Det slog aldrig igennem: Atomdrevne luftskibe

10. august 2019 kl. 09:072
Det slog aldrig igennem: Atomdrevne luftskibe
Illustration: Ingeniørernes Danmarkshistorie.
Hindenburg-katastrofen satte en stopper for zeppelinerne, men i 1960’erne forsøgte Goodyear og andre at genoplive dem til passager- og fragttransport – nu med en atomreaktor som fremdrivningsmiddel.
Artiklen er ældre end 30 dage

Link Illustration: Ingeniørernes Danmarkshistorie.

Ingeniørens tidsmaskine

Link Illustration: Ingeniøren.

Siden 1892 har Ingeniøren forsynet de danske ingeniører med nyheder inden for teknikkens verden. Mange af dem er et gensyn værd, og i Ingeniørens tidsmaskine dykker vi ned i de gamle årgange og linker til nogle af de vigtige, interessante, sjove eller bare læseværdige artikler. Find selv flere her i Ingeniørernes Kulturarv.


Klik på billedet for at læse artiklen fra 6. maj 1961

Læs også: Flyrute Aarhus-København mangler lufthavn

Læs også: Danskbygget ambulancefly på vingerne

Læs også: Læserbrev i 1923: Hensynløse cyklister giver kalamiteter i trafikken

Læs også: Forslag: Inddæm Vadehavet mellem Fanø og Rømø

2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
11. august 2019 kl. 09:13

Jeg søgte for at finde ud af hvor meget en atomreaktor vejer

Noget af det letteste, var sikkert det system amerikanerne forsøgte at passe ind i et B-36 bombefly.

"The B-36 was also to provide the basis for the actual X-6 aircraft. At the time the B-36 was the only existing, time tested, airframe large and powerful enough to carry the expected engine and shield weight. The engine chosen was the J53 turbojet.[16] At the time the J53 was a conventional turbojet in the planning stage at General Electric. The J53 was a high- performance design and it was felt that conversion to nuclear power would present no more difficulty than any other design then in use. In the early stages of the program, before GE's petition, it was planned to connect the J53 to a liquid-metal reactor for use on the X-6. The original propulsion system was to have weighed 165,000 pounds. This was composed of a 10,000 pound reactor, 60,000 pounds of reactor shielding, 37,000 pounds of crew shielding, and a total engine weight of 18,000 pounds plus an additional 40,000 pounds for ducts and accessories"https://www.atomicengines.com/ANP_tech.html

1
11. august 2019 kl. 07:36

Jeg søgte for at finde ud af hvor meget en atomreaktor vejer - og faldt over denne artikel om et andet atomdrevet fartøj som blev til noget for 40 år siden.

Det føles heldigvis ikke som om atomkrigs-truslen er så voldsom mere som den har været. Man undres over alle de penge vi har brugt til - heldigvis - unødvendige våben.

https://nyheder.tv2.dk/tech/2017-07-02-saa-vild-er-typhoon-atomubaaden-175-meter-lang-23-meter-bred-og-bygget-til-at