DF: Femern-tunnel får ekstraregning på to milliarder kroner
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

DF: Femern-tunnel får ekstraregning på to milliarder kroner

De tyske myndigheders lange behandling af Danmarks ansøgning om at placere verdens længste sænketunnel på bunden af Østersøen kommer til at koste mellem 2 og 2,5 milliarder kroner.

Det vurderer Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen. Han har ligesom Ingeniøren forsøgt at opklare, hvad det betyder for Femern-tunnelens økonomi, at miljømyndighederne i Slesvig-Holsten ikke kan godkende tunnelen næste år, men tidligst i 2017.

Desuden forventes tyske miljøorganisationer at indbringe sagen for domstolene. Da det skete med den nordtyske motorvej A20/21, førte det til to års forsinkelse.

Læs også: Nye forsinkelser: Femern-tunnelen åbner måske først om 12 år

Officielt vil hverken Transportministeriet eller det statskontrollerede Femern A/S forholde sig til, hvor stor ekstrategningen for forsinkelsen bliver.

’Femern A/S vurderer p.t. de økonomiske og tidsmæssige konsekvenser af forskellige forløb af godkendelsesprocessen,’ har tunnelselskabet tidligere skrevet til Ingeniøren.

Læs også: Ny og ukendt ekstraregning rammer Femern-tunnelen

Heller ikke Kim Christiansen har fået et klart og detaljeret svar, men han har haft lejlighed til at stille spørgsmål til omkostningerne ved at drive hele projektorganisation på møder, som han efter eget udsagn ikke kan referere fra.

Ud fra de svar, han har fået, vurderer han, at det koster i omegnen af 700-800 millioner kroner at holde projektet i gang rent administrativt, som han udtrykker det. Dertil kommer, at der kan blive tale om at udforme nyt materiale til de tyske myndigheder.

»Så hvis myndighedsgodkendelsen først kommer helt henne i 2017, bliver det måske rasende dyrt,« siger Kim Christiansen.

»2,5 milliarder kroner er et vanvittigt beløb. Hvem skal betale den regning? Det skal vi, og det skal brugerne. Det vil ændre tilbagebetalingstiden for tunnelen yderligere, og spørgsmålet er, hvor længe vi kan strække den.«

Kim Christiansen henviser til, at betalingstiden helst ikke skal meget over 40 år, hvis forbindelsen skal være sikker på at holde rentedøden fra døren. Med de seneste budgetter var den allerede nået op på 39 år.

Læs også: Tidligere trafikchef i åben strid med Femern A/S om trafikspring

Transportordføreren understreger, at ekstraregningen er 'gætværk' fra hans side, og han ser frem til at få bedre underbyggede beløb på bordet under de drøftelser om Femern-tunnelen, som ventes at finde sted om en måneds tid.

Til den tid har entreprenørerne afleveret nye bud på anlæggelsen af de 19 km tunnelelementer mellem Rødby og Puttgarden. Femernforbindelsens problemer blev tydelige, da entreprenørernes oprindelige bud var 8,9 milliarder kroner dyrere end forventet.

Håbet er, at de kan gøre det billigere, fordi Danmark vil give dem længere tid til at anlægge forbindelsen. Det skyldes dog ikke forsinkelsen hos de tyske myndigheder, men at Tyskland også er forsinket med at anlægge en ny dobbeltsporet jernbane fra Puttgarden til Bad Schwartau nord for Lübeck.

Læs også: Sådan skal Femern-prisen presses ned

Nu spørger Kim Christiansen, hvordan det kan lade sig gøre at få forpligtende bud fra entreprenørerne, når de ikke aner, hvornår de kan gå i gang, fordi den tyske godkendelse mangler. Han afviser at give grønt lys til at starte projektet, før de tyske myndigheder har godkendt tunnelen.

»Jeg kan som ansvarlig politiker ikke sætte gang i et byggeri til 50 milliarder kroner uden godkendelse. Det kunne være sjovt, hvis vi var nået halvvejs ud i Femern Bælt, og så siger tyskerne: 'Nej, I må ikke komme videre',« ironiserer han.

Læs også: Femern A/S om prisstigning på milliarder: Et worst case scenarie

Alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten står bag den anlægslov om Femernforbindelsen, som blev vedtaget før sommerferien. Partierne har dog givet hinanden håndslag på ikke at give grønt lys for at begynde byggeriet, før der er klarhed over økonomien.

Den er ikke blevet bedre af, at EU tidligere på sommeren kun ville give tilsagn om at støtte forbindelsen med 4,4 milliarder kr. - omkring halvdelen af, hvad Danmark havde sat næsen op efter.

Læs også: Budget-chok: Femern mangler 4 milliarder kroner

Det seneste prisoverslag på Femernforbindelsen lyder på godt 64 milliarder kroner, inkl. jernbane og motorvej i både Danmark og Tyskland.

Læs også: Sådan nåede prisen for Femern-forbindelsen op på 64 milliarder

Danmark har allerede startet flere projekter, der knytter sig til Femern-tunnelen. Det gælder bl.a. opgraderingen af jernbanen mellem Ringsted og Rødby og arbejdet med at gøre området omkring havnen i Rødby klar, så det kan rumme en fabrik til at producere de store tunnelelementer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

1) Er det ikke mest Svenskerne der bliver glad for den?
2) Kommer der ikke bare mere trængsel på vores motorveje fra trafik der bare er i transit gennem Danmarkj, som herefter bliver skudt Danskere i skoene, med flere afgifter til følge for os, men ikke dem der er årsagen.
3) Hvem betaler det større slid på vores veje når vi bliver transit land. Når Tyskerne får problemer med deres LKW-Maut, så må vi vel også selv betale?

  • 5
  • 5

Hvad skal vi med Rødby-færgerne, Øresundsbroen og Sønderjyske Motorvej?

1) Er det ikke mest svenskerne og tyskerne, der er glade for dem?
2) Laver de ikke bare trængsel på vores motorveje fra trafik, der bare er i transit gennem Danmark?
3) Hvem betaler sliddet på vores veje, når vi er transitland?

  • 4
  • 2

har vi selvkørende biler. I dag bruger jeg at køre over fyn når jeg skal til tyskland, fordi jeg ikke vil betale til de pirat skuder der sejler mellem Rødby og tyskland. Bliver jeg til den tid transporteret i en robot bil skal det godt nok være billigt at køre gennem tunnelen, ellers vil jeg bare sende bilen over fyn. Gad vidst om Femern tunnelen kommer til at konkurrere med den mulighed.

  • 1
  • 1

2 gigantiske el motorer på hver side + et langt stål kabel i en løkke + 2 udrangerende færger der kan koble sig på det kabel. Hiv færgerne frem og tilbage i time drift.
Der er ingen service eller sikkerhed til gengæld er det billigt og grønt. Medbring evt selv en gummibåd i tilfælde af forlis.

  • 0
  • 1

Hvordan kan administrative omkostninger løbe op i 700-800 millioner kroner for at holde et projekt i gang i ét ekstra år? Et år, hvor det eneste, der skal ske, er, at man venter på svar fra en tysk myndighed? (okay, der skal også tages hånd om de par forberedelser, man allerede har sat i værk, men alligevel?)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten