Discount-metode til CO2-reduktion slår bompenge og roadpricing af banen
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Discount-metode til CO2-reduktion slår bompenge og roadpricing af banen

Hvis pendlerne begynder at køre med hinanden i stedet for at sidde alene i egen bil, vil det være den sikre vej til en hurtig og billig CO2-reduktion i hovedstadsområdet.

Det viser en ny analyse udarbejdet af rådgivningsfirmaet Cowi for Region Hovedstaden.

Etableringen af såkaldte Car Pools - eller samkørselsordninger - er ifølge analysen en effektiv og billig metode til at nedbringe CO2-udledningen i Hovedstadsområdet.

Med denne metode er det nemlig muligt kun at betale 7 kr. pr. reduceret tons CO2.

Ifølge analysen kan etableringen af Car Pools reducere CO2-udslippet med 146.300 ton om året. Det kræver i givet fald, at samkørselsordningen samler fem procent af regionens bilpendlere i grupper á fire.

34 effektive tiltag
Cowis analyse rangordner 34 mulige tiltag i transportsektoren i hovedstadsregionen efter deres klimaeffektivitet.

Når den såkaldte samkørselsordning scorer en førsteplads hænger det sammen med, at analysen vurderer, at det kun koster ca. 1 mio. kr. om året at samle 5 pct. af hovedstadens bilpendlere i en puljeordning og få dem til at køre sammen.

Alle andre tiltag på listen er langt dyrere, f.eks. den ofte omtalte betalingsring rundt om København. Denne ordning vil ganske vist resultere i en samlet årlig CO2-besparelse som er langt større end samkørselsordningen, men de samlede årlige udgifter er også helt oppe på 330 mio. kr. for at håndhæve betalingsringen. Det giver en reduktionspris på 132 kr. pr. ton.

Endnu mindre CO2-reduktion for pengene giver eksempelvis investeringer i et gps-baseret roadpricing-system, der reducerer kørsel i forbindelse med indkøb eller fritidsaktiviteter. Her vil det i bedste fald koste henholdsvis ca. 1.450 kr. og 1.750 kr. at spare et ton CO2.

Analysen viser desuden, at udskiftning af bilparken til mere CO2-venlige modeller er et andet tiltag, hvor der kan opnås stor klimaforbedring for pengene. En CO2-relateret ejerafgift, der ansporer flere til at skifte til en klimavenlig bil, vil i bedste fald koste 24 kr. per sparet ton CO2.

Se den fulde liste over de 34 mest klimaeffektive tiltag på side 12 i rapporten. (PDF)

Det er klart at prisen per ton CO2 er en relevant parameter.

Men det er altså kun 146.300 ton der kan fjernes billigt med carpools.

Bompengene er dyrere per ton CO2, men fjerner til gengæld 2.508.000 tons, 17 gange så mange tons.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Det er altså meget relevant at se på enhedsprisen. Det er jo sandsynligt at der findes andre tiltage uden for byen, som også har en lavere enhedspris. Hvis man ser frem i tiden, med mere effektive biler, elbiler, biogas biler mv. så vil enhedsprisen jo stige endnu mere. forestiller man sig at der kommer "CO2-fri" biler - så vil enhedsprisen jo blive uendelig.

Bompenge har kun politisk interesse fordi det er en ny skattekilde, det har intet at gøre med CO2.

  • 0
  • 0

.... kun mulig mellem kolleger der har samme mødetid, arbejdstid og hvor den som kører har længst til arbejde og er villig til at lægge bil til og slås med kollegerne om betaling og om møde præcision.

Glem det. Det er afprøvet og det virker et stykke tid ligesom kommunisme.
Jeg havde nogle kolleger der anvendte en varevogn på gule plader ,til at transportere 7 mennesker fra Kregme til Kvistgård. Fed fidus kilometer penge til alle. Det gik indtil politiet stoppede dem og alle fik bøder:o)

  • 0
  • 0