Digitalt spor afløser magnetstriber til at vise robotten vej
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Digitalt spor afløser magnetstriber til at vise robotten vej

AGV'er bevæger sig normalt rundt i lager og produktion efter magnetstriber lagt ned i gulvet. Men med data fra Leuzes sikkerhedslaserscanner kan ruten ændres mere frit. Illustration: Leuze

Selvom mobile robotter er på alles læber i disse år, er de mere traditionelle AGV’er (Automated Guided Vehicles) sammen med gaffeltrucks stadig et meget anvendt transportmiddel til intern transport ude i industrien.

I en direkte sammenligning med mobile robotter taber AGV’erne imidlertid point på fleksibilitet, idet de kræver magnetstriber, sensorer eller andre ruter lagt ned i gulvet at køre efter, men en ny generation sikkerhedslaserscanner fra producenten Leuze har potentialet til at gøre de tunge AGV’er noget mere fleksible.

Ud over at fungere som den sikkerhedsanordning, der bremser AGV’en ned, kan Leuzes RSL 425-scanner nemlig også opsamle navigationsdata og sende dem retur til operatøren, så AGV’en efterfølgende kan navigere rundt med udgangspunkt i disse data.

Reflektorer på strategiske steder

Konkret måler scanneren afstande og vinkler til de objekter, som AGV’en passerer på sin vej. Derudover kan den modtage såkaldte reflektionsdata fra reflektorer i plast, der kan opsættes forskellige steder i produktionen.

»Det betyder, at du kan have reflektorer siddende rundt omkring på strategiske steder og på den måde opbygge et spor, som AGV’en kan navigere efter,« forklarer Holger Jensen, salgsansvarlig for Danmark i Leuze electronic Scandinavia.

Det kan især være praktisk, hvis man i kortere perioder har brug for at ændre AGV’ens rute gennem produktionen.

»Så i stedet for at man skal lægge nye sensorer eller magnetstriber i gulvet, kan man programmere sig ud af det ved at flytte rundt på reflektorerne,« tilføjer Holger Jensen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten