Dine bildata er til salg - og du kan intet gøre

Bilproducenterne ved alt om dig - eller næsten alt. Hvis du har en relativt ny bil, ved de for eksempel, hvor lang tid du har kørt med lys på, hvilke omdrejninger du har kørt med, og de seneste 100 steder du har parkeret.

Alt sammen bliver automatisk sendt til en database, uden at du har givet dit samtykke.

Det afslører en undersøgelse som de europæiske bilorganisationers paraplyorganisation, FIA, har udført på to nye biler, hhv. en dieselbil og en pluginhybrid-bil.

Data bliver opsamlet via bilens indbyggede Sim-kort, som næsten alle nye bil i luksusklassen i dag er udstyret med, og som er godt på vej til alle helt almindelige biler.

Læs også: Nu kommer bilen til wifi-service

Som ejer af bilen har du ingen kontrol med, hvad data bliver brugt til, og hvem de eventuelt bliver solgt videre til, understreger de danske bilejeres organisation, FDM:

Her nogle af de data som opsamles i moderne biler. Illustration: FDM/ADAC

»Vi kæmper for at få lovgivning på området, for i sidste ende må det være bilejeren, som har rettighederne til alle data,« siger Lone Otto, der leder FDM’s tekniske afdeling.

Der er allerede eksempler på forsikringsselskaber, som tilbyder rabat mod at få adgang til data. Lone Otto kan godt se nogle fordele ved at stille data til rådighed for producenten:

»I dag kan mange biler jo selv give besked, når de skal til service, men hvis det kun er muligt at servicere bilen med de data, som sendes direkte til producenten og ikke længere kan bruge bilens OBD-stik, så vil de uafhængige værksteder blive udelukket. Det er skidt for konkurrencen og skidt for bilejernes økonomi,« siger hun.

Læs også: Hacker snyder fjernbetjeninger og får adgang til biler

Det er ikke kun data omkring biler, producenterne kan få fat i. Mange bilejere er i dag glade over, at deres smartphone automatisk synkroniserer med bilens instrumenter. De færreste ved dog, at bilproducenterne nemt kan hente data som for eksempel kontakter, søgninger og andre personlige data ud af telefonen - præcis som vi i dag ser det med sociale medier som FaceBook og Twitter.

Din GPS styrer dig til mersalg

Videresalg af bilistens data til tredjepart giver også helt andre perspektiver.

»Hvis du for eksempel planlægger en tur til Alperne, kan din GPS måske lægge en rute ind, som fører dig forbi en bestemt hotelkæde eller benzintanke, som har betalt for data,« siger Lone Otto.

Læs også: Godt jeg ikke har internet i bilen

Ligeledes er det muligt, at myndigheder som Skat og politi køber sig ind i data for at overvåge brugen af bilen, advarer FDM. Med de data i hånden vil Skat kunne fastslå, om en bil på gule plader i strid med reglerne har været en tur i sommerhuset i weekenden.

Spørgsmålet er imidlertid, hvorfor det er værre, at andre får adgang til vores data fra bilen, end når vi gladeligt afgiver data på FaceBook og andre sociale medier?

»Jeg tror bare, at vi er mere følsomme, når det gælder bilen,« svarer Lone Otto.

Ifølge en undersøgelse, som FDM har gennemført, mener kun fem procent af de danske bilister, at bilproducenterne skal eje data fra bilerne.

Læs også: Hacker afslører hul i sikkerheden i 2,2 millioner biler

Alt kan hackes

De mange data er også en oplagt sikkerhedsrisiko i forhold til hacking. Tidligere undersøgelser har vist, at data fra biler er dårligt beskyttet. I takt med at flere og flere af bilens funktioner styres af software, opstår der potentielt farlige situationer.

Mange luksusbiler kan i dag allerede låses ved hjælp af en app, og der har været eksempler på, at hackere har fået adgang den funktion og til at bremse bilen, mens den kørte.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Overrasket er man jo ikke. Gad vide om det vil være at forbryde sig mod garantien hvis man deaktivere/fjerner SIM kortet? Det må være muligt at lokalisere enheden, og hvis ikke andet, så pakke denne ind i et faraday bur...

  • 8
  • 0

Dataene bliver sandsynligvis opsamlet, og sendt til producenten, næste gang du kører til mekaniker. For at servicere bilen er ofte nødvendigt at logge op på producenten. Og udskiftes noget, skal de nye komponenter "registreres" hos producenten. Ellers forhindres i at bilen kan køre.

  • 2
  • 1

Man kunne starte med at give ejer adgang til de data der gemmes og sendes. Ligesom.at vi som ejere burde have fuld adgang til de fejlkoder og lignende som bilen indikere med lamper i instrumentbrættet.

  • 3
  • 0

Ellers forhindres i at bilen kan køre.

Kan du bøje det i neon? Hvilke komponenter i en alm. bil kan spærres over nettet så bilen ikke kan køre? Betyder det at min uautoriserede landsbymekaniker ikke kan skifte olie, tændrør, luftfilter, pærer, pollenfilter, bremseskiver etc. uden jeg bliver immobiliseret? Det tror jeg ikke på.

Når man er ude over garantiperioden er det kun tillid til et autoriseret værksted der holder een til truget. Hvis penge betyder bare lidt finder man andre løsninger.

  • 2
  • 2

Kan du bøje det i neon? Hvilke komponenter i en alm. bil kan spærres over nettet så bilen ikke kan køre? Betyder det at min uautoriserede landsbymekaniker ikke kan skifte olie, tændrør, luftfilter, pærer, pollenfilter, bremseskiver etc. uden jeg bliver immobiliseret? Det tror jeg ikke på.

Jeg har hørt, at før der kom en EU (?) dom om at det skulle være tilladt at servicere biler på uautoriserede værksteder, der havde Mercedes gjort sådan, at bilens styresystem skulle nulstilles, hvis bundproppen havde været skruet af. Og det kunne kun gøres på autoriserede værksteder. En bruger havde selv skiftet olie, og så kunne bilen ikke køre. Den skulle med fejeblad til autoriseret værksted...

Bilfirmaerne er - beviseligt - fuldstændigt skruppelløse, og denne slags uvæsen skal og kan bekæmpes i sin vorden. Som ene mand m/k er man dårligt stillet over for store firmaer med deres roman-længde kontrakter udformet af dygtige advokater. Det bedste modvåben vi har er lovgivning gennem demokratiet, hvor firmaerne til gengæld bliver den lille.

  • 7
  • 0

@ Michael Eriksen

En af mine gode venner har en Mercedes fra midt 0´erne. Denne kan der ikke udluftes bremseere på uden en computer der kan snakke med bilen. Hvormeget der kræves af denne computer skal jeg lade være usagt.

Derudover er der biler der skal have "pærerne genaktiveret" (Udgangen åbnet) efter der er monteret en ny til erstatning på en sprunget pære.

  • 4
  • 0

Kan du bøje det i neon? Hvilke komponenter i en alm. bil kan spærres over nettet så bilen ikke kan køre? Betyder det at min uautoriserede landsbymekaniker ikke kan skifte olie, tændrør, luftfilter, pærer, pollenfilter, bremseskiver etc. uden jeg bliver immobiliseret? Det tror jeg ikke på.

Bilens ECU kommunikerer med diverse styrebokse rundt på bilen, og opstår en fejl noteres det i ECU'en. For at nulstille fejlene, skal en boks forbindes til bilens OBD stik. På nogle modeller, kræves netadgang, og kun autoriserede forhandlere har mulighed for at sætte en boks på.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten