Dieselskandalen får bilproducenter til at skrotte de små motorer
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dieselskandalen får bilproducenter til at skrotte de små motorer

Når VW lancerer den næste Polo, vil den mindste dieselmotor ikke længere være en 1,4-liters-model med tre cylindre, men en 1,6-liters, der kører på fire cylindre. Samme ‘upsizing’-trend kan man se hos GM og Renault. Det skriver blandt andre nyhedsbureauet Reuters.

Læs også: Selv de nyeste dieselbiler udleder langt mere NOx, end de er godkendt til

Således planlægger GM at udfase sin mindste dieselmotor på 1,2 liter i 2019. Erstatningen vil være 25-30 procent større. Samme vej går Renault, som i 2011 erstattede en 1,9-liters-dieselmotor med en model med et slagvolumen på 1,6 liter. Den nye dieselmotor vil være omkring 10 procent større.

Baggrunden er, at de små motorer ikke vil kunne leve op til de nye mere realistiske testmetoder, der vil blive taget i brug efter nytår.

Læs også: Manden, der opdagede diesel-svindlen: Europas biltests er fyldt med smuthuller

»Det bliver umuligt at overholde de nye emissionskrav med de metoder, vi hidtil har brugt til at mindske motorstørrelserne,« fortæller Renault-Nissanss chef for motorudvikling Alain Raposo således til nyhedsbureauet.

Alternativ til 'upsizing' er for dyrt

Klik for at se NOx-rensningsteknologien. I 2012 kørte blot omkring 5 procent af de europæiske dieselbiler rundt med LNT-teknologi. Det tal steg drastisk til over halvdelen af alle europæiske dieselbiler i 2014, og over 95 procent af alle, der har en slagvolumen på under 1,5 liter, bruger LNT-metoden.

En af de metoder, som bilproducenterne har brugt for at overholde EU's emissionskrav, er, at mindske motorstørrelsen og tilføje turboer for at kompensere for de færre hestekræfter. Det gjorde det muligt at overholde emissionskravene med de nuværende testmetoder, men når bilerne blev testet under kørsel på almindelige veje, var emissionerne meget, meget større. Problemet for de små motorer er ifølge det britiske medie Engineering & Technology, at varmen fra turboerne mangedobler NOx-udledningen i dieselmotorer. Benzinmotorer bliver mindre brændstofeffektive og udleder flere partikler.

Læs også: Tyskland advarer om mere bil-fusk: Der er også snydt med CO2-udslippet

Bilfabrikkerne kunne vælge at bruge NOx-rensningsteknologi, men det vil ifølge Reuters' kilder være for dyrt. I stedet vil motorstørrelsen blive øget igen.

Slut med dieselmotorer under 1,5 liter

Ifølge nyhedsbureauet Reuters forventer flere analytikere således, at de nye testkrav vil tage livet af dieselmotorer, der er mindre end 1,5 liter og benzinmotorer, der er mindre end 1,2 liter.

En af analytikerne forudser desuden, at hybridbiler vil blive meget mere udbredte.

»Der er en nedre grænse for, hvor langt du kan komme med 'downsizing', så fokus skifter til en kombination af af løsninger,« fortæller analytiker Sudeep Kaippalli fra Frost & Sullivan.

I fremtiden vil downsizing betyde, at fabrikanterne tager en mindre motor og tilføjer en elektrisk motor til den, forudser han.

Producenterne er altså med få undtagelser (jeg kan kun komme i tanke om Mazda) rendt i samme retning for at please en testcyklus.

De er alle kompetente og velvidende om bagsiden af medaljen, uden at melde ud/melde fra. Det er i min optik den "rigtige" skandale.

Hatten af for Mazda der turde påstå det var de andre der var gal på den. Måske man skulle overveje sådan en næste gang.

  • 13
  • 2

Det fortæller jo også en del om bilindustrien, hvis de fik frie hænder så ville vi jo allesammen blive kvalt i partikelforurening... Tving dem nu bare til at gå i de rigtige retninger (el, hybrid, adblue -> brint), så de kan bruge deres innovative udvikling til noget godt, det er bedst for alle. :)

  • 9
  • 7

Mazda er den eneste producent der mente at reglerne var så lempelige at man kunne klare sig igennem helt uden NOx-efterbehandlingsudstyr, og det skal vi tage hatten af for? Hvem tror du står med den største udfordring under de nye skærpede regler?

Til ingeniøren: Den illustration som I her genbruger er (stadig) forkert. En LNT består af een enhed - ikke tre katalysatorer - hvor NO-oxidation, NOx-lagring, NOx-frigivelse og oxidation/reduktion styres af luftbrændstofforholdet. De kemiske reaktioner finder sted under forskellige forhold og på forskellige sites i katalysatoren, men der er tale om een fysisk enhed, ikke tre.

  • 6
  • 2