Dine data bliver dine - men vil du sælge dem?

Fælles for verdens mest profitable foretagender såsom Facebook, Google og Amazon er handlen med brugerskabte data. Illustration: vchal / Bigstock

Ja, ja vi ved det godt.

Du er træt af at høre om GDPR-forordningen. Du orker ikke flere mails og sign-ups, som enten er håbløst formulerede eller uigennemskuelige.

Du orker ej heller, at dine yndlingsapps, internationale nyhedskilder eller IoT-lyspærer med 24 timers varsel enten har lukket helt ned eller blokeret europæiske brugere af grundangst for bryde med GDPR-forordningen.

Du orker slet ikke mails, som er anmassende og paniske i tryglende håb, om at du bekræfter dit i forvejen in-aktive abonnement.

Men her er den sjove og oversete del ved GDRP; du befinder sig midt en digital revolte. Revolutionen er faktisk her.

»Alle europæiske borgere får deres data-frihed tilbage,« siger Mogens Nørgaard, direktør i konsulentfirmaet CIMA Technologies.

»Vi skal til at aktivere vores data og gøre noget godt for os, så det ikke bare er Facebook-aktionærer eller DK’s digitale overordnede økonomi, som tjener på, at vi sidder passivt og genererer data til andre eller helt gemmer vores brugbare personlige data væk. Dét er et stort potentiale,« siger Pernille Tranberg, medstifter af tænkehandletanken Dataethics, forfatter til flere bøger om privatliv i en digital verden og rådgiver for firmaer, styrelser og ministerier om dataetik, det vil sige etisk ansvarlig behandling af andre menneskers data.

Den nye personlige informationsøkonomi

I medie-nyhedsmøllen hvor kontraster betones, fremstilles de to ofte som hinandens modpoler.

Pernille Tranberg gruer for en glidebane, når private personer nu med GDPR-forordningen oplever en forvandling af deres personlige oplysninger til en handelsvare. En glidebane hvor individer bliver stadig mere gennemsigtige - og dermed manipulerbare, og hvor vi risikerer et såkaldt privatlivsproletariat, hvor de fattigste eller mindre indsigtsfulde er kommet til at afgive og sælge ud for stor stil af personlige oplysninger.

Mogens Nørgaard og CIMA Technologies tilbyder dig og alle andre at handle med alle målbare data såsom dine søvnvaner, indkøbsmønstre og lokalitetsdata. Mod et gebyr på 30 procent af salgsprisen vil CIMA Technolgies agere dataopsamler og mellemled mellem sælger og køber af data.

Han tror på, at værdien af data bliver langt mere transpararent, at flere får øjnene op for at de i lang tid er blevet overvåget, data om dem indsamlet eller været uvidende, om deres klikken har skabt data til markedsføring. Nu får de langt større medindflydelse på brugen af deres data.

Uenigheden om konsekvenserne af den nye handel med persondata, eksisterer stadig. Men fremfor alt er de to personer mestendels henrykte over GDPR-forordningens potentiale.

»Jeg vil i hvert fald ikke sælge nogen af mine data, men nu får jeg lettere ved selv at kontrollere dem og til fx at donere dem til forskningsmæssige formål,« siger Pernille Tranberg.

Nu skal vi til at aktivere vores egne data, fremfor at det især er Facebook og Google, der aktiverer dem, lyder det fra Pernille Tranberg. Illustration: dataethics.eu

Læs også: Ny dataforordning er godt for demokratiet

Pernille Tranberg fremhæver den Berlin-baserede fertilitets-tracker app, Clue. Den hjælper kvinder og mænd med at kontrollere deres frugtbarhed og giver nye indsigter til klinisk og akademisk forskning omkring reproduktion og sundhed.

Man kan bruge Clue uden en konto, hvor Clue ikke aner, hvem man er, og hvor ens cyklusdata forbliver på ens gadget, uden at Clue har adgang til den, og hvis man sletter sine data eller mister sin telefon, slettes ens data helt.

En darkhorse som tilmed er dansk er Data for Good Foundation.Et almennyttigt fondsbaseret projekt, der vil omdanne vores sundhedsdata til vækst i Danmark.

Inspirationen er andelsbevægelsen i bestræbelserne på at skabe en fælles datafond, som kan sælge analyser af vores sundhedsdata og udbetale overskuddet direkte tilbage til borgerne eller samfundet. Den enkelte dansker skal kunne sammenligne egen sundhed med resten af befolkningen og synliggøre den reelle værdi af sundhedsdata. For at sikre anonymiteten samarbejder Data for Good Foundation med DTU's eksperter i sikkerhed, kryptering og anonymisering.

Hiv dine data ud af siloen

Både Mogens Nørgaard og Pernille Tranberg spår, at unge i tråd med ånden i GDPR vil være de første til bedre at beskytte deres data men lige så vigtigt aktivere deres data, så de gør nytte for dem selv.

»Jeg glæder mig til nu at gå i gang med at anvende mine egne data til at optimere mit liv. Det skal ikke være 3.parts tjenester som tjener på at gøre det. F.eks vil jeg tage mine bankdata og se hvordan kan få en bedre økonomi eller mine helbredsdata hvordan jeg bedre kan motionere eller spise,« siger Pernille Tranberg.

Læs også: Kan GDPR gøre kål på Facebook?

Mogens Nørgaard, som er kendt fra sin tid hos Oracle, Miracle og som aktiv debattør hos ComputerWorld og Version2, er også ude i samme ærinde som privatperson. Han ser tillige mere vidtrækkende potentialer.

»Da data er lig med værdi som er lig med penge kan man begynde at lege med tanken om, at alle steder, hvor vi i dag bruger penge kan vi måske i fremtiden betale med en kombination af data og penge. Mikrobetalinger kunne bestå i gensidige dataudvekslinger, der kan gøre vort personlige liv bedre, sjovere eller nemmere, eller vi kunne måske bidrage til et bedre samfund ved at donere data til gode formål. Den slags radikale idéer synes jeg er rigtigt interessante,« siger Mogens Nørgaard.

Læs også: Se absurde og groteske implementeringer af GDPR

KAJIIING – den nye datøkomi

Illustration: MI Grafik/Lasse Gorm Jensen

Dine nye digitale rettigheder omfatter bl.a., at du får ret til:
• At få en kopi af dine personlige data fra enhver virksomhed, der samler oplysninger om dig - på en læsbar og forståelig måde.
• At rette i dine personlige oplysninger hos enhver virksomhed
• At få slettet oplysninger om dig hos enhver virksomhed
• At overføre dine oplysninger fra en virksomhed til en anden.
Sidste punkt er interessant indtjeningsmæssigt, idet denne rettighed åbner op for, at du mere snildt kan lave eksklusiv brug af dine data og overføre oplysninger til en virksomhed, der kan agere sælger for dig og dine data.
Kilde: Persondataforordningen, EU