Din næste benzinbil sviner lige så meget som en diesel

Hidtil har det været god latin, at en benzinbil kørte kortere på literen og udledte mere CO2 end en tilsvarende dieselbil, som derimod udledte langt flere skadelige partikler.

Sådan er det ikke længere. De moderne benzinbiler udleder nemlig mindst lige så mange partikler som dieselbiler.

At det har ændret sig, skyldes en ny indsprøjtningsmetode, kaldet direkte indsprøjtning. Her bliver benzinen under højt tryk skudt direkte ind i forbrændingskammeret i stedet for at blive sprøjtet ind i indsugningen sammen med luft, som det sker i den mere traditionelle multi-point indsprøjtning.

Fordelene ved direct injection er en højere effektivitet og dermed lavere forbrug og CO2-udslip - men det giver altså også et væsentligt forøget udslip af partikler, som ellers er stor set ikke-eksisterende i traditionelle benzinbiler.

EU har derfor indkluderet et loft i den kommende norm, Euro 6, som begrænser benzinbilernes udledning af partikler. Retningslinjerne er netop blevet vedtaget, og benzin- og dieselbiler må nu udlede samme mængde partikler, både når det gælder vægt og antal.

Benzinbiler får brug for filtre

Hvis man kigger tilbage på rækken af tidligere Euro-normer, ses det, at der først med Euro 5-normen fra 2009 blev indført en grænse for vægten af partikler i udstødningen fra benzinbiler, men ingen grænse for antallet af partikler.

Nu har EU med Euro 6 også vedtaget en grænseværdi for antallet af partikler, og den bliver effektueret fra 2014. Til den tid må både benzin- og dieselbiler maksimalt udlede 0,005 g partikler pr. km, og partikelantallet for begge er 6.0*10^11.

For at opnå den lave værdi bliver det formentlig fremover nødvendigt også at udstyre benzinbiler med lukkede partikelfiltre, såkaldte GPF, eller gasoline particle filters. Om de bliver fabriksmonteret eller skal eftermonteres, er endnu ikke til at sige, men de kommer formentlig ikke til at koste lige så meget som dieselpartikelfiltre, som koster omkring 7.000 kr.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Politiken skriver 22/03-2002

Moderne benzinbiler forurener mindre end gamle, men nogle af de nye modeller har en uventet sundhedsmæssig akilleshæl. Undersøgelser fra Teknologisk Institut viser, at biler med direkte indsprøjtning af benzin til forbrændingsrummet slipper ultrafine partikler ud i luften - et problem, der hidtil kun har været kendt fra dieselkøretøjer.

Netop disse mikropartikler bliver af forskere betragtet som en meget alvorlig sundhedsfare, fordi støvkornene let trænger dybt ned i lungerne. Hvert år er partiklerne skyld i op mod 1.600 dødsfald herhjemme

http://politiken.dk/indland/ECE29285/farli...

Men fuldstændig rigtigt - det er da et problem, som skal håndteres. Hellere før end siden.

  • 0
  • 0

Netop disse mikropartikler bliver af forskere betragtet som en meget alvorlig sundhedsfare, fordi støvkornene let trænger dybt ned i lungerne. Hvert år er partiklerne skyld i op mod 1.600 dødsfald herhjemme

Det viser jo med al tydelighed, at forsigtigshedsprincippet overfor co2 ikke holder vand, fordi at midlerne til at nedbringe det slår folk ihjel i dag.

Vh Troels

  • 0
  • 0

Ja, for den gammeldags Otto-motor.

Men, dem har flere fabrikker allerede udfaset... og flere er på vej.

Bare fordi en motor bruger benzin, behøves den ikke at være en gammeldags sugemotor, med der af følgende problemer.

Moderne benzin motorer har turbo, som gør dem mere effektive og samtidig giver mulighed for at lave dem mindre med samme ydelse. Dette betyder lavere forbrug og endnu laverer forbrug pga reduceret vægt.

Dertil kommer at morderne benzin motorer også kan køre på e.g. E85 2G som reducere CO2 udledningen til under elbils niveau (for dansk produceret strøm).

Dertil kommer så hybrid-teknologi som derudover kan halverer deres forbrug ved blandet kørsel. Og er den en plugin-hybrid kører den slet ikke på benzin de første km.

Tager man e.g. Opel Ampera så er vi på 84 km/L. Hvilket så kan sammen lignes med en sugemotors 10-12 km/L.

Derfor kommer nye biler aldrig til at svine, som en traditionel diesel.

  • 0
  • 0

Kan virkeligt ikke se hvordan du får hybrid til at spille ind...

De egenskaber du tildeler benzinbiler kan med lige så stor rimelighed tildeles en diesel-hybrid. Og det iøvrigt helt uden at betragte den miljøpåvirkning en hybrid-bil har udover en ren forbrændingsmotor.

  • 0
  • 0

Så er det måske nu at politikerne afgiftsmæssigt skal åbne for naturgas i den danske bilpark. Jeg tænker her på ekstraudgiften til fabriksmontering af n-gasanlæg i benzinbiler er jo afgiftbelagt. Med de nuværende gaspriser kan det sagtens konkurrere med benzin, og gevinsten er ca. 30% CO2 besparelse. På længere sigt når biogasafgifterne og tilskud falder på plads, vil der komme opgraderet biogas (bionaturgas) i naturgassystemet, og bilerne vil køre grønt!

  • 0
  • 0

Peugot er vist de eneste, der har planer om en diesel-hybridendnu. Men ja, det vil også være en forbedring. Saab har et hybridsystem, der er uafhængig af motoren - og derfor også kan bruges med en diesel. Men, ligger som bekendt lidt i hi lige nu pga. GM.

Pointen er at forureningen med partikler opgøres pr. km , derfor vil en benzin bil med turbo og/eller hybridsystem derfor udlede færre partikler end en gammeldags sugemotor, da den kører meget længere pr. L. Og for turbo's vedkommende en mere optimal forbrænding.

Naturgas/Biogas: Her er Saab igen langt fremme i skoene med deres Tri-Fuel motor, kan kører på en vilkårlig blanding af benzin, bioethanol og biogas. Omkring Göteborg regner man med at et nyt biogasanlæg kan holde en bilpark, svarende til Göteborgs, kørende på biogas.

  • 0
  • 0

Lad os lige korrigere:

1) De nye regler er ikke vedtaget men ventes til afstemning i MVEG 19 december

2) Grænseværdien 6E11 partikler pr. km gælder fra først fra 2017. Fra 2014 til 2017 er grænseværdien for GDI 6E12 #/km.

3) Sammenligningen med diesel er lidt vildledende. Uden partikelfilter udleder dieselmotorer ca 100 gange flere partikler end 'traditionelle' PFI (port fuel injection) benzinmotorer. Med partikelfilter er diesel og PFI omtrent sammenlignlige. GDI ligger ca. 10 gange højere end PFI.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten