Dieselbiler drukner os i lungeskadelig kvælstofdioxid
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dieselbiler drukner os i lungeskadelig kvælstofdioxid

Den voksende park af danske dieselbiler, som er blevet populære på grund af regeringens afgiftslettelser, nedbringer ganske vist CO2-udslippet, men til gengæld forurener de med både partikler og kvælstofdioxid, NO2, viser nye målinger.

Indholdet af sundhedsskadelige partikler med en diameter mindre end 10 mikrometer (PM10) overskred grænseværdien på fire ud af de fem trafikerede gader, hvor Danmarks Miljøundersøgelser har placeret målere.

Partiklerne kan dog fjernes, hvis det lykkes at få partikelfiltre på alle de nye biler, som importørerne henter hjem til de danske bilkøbere.

Til gengæld kræver det helt nye katalysatorer, hvis der skal skæres ned på de store mængder af det sundhedsskadelige NO2, som kan give luftvejslidelser, viser beregningerne.

Og det kan kun gå for langsomt. Allerede sidste år overskred indholdet af NO2 på flere målestationer de grænseværdier, som skal overholdes fra 2010.

Grænseværdierne er i dag noget lempeligere, men også de lempelige grænser var sidste år overskredet på flere københavnske gader, viser målingerne fra Danmarks Miljøundersøgelser.

Stadig over grænsen i 2015

Ifølge seniorforsker Finn Palmgren er NO2 et stigende problem i hele Europa, fordi europæerne vil køre på diesel.

»I København er luftens indhold af NO2 ikke faldet, til trods for at man med katalysatorerne nu har fået en effektiv fjernelse af NOx fra benzinbilernes udstødning. Det sætter fokus på dieselbilerne, især fordi der er blevet flere af de dieseldrevne personbiler,« siger han til nyhedsbrevet fra Danmarks Miljøundresøgelser.

Finn Palmgren og hans kolleger har derfor regnet på, hvad en række forskellige kombinationer af partikelfiltre og katalysatorer til de forskellige typer af dieselbiler vil betyde for NO2-niveauet på 138 af de mest belastede gadestrækninger i København.

Resultaterne viser, at man ved at kombinere et partikelfilter og SCR-katalysatorer på dieselbilerne kan reducere antallet af strækninger, hvor NO2-niveauet overskrider grænseværdien.

I 2015 kan antallet af strækninger, hvor NO2 overskrider grænseværdierne, reduceres fra 108 til 58. Men det kræver både SCR-katalysatorer på lastbiler og varevogne, og at de ældste dieselbiler bliver skrottet.

Kræver nye teknologier

De eksisterende SCR-katalysatorer kan ikke anvendes på personbiler, men NOx-katalysatorer til dieselpersonbiler er under udvikling, da der fra 2015 sker en betydelig skærpelse af emissionskravene for dieselbiler i EU.

»Det handler om at fremrykke det tidspunkt, hvor man tager den bedre teknologi i brug. De europæiske normer for nye biler strammes gradvist, og det betyder, at vi i 2020 uden yderligere tiltag vil have reduceret antallet af gadestrækninger som overskrider grænseværdien til 38,« forklarer Finn Palmgren.

Flere diselbiler end beregnet

Forudsætningerne for beregningerne er usikre, da det blandt andet antages, at andelen af dieseldrevne personbiler i Danmark vil stige til 25 procent, men i nogle europæiske lande er man allerede i dag helt oppe på en andel på 60-70 procent.

Det forventes, at der i løbet af efteråret 2007 foreligger mere sikre data om den direkte NO2-emission fra specielt de nye tunge køretøjer.

Danmarks Miljøundersøgelser har gennemført sin analyse for Miljøstyrelsen. Den skal danne baggrund for en redegørelse fra miljøministeren Connie Hedegaard (K) til Folketingets miljøudvalg.

Dokumentation

DMU's Nyhedsbrev

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det giver alt for nemme point at stilles sig op i køen og pege fingre af dieselbilerne.

Når der råbes på mere effektive biler, som køre længere på literen, så kan benzinmotoren bare ikke følge med. Det har jo været forsøgt at forbedre økonomien i benzinmotoren (GDI og lign.), men uden det store held.

Det er da klart at bilindustrien følger med efterspørgslen og producere dieselbiler. Det er hvad den nuværende teknologi kan byde på. Det som er fejlen er så at man smider store resourcer efter udvikling og produktion af effektive partikelfiltre istedet for at koncentrere indsatsen omkring at erstatte dieselbilmotoren med noget bedre (DME motor / El drift / RUF / kollektiv trafik eller noget helt andet). Disse lokale forureningsproblemer er netop skabt af en alt for stor trafiktæthed i de store byer. Det er næsten ligegyldigt hvilken emmision som bilerne producere så bliver det et problem.

  • 0
  • 0

Der skydes i artiklen med skarpt på privates brug af dieselbiler; frygten for en stigning i antalet som er set i andre lande til 60 - 70% ses som et skræk scenarie.
Forbruget af diesel olie til private diesel drevne biler, og dermed udledningen af NO2, er for intet at regne i forhold til forbrug og udledning fra den tunge trafik (lastvogne, store varevogne, tog og skibe).
Brugen af SCR katalysatorer er ved at vinde indpas på lastvogne, hvor flere tank stationer i dag kan forsyne dem med Urea (AdBlue fra Yara), men det rækker ikke meget uden at de ældre vogen fjernes fra vejene; hvilket har lange udsigter med dagens afgiftspolitik.

  • 0
  • 0

Hvordan går det med IC4, bliver de opgraderet til gældende miljøstandard?

Ifølge 2006 miljørapporten fra DSB, udleder togene mere NO2 per personkilometer end tilladt for en Euro4 diesel personbil.

  • 0
  • 0

Uanset den emission en motor er anledning til bør fabrikanten imødekomme situationen med en løsning.
Problemets alvor afspejles tydeligt i statens holdning til
forureningen. Alt kan renses ved hjælp af afgifter, intet renser bedre. Når denne gamle Göbbelseffekt kendt fra
vaskepulverreklamernes gentagelser til stadighed anvendes har dette et klart formål. Sov videre, TV-nyhederne vil fortælle dig sandheden, og vore journalister svigter os ved ikke at sætte sig ind i vanskelige problemstillinger. Jeg er som mange andre harm over togforurening (undtaget lovens bestemmelser) som den politikerskabte forurening. Også folkevalgte politikere må lytte og lære af det rette forum.
over at staten ikke behøver filtre

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten