Discount-bane til Ringsted er som en motorvej med lyskryds

Den nye jernbanestrækning mellem København og Ringsted til 10 milliarder kroner, som er ved at blive besluttet, vil være forældet og ineffektiv, når den bliver taget i brug i 2018.

Så skarp er advarslen fra en række forskere samt aktører på baneområdet, for eksempel Øresunds Konsortiet og Sund & Bælt. De mener, at Trafikstyrelsen i sin iver efter at få budgettet til at hænge sammen har skabt en række anlægstekniske discountløsninger.

»Det er ikke en langtidsholdbar løsning, at den nye store jernbane i hovedstadsområdet efter planen vil blive udformet på denne måde,« siger en af landets førende trafikeksperter, professor Otto Anker Nielsen, DTU.

Læs også: Ny Ellebjerg St. ny flaskehals

Han henviser til, at den nye bane efter planen vil blive bygget med såkaldte "skæringer i niveau" flere steder. Mest graverende ser det ud i Ny Ellebjerg ved København, hvor den kommende Ringstedbane vil krydse en række stærkt trafikerede jernbaner, ved at banerne fletter ud og ind mellem hinanden, i stedet for at de føres over og under hinanden ved hjælp af bro eller tunnel.

Det betyder, at togene skal holde tilbage for hinanden, og forsinkelser øjeblikkeligt vil forplante sig til hele banenettet.

»Det svarer til at lave en motorvej med signalregulerede kryds på de steder, hvor motorvejen sammenfletter med andre motorveje,« siger Otto Anker Nielsen.

Det går som med Øresundsbanen

Ifølge Sund & Bælt, der ejer jernbanestrækningen mellem Øresundsbroen og København, burde man lære af tidligere tiders fejltagelse.

»Der er risiko for, at vi på København-Ringstedbanen kommer til at opleve det samme, som er sket på Øresundsbanen, nemlig at banen inden sin tiårs fødselsdag nærmer sig kapacitetsgrænsen, fordi den er anlagt med løsninger, som ikke har været tilstrækkeligt fremtidssikrede, i forhold til banens succes,« siger koordineringschef Ole Christensen.

Trafikekspert og lektor Per Homann Jespersen, Roskilde Universitet, mener, at problemet bunder i, at planlæggerne i Trafikstyrelsen er bundet på hænder og fødder:

»Der er ingen tvivl om, at Trafikstyrelsen er klar over, at Ringstedbanen har flere alvorlige brist, som betyder, at banen ikke er fremtidssikret. Men politikerne har meldt klart ud, at projektet ikke må overskride den overordnede budgetramme på 10 milliarder kroner,« siger han.

Trafikstyrelsen: Problemet eksisterer ikke

En analyse fra DTU Transport viser, at der også er andre alvorlige svagheder i den fremtidige danske infrastruktur. Eksempelvis går det for langsomt med at gøre noget ved trafikale flaskehalse som Storstrømsbroen, Københavns Hovedbanegård og Kastrup Station - trods de kommende års milliardinvesteringer.

Hos Trafikstyrelsen erklærer anlægschef Martin Munk Hansen, at han har større tillid til styrelsens egne analyser end til de uafhængige trafikeksperter.

»Problemet er ikke-eksisterende. Selv med den forventede trafikstigning fra 2018 og fremefter vil antallet af passager- og godstog, som skal passere gennem Ny Ellebjerg, ikke nå et sådant omfang, at der vil opstå kapacitetsproblemer,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Selv med den forventede trafikstigning fra 2018 og fremefter[...]

Men dette tal er vel lige så suspekt som alle andre tal i regnearket ?

Hvem siger at trafikstigningen ikke er tilpasset så banen er "fremtidssikret" ?

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Mellem Ny Ellebjerg og Dybbølsbro er der allerede en niveaufri overførsel af S-banen til Køge. Man kan jo lege med tanken om stabiliteten og kapaciteteten i S-togssystemet, hvis S-togene fra Hvidovre eller Frederikssund skulle holde tilbage hver gang et tog skulle mod Køge.

Da vejdirektoratet skulle bygge motorvejen nord for Århus færdig manglede man i følge pressen 25 mio. for at kunne bygge indfletningsanlægget sammen samtidigt med resten af motorvejen. Dem fik man ikke bevilget, og så blev motorvejen indviet, så den slutter i en lysregulering ved tilkørslen til E45. Prof. Nielsens billede med lysreguleringen er altså ikke hypotetisk, det findes på Vejdirektoratets motorvejsnet.

Forskellen er at man året efter fik en ekstrabevilling, og gik i gang med et stort ombygningsarbejde, som forstyrrer trafikken i to år på den nyligt åbnede strækning. Det er vel et politisk spørgsmål, om man i disse tider, hvor den kollektive trafik skal bære hovedparten af trafikvæksten vil behandle jernbaneanlægsprojekter på en sammenlignelig måde.

  • 0
  • 0

I Ringsted har Trafikstyrelsen fra hørringsfasen til endelig udgave fjerne de niveaufri sammenfletning. Og der blev ca 30 tog i time som skal passere det sted. Og sammenførring i niveau må medfører begrænset hastighed sammen med med begrænsning af kapacitet. Og der er god plads øst for Ringsted til at have niveaufri overførelse.

Ved Ny Ellebjerg lidt bedre end Kastrup - godstog kan komme væk fra strækningen uden at blokkere, men de skal vente på at komme ind på strækningen. Og der er lidt plads til at have niveau-fri overførselser her.

  • 0
  • 0

I den virkelige verden er det jo ofte sådan at man lige må vente og se om det nu også bliver et problem inden man bruger flere penge. Nogen gange går det jo godt - og så har man sparet....

Hvis dette er prisen for at få det RIGTIGE projekt igennem - så fint med mig!

  • 0
  • 0

Hvorfor skal det absolut være en gammeldags jernbane? En RUF højbane vil koste under det halve. Den vil samtidig gøre Ringsted meget attraktiv som pendler by, da RUF (maxi-ruf) kan levere dør-til-dør service fra hele Ringsted til hele Storkøbenhavn. Lige nu kører der stille el-busser rundt i København. Det kunne være maxi-ruf'er fra Ringsted.

Danmark skal leve af innovation. Her er en oplagt mulighed for at satse på innovation og spare nogle penge samtidig.

  • 0
  • 0

...og forkynd evangeliet om RUF for andre folkeslag end ing.dk. Vi er forhærdede og lader kun omvende ved synet af en bane, som fungerer på alle måder

  • 0
  • 0

Øh, hvis jeg forstår skitsen rigtigt, så krydser fjernbanen S-toget i niveau? Det vil sige 1500 V DC hhv. 25 kV AC, forskelige sikringsanlæg mm.

Det lyder umiddelbart som et pænt problem oveni i de allerede anførte - det vil fx være et RIGTIG dårligt sted at gå i stå med et eltog.

  • 0
  • 0

Øh, hvis jeg forstår skitsen rigtigt, så krydser fjernbanen S-toget i niveau? Det vil sige 1500 V DC hhv. 25 kV AC, forskelige sikringsanlæg mm.

Det er et mindre problem end du tror, det kræver blot to meter isolator i køreledningen.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Øh, hvis jeg forstår skitsen rigtigt, så krydser fjernbanen S-toget i niveau? Det vil sige 1500 V DC hhv. 25 kV AC, forskelige sikringsanlæg mm.

Det lyder umiddelbart som et pænt problem oveni i de allerede anførte - det vil fx være et RIGTIG dårligt sted at gå i stå med et eltog.

Det klarer vi ved at gøre Køge-Ringstedbanen el-fri. Hvorfor skulle den også være eletrisk, den skal jo bruges til IC4 tog.

  • 0
  • 0

...og forkynd evangeliet om RUF for andre folkeslag end ing.dk. Vi er forhærdede og lader kun omvende ved synet af en bane, som fungerer på alle måder

Jeg kan berolige dig med at der netop har været en positiv omtale af RUF i Los Angeles Times. Det gav 30.000 nye hits på www.ruf.dk. Jeg forsøger at få noget til at ske i Danmark så fremtidige generationer af ingeniører har noget perspektivrigt at arbejde med. Jeg tolker dig sådan at du vil opfordre politikerne til at støtte en færdig udvikling og afprøvning af RUF så det fungerer på alle måder :-)

  • 0
  • 0

Hvorfor skal den nye bane have et sving som vist på skitsen. Hvad med en boret tunnel fra Vigerslevparken hen under Sjælør Station og så langs S-togslinien.

  • 0
  • 0

Ja, hvorfor skal en ny bane i det hele taget derindover?

Kan den ikke følge Øresundsbanen til Amager, og derfra følge Amagermotorvejen. Derved kan den også forbindes direkte mod Kastrup/Malmø.

  • 0
  • 0

Øh, hvis jeg forstår skitsen rigtigt, så krydser fjernbanen S-toget i niveau? Det vil sige 1500 V DC hhv. 25 kV AC, forskelige sikringsanlæg mm.

S-tog og fjern-tog krydser kun hinanden hvor de gør nu - og der er allerede bro. Det er passageretog, som regionaltog og intercity, der vil krydser med godstog i niveau

  • 0
  • 0

[quote]Øh, hvis jeg forstår skitsen rigtigt, så krydser fjernbanen S-toget i niveau? Det vil sige 1500 V DC hhv. 25 kV AC, forskelige sikringsanlæg mm.

S-tog og fjern-tog krydser kun hinanden hvor de gør nu - og der er allerede bro. Det er passageretog, som regionaltog og intercity, der vil krydser med godstog i niveau[/quote]

Måske ikke krydse - flette sammen, for oppe fra Vigerslev kommer både godstog og mulige Øresundstog.

Kortet ved artiklen er forkert. Den nye bane kører syd for S-banen. Se flere detaljer på Trafikstyrelsens interaktive kort: http://tsgis.trafikstyrelsen.dk/kh-rg/

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten