Direktør for forsinkede elektroniske billetter smidt på porten

Tre års forsinkelse var for meget til, at direktøren for Rejsekort A/S, som skal indføre elektroniske billetter til alle busser og tog i Danmark, kunne blive siddende.

Direktør Niels Clemmensen er derfor fortid i Rejsekort A/S, skriver DSB's personaleblad, DSB i dag, som ikke angiver yderligere begrundelse for fyringen. Heller ikke Rejsekort A/S' kortfattede meddelelse uddyber, hvorfor Niels Clemmensen er blevet sat fra bestillingen.

DSB, der er det største trafikselskab i selskabet bag de elektroniske billetter, har fået opbakning til at sætte sin egen mand i førersædet. Bjørn Wahlsten, der hidtil har været salgsdirektør for DSB og bestyrelsesformand for Rejsekort A/S, bliver den nye direktør.

»Det skal da ikke være nogen hemmelighed, at det kostede nogle søvnløse nætter, da tanken om mig som ny direktør for Rejsekort A/S opstod. For det nye job er bestemt en udfordring,« siger Bjørn Wahlsten til personalebladet.

Han tager DSB's interne chef for rejsekort-projektet, Gregers Mogensen, med sig, og han understreger, at han har opbakning fra alle de danske bus- og togselskaber.

DSB's administrerende direktør, Søren Eriksen, fremhæver, at Bjørn Wahlsten efter 33 år i DSB har stor indsigt i hele sektoren, og at han er god til at kommunikere.

»Endelig har han hjertet med i denne sag,« siger direktøren til sit personaleblad.

Han giver desuden leverandøren, East-West, et ultimatum i stil med, hvad den italienske togproducent Ansaldobreda har fået, hvis ikke de første IC4-tog triller rundt med passagerer i hele Danmark om et år.

»Det er deres sidste chance for at levere. Tidsplanen skal holdes, ellers får det konsekvenser for kontrakten. Ultimativt kan det føre til, at den ophæves,« siger Søren Eriksen til Berlingske Tidende.

Dokumentation

Rejsekort A/S' pressemeddelelse

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er mindst et trafikselskab der er holdt op med at købe nyt til deres eksisterende systemer og denne forsinkelse kan måske tvinge dem til at investere i deres gamle systemer igen. I Næstved blev en af STS'es billetautomater sprængt for nogle måneder siden og den er ikke blevet erstattet så de har ikke reservedele længere. Om det er fordi de ikke vil investere i dem, fordi leveradøren har sat prisen astronomisk højt (han fik jo ikke den ny aftale) eller de ikke kan fås længere, ved jeg ikke, men med resjsekortets forsinkelser er der grænser for hvor lang tid, der går førend de er tvunget til at investere i nyt udstyr. Umiddelbart burde East-West betale det.

  • 0
  • 0

Hvorfor er der ikke et billede til artiklen, som viser de kortlæsere, som allerede er stillet op på mange stationer (Høje Tåstrup, Hovedbanen m.m.). I stedet er der vist et billede af en eller anden udefinerbar kortlæser? Så fandt man jo ud af hvad de fancy blå lys , som står på stationerne og bruger strøm uden grund egentlig er (når nu DSB åbenbart ikke vil fortælle det....). Se iøvrigt http://www.rejsekort.dk/presse/pressefoto

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten