Digitalt stelnummer skal aflaste politiet og opspore cykler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Digitalt stelnummer skal aflaste politiet og opspore cykler

Et nyt stelnummersystem, der er baseret på en NFC-chip som dem, vi har i vores kredit- og adgangskort, skal sikre, at cykler bliver fundet igen, når de forsvinder. Med sådan en chip i cykelstellet kan alle med en smartphone og en specialdesignet app undersøge, om cykler, man passerer, er stjålne, og det giver en lang række nye muligheder. Også for politiet.

»Man kan lave et dusørsystem med cykler, lidt magen til pantsystemet på flasker. Politiet kan oprette checkpoints, hvor de scanner cyklerne, der passerer, akkurat som med politiets nye nummerpladescanner,« siger Mikkel Rud Pedersen, der er en del af den brede innovationsgruppe, som har sat sig ned for at finde en løsning på de omfattende problemer med cykeltyverier..

Mikkel Rud Pedersen arbejder som produktchef i IF Forsikring, og det er ingen tilfældighed.

»Forsikringsselskaberne ser gerne, at bortkomne og stjålne cykler dukker op igen. De seneste 10-15 år har problemer med cykeltyverier figureret på vores mødedagsorden i Forsikringsbranchen over 16 gange, men det har desværre ikke haft nogen effekt,« konstaterer han.

Mange forskellige interesser

Derfor har han sammen med en it-kyndig trafikforsker, folk i cykelbranchen, sikkerhedsfirmaer, Cyklistforbundet og flere andre sat sig ned for at finde ud af, hvad der skal til for at lave et system, der nemt kan udbredes og som varetager så mange interesser som muligt.

Alle i innovationsgruppen deltager som privatpersoner, men bringer hver især faglig interesse og viden med sig, fortæller Mikkel Rud Pedersen:

»Alle har efterhånden en smartphone, der kan scanne chips. Men ud over potentialet for en crowd-baseret indsats for at finde cykler kan chips også hjælpe de firmaer, der producerer og sælger cyklerne med at holde styr på de forskellige enheder.«

Derudover forklarer Mikkel Rud Pedersen, at chippen kan hjælpe førerløse biler eller lastbiler med at opdage cyklister, selv om de er uden for synsvidde.

»Højresvingende lastbiler og førerløse biler vil i fremtiden kunne ‘se om hjørner’, hvis alle cykler fremover kan scannes på afstand.«

Skal erstatte nuværende stelnummer

Det nuværende danske stelnummersystem bliver uskadeliggjort af kriminelle, så snart de ruller over landets grænser, for stelnummersystemet er ikke internationalt. Derudover er stelnummersystemet fra 1946 og dermed for længst uddateret, mener ifølge innovationsgruppen.

»Man kan ikke se det, medmindre man kommer meget tæt på, og det er nemt at fjerne,« siger Mikkel Rud Pedersen og tilføjer:

»Vi griber problemet anderledes an end tidligere. I stedet for med det samme at fokusere på teknologi og ser, hvad vi kan bruge den til i denne sammenhæng, så kigger vi på, hvad der skal til for at lave den mest optimale løsning med flest mulige gode sideeffekter.«

Han fortæller også, at løsningen ikke er raketvidenskab. Til gengæld har innovationsgruppen tænkt flere positive sidegevinster ind i den for at gøre den mere attraktiv for de parter, der kommer til at arbejde med den. Og så har den vist sit værd ved andre lejligheder:

»NFC-chips er robuste og kan støbes ind i forskellige materialer. Oprindelig blev vi inspireret af de vestjyske fiskeauktioner. Her mistede de fiskekasser i hobevis, indtil de begyndte at støbe NFC-chips ind i dem alle sammen og sende regninger til dem, der forlod auktionshuset med en kasse uden at komme tilbage med den,« siger Mikkel Rud Pedersen.

»Og de kasser er altså med ude i rum sø, hvor der er salt og de kan blive udsat for stød og så videre.«

Derfor mener han, at teknologien har vist sit potentiale. Den skal dog stadig gennem et ‘proof-of-concept’ i forhold til, om den virker på cykler.

Op til politikerne nu

At idéen har potentiale, er han ikke ene om at synes. Socialdemokratiets it-ordfører, Karin Gaarsted, har allerede været i kontakt med innovationsgruppen og har den seneste tid bombarderet relevante ministerier med spørgsmål om, hvad det vil kræve at ændre de relevante lovgivninger.

»Hvert år udbetales der 190 millioner i forsikringspenge til folk, der får stjålet deres cykel. Vi burde kunne lave et digitalt system for en brøkdel af det, der kan hjælpe os med at komme problemet til livs,» siger Karin Gaardsted.

Også politiet lytter med interesse. Rigspolitiet var med til innovationsgruppens første møde og har fået referaterne fra alle de følgende.

»Jeg tror godt, at vi kan finde politisk klangbund om det her. Det næste der skal ske er, at de relevante ordførere skal snakke sammen, og det vil i så fald betyde at transportordførere, it-ordførere og retsordførere skal finde et fælles tidspunkt,« siger Karin Gaardsted.

Hun mener at den store interesse om emnet gør det muligt at sætte et møde op snart.

»Det vil sandsynligvis ske inden jul. Et nyt stelnummersystem skal fortsat være et offentligt system, og derfor er det nu op til os politikere at finde en løsning,« siger Karin Gaardsted og tilføjer:

»Og det sker nu. Jeg tror på det.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

NFC chips har meget kort rækkevide - det giver et problem. I praksis, skal man næsten hen og berøre cyklen, for at aftaste stelnummeret - og har man en aftaster, er forholdsvis nemt at pejle sig til, hvor stelnummeret er, da aflæseren kun kan aflæse det, indenfor kort afstand. Det betyder også, at chippen sandsynligvis kan sættes ud af drift eller ødelægges.

Selvom en nummerplade er forholdsvis let at flytte og udskifte, så tror jeg den har fordele fremfor NFC løsningen - ikke mindst fordi, at de automatisk kan aftastes af en politibil der kører forbi.

En aktiv RFID chip vil være en bedre løsning - men det er en dyrere teknologi. En aktiv RFID kan aftastes i mange meters afstand og vil kunne aftastes af f.eks. politibiler i større afstand.

Aktiv RFID kan laves næsten ligeså billig som NFC chips, og det er alene på grund af meget ringe udbredelse, at prisen er så høj. Det er muligt at opnå over 10 års levetid på batteriet - afhængigt af antallet af aflastninger. Hvis det er et system der skal bruges til millioner af cykler, vil prisen måske kunne bringes drastisk ned på aktiv RFID. Jeg vil derfor foreslå et system baseret på aktiv RFID frem for NFC. Måske en kombination, så det også er muligt at aftaste med en smartphone. Jeg tror der vil kunne laves en kombi-chip, med både NFC og aktiv RFID, uden den koster ekstra - måske kan bruges samme antenne.

  • 1
  • 3

Jeg ved ikke hvordan man kan indbygge dem i stellet saa de ikke let kan fjernes, uden at de bliver skaermet for meget af, men det maa kunne loeses.


Det er også vigtigt, at de kan aflæses hurtigt, og af en politibil i bevægelse. De skal gerne kunne aflæses, når en politibil kører forbi.

Ti meter er dog ikke nok til, at de kan aftastes, hvis de f.eks. står i en garage. Men det vil fungere ligeså godt - eller bedre - end nummerplader.

Jeg er ikke sikker på, at de kan laves så de fungerer i stellet - men måske er det muligt. De skulle derimod godt kunne laves, så de kan monteres i en nummerplade. Det vil kunne bruges på både biler og cykler. Men, fordelen er begrænset, da vi i dag kan aftaste nummerpladerne med kamera.

  • 0
  • 0

Man kunne starte med at lave en offentlig database som motorregistret, hvor alle cykler skulle registreres ved køb og ejerskifte. Så ville man ikke stå med 90% af cykler uden ejer, fordi man har glemt stelnummeret.
Derudover skulle stjålne cykler ikke slettes af registret efter x antal år, hvilket er fuldstændigt tåbeligt.

  • 3
  • 0

Alting kan vel virke overfor primitive tyverier.
Men vil en chip beskytte mod at cykler læsses i en kassevogn og forsvinder ud af landet?
Og hvad med mere systematisk aktivitet, det første tyven vel gør er at anskaffe en scanner og udstyr til at udskifte/ændre chippen?

  • 1
  • 1

Artiklen gaar paa at bruge NFC tags, det er tags der arbejder paa 13.56MHz og er den slags tags der kan aftastes med en smartphone.

Jacob Gorm Hansen, fandt nogle UHF tags med lang raekkevidde, de arbejder i frekvenserne 865 - 868MHz ( I europa) En normal smartphone kan ike aflaese disse tags.

Den tredie mulighed som Jens madsen skriver er active (battery powered) RFID tags, og ja der findes battery assisted NFC tags som kan aflaeses paa laengere afstand end en passiv tag.

De forskellige slags tags er beskrevet her:
http://blog.atlasrfidstore.com/active-rfid...

For alle RFID tags gaelder det at de kan afskaermes saa man ikke kan laese dem, saa glem alt om at gemme taggene inde i cykelstellet

  • 2
  • 0

nægter tro man kan aflæse noget som helst når man kører forbi hvis det er monteret i stellet.
hvis stellet er af metal hvad det jo er på 99.9% cykler vil det blokere signalet.
og hvordan vil man også løse få det ind i stellet,
er meget dyrt hvis man skal til save alle cykler op svejse chips i lukke og omlakere.
og laves der batteri løsning skal det så afmonteres igen når batteriet er stoppet med fungere,
laves det i plast vil det være for nemt at ødelægge.
samtidigt vil det være meget dyrt hvis alle veje i landet skal have opsatte scannere både opsætning drift og vedligeholdelse vil blive ekstremt dyrt.
politiet har allerede nr plade scannere og nr plade system så billigste vil da være blot indføre nr pl til cykler.
et andet aspekt er vi alle blive regisstret i hvor vi færdes hvis man sætter scannere op overalt

  • 1
  • 2

Dusørjægere render rundt helt gratis og scanner alle cykler de kommer i nærheden af. Stelnummer og GPS position sendes til centralt register for at checke om cycklen er stjålet. Det bliver også lige logget... fantastisk overvågningsredskab!

Hov - mangler sølvpapir...

  • 2
  • 1

"For alle RFID tags gaelder det at de kan afskærmes så man ikke kan læse dem, så glem alt om at gemme taggene inde i cykelstellet"

Mon ikke det vil være grund nok til at politiet stoppede den cykel - hvis RFID`en ikke kan aflæses?

  • 1
  • 1

Mon ikke det vil være grund nok til at politiet stoppede den cykel - hvis RFID`en ikke kan aflæses?

20 cykler holder i et lyskryds politiet kører forbi kan se der kun er 19chips, skal de så tilbageholde alle 20 til de har fået scannet dem alle ?

  • 1
  • 0

en simpel søgning og fandt blanke rfid kort og cloning hardware.
ødelægge cyklens og man får scannet det man har clonet i stedet
kan købe et tomt rfid kort for 3kr så er meget simpelt omgås

  • 0
  • 0

Dusørjægere render rundt helt gratis og scanner alle cykler de kommer i nærheden af. Stelnummer og GPS position sendes til centralt register for at checke om cyklen er stjålet. Det bliver også lige logget...


Tag den idé ét skridt videre og pak den ind i behørig persondatabeskyttelse:

  • Cyklister vil sikkert være glade for at hjælpe med at finde stjålne cykler, da vi alle er trætte af at få vores egne stjålet
  • Derfor laves en app, der kan køre i baggrunden og sniffe cykel-RFID'er
  • Appen checker automatisk op mod registeret over stjålne cykler
  • Hvis der er match, sendes GPS og RFID automatisk til politiet
  • App-ejerne ved eventuelt kun hvor mange stjålne cykler, de har rapporteret per dag, intet andet
  • Politiet må ikke snage i hvem, der har indsendt data, så det bliver anonymiseret eller udeladt i registreringen
  • Politiet ser kun GPS positioner og deres RFID på stjålne cykler
  • Eventuelt kunne appen give notifikationer, hvis bestemte RFID'er bliver identificeret (dvs. ens egne stjålne cykler), men der er vi måske ude over grænsen for selvtægt?
  • 0
  • 0

Uanset metode vil et digitalt stelnummer kunne fjernes. Så for at et digitalt stelnummer kan anvendes vil det kræve lovhjemmel til at uddele bøder til cyklister for manglende registering af deres cykler.

Det skal også være nemt for den enkelte cyklist at kunne konstatere hvis nogen har stjålet deres nummer - analogt til stjålne nummerplader. Opdager man ikke at man har fået stjålet sit nummer så kan andre jo køre i fred med det på en en stjålet cykel.

Dernæst skal det være nemt at få tildelt et stelnummer til en cykel der ikke er købt igennem en dansk butik. Det må ikke blive en forhindring for varenes fri bevægelighed i EU.

Man kunne så ønske at det samtidigt kunne bruges som timing chip ved (motions)cykelløb

  • 1
  • 0

Registrering
Man kunne starte med at lave en offentlig database som motorregistret, hvor alle cykler skulle registreres ved køb og ejerskifte. Så ville man ikke stå med 90% af cykler uden ejer, fordi man har glemt stelnummeret.
Derudover skulle stjålne cykler ikke slettes af registret efter x antal år, hvilket er fuldstændigt tåbeligt.

Enig dette vil være en nødvendig del af systemet. Logge på med nemiD og registrere et ejerskifte, evt lægge billeder af cyklen op så ledes at politi mand/politi robot kan se billeder af den cykel der scannes. Ellers er det bare et nummer. Evt navn/adresse/tlf nummer der kan spørges ind til.

  • 0
  • 0

kunne jeg godt tænke mig at få mere at vide om det her projekt, for jeg kan ikke rigtigt danne mig et billede af hvordan det her system skal komme til at virke.
Bare åben op for godte posen, der ikke tid til en hovsa løsning.

Hvis en cykel i folks bevidsthed blev til noget man gerne ville investere i og vedligeholde ville det ændre utroligt meget. Som det er i dag er en cykel noget man regner med bliver stjålet og derfor kan man ikke investere meget i det. (normale pendler/brugs cykler)

  • 0
  • 0