Dieselskandalen får bilproducenter til at skrotte de små motorer

Når VW lancerer den næste Polo, vil den mindste dieselmotor ikke længere være en 1,4-liters-model med tre cylindre, men en 1,6-liters, der kører på fire cylindre. Samme ‘upsizing’-trend kan man se hos GM og Renault. Det skriver blandt andre nyhedsbureauet Reuters.

Læs også: Selv de nyeste dieselbiler udleder langt mere NOx, end de er godkendt til

Således planlægger GM at udfase sin mindste dieselmotor på 1,2 liter i 2019. Erstatningen vil være 25-30 procent større. Samme vej går Renault, som i 2011 erstattede en 1,9-liters-dieselmotor med en model med et slagvolumen på 1,6 liter. Den nye dieselmotor vil være omkring 10 procent større.

Baggrunden er, at de små motorer ikke vil kunne leve op til de nye mere realistiske testmetoder, der vil blive taget i brug efter nytår.

Læs også: Manden, der opdagede diesel-svindlen: Europas biltests er fyldt med smuthuller

»Det bliver umuligt at overholde de nye emissionskrav med de metoder, vi hidtil har brugt til at mindske motorstørrelserne,« fortæller Renault-Nissanss chef for motorudvikling Alain Raposo således til nyhedsbureauet.

Alternativ til 'upsizing' er for dyrt

En af de metoder, som bilproducenterne har brugt for at overholde EU's emissionskrav, er, at mindske motorstørrelsen og tilføje turboer for at kompensere for de færre hestekræfter. Det gjorde det muligt at overholde emissionskravene med de nuværende testmetoder, men når bilerne blev testet under kørsel på almindelige veje, var emissionerne meget, meget større. Problemet for de små motorer er ifølge det britiske medie Engineering & Technology, at varmen fra turboerne mangedobler NOx-udledningen i dieselmotorer. Benzinmotorer bliver mindre brændstofeffektive og udleder flere partikler.

Læs også: Tyskland advarer om mere bil-fusk: Der er også snydt med CO2-udslippet

Bilfabrikkerne kunne vælge at bruge NOx-rensningsteknologi, men det vil ifølge Reuters' kilder være for dyrt. I stedet vil motorstørrelsen blive øget igen.

Slut med dieselmotorer under 1,5 liter

Ifølge nyhedsbureauet Reuters forventer flere analytikere således, at de nye testkrav vil tage livet af dieselmotorer, der er mindre end 1,5 liter og benzinmotorer, der er mindre end 1,2 liter.

En af analytikerne forudser desuden, at hybridbiler vil blive meget mere udbredte.

»Der er en nedre grænse for, hvor langt du kan komme med 'downsizing', så fokus skifter til en kombination af af løsninger,« fortæller analytiker Sudeep Kaippalli fra Frost & Sullivan.

I fremtiden vil downsizing betyde, at fabrikanterne tager en mindre motor og tilføjer en elektrisk motor til den, forudser han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Producenterne er altså med få undtagelser (jeg kan kun komme i tanke om Mazda) rendt i samme retning for at please en testcyklus.

De er alle kompetente og velvidende om bagsiden af medaljen, uden at melde ud/melde fra. Det er i min optik den "rigtige" skandale.

Hatten af for Mazda der turde påstå det var de andre der var gal på den. Måske man skulle overveje sådan en næste gang.

  • 13
  • 2

Det fortæller jo også en del om bilindustrien, hvis de fik frie hænder så ville vi jo allesammen blive kvalt i partikelforurening... Tving dem nu bare til at gå i de rigtige retninger (el, hybrid, adblue -> brint), så de kan bruge deres innovative udvikling til noget godt, det er bedst for alle. :)

  • 9
  • 7

Mazda er den eneste producent der mente at reglerne var så lempelige at man kunne klare sig igennem helt uden NOx-efterbehandlingsudstyr, og det skal vi tage hatten af for? Hvem tror du står med den største udfordring under de nye skærpede regler?

Til ingeniøren: Den illustration som I her genbruger er (stadig) forkert. En LNT består af een enhed - ikke tre katalysatorer - hvor NO-oxidation, NOx-lagring, NOx-frigivelse og oxidation/reduktion styres af luftbrændstofforholdet. De kemiske reaktioner finder sted under forskellige forhold og på forskellige sites i katalysatoren, men der er tale om een fysisk enhed, ikke tre.

  • 6
  • 2

Problemet er jo nærmest omvendt. De går tilsyneladende præcis den retning der tilskyndes gennem (skatte)lovgivning. Det er reglerne (og lemmingeeffekten) den er gal med.

  • 2
  • 0

.......stort set alle tohjulede køretøjer ikke kan leve op til testkravene, da de fleste motorcykel motorer er under 1,2 liter.....det bliver spændende tider :)

  • 3
  • 0

@Bjarke Mønnike

.......stort set alle tohjulede køretøjer ikke kan leve op til testkravene, da de fleste motorcykel motorer er under 1,2 liter.....det bliver spændende tider :)

Enig, det ville være en god ide at stille emissionskrav til knallerter og motorcykler. Hvis det så betyder at en knallert bliver mere besværlig og dyrere end med den eksisterende benzin motor, er det så på tide at konstruere disse tohjulere som elektriske køretøjer.

  • 13
  • 0

2 hjulede har for det meste ikke turbo og heller ikke 1200kg at bære rundt på, så det totale regnestykke bliver helt anderledes. Med den logic vil en græsslåmaskine med benzin være direkte dræbene, men fordi den kører federe og koldere i udstødningen end de fleste biler, udleder den ikke så mange mikro partikler.

  • 0
  • 0

Hej.

Flere bilproducenter har jo arbejdet meget på at gøre motorer mindre. Det er muligvis en god ide at gøre motorer mindre. Det skal jeg ikke kunne vurdere.

Men flere fagfolk har nævnt følgende gennem de senere år : Ved en lille motor vil denne bruge relativ meget benzin, når den bliver belastet. Så ved kørsel på motorvej bruger små motorer måske relativ meget benzin. I andre belastende situationer kan små motorer måske også bruge relativ meget benzin.

I artiklen fra ING nævnes der - igen igen - den type rensnings-teknologi, som hedder SCR. Denne teknologi er måske god til at rense dieselbiler m.h.t. NOx m.m. Så igen igen vil jeg sige, at der måske bør noget SCR på endnu flere dieselbiler end tilfældet er idag.

Måske bør man forbyde salget af de dieselbiler, der forurener mest med NOx. Og så tillade salget af de dieselbiler, der forurener mindst med NOx.

Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Trafiksikkerhed ( og Projekt Smørhul )

  • 1
  • 2

Jeg er IKKE enig i Ing's forklaring på hvordan røggasrecirkulation/ tilbageføring fungerer

Vi kender det også indenfor kedel/ brænder teknikken, og min mening er at røggasrecirkulationen/ Reci/ EGR fungerer ved at man tilbagefører noget ubrændbart røggas til indsugningsluften.

Forbrændingstemperaturen i cylinderen/ kedlen vil herefter være en blandingstemperatur mellem (kold forbrænding luft blandet med brændstof) blandet med røggas af 4-500 gr.

NOx produktionen/ udledning stiger markant over 950-1.000 gr og ved iblandingen af røggas får man en blandingstemperatur, der sænker temperaturen med 1-200 gr, og dermed undgås termiske NOx'er

  • 3
  • 0

Hej Bent.

Det kan godt være at jeg denne gang er kommet til at skrive det mere utydeligt end jeg plejer. Sorry.

Jeg skal nok prøve at blive på emnet, hvis jeg skriver flere indlæg.

VH Jan, Projekt S og T

  • 2
  • 0

Der står i artiklen, at varmen fra turboen er problemmet. Er der nogen som kan uddybe det?? Er det a) Indsugning luften, som bliver for varm pga. komprimeringen?? Eller b) Udstødnings, som er for varm og gør noget skidt for partikel filter og hvad der ellers kommer efter?

Hvis a, kan man ikke fikse det med en (større) intercooler. Antager, stort set alle nyere turbo diesel motorer har køling af ladeluften. Evt ved at køre den op på højere tryk og dermed temperatur, så den bliver nemmere at køle. Og lær noget af Mercedes F1 og adskil kompressor og turbine delen af turboen, så der ikke overføres udstødnings varme til kompressor siden.

Og nu vi er ved F1 teknik. Undrer mig meget, at de ikke har lånt det geniale koncept med en motor/generator på turbo akselen, så man kan hive overskuds varmen ud som strøm. Og bruge motoren, til at spine turboen op i omdrejninger. Varme genvinding virker selvfølgelig bedst på hybrid biler, så man har et sted at komme af med strømme direkte.

  • 0
  • 0

I artiklen "En af analytikerne forudser desuden, at hybridbiler vil blive meget mere udbredte. ... I fremtiden vil downsizing betyde, at fabrikanterne tager en mindre motor og tilføjer en elektrisk motor til den, forudser han." Ja, lad der komme hybrid-benzin og hybrid-diesel biler der har oplade-stik og kan køre mindst 50 km på batteri. Så kan alt bykørsel og køkørsel på motorvej blive elektrisk.

Elmotoren vil også kunne hjælpe ved accelerationer så der er mere jævn belastning af forbrændingsmotoren.

  • 4
  • 0

Hvad i alverden har "dieselskandalen" med downsizing'en at gøre? Der er heller intet belæg for det i selve artiklen. Og der indføres altså ikke nye krav "efter nytår". Det bliver i hvert fald længe efter nytår.

  • 0
  • 0

»Det bliver umuligt at overholde de nye emissionskrav med de metoder, vi hidtil har brugt til at mindske motorstørrelserne,« fortæller Renault-Nissanss chef for motorudvikling Alain Raposo således til nyhedsbureauet.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten