Diodelamper overfører data trådløst med synligt lys
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Diodelamper overfører data trådløst med synligt lys

Lysdioder vinder for tiden udbredelse som lyskilde, både i virksomheder og private hjem, men inden længe kan det blive muligt at benytte LED'erne som en ny type trådløst netværk, hvor data kan overføres til en computer ved høje hastigheder.

Forskere ved Fraunhofer-instituttet for Telekommunikation ved Heinrich Heinz Instituttet i Berlin er i færd med at forfine en teknologi, der på nuværende tidspunkt gør det muligt at overføre data fra en LED-lyskilde til en computer med en båndbredde på 100 Mbit i sekundet uden tab. Det beviste de i maj ved en præsentation af deres foreløbige resultater i Rennes, Frankrig, fremgår det af et nyhedsbrev fra Fraunhofer.

Med lysdioder placeret i loftet overførte de video i HD-kvalitet til fire forskellige bærbare computere på samme tid. Computerne skulle blot befinde sig inden for de ti kvadratmeter, som blev oplyst af dioderne.

»Ved hjælp af en særlig komponent, en modulator, tænder og slukker vi for LED'erne så hurtigt, at det ikke er muligt at opfatte for det menneskelige øje. På den måde overføres informationen som ettaller og nuller, mens en simpel fotodiode på den bærbare computer fungerer som modtager,« forklarer projektlederen, Klaus-Dieter Langer fra Heinrich Heinz Instituttet.

Dioden opfanger lyset, hvorefter elektronikken dekoder informationen og overfører det til elektriske impulser, som computeren kan forstå.

Blandt fordelene ved teknologien er, at det kun kræver nogle få komponenter at gøre LED'erne i stand til at overføre data. Men da 'mediet' er synligt lys, er det en åbenlys ulempe, at dataforbindelsen afbrydes, så snart en hånd eller andet skygger for LED'ernes lysglimt.

Det er da heller ikke forskernes sigte, at LED-netværket skal erstatte de gængse trådløse netværk, PowerLAN eller UMTS. Teknologien egner sig bedst som en mulighed for dataoverførsel på steder, hvor det ikke er muligt eller ønskeligt at benytte sig af radiosignaler - uden at bruge kabler. Det kunne eksempelvis være på operationsstuer, hvor teknologien kunne bruges til at styre kirurgiske robotter eller transmittere røntgenbilleder.

LED'erne kunne også tænkes anvendt i fly, hvor passagererne kunne se hver sit underholdningsprogram på deres display. Her ville teknologien ifølge forskerne kunne spare flyproducenterne for kilometervis af kabler.

Lige nu arbejder de på at udvikle systemet, så det kan overføre data ved endnu højere bitrater.

»Ved at bruge rød-grøn-blå-hvide lysdioder har vi i laboratoriet været i stand til at transmittere 800 Mbit i sekundet,« fortæller Klaus-Dieter Langer og påpeger, at det er verdensrekord for VLC (Visible Light Communication)-teknologien, der er udviklet sammen med industripartnerne Siemens og France Telecom Orange Labs.

De tyske forskere vil demonstrere teknologien på messen International Telecommunications Fair IFA i Berlin 2.-7. september.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

joe men man skal vel gå begge veje før man har noget der fungere optimalt,som netværk
netop derfor det ikke tåler lyset bliver brudt da det ikke kan melde tilbage,

ellrs spændende kan se mange fordele indbygge data i f.eks bilernes forlygter så de sender signal om retning og hastighed som kan opfange og advare andre i trafikken.

  • 0
  • 0

...
ellrs spændende kan se mange fordele indbygge data i f.eks bilernes forlygter så de sender signal om retning og hastighed som kan opfange og advare andre i trafikken.

Det ville være særdeles interessant for baglygter og blinklys, så bagvedkørendes "autopilot" automatisk kunne bremse bilen i tilfælde af at bremselængden til forankørende (incl. dennes deceleration) er for kort.

Lygterne kunne også udsende nummerpladen?

Lyskryds kunne udsende vej og krydsende vej og tid til skift.

Gadelys kunne udsende vej og evt. bivejs/krydsende vej og afstand til bivej.

  • 0
  • 0

Flere anvendelser af checksummet information formidlet via gadelys og signallys (f.eks. lyskryds):
* (ledige) elbil-stik
* benzintankstationer i nærheden - ud fra bilbrændstofmængde og ønsket autopilot-destination, kan bilens autopilot anbefale tankning i tide.
* krypterede information til myndigheder.
* ...

  • 0
  • 0

Gadelys kunne også udsende TMC og dermed hjælpebeskeder til navigatorer - f.eks.:
..snip..
Ydermere kunne mange oplysningsskilte/tavler fjernes og dermed gøre orientering nemmere.

@Glenn Møller-Holst
Hvad så med kraftig regn, tåge, rimtåge og snestorm etc.? Skal vi så miste alle informationer i et hug.

Jeg tror ikke den her teknik kan bruges ifm. dine eksempler. Det bliver for farligt at færdes i dårligt vejrlig.

  • 0
  • 0

Den danske virksomhed DIS - Danish Interpretation Systems (Informationsteknik A/S) har i mange år leveret egenudviklede tolkeanlæg der benytter infrarød bulk distribution af audio. Signalerne (indeholdende op til 32 samtidige audiokanaler) FM moduleres så vidt jeg husker.

Check -> http://www.dis.cc/sw5379.asp

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten