Deutsche Bahn dropper højhastighedstog mellem London og Frankfurt
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Deutsche Bahn dropper højhastighedstog mellem London og Frankfurt

Et ICE 3 højhastighedstog ved perron i Frankfurt. Her vil det stadig kunne ses, men Deutsche Bahn har ifølge avisen The Independent opgivel en forbindelse fra det tyske finanscentrum til London. Illustration: Hadrian

Det tyske togselskab Deutsche Bahn opgiver planerne om en højhastighedsforbindelse mellem London og Frankfurt, skriver The Independent.

Årsagen til beslutningen er ifølge selskabet ændringer i de økonomiske omstændigheder for projektet. Deutsche Bahn vil over for The Independent hverken afvise eller bekræfte, at det har at gøre med den britiske Brexit-beslutning.

Læs også: Svenske højhastighedstog skal køre mindst 320 km/t

»De afgørende faktorer er tekniske og økonomiske: ICE BR 407 (det tog, der skulle betjene forbindelsen, red.) er endnu ikke registreret i Belgien, og det økonomiske miljø er ændret betydeligt som følge af priskonkurrence med lavprisflyselskaber,« siger en talsmand fra selskabet som meddeler, at man ikke forventer at genoptage projektet inden for en 'overskuelig fremtid'.

London-Frankfurt på 4,5 time

De første forberedelser til en strækning fra London til Frankfurt over Køln var ellers allerede i gang, hvor DB i 2013 fik tilladelse til at køre højhastighedstog gennem jernbanetunnelen under Den Engelske Kanal.

DB har også tidligere reklameret for den nye rute ved at stille et af sine ICE-tog (Intercity-Express) til skue for de mange togpassagerer på stationen London St. Pancras.

Læs også: Udbudsaftale: Højhastighedstog kan stadig komme til Danmark

Med den nuværende infrastruktur ville et ICE-tog kunne klare turen London-Køln på 3,5 time og London-Frankfurt vil tage 4,5 time.

Argumentet fra jernbanesektoren har lydt, at ruten vil gavne de engelske erhvervsfolk, der skal pendle til Frankfurt, som efter Brexit ventes at komme til at huse mange af de finansielle selskaber, der i dag har hjemme i London.

Tidligere har avisen The Times skrevet, at ruten efter planen skulle åbnes i 2020, men DB har aldrig selv meldt en dato ud.

Når nu briterne så gerne vil ud af EU så forsvinder rigtig mange arbejdspladser indenfor den finansielle verden og indenfor den medicinske verden. Så behovet for at komme hurtig til og fra centrum bliver givet mindre.
Så det giver god mening også her at briterne får at føle hvad det vil sige at "bestemme selv" og så stå udenfor fællesskabet.
At så et reelt mindretal af vælgerne har bestemt at UK skal udtræde er en helt anden snak,

De skal såmænd nok komme tilbage om nogle år!

  • 12
  • 13

Jeg kunne forstille mig at det ogsaa skyldes at DB mangler materiel i stor stil. At bruge nye tog paa en ny rute til London, naar der ikke er tog nok til eksisterende tog inden for Tyskland er nok svaert at forsvare politisk.

Derudover har konkurenten netop faaet nye tog der svarer til DBs, bare i dobbelt laengde.

  • 9
  • 1

...sikkerhedshalløjet i forbindelse med EuroTunnel togene også er en årsag...
I Paris skal man gennem samme sikkerhedskontrol som i en lufthavn for at komme med og man skal også være der en time før afgang. Hvis man kræver det samme af DB så er det så'n ca. 60% af årsagen til at de har sagt fra - hele fidusen går jo af togrejsen.

  • 12
  • 0