Deutsche Bahn taget i fusk med udgifter til banegårdsprojekt

Ligesom DSB herhjemme har haft svært ved at overholde sit budget for eksempelvis IC4 og Øresundsbanen, har DSB's tyske modstykke, Deutsche Bahn, nu vist sig systematisk at undervurdere omkostningerne til en ambitiøs, underjordisk ombygning af spor og perroner på Stuttgarts hovedbanegård.

Interne papirer, som Spiegel er kommet i besiddelse af, viser, at 20 milliarder kroners-projektet 'Stuttgart 21' ville være blevet stoppet for flere år siden, hvis oplysningerne om, at det i stedet kommer til at koste mindst 33,6 milliarder kroner, havde været offentligt kendt.

Upopulære byggeplaner

Stuttgarts nye hovedbanegård har været på tegnebrættet i over ti år, og anlægsarbejdet startede i februar 2010. Formålet er at modernisere forbindelsen mellem Paris, Wien og Budapest og gøre Stuttgart til 'Europas nye hjerte'. Illustration: Holger Knauf/Ingenhoven Architekten dpa/lsw +++c dpa - Bildfunk+++

I forvejen er planerne om at forvandle Stuttgarts banegård til et europæisk trafikknudepunkt upopulære, og mange synes, at projektet, der har været på tegnebrættet i over ti år, er både dyrt, unødvendigt og miljøskadeligt.

Ifølge Spiegel viser interne papirer fra mellem 2002 og 2010, at DB igennem årene konsekvent har skjult projektets reelle omkostninger.

Allerede i 2002 var forskellen mellem DB's officielle pris for projektet og den, som de tyske statsbaner internt opererede med, næsten 10 milliarder kroner.

Og for to år siden var DB godt klar over, at prisen ville stige til 33,6 milliarder kroner.

Internt havde DB imidlertid sat de 33,6 milliarder kroner til projektets absolutte maks.-pris. Skred prisen yderligere, skulle projektet omgående stoppes.

Minister: 33,6 milliarder er smertegrænsen

I Baden-Württembergs parlament sagde delstatens trafikminister for nylig, at der ikke var mulighed for finansiering ud over de 33,6 milliarder kroner.

Deutsche Bahns reaktion på Spiegels afsløringer er forundring over, hvilken form for relevans så bedagede dokumenter kan have.

Men Baden-Württembergs nye grønne regering har opfordret DB til at benytte projektets snarlige evaluering til at afsløre projektets sande pris.

Midt i denne måned offentliggør schweiziske SMA resultatet af evalueringen af projektets gennemførlighed. Forudsætningen for at gennemføre det er, at simuleringer viser, at projektet vil forbedre stationens effektivitet med over 30 procent.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...at se hvor mange procents forbedret effektivitet SMA vil offentliggøre...måske er det nu 40%? Selvom SMA skulle være uafhængige. Den første Metro i København steg med 186% ifg. fakta, gad vide om de evt. også vidste det før de startede?

  • 0
  • 0

flere billeder tak.

hovedbanegården (og andre) kunne godt nok også trænge til en ombygning/renovering...

  • 0
  • 0

http://www.spiegel.de/international/german...

Har selv boet i Stuttgart i to år og set masser af tegninger. Banegården er en endestation som i Aarhus og det betyder meget for den gennemgående trafik. Man vil så lave alt underjordisk og så sporene fortsætter nord/syd. Et fantastisk ambitiøst projekt som virkeligt ser fremad. En skam der ikke er styr på økonomien.

  • 0
  • 0

tak for det.

jeg synes det er et meget spændende design - men jeg synes også berlin hbf er flot : http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read...

(man bliver lidt pinlig over det syn hovedbanegården må give turister m.v.... nedslidt, grim og trist udvendig og indvendig).

men måske er/var projektet FOR ambitiøst? det er godt nok mange mia.. både aarhus og malmø er jo endestationer, men stuttgart er jo også lige en hel del større end de byer.

  • 0
  • 0

Det er virkelig et stort og enormt projekt, forstår virkelig godt Tyskernes modstand mod dette projekt p.g.a prisen ca. 4 Billioner Euro = 30 Billioner Kroner :o for bare at presse 17 ende-spor ned i en 8 spors gennemgående banegård der så tillige skal ligge under jorden med tilhørende 60 km højhastighedsline i tunneller - med den i mente om den netop overstående vandskade der er bare i København, puhh..

  • 0
  • 0

Det er virkelig et stort og enormt projekt, forstår virkelig godt Tyskernes modstand mod dette projekt p.g.a prisen ca. 4 Billioner Euro = 30 Billioner Kroner :o for bare at presse 17 ende-spor ned i en 8 spors gennemgående banegård der så tillige skal ligge under jorden med tilhørende 60 km højhastighedsline i tunneller - med den i mente om den netop overstående vandskade der er bare i København, puhh..

Arr.. Det var jo en engelsk oversættelse jeg kom ind på og På engelsk og amerikansk er a billion lig med tusind millioner, som på dansk kaldes en milliard. Damn you ordbog ;) http://da.wikipedia.org/wiki/Billion

  • 0
  • 0

Det kan godt være det ser flot og imponerede ud, men det har rigtig store omkostninger for den gamle bydel, inkl. deres flere hundrede år gamle park. Det vil borgerne ikke være med til overhovedet. Sjældent har man set så mange folk på barrikaderne. 100 tusindvis. Og de demonstrerer stadig. Bl.a. også fordi de ikke er overbevist om at det overhovedet vil effektivisere jernbanen, og at DB kun gør det af prestiges skyld, og at meget lidt fordel vil faktisk tilfalde borgerne. Det vil blot blive en gennemkørselsby

  • 0
  • 0

Nye strækning Windlingen- Ulm ville efter forkalkulation i 2003 koste 2,6 mrd. €. For ikke at få afslag i forbundsdagen oplyste man kun et beløb på 1,35 mrd.€. I 2010 oplyste så DB et beløb på 2,89 mrd.

Ombygningen af banegården i Stuttgart blev i marts 2005 oplyst med 2,8 mrd.€, hvorved DB selv regnede med 4,1mrd.€. I 2009 oplystes 4,5 mrd €.

Det handler her om planlagt svindel fra DB managementet.

  • 0
  • 0

Tunellen som skal bygges har en så stor stigning, så de vanlige transporttog kun kan have 1/3 af vognene med.

Da man kan formode store grotter i bjerget, risikerer man at ramme en sådan. I følge banen er det ikke noget problem. I så fald vil man bygge en underjordisk bro.

Den ny gennemgangsbanegård har den "fordel", at togforsinkelser på hovedstrækningen ikke mere kan udlignes af de lokale tog, som tidligere kunne vente.

Nogle matematikere har i år beregnet togforbindelsernes kapacitet i den nye banegård under jorden og sammenlignet med den gamle. Den gamle, bestående banegård havde større kapacitet. Det viste sig i forhandlingerne, som blev transmitteret af fjernsynet, at forbundsbanen havde designet den underjordiske banegård uden den slags beregninger.

Teknisk set et værk af dilletanter.

Projektet er et PR-nummer, for at støtte banens fremtidige aktiesalg, som i mellemtiden er aflyst. Prestigeprojektet vil sluge penge som mangler andre steder.

Et teknisk krav burde stilles til Forbundsbanens tekniske standard. Sålængen byer mellem 20. til 30.000 indbyggere på deres banegårde ikke mere har WC og Pissoir, fordi der skal spares, burde man ikke smide om sig med milliardbeløb.

  • 0
  • 0

(man bliver lidt pinlig over det syn hovedbanegården må give turister m.v.... nedslidt, grim og trist udvendig og indvendig).

Vi er fuldstændig enige. ;) Når 2020 planen for den danske jernbanevision med både ERTMS og elektrificering bliver fuldført så burde Københavns hovedbanegård rives ned og opføres i nyt spændende design og teknisk bedre afvikling af tog frem til Østerport med separate envejs kloaksystem. ;)

  • 0
  • 0

Nedgravningen af sporene vil frigive enorme overjordiske arealer i midten af en af de dyreste metropoler i Tyskland. Det relativerer omkostningerne en hel del.

Jeg håber, at Københavns gamle banegård bliver fredet, før nogen beslutningstager får den ide at rive den ned. Den skal bare vedligeholdes ordentligt. Hvis der bygges en ny, så kan den gamle for min skyld bruges til andre formål.

  • 0
  • 0

----"Nedgravningen af sporene vil frigive enorme overjordiske arealer i midten af en af de dyreste metropoler i Tyskland. Det relativerer omkostningerne en hel del."-----

Man har regnet med op til 2000 € /m2. I mellemtiden er det lykkedes at overføre arealet til en -Stiftung-. Arealet står dermed ikke mere til disposition for spekulanter med højhusbyggeri. Stuttgart ligger indesluttet mellem bjerge og får sin friskluft til centrum kun ind via det brede jernbaneskinne-areal. Allene det var genstand for mange borgeres protester.

  • 0
  • 0

Jeg kunne ikke forestille mig andet end at hovedbanegården allerede er fredet. Det er jeg næsten 90% sikker på at den er. Derudover er det allerede en gennemgangsbanegård, i modsætning til de fleste banegårde i andre europæiske byer som blot er "endestationer" eller blinde stationer. Lige på det punkt har man i København tænkt smart. Så rive den ned, tror jeg ikke sker. Ihvertfald ikke uden voldsomme folkeprotester.

  • 0
  • 0

man kunne jo evt. genbruge noget af den som med stuttgart 21. jeg bor i københavn og for min skyld kunne de godt rive den ned - ikke alt ny arkietektur er så kikset som klodsen der kom på rådshuspladsen.

uanset hvad, ændrer det ikke på, at indenfor er det en øjebæ. man kunne sagtens renovere en hel del, og lave et meget mere spændende miljø - man vil gerne have toget skal konkurre med fly, og der synes jeg alt andet lige kastrup lufthavn er en hel del flottere både indvendigt og udvendigt. man er nærmest gået i stå i damp epoken på hovedbanegården - men måske er den bare det ultimative symbol på togdrift i danmark.

men hvem har egentlig ansvaret for renovering m.v. af banegårdene? hvis det er DB i tyskland, er det så DSB i DK ? (for så sker der aaaaldrig noget med den måde de kører økonomistyring...).

  • 0
  • 0

"som med stuttgart 21" puha det lyder ikke godt...med alt hvad der dertil følger? Hovedbanegården kan man da ikke sammenligne med den HT terminal på rådhuspladsen. Hverken størrelse, gørelse, eller arkitektur.

Jeg mener ikke at det er en øjebæ indenfor, det minder om de gamle banegårde som de var engang. Fint med en Dampepoke, den kan vi ikke benægte har eksisteret. Fint med fornemmelsen af storhed og højt til loftet. Store buer, lavet af træ. Fint gammelt håndværk. Men ja det kunne sagtens renoveres (dog ikke ombygges) men selve tagkontruktionen bør ikke ændres for meget efter min mening. Butikkernes indretning, ja, lav om på det hvis det er det der skal til ift. nye spor, nedgang, whatever. Lav butikker i to etager.

Genbrug det hele, men riv så det højhus ned som står ved hjørnet Vesterbrogade/bernstorfsgade og eksproprier det til jernbanefunktion, evt. ny bygning der. overdæk evt den åbning, byg et nyt banegårdscenter der, og byg flere spor der hvis det er nødvendigt, eller lav det til en Shopping Mall tilknyttet togtrafikken som i andre byer. Masser af muligheder. Eller fjern hele den bygning med "broen", hotel mv. i hammerichsgade, vbrogade, vfarimagsgade, byg nyt der. Luk Vesterport eller fusionér Vesterport med hovedbanegården.

Grunden til at man fjerner andre banegårde i europa og bygger nye er netop fordi de er bygget som endestationer. Det er jo stadig ikke tilfældet i KBH.

Ja det er formentlig DSB der styrer banegårdene i DK. Så det bliver nok ikke i vores levetid at der sker noget...

  • 0
  • 0

Det er DSB der ejer Hovedbanegården undtagen perronerne som er BaneDanmarks ejendom.

Sidst Hovedbanegården fik en "omgang maling" var tilbage i 1980´erne og hvorpå der også opstod brand og yderligere skade som skulle udbedres og en del skulle fornys.

Hovedbanegården skal jo alligevel renoveres/ombygges både p.g.a Metro´en og på grund af en ny jernbane mellem København og Ringsted (planlagt til byggestart 2013) så der bliver behov for mere kapacitet.

Der er allerede trængsel på sporene nu og derfor har Transportministeriet også indledt planlægningen af en udvidelse af stationen. Forslagene omfatter bl.a en fire spors endestation på en bro/platform over de nuværende spor, eller i en tunnel under dem. Men der foreligger ikke noget fast endnu - og måske der skal tænkes anderledes allerede nu. ;)

  • 0
  • 0

Er det hallen med adgang fra gaderne, eller er det perronerne?

Metroens adgangsvej(e) er ikke så omfattende at de retfærdiggør total ombygning, men det gør perronerne ifm. den nye jernbane til gengæld.

Derfor behøver den store hal ikke rives ned...eller voldsomt ombygges.

  • 0
  • 0

@steen

...man har jo lov til at håbe på at en større renovering kommer til at ske med udvidelse af kapacitet og metro... men jeg tvivler på det vil ske, jvf. den lave status togtrafik har i DK... hvis kastrup lufthavn lignede noget fra tiden hvor DC-3 var dominerende ville der være et ramaskrig...

@vitar

hovedbanegården er og bliver et trist sted, når man sammenligner med andre banegårde. man kunne sagtens modernisere ala köln hbf (som minder lidt om hovedbanegården) eller essen hbf (sjov video - http://www.youtube.com/watch?v=aZHFQQqGxyc). bare gøre et eller andet så den ikke ligner noget fra 19xx, en gang nye fliser, nye belyste skilte ala berlin hbf, noget ny maling - og en bedre sammenhæng af shopping og restaurenter kunne gøre underværker i den gamle hal.

korrekt at den store hal ikke behøves at rives ned, men for min skyld ville det dog ikke gøre noget (smag og behag naturligvis - jeg er ret vild med stuttgart 21 projektet må jeg sige). men en god ide med at nedlægge vesterport - det er en ret overflødig station i mine øjne - 250meter fra hinanden!.... det areal må kunne bruges bedre rent togmæssigt.

  • 0
  • 0

Den 30 November 2011, bliver den 100 år og den er Københavns tredje banegård - så to før den har ladet livet.

Tiden er på mange måder løbet fra Statsbanernes overarkitekt Heinrich Wenck banegård og stationsbygningerne blev desuden fredet i 1983.

Men inden for og i særdeleshed under bygningens areal er tiltrængt fornyelse og moderne tiltag ønskeligt og e.v.t overdækket frem til Vesterport, men der kommer i 2013 overslag fra forskellige arkitekter, så det bliver jo spændende.

  • 0
  • 0

Den 30 November 2011, bliver den 100 år

http://www.hovedbanen.dk/index.php?id=23

100 ÅRS JUBILÆUM Den 1. december fejrer Københavns Hovedbanegård sit 100 års jubilæum.

  1. December

Kl. 07.00 - 09.00 Vi byder de første 1000 gæster på en gratis croissant. Det sker foran juletræet

Kl. 16.15 - 16.30 Københavns Jernbaneorkester spiller.

Kl. 16.30 - 16.45 Tænding af juletræet med taler ved overborgmester Frank Jensen & Underdirektør Susanne Mørck Koch

Kl. 16.45 - 17.00 Københavns Jernbaneorkester spiller.

Kl. 17.00 - 17.30 Gospelkoret KEFAS synger.

Kl. 17.30 - 18.15 Kom og oplev Rosa fra Rouladegade i hendes fantastiske show.

  1. December

Kl. 17.00 - 18.00 Kom og hør "Flaskedrengenes" forrygende musik og få samtidig muligheden for at hilse på Julemanden & Harry.

  1. & 4. December

Disse dage kan du møde julemanden og Harry, som selvfølgelig begge kigger forbi. Du kan købe skønne brændte mandler, 100 års jubilæums mærket mm i de hyggelige juleboder og lytte til dejlig julemusik.

Deltag i postkortkonkurrencen og vind en rejse for 2 til Berlin. Hent et postkort i den hyggelige DSB-bod og udfyld det med en god rejseoplevelse, du har haft. Aflever det i DSB-bodens postkasse senest den 4. dec i åbningstiden og du deltager i konkurrencen. Vinderen trækkes mandag den 5. december og vinderen får direkte besked.

Kl. 09.00 - 16.00 Rundvisning ved Hovedbanegårdens inspektører i tidsrummet. Tilmelding fra den 1. dec. kl. 8.00 / Læs mere på dsb.dk

Kl. 12.00 - 16.00 Deltage i skattejagten for børn og få samtidig muligheden for at vinde cirkusbilletter til Cirkus Dannebrog. 1. præmien er en "MEGA Harry"(vinderne trækkes søndag den 4. dec. og præmierne sendes direkte til vinderne). Du kan hente dit skattekort i Trafikinformationen.

Kl. 11.00 - 16.00 Mød statister udklædt i dragter som i 1911.

Kl. 10.00 - 17.00 Oplev den flotte udstilling i DSB 1´Loungen med gamle smukke genstande og uniformer.

Kl. 13.00 - 17.00 Gå i "biografen" i O´Learys og se de spændende film om Hovedbanegårdens historie.

Kl. 15.00 - 16.00 Modeshow med flotte gamle uniformer. Designskole viser deres bud på fremtidens uniformer. Konferiencier Jim Lyngvild.

Kl. 12.00 - 16.00 Tegnestue for børn med konkurrence. Vind billetter til Cirkus Dannebrog. 1. præmien er en "MEGA Harry" (vinderne trækkes søndag den 4. dec. og præmierne sendes direkte til vinderne).

Kl. 12.00 - 12.45 Få taget billede sammen med Harry (pris kr. 10,- Du får billedet med det samme).

Kl. 13.15 - 14.00 Få taget billede sammen med Harry (pris kr. 10,- Du får billedet med det samme).

Kl. 14.30 - 15.15 Få taget billede sammen med Harry (pris kr. 10,- Du får billedet med det samme).

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten