hvornår en elbil er lige så grøn som en bil med forbrændingsmotor, så er støj vel heller ikke et paremetre

  • 23
  • 23

Er det egentligt muligt/overkommeligt at skifte batteriet på en Tesla? Hele bunden af bilen er jo et batteri, og hvis det klasker sammen efter 8 år, kan jeg da godt lige se et problem.

Men det kan jo være at de har tænkt på det hos Tesla, og det var bare en tanke jeg fik.

  • 8
  • 8