Direktøren for Rejsekortet: En mere iterativ proces havde været fordelagtig

Rejsekortet er de blevet udråbt som en ny offentlig it-skandale. Årsagen er, at det nye elektroniske billetsystem, der skal forene busser, tog og metro på en landsdækkende platform, endnu engang er blevet forsinket.

Men hvorfor er det så svært at skabe og implementere et rejsekortsystem, at det flere gange er trukket ud? Vil Rejsekortet kunne fungere sammen med brobizz og roadpricing? Hvorfor betaler man ikke bare over mobiltelefonen? Og er tiden i virkeligheden løbet fra den løsning, der var lagt op til, da Rejsekort A/S blev dannet i 2003?

Civilingeniør og direktør i Rejsekort A/S Gregers Mogensen, svarede den 3. november på læserspørgsmål. Her skrev han blandt andet, at »en mere iterativ proces havde hjulpet meget. Jeg kender ikke regulativerne godt nok til at vide, om det havde været farbart i 2003-2004.
Nøglebegrebet her er "prototype", det havde lettet på meget. Hvilken konsekvens det så kunne have haft på prisen, kan vi vist kun gætte på.«

Rejsekort A/S' direktør Gregers Mogensen svarer tirsdag på spørgsmål fra læserne. Foto: Rejsekort A/S Illustration: Rejsekort A/S

Læs alle Gregers Mogensens svar nedenfor.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

At det for en almindelig dansker som mig, har lydt besværligt og unødvendigt fra starten. Og da årene så gik uden at man fik et kort tilsendt med posten, ja så går det som alle andre projekter - penge ud af vinduet. DUMT - ligesom at bygge en motorvej.

Jeg har selvfølgelig al ære tilovers for et godt stykke arbejde, men når arbejdet er omsonst, ja så...

Hvis man fra starten havde spurgt hvad kunderne ville have, og ikke fokuserede på hvad selskaberne ville have, var det måske gået anderledes.

Selv synes jeg mobil+master havde været en dejlig og NEM løsning for brugerne. Ikke noget at glemme, ikke noget at huske, og hvis det så bare blev lidt billigere at bruge det offentlige samtidig havde jeg ikke haft mere at ønske mig.

Folk der ikke har lyst til at få tracket deres EMEI kan jo bare købe et klippkort.

  • 0
  • 0

Da personalet alligevel skal rundt og kontrollere "biletter" hvorfor kan vi så ikke lige så godt beholde månedskortet så vi ikke skal stå i kø to gange om dagen? Dette system er en service forringelse for mange faste kunder og det er sørgeligt at begrundelsen er at det gør man andre steder i verden. Det er muligvis ikke de mest visionære folk der arbejder på dette projekt. ØV

  • 0
  • 0

ENIG! Det virker også når strømmen går og windows crasher.

Desuden har jeg netop fået en afgift på 750,- for at glemme sms billet en morgen hvor jeg var meget fortravlet. Det er ok, men det virker ærligt talt usolidarisk. Gad vide hvor mange bøder man kunne eftergive for loyale kunder ifht. hvor mange penge der nu er postet i et ligegyldigt rejsekort?

  • 0
  • 0

Hvad med alle os der ikke har behov for (eller råd til) et månedskort? Jeg glæder mig til at jeg slipper for stakken af klippekort, både dem til Nordjylland og dem til København.

  • 0
  • 0

Automatisk detektion er ikke nemt. Så vidt jeg ved, er det ikke i rigtig drift nogen steder i verden. Måske kan det laves med mobil og bluetooth - det bliver tidligst i næste generation.

Teknisk kunne det nok gøres, da der findes RFID korts (passive), med rækkevide på over 1.5 meter hvis der skal skrives til kortet, og 3 meter ved læsning. Men formentligt er disse kort dyere end rejsekortet, og de giver måske hellerikke samme sikkerhed.

Hvis der ved indgang/udgang automatisk kan detekteres RFID kort, vil rejsen kunne beregnes som første gang kortet detekteres til sidste gang det detekteres.

Men det findes nok ikke brugt i rejsesystemer endnu, selvom komponenterne til et system burde være mulige at købe.

Det billigste, kunne måske være at montere kameraer i loftet på busser og tog, og her følge personerne tæt...

Det kunne bruges sammen med nuværende system, og oplyse om hvor, personen mangler at klippe ud.

I de tilfælde, at der glemmes at blive klippet ud, tages et mindre gebyr, plus der tages efter videoovervågning. Så kunne ind/ud måske endog ses manuelt.

Automatisk videoovervågning der følger personerne, med henblik på at se om der snydes, er allerede normale mange steder i verden.

  • 0
  • 0

Gregers Mogensen

Hej Stephan Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål, men jeg prøver: Prisudregningen virker, det har vi set nu i to år. Begreberne "Digital Cash og push through kender jeg ikke". Hvis du mener EMV type e-pung, så kan den p.t. ikke opfylde vores behov. Svartiderne er pt. for lange.

Min pointe er at i stedet for at lave endnu en silo- og overvågningsmodel (nej - det "anonyme" kort er ikke anonymt), så er det på tide at tænke en smule på samfundsinteresserne og at åbne betalingspunkterne i stedet for at gøre dem til flaskehalse.

Det er kortsigtet og skadelig tænkning hvis Rejsekortet forsøger at gøre sig til en PBS på lokalbetalinger ved at monopolisere betalingspunkterne.

Jeg tænker ikke på en af EMV-kartellets standarder eller nogen anden specifik teknologi, men at sikre at interfaces er åbne for nye sikre måder at betale op.

Herunder f.eks. sikre og anonyme kontantbetalingsmodeller istedet for de 2 overvågningsmodeller, I pt. sætter på banen.

Det er uacceptabelt at betingelsen for at bruge offentlig transport er at man skal registeres og overvåges samtidig med at man misbruger offentlige skattepenge på at lave endnu et silo-model som ikke er interoperabel.

Målepunktet for om betalingspunktet er åbent er at man teknisk - uden at introducere ny teknologi i betalingspunktet - er i stand til at introducere nye betalingsmidler.

Jeg peger eksplicit - som jeg ville gøre det - på f.eks. Digital Cash (som er baseret på blinded assymetrisk kryptografi så man opnår digitaliseringsfordele med anonymiseringens sikkerhed).

En vigtig paramter er at man IKKE opfatter betalingsstanderen som en trusted part, men blot som et kontaktpunkt der som et WLAN forbindelsespunkt kan stille igennem til f.eks. online betalingsservices.

Det vigtige er at I skiller prisberegningen fra betalingen og undgår , så sidstnævnte kan ske med mange forskellige midler og et given betalingsmiddle kan servicere mange forskellige opkrævningsservices.

Jeg kan ikke afgøre om den lukkede model skyldes strategiske interesser eller mangel på teknisk fremsyn - men det bør åbnes inden vi spilder en formue på en dårlig ike-interoperabel løsningsmodel.

Uanset hvordan beregningen foregår, så bør betalingen kunne være specifik for den enkelte rejse og anonym. Det kan man ikke med jeres nuværende setup.

  • 0
  • 0

Gregers Mogensen

Det er især for at sikre en ensartet brug. Vi er ikke så bekymrede, for andre steder kan kunderne jo godt finde ud af bruge et månedskort til at åbne gaten på en metrostation.

Vi har ikke nogen gate der skal åbnes, men muligvis et tog der er tæt på at skulle afgå. Så situationen er vidt forskellig. Da man i sin tid indførte klippekortene undrede man sig over at det kun var i Danmark man havde problemer med dem.

Månedskort var en del af specifikationen og afregningsmæssigt eller teknisk set er der ingen grund til at månedskortene skal tjekkes ind og ud, for busserne er der det kontrolmoment der viser at passageren har gyldig rejsehjemmel, men for togene er der ikke det behov, da der ikke er en gate. Ellers er det kun af statistiske årsager, så man kan se hvilke ruter månedskortene benytter.

Hvis nu månedskortpassagerer glemmer at stemple, hvordan vil man håndtere dette? Vil de få bøder eller miste deres kort, selvom de jo har betalt for transporten? Jeg ville tro det ville give en meget negativ omtale og bad will hos pendlerne.

En alternativ mulighed var at give en rabat/bonus for hver tur kortet blev scannet, hvis konceptet ellers kan håndtere det (det burde det kunne).

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten