Dinosaurer døde få timer efter meteornedslaget

Nye resultater viser at ved Chicxulub-meteornedslaget i Mellemamerika for 65 millioner år siden begyndte dinosaurerne at dø få timer efter nedslaget.

Kun dyr, som allerede var gemt i huler eller kunne dykke ned i havet, overlevede. Dette stemmer overens med andre forskeres undersøgelser, der viser, at 75 procent af alt plante- og dyreliv på Jorden forsvandt ved afslutningen på den Mesozoiske tidsalder.

De nye resultater er offentliggjort af geofysikeren Doug Robertson fra Cooperative Institute for Research in Environmental Sciences i samarbejde med forskere fra Colorado Universitet.

Resultaterne er blevet offentliggjort i det sidste nummer af tidsskriftet "Bulletin of the Geological Society of America".

Varmen fra asteroiden har berørt hele jorden

De fleste forskere er enige om, at en cirka 90 kilometer stor asteroide ramte Mellemamerika for 65 millioner år siden ved Chicxulub på Yucatan-halvøen.

Nedslaget havde en kraft svarende til 100 millioner megaton TNT. Til sammenligning havde atombomben, der blev kastet over Hiroshima i 1945 en sprængkraft svarende til 12.000 tons TNT.

Varmeimpulsen fra materialet på vej igennem atmosfæren, og det som blev kastet op, har berørt hele Jorden. Brande er blevet startet og har været med til at dræbe alle levende organismer, som ikke har kunne skjule sig i huler eller i havet.

Ifølge Robertson har den kinetiske energi afsat varme i de øvre lag af atmosfæren, som har fået den normale blå himmel til at blive rød i timevis.

Mange forskere mener, at det meste af Jordens overflade er blevet bagt af den enorme pludselige globale opvarmning.

Rundt om på hele Jorden har man fundet små dråber af smeltet klippe i laget mellem den Mesozoiske tidsalder og begyndelsen på Kænozoikum perioden.

Dråberne i leret er efterladenskaber af den klippemasse, som blev smeltet og smidt ud i suborbitale baner ved nedslaget. Sod og iridium-forbindelser, som ikke normalt findes på Jorden, er også i lerlaget og er yderligere beviser på nedslaget og den globale ildstorm, som fulgte efter.

Flyveøgler og dinosaurer uden chancer

Dråberne, varmen og soden har været kendt et stykke tid, men det er først med Robertsons resultater, at deres direkte konsekvens for overlevelsen af levende organismer på landjorden er blevet studeret i detaljer.

Hidtil har mange forskere undret sig over, hvordan mange dyrearter som primitive fugle, pattedyr og amfibiedyr klarede at overleve den globale katastrofe, som udryddede alle eksisterende dinosaurer.

Robertson og hans kollegaer har fremsat en ny hypotese for den differentielle udvikling og overlevelse af landhvirveldyrene ved afslutningen af den Mesozoiske periode. De har fokuseret på hvilke dyr, der befandt sig i huler i vandet på nedslagstidspunktet.

Deres resultater passer med de observerede mønstre i de overlevende dyrearter.

Flyveøgler og landbaserede dinosaurer havde ingen tilpasningsmulighed ved at begrave sig eller svømme og blev derfor udryddet. Dette er i kraftig kontrast til hvirveldyrene, hvor mange fugle og pattedyr som krokodiller, slanger, firben, skildpadder og andre amfibiedyr for det meste kunne søge tilflugt i timerne efter nedslaget og overleve i huler eller vandet.

De har fokuseret på hvilke dyr, der befandt sig i huler i vandet på nedslagstidspunktet.>>

Skulle der ikke stå: I huler ELLER i vandet?

For alle pattedyr nedstammer vel ikke fra i huler i vandet levende dyr? Fuglene det samme?

Derimod kan man muligvis konkludere- at de overlevende pattedyr var natdyr- og katastrofen indtraf om dagen? Hvor de små træspidsmus mm lå og sov?

mvh Tine

Og så uddøde en del bløddyr (Ammonitterr mflr)- men nogen overlevede (nautiler fx).

Nej, vi har nok ikke fundet hele historien endnu- og om vi finder den er tvivlsomt.

"Flyveøgler og landbaserede dinosaurer havde ingen tilpasningsmulighed ved at begrave sig eller svømme og blev derfor udryddet. Dette er i kraftig kontrast til hvirveldyrene..."

Flyveøgler og landbaserede dinosaurer er da også hvirveldyr, ikke sandt?

Hvorfor overlevede Troodon ikke, den klarede sig jo bedre end de fleste andre arter?

Og er det rigtigt at en T. Rex normalt levede i flokke?