Deutsche Bahn køber Arriva
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Deutsche Bahn køber Arriva

Transportgiganten Deutsche Bahn har ifølge det franske nyhedsbureau AFP betalt 13,5 mia. kr for den britiske transportkoncern Arriva, der også har betydelige aktiviteter i Danmark. Det skriver epn.dk.

Deutsche Bahn bliver med købet Danmarks største busoperatør og kommer til at stå for togdriften i Midtjylland.

DSB's direktør Søren Eriksen har tidligere understreget, at hvis Deutsche Bahn købte Arriva, så ville DSB komme under yderligere pres.

»Arriva kan blive en "budmaskine" for Deutsche Bahn. De har stor erfaring i at give bud på jernbaner over alt i Europa. Derfor er det vigtigt, at vi fortsætter vores strategi med at byde på togkontrakter uden for landets grænser,« har Søren Eriksen, adm. dir. i DSB, sagt til Politiken.

Dokumentation

Læs pressemeddelelse fra Deutsche Bahn (tysk)
Læs epn's artikel

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kunne være de kunne komme under kompetent ledelse fra enten Sverige eller Tyskland...

Poul-Henning

Hvis DSB blev solgt, så kunne de jo pludselig få lov til både at drive busser i Danmark og gøre forretning i udlandet. Det må de ikke nu, trods deres konkurrenter i Danmark må.

Jeg mener man skal passe på med at klandre ledelsen, når deres beføjelser er indskrænkede i forhold til deres konkurrenter.

Jeg kunne godt tænke mig at se en oversigt over, hvor mange serviceydelser der er blevet bedre og billigere, siden den store privatiseringsbølge startede.

Vi kan konstatere at Dong Energy har fået beføjelserne til at kombinere deres forretningsområder som de finder bedst.

Men vi kan også konstatere at elprisen bliver dyrere og dyrere, jo mere profit de kommer i position til at vride ud af elforbrugerne, ikke mindst via statens amatøragtige licitationer.

Jeg har ikke oplevet at togservicen er blevet bedre og billigere i Arriva's område end i DSB's område, siden DSB's aktiviteter i Midtjylland blev ambuteret og solgt til Arriva. Og hvis Arriva, nu DB, kunne få lov at overtage resten af DSB, så tvivler jeg på andet, end at det kun bliver dyrere eller ringere.

Men DSB mener selv, at de ville kunne konkurrere på udenlandske strækninger, hvis de fik lov.

I stedet kan et udenlandsk statsejet jernbaneselskab få lov at komme og drive både tog og busdrift som det passer dem, i fri konkurrence mod DSB, som ikke har samme betingelser!

  • 0
  • 0

Måske købet kan sparke en udvikling igang, hvor både gods- og persontransport bliver mere homogen i Europa. Som det er i øjeblikket, har diverse stats-og privatbaner temmelig svært med at samarbejde hen over landegrænser, så jernbanerne har svær ved at konkurere med fly, person- og lastbiler.
Mere transport på jernbaner!!!

  • 0
  • 0

Hvis DSB blev solgt, så kunne de jo pludselig få lov til både at drive busser i Danmark og gøre forretning i udlandet. Det må de ikke nu, trods deres konkurrenter i Danmark må.

Øh, medmindre jeg har misforstået fuldstændigt, driver DSB flere km jernbane i udlandet end i DK, senest har de vundet et stort udbud i Sverige. Søren Eriksens udsagn "Derfor er det vigtigt, at vi fortsætter vores strategi med at byde på togkontrakter uden for landets grænser" ville da heller ikke give mening, hvis de kun måtte agere indenlands.

Jeg mener man skal passe på med at klandre ledelsen, når deres beføjelser er indskrænkede i forhold til deres konkurrenter.

Jeg mener, at der er masser af ting, hvor man kan klandre ledelsen: For meget fokus på smarte projekter, ansvarsfralæggelse og pseudogrønne tiltag, for lidt fokus på at køre tog aka kerneydelsen.

Din pointe vedr. DONG er jeg enig i. Hvorvidt Arriiva er bedre eller dårligere til at køre tog end DSB har jeg ingen erfaring med.

  • 0
  • 0