DI: Ny midtjysk motorvej vil forbedre mobiliteten

Illustration: Lasse Gorm Jensen

Denne artikel er forkortet. Læs den fulde udgave på Ingeniørens PRO-medie MobilityTech.

70 milliarder kroner. Det er ifølge Dansk Industri prisen på en infrastruktur, der sikrer den størst mulige mobilitet i Danmark i det kommende årti.

Vurderingen stammer fra et udspil om fremtidssikring af landets infrastruktur, som DI fremlagde i sidste uge. Det dækker over en lang række projekter i hele landet, der skal udbygge infrastrukturen mellem 2020 og 2030.

Knap 50 mia. kroner – 70 procent af den samlede pulje – skal bruges på at anlægge nye motorvejsstrækninger. Det største projekt i udspillet er en motorvejskorridor, som skal løbe fra Hobro i nord over Give til Haderslev i syd.

DI foreslår, at motorvejsstrækningen skal anlægges i to overordnede dele, først de sydlige deletaper mellem Give og Haderslev og senere de nordlige deletaper fra Give til Hobro.

Borgmester: Jo hurtigere, des bedre

Midt på den foreslåede nye motorvejsstrækning ligger Vejle Kommune, og her er borgmester Jens Ejner Christensen (V) meget begejstret for planerne om en midtjysk motorvej:

»Det er en rigtig god idé. Jo hurtigere de kommer i gang med at bygge den motorvej, des bedre,« siger han og uddyber:

»Vejlefjordbroen er det sted i hele landet, hvor trafikmængden er steget mest de seneste ti år, og den eneste mulighed, vi kan se for at aflaste den, er byggeri af den midtjyske motorvej.«

Desuden mener borgmesteren, at en midtjysk motorvej sammen med en tværvej, der forbinder den nye strækning med E45, kan bidrage til en tiltrængt aflastning af den eksisterende motorvej.

Denne artikel er forkortet. Læs den fulde udgave på Ingeniørens PRO-medie MobilityTech, hvor du blandt andet kan læse resten af interviewet med Vejles borgmester og mere om DI's infrastrukturplan.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ville det ikke være mere oplagt at lade stykket fra Viborg følge rute 13 helt til Sønderup i stedet for Hobro? mener endda at der har været snak om at tilslutningen skal laves ved Rørbæk nord for Hobro.

  • 2
  • 1

I stedet for at plastre landet til med asfalt kunne man så ikke i stedet opgradere trafikken? Er det for eksempel ikke lidt sært, at vi opdrages til at starte 800 kilo transportmiddel for at flytte 80 kg menneske? Nogen af os har så brug for også at flytte kontrabassen, cementblanderen og trillingerne på halvandet, men hvordan er forholdet egentligt mellem mængden af biltrafik og det der reelt skal fragtes? Vi har trængsels-, klima- og miljøproblemer. De kunne måske reduceres ved en begavet gentænkning af trafikken?

  • 20
  • 20

...vil en ny motorvej afhjælpe trængsel - og selvfølgelig skal motorvejen udbygges. Uanset om det bliver selvkørende og el - så er det stadig biler - og der kommer flere.

Men - jeg kunne foreslå at man i stedet lavede en helt overordnet beslutning om at ekspres godkende udbygning af alle eksisterende 2 sporede veje til 3 sporede. Det ekstra spor giver særdeles stor effekt for almindelig trafik da f.eks lastbil / bus overhalinger ikke længere blokerer trafikken fuldstændigt. Det er et helvede at køre over fyn, syd på fra Kolding og nordpå mellem Vejle og Århus. De udvidelser der allerede ER lavet viser at effekten er voldsom positiv.

Jeg er med på at prisen for helt ny motorvej er billigere pr. km, og påvirkning af eksisterende trafik mindre - til gengæld er beslutningsprocessen og omkostninger til undersøgelse meget større.

Så - tag fat hvor det er lettest! Og så få baneprojekterne gjort fædige så togene kan blive attraktive igen...

  • 16
  • 0

Er det for eksempel ikke lidt sært, at vi opdrages til at starte 800 kilo transportmiddel for at flytte 80 kg menneske?

Vægten er ikke i sig selv det store problem, da langt det meste af tabet går til vindmodstand, og her er volumen en større synder. Og volumen vil man jo gerne have lidt af, både for, som du nævner at kunne fragte lidt, men også af hensyn til sikkerhed. Når elbilerne bliver fuldt selvkørende, kan de køre stærkt, - i læ af hinanden, - genvinde den kinetiske energi, - og måske kan noget af det gode vejgreb for dæk/asfalt konverters til lavere rullemodstand da sikkerheden varetages på anden vis. – Så begynder det at ligne noget.

Fleksibiliteten for bilen vinder simpelthen over alternativerne på alt fra 10-300km. Jeg finder det til gengæld frustrerende, at det ikke kan lade sig gøre at få mere fragt over på jernbanen. – At det ikke er lykkedes for nogle gode logistikere, at få hovedfærdselsårene til at fungere som et transportbånd i et lageranlæg er mig en gåde.

  • 8
  • 0

Hvad er trafikmængden på Sønderjyske motorvej - er der virkelig brug for ny motorvej helt fra Haderslev? Jeg tror det mest optimale er at bygge ny motorvej fra Seest til Give og nordpå, direkte som forlængelse af E45 Sønderjyske motorvej (mellem Rute 25 og E20/Esbjergmotorvejen, nord for jernbanen). Derved ledes det meste af den midtjyske trafik væk fra de mest belastede dele, som er Vejle/Aarhus og motorvejstrekanten). Folk der vil til Vejle/Aarhus og Odense/København skal så tage (to) højre spor for at komme på E20 og Østjyske motorvej.

  • 0
  • 3

Når man ser på for eksempel odenseansk biltrafik, kan man se hundredevis af biler klumpe afsted med en person i hver. Her kan man hverken få øje på fremdrift eller effektivitet. I bussen er der mulighed for arbejde, læsning, søvn, mens biltiden jo er koncentreret spildtid. Det er naturligvis ens eget valg, men hvad med ressourcespildet? Den triste påvirkning af natur og miljø? De stigende helbredsmæssige konsekvenser af biltrafik? Og hvad er det for en mobilitet, der hele tiden skal fremmes? Kun en tredjedel af al trafik er erhvervstrafik, og en tredjedel er korte bilture på UNDER tre kilometer.

Det er længe siden, privatbilisme har virket som et fornuftigt valg. Nu virker det mere som noget man er påtvunget, fordi man ikke kan få øje på alternativerne.

  • 11
  • 11

"»Vejlefjordbroen er det sted i hele landet, hvor trafikmængden er steget mest de seneste ti år, og den eneste mulighed, vi kan se for at aflaste den, er byggeri af den midtjyske motorvej.«"

Nej jeg kan altså ikke lade vær, undskyld. Var det noget med en ny togbro til afløsning? Kunne man forestille sig at den kollektive trafik kunne forbedres og dermed tage presset fra motorvejen? Eller skal vi bare bevidstløst øge kapaciteten på motorvejen som lige er blevet udviddet?

  • 9
  • 9

I bussen er der mulighed for arbejde, læsning, søvn, mens biltiden jo er koncentreret spildtid. Det er naturligvis ens eget valg

Du mener altså at bilister er dumme, det tror jeg ikke. Med de afgifter der er på selve bilen og benzinen, så skal man virkeligt være presset for at tage bilen. For rigtigt mange vil kollektiv trafik ikke være et valg, hvis de skal have dagligdagen til at hænge sammen.

  • 8
  • 1

Problemet er at en bil blokere motorvejen i mindst en retning og det er uanset om der er 2 eller 3 spor. Så ud over øget kapasitet og undgåelse af nuværende flaskehalse så giver det også ekstra sikkerhed da trafikken så har en alternativ rute. Jeg på på A13 og vi kan tydeligt mærke når der er prop på E45 så øges trafikmængden hurtigt, især lastbiler finder nemt andre veje. Dem foreslåede linjeføring fra DI er ikke en jeg har set før og finder den lidt spøjs, de fleste forslag starter hvro A13 går på E45 i dag i nord og ender ved Brandrupdam med en stikvej til Fyn og største spørgsmål er om det er øst eller vest omkring Herning/Ikast.

  • 3
  • 1

Jo, ganske oplagt, da A13-stykket fra Sønderup nordpå allerede er anlagt. Men desværre er beslutningen om anlæg af motorvejen til Hobro vist taget. (Den besluttede linjeføring vil vist minimere overførsler over åer. Hvis videreførsel til Sønderup, så ville der blive flere overførsler over åer.) Det hensigtsmæssige forløb til Sønderup ville kunne få Thy og Hanherred på kortet via Aggersundbroen. Meennn - det er jo (desværre) ikke altid, DJØF'ere beslutter fornuftigt.

  • 0
  • 0

Jylland skal ikke have en eneste krone til motorveje, førend Frederikssundmotorvejen og forlængelsen af Hillerødmotorvejen er færdiggjort.

Mvh Bjørn

  • 7
  • 9

I bussen er der mulighed for arbejde, læsning, søvn, mens biltiden jo er koncentreret spildtid.

Tal for dig selv. Underligt at man ofte støder på den slags stereotyper. Det er vist de færreste der kan arbejde under buskørsel, mekanikeren skal skifte olie, landmanden pløje marken, pædagogen passe børn o.s.v. - vi skal have nogle større busser. Under buskørsel, togrejse og flyrejse bliver man alt for forstyrret til at kunne læse. Småblunde måske lidt, med hyppige ærgelser over "hvad holder vi her for?" Desuden er bilkørsel altovervejende en nydelse. My fifty cent.

  • 8
  • 7

Puuuuuuuha. Rædselsfuld morgenkø.

Her til morgen var der 3 gr Celcius og regndråber. Det betød 10 km kø fra Hørsholm til Lyngby og igen 10 km prop på Ring3 og 5 km Lyngbyvejen osv.

Måske 50.000 biler og mange busser stod stille.

Det tog en time ekstra for alle sammen. - I gamle dage kunne man sige, at tabet var (# pendlere) x (ekstra transporttid). - I dag er det delvist korrekt (nogle af os tjekker mobilen mens vi sidder i kø!) - I fremtiden må vi gerne bruge mobil og PC i bilen når den kører selv.

Det betyder at tabet i ekstra transporttid på motorvejen, langsomt bliver mindre.

Før var tabet måske 1 mia.DKK årligt bare på Ring 3. I fremtiden er det en gevinst med kø: Eget kontor og ro frem for storrumskontor med støj.

Lige nu føler jeg dog, at alle de andre bilister burde blive hjemme eller kører efter mig. :-)

  • 3
  • 3

Undskyld jeg siger det, men ville det ikke være mere visionært, et bedre og mere sikkert alternativ at lave en vestlig motorvej fra Tønder, over Ribe, Esbjerg, Varde, Tarm, Ringkøbing, Holstebro, Struer, Thisted og så til Hanstholm?

Det vil både aflaste den østlige motorvej, være et reelt alternativ ved større uheld, og give mulighed for vækst, skabelse og fastholdelse af virksomheder og bosætning i det vestligste Danmark?

Evt. kunne man forbinde den med Sønderborgmotorvejen, så man kan dele/aflede trafikken den var over. På sigt vil den også blive koblet på den vestlige motorvej ved Heide i Sydslesvig når tyskerne beslutter sig for at videreføre denne, hvilket en dansk vestlig mortorvej helt sikkert vil fremskynde.

Når og hvis behovet så er der, så kan man på sigt binde motorvejene i øst og vest sammen med tværgående nye mortorveje, i stedet for at lave nye på langs af Jylland.

  • 3
  • 7

Men - er det det vi skal have om 20 år, når elbiler og selvkørende biler tager trykket af myldretiden; når 3D-print i storskala overflødiggør en del af transporten over landegrænserne og når cirkulær økonomi og produktion nedsætter behovet for lange tunge transporter? Vi planlægger fremtiden ud fra fortiden; men tiderne skifter - et paradigmeskift er undervejs, hvis vi bare lukker sanserne op, så ser vi det! . . . .

  • 3
  • 5

over Ribe

Så støder du ind i domkirketårnet. Men hvis du mener "forbi Ribe", vil jeg da gerne se dit konkrete forslag til linjeføring? Bortset fra det, hvilken del af rute 11 er det lige som er så tilsandet at en motorvej skulle være motiveret?

  • 0
  • 3

Puuuuuuuha. Rædselsfuld morgenkø.

Her til morgen var der 3 gr Celcius og regndråber. Det betød 10 km kø fra Hørsholm til Lyngby og igen 10 km prop på Ring3 og 5 km Lyngbyvejen osv.

Måske 50.000 biler og mange busser stod stille.

Puuuuuuuuuha! Rædselsfuld eftermiddagstrafik i dag.

Togene indstillet mellem Svanemøllen og Østerport. Vi var sikkert 2 - 3.000 mennesker som stod og ventede alene på S-togs perronen på Nørreport. Der ville være langt flere hvis det ikke var fordi vi var nogle stykker som simpelthen gav op og gik i regnvejret og 3,5 gr celcius mellem Østerport og Nordhavn da det var håbløst at få plads i bussen.

Ja bilisterne har det hårdt, meeeeeeeeen......

  • 7
  • 0

Jylland skal ikke have en eneste krone til motorveje, førend Frederikssundmotorvejen og forlængelsen af Hillerødmotorvejen er færdiggjort.

Du får ikke mig til at argumentere imod trafikken på motortrafikvejen mellem Allerød og Hillerød fortjener en opgradering til motorvej. Det gør den absolut. Problemet er det vil sende flere bilister ind til Motorring Ring 3 hvor der ikke er plads, og ind til den inderste del af Hillerødmotorvejen hvor der ikke er plads og ind i København hvor der ikke er plads.

Men du har ret, hovedstadsområdet trænger virkelig til at få det motorvejsnet den i årtier har pralet af men aldrig har haft: * “Motorring 3” er på ingen måde en ringvej rundt om byen * “Hillerødmotorvejen” bør hedde Allerødmotorvejen * “Helsingørmotorvejen” bør hedde Espergærdemotorvejen * “Frederikssundsmotorvejen” bør hedde Ballerupmotorvejen * “Nordhavnsvejen” som bør hedde Svanemøllebugtvejen

;-)

  • 3
  • 0

Tag nu og bemærk, at Hærvejsmotorvejen kun er en del af anlægsinvesteringerne - men den mest oplagte (efter 3. Limfjordsforbindelse) for god trafikafvikling.

  • 1
  • 0

Problemet er det vil sende flere bilister ind til Motorring Ring 3

Kender du vejstrækket?

Hvordan vil en udvidelse af vejen, så den er i stand til at tage presset i NORDGÅENDE retning sende flere bilister ind til M3?

Og så er der også den detalje, at trafikken står godt og grundigt stille omkring Hillerød, så hvis man skal nordfra og eksempelvis til Allerød om morgenen, så er det en plage - selv om trafikken syd for Allerød efterfølgende glider!

Alting i Nordsjælland er altså ikke fokuseret omkring M3!

  • 4
  • 0

problemet hele vejen gennem jylland er lastbiler - HELE døgnet

Hvad så med at man tog fat i det problem, eksempelvis ved at få godstrafikken flyttet over på elektrisk drevne jernbaner i stedet?

Og så kun benytte lastbiler til distribution - containere i forskellige størrelser er altså opfundet, og man burde kunne gøre det mere begavet i det 21 århundrede, end der skal buldre lastbiler op og ned ad de jyske motorveje, ført af berusede østeuropæere.

Det ville mindske belastningen på vejene, øge trafiksikkerheden, samt være en gevinst for miljøet - en 3xWin løsning.

  • 3
  • 4

Hærvejsmotorvejen er jo IKKE hele investeringen - blot den mest givtige - så jyder ikke behøver at opleve samme trængsler som nordsjællændere. Kom nu ind i kampen og fjern skyklapperne. (Jeg har selv kørt stort set overalt i Danmark - og fornemmer, at Hærvejsmotorvejen vil blive et plus for fremkomme i heden.

  • 3
  • 0

ved at lægge udfletning helt ned til Haderslev, undgår man problemer omkring Vejle Ådal,

Ja, Vejle aflastes ved at starte Hærvejsmotorvej ved Seest ved Kolding. Derfor spørger jeg om trafiktallene på Sønderjyske Motorvej - er de høje nok til at retfærdiggøre de ekstra 25km Hærvejsmotorvej fra Haderslev til cirka Lunderskov, i forhold til at starte fra Seest ? Sammenlignet med hvad de samme penge kan gøre andre steder i landet ?

Diskussionen ville være noget enklere hvis alle har den samme linieføring at se på, og trafiktal for bestemte strækninger.

og den aflaster "Sommersted Motorvejen"

Hvad er det?

buldre lastbiler op og ned ad de jyske motorveje

Også interessant hvad lastbiler betaler for vejbrug - vejslid siges at være proportionalt med akseltryk i fjerde potens. Og diesel koster mere fra raffinaderiet, men har lavere afgift så det koster mindre end benzin ved pumpen.

  • 3
  • 0

Det blev noget af en øjenåbner-debat. Den mest bemærkelsesværdige kommentar er denne: 'Desuden er bilkørsel altovervejende en nydelse.'

For det forklarer måske, hvorfor man hårdnakket hænger fast i et transportmiddel der så tydeligt er skadeligt for omgivelserne. Og det forklarer også, hvorfor de rationelle argumenter for mere asfalt er få og utilstrækkelige. Bilisme er simpelthen noget man dyrker for sin egen skyld. Muligvis afhængighedsskabende som rygning og morgenkaffe?

Ja, så kan vi vel lige så godt vinke farvel til den sidste natur og indstille os på at køre vores børn i skole, til de selv får kørekort?

Som et lille modargument - som næppe får nogen betydning for nogen - vil jeg gerne påpege, at man også kan nyde cykelturen - eller gåturen til bussen. Det er fedt at kunne bruge skelettet til noget fornuftigt; men det kan åbenbart ikke slå det at sidde fastspændt i en blikdåse i en bilkø og stirre ud på asfalt og trafik?

  • 2
  • 12

Jeg kan konstatere at du kun læser mine indlæg og mange tak for opmærksomheden.......men hvis du læste hele tråden...altså de indlæg før mig ville du have mødt dette indlæg

Bent Johansen 10 timer siden Re: Det er Nordsjællands tur

Der burde give alle begavede incitament til at tænke sig om og læse alle indlægs argumenter.

Da mine børns svigerfamilier bor i Varde og Skive og min kones familie i Esbjerg og min mor var præstedatter fra Brørup. Derudover tager vi på en camping tur til en ny jydsk hvert år foruden at hovedturen sydover går over Storebælt.

Jeg har kørt på den midtjyske motorvej fra Billund til Herning så ofte ( som svæveflyver drejer jeg af og til af i Arborg) at jeg tit har spekuleret på, hvorfor man har lavet denne vej.

Der er mindre trafik der, end der på den blinde vej jeg bor på, med 14 huse og køer og heste græssende for enden af den, for at sige det groft. Men Allerød motorvejen, der fejlagtigt kaldes Hillerød motorvejen har i tredive år været klar til at have fire spor helt til Helsinge. Men politisk mopning af trafikminister Arne Melchior stoppede midlerne til at fædiggøre vejen.

  • 4
  • 4

Hvad er trafikmængden på Sønderjyske motorvej - er der virkelig brug for ny motorvej helt fra Haderslev?

Den er ca 40.000 biler i døgnet, men er også kun 4 sporet, og har rigtig meget tung trafik døgnet rundt.

Personlig ville jeg nok mene, at man burde fortsætte den midt ned i gennem Jylland forbi Haderslev og helt ned til grænsen et sted, eller mindst ned til Sønderborgmotorvejen, som tager en del af trafikken.

  • 3
  • 0

Det blev noget af en øjenåbner-debat. Den mest bemærkelsesværdige kommentar er denne: 'Desuden er bilkørsel altovervejende en nydelse.'

For det forklarer måske, hvorfor man hårdnakket hænger fast i et transportmiddel der så tydeligt er skadeligt for omgivelserne. Og det forklarer også, hvorfor de rationelle argumenter for mere asfalt er få og utilstrækkelige. Bilisme er simpelthen noget man dyrker for sin egen skyld. Muligvis afhængighedsskabende som rygning og morgenkaffe?

Ja, så kan vi vel lige så godt vinke farvel til den sidste natur og indstille os på at køre vores børn i skole, til de selv får kørekort?

Som et lille modargument - som næppe får nogen betydning for nogen - vil jeg gerne påpege, at man også kan nyde cykelturen - eller gåturen til bussen. Det er fedt at kunne bruge skelettet til noget fornuftigt; men det kan åbenbart ikke slå det at sidde fastspændt i en blikdåse i en bilkø og stirre ud på asfalt og trafik?

Hvad i alverden? Hvis det først er nu at dine øjne kan se denne aldeles velkendte virkelighed, så må jeg også byde velkommen til trafikdebatten. Det er jo sjovest at debattere med folk fra et helt andet udgangspunkt.

Som bilist opfatter jeg mig aldeles ikke som skadelig for mine omgivelser. Min lille”dråbe” i det åbne landskab ændrer næppe på dommedags komme. Man kan måske godt bruge afhængigheds-argumentet, fordi vi har tilrettelagt vores liv således at den kun hænger sammen via vores individuelle mobilitet. Dit modargument om cykelturen og gåturen til bussen ser jeg ikke som et Mod-argument. Det gør du da bare og fred med det. Kunne håbe på at du ville se på mig med samme attitude. Mit arbejde betyder at jeg undertiden ser landet fra oven, og når jeg ser på det, er asfaltstriberne altså ganske smalle og ubetydelige på det store kort.

Fruen og jeg har valgt vores arbejde og vores bopæl, så vores pendling ikke er belastende lang, eller med bilkøer. 19 kilometer på 15 minutter. Det står i modsætning til en del debattører på ing.dk som tydeligvis arbejder i og omkring København og italesætter alskens trængsler og vederstyggeligheder, som om at de er delt af alle danskere. Det er så deres udgave af virkeligheden.

På trods af at bilisternes transportbehov principielt kunne dækkes ved hjælp af mikrobiler, så kører der langt flere større modeller rundt derude. Hvilke parametre er det mon der trækker? Er bilen et middel eller et mål? Hvis man ikke måtte køre i en lidt ekstra lækker bil, med tilhørende glade kilometer, hvilke andre ekstravagante livsvaner burde vi så også forsage? Så ville der sandelig være nok at tage fat på.

  • 2
  • 0

og den aflaster "Sommersted Motorvejen" Hvad er det? lokal sjagon for Sommersted Landevej

"Sommersted Landevej" giver ikke resultat på kortet, men jeg gætter på at du mener frakørsel 67 Haderslev Nord, Sommerstedvej og så 403 til Vejen. Planlægningsværktøjerne er efterhånden så gode at de bør kunne vise effekter i hele regionen på km-niveau, især hvis de får gode data at starte med. Tillader loven at lave automatisk nummerplade-genkendelse til forskningsformål, når observationerne slettes efter 24 timer og kun resultater beholdes? Med 10-20 målestationer spredt i knudepunkter omkring Sønderjylland bør man kunne måle hvor 50% af trafikken på motorvejen ved grænsen kører hen.

  • 1
  • 0

Under buskørsel, togrejse og flyrejse bliver man alt for forstyrret til at kunne læse. Småblunde måske lidt, med hyppige ærgelser over "hvad holder vi her for?" Desuden er bilkørsel altovervejende en nydelse. My fifty cent.

Nu kører jeg en del med S-tog fra Hillerød St. til Svanemøllen St. (og retur). Jeg sidder altid i stillekupeen, og der er min personlige oplevelse fra disse ture er, at ca 15-20 procent arbejder på deres PC, ca 20 procent læser avis, ca 10 procent læser bøger og resten hører musik/surfer på telefon/slumrer.

Er det i øvrigt for dig selv, at bilkørsel er en nydelse, eller mener du det gælder for alle? For mit eget vedkommende så er det en stor nydelse at køre i S-tog frem for at holde i kø på Isterødvejen og Helsingørmotorvejen. Just my fity cent

Mvh Bjørn

  • 3
  • 1

Er det i øvrigt for dig selv, at bilkørsel er en nydelse, eller mener du det gælder for alle? For mit eget vedkommende så er det en stor nydelse at køre i S-tog frem for at holde i kø på Isterødvejen og Helsingørmotorvejen.

Selv den daglige tur til- og fra arbejdet kan jeg rigtig godt lide. Jeg kender andre som har det som mig. Som jeg også skrev, så er jeg en blandt flertallet som IKKE deltager i den københavnerområdets trafikforstoppelse. Man kunne sommetider godt få den opfattelse på ing.dk at der ikke findes anden trafik i Danmark. Jeg skal ikke kloge mig med hensyn til at køre i S-tog, da det har været temmelig sparsomt over årtier. Mon ikke vore gyldne stunder på nævnte områder er lige meget eller lidt repræsentable?

  • 0
  • 0

@ Bjørn Agger I de 42 år min kone har anvendt Stoget fra Allerød til Vesterport/Nordhavn har der været halve år hvor jeg jævnligt har måttet hente min kone på Hellerup, Holte og Farum stationer . Ja sågar et helt halvt år var Hillerød-Hellerup lukket helt ned på grund af brorenoveringer. Du må være et positivt menneske når du glemmer turene i togbusserne i fortiden og lige nu med signal afprøvninger:)

  • 3
  • 4

Jeg savner tal i denne debat og i artiklen.

Der er en meget fin graf i denne artikkel på tv2.dk http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-12-12-v...

På E45 ved Vejle er steget flest procent (27 %) til ca 94.000 biler pr hverdagsdøgn

På Motor ring 3 er trafikken kun vokset 20 %, men er på 143.500 biler pr. hverdagsdøgn. Og vokser dermed med flere biler end E45.

Jeg synes der bør være bedre argumenter end størst vækst i procent på E45 for at bygge en motorvej mere. Trafikken på M3 er 52 % større end på E45 på hverdage.

(Både E45 ved Vejle og M3 har 3 spor i hver retning)

  • 1
  • 1

Men 59 kr for at et vogntog på op til 60 tons må køre gennem Danmark er imo latterligt billigt.

Det er så den absolut maksimale pris, der skal betales. De fleste kører jo væsentligt billigere. Men det kan formodentligt dække administrationsomkostningerne for ordningen. Der bliver næppe tilskud til asfalt, rastepladser etc. Transportbranchen siger jo også åbent, at de mener at de danske skatteydre skal betale for toiletter og andre hotelfaciliteter til de udlændinge, der kører lastbiler på vores veje.

  • 1
  • 0

Både danske og udenlandske lastbiler betaler vejbenyttelsesafgift.

Ok, det må jeg så blankt indrømme jeg ikke var klar over.

Men 59 kr for at et vogntog på op til 60 tons må køre gennem Danmark er imo latterligt

Er der nogen viden om hvor meget vedligehold et lastbilstog gennem Danmark koster? Samlet hældes der,tror jeg,16milliarder i årligt ,(8 til jernbaner ,der laver en tiendedel) til vejvedligeholdelse. Uden et sådant skøn er det lidt flot at kalde noget latterligt.

  • 0
  • 5

få klippet nummerpladerne af de 200.000 bilejer der ikke betaler til vej fællesskabet.

"I alt skyldes der nu 1,3 milliarder kroner i ubetalte vægtafgifter, viser et notat fra Gældsstyrelsen"

  • 1
  • 0

Uden et sådant skøn er det lidt flot at kalde noget latterligt.

Man kan jo selv regne lidt på det. Som det skrives ovenfor, er sliddet eksponentielt afhængigt af akseltrykket. Så vedligeholdelsen er, grænsende til, 100% forårsaget af lastbiler. Altså ca. 16 mia. ? Hvis de 59 kr. pr. dag skulle dække de omkostninger, skulle der køre ca. 750000 lastbiler dagligt på de danske veje. Godt nok er der mange, men . . . . Selvfølgeligt er der vedligehold på veje, hvor der ikke kommer lastbiler. Til gengæld er det givet, at bidraget pr. lastbil er noget under de 59 kr/dag. Uanset, er Christian Nobels kommentar meget beskrivende.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten