Det er slut med københavnske dobbeltdækkerbusser
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Det er slut med københavnske dobbeltdækkerbusser

Efter ti år er det slut med de høje busser i det københavnske bybillede. Movia har valgt ikke at forlænge sin kontrakt med det firma, som betjener de 17 dobbeltdækkerbusser.

Områdechef for Movia beskriver erfaringerne med de høje busser som ikke udelt positive, for det viser sig, at de fleste passagerer foretrækker at blive nedenunder, også selvom der er mange mennesker med bussen. Det er som regel kun, hvis passagererne skal langt, de vælger den særlige udsigt fra 1. sal.

En anden grund til, at busserne ikke skal køre længere, er deres størrelse, som gør dem mindre fleksible. Busserne er nemlig så høje, at de eksempelvis ikke kan passere under Knippelsbro.

Læs mere på **Berlingske.dk **

Emner : Busser
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Pendler dagligt med 250S mellem Buddinge og Islands Brygge, og jeg kan slet ikke genkende det billede Movia fremstiller. I myldretiden er 1. sal proppet især med studerende fra KU, som skal ud mod forstæderne.

Utroligt at der i de fleste europæiske storbyer enten benyttes dobbeltdækkere eller ledbusser, men herhjemme skal vi jo helst være anderledes. Så er det med bedre med en overfyldt 13,5 meter bus.
Er det kun mig der synes at vi konstant bevæger os bagud?

Der er dog et problem jeg har bidt mærke i med dobbeltdækkerne, og det er at de ikke kan passe Movias stramme køreplaner, da der skal sættes mere tid af til udstigning fordi folk skal ned af trapperne, og chaufførerne har det med at lukke dørene før folk er kommet ned, men en justering af køreplanerne ville nemt kunne ændre dette...

I det hele taget synes jeg Movia er kendt for at ødelægge ting der virker eller nemt kunne ordnes til fordel for fuldkommen tåbelige projekter, som kun de selv synes er fantastiske, ofte godt bakket op inkompetente kommunale politikere.

Bare se på deres seneste prestige-projekt "R-Nettet", som skulle være Gud's gave til pendlerne.
Man glemmer bare, at flere stoppesteder og buslinjer har måtte lade livet for at dette net kunne etableres, men det hedder jo kun "mindre justeringer" hos Movia....

Så nej. Jeg giver ikke meget for denne analyse...

  • 0
  • 0

Pendler dagligt med 250S mellem Buddinge og Islands Brygge, og jeg kan slet ikke genkende det billede Movia fremstiller. I myldretiden er 1. sal proppet især med studerende fra KU, som skal ud mod forstæderne.

Vi bor forholdsvis tæt på Buddinge station og min kone har testet 250S, som en god måde at erstatte bilturen til Islands Brygge på. Dejligt at sidde på første sal med lidt mere ro og læse sin avis eller en god bog. Hun har opsagt sin P plads.

Disse fordele forsvinder nu - og det gør min kone også - inden hun nåede at blive bus pendler

  • 0
  • 0

Jeg kan heller ikke genkende billedet. I myldretiden er den ekstra kapacitet helt nødvendig, og udenfor myldretiden ser jeg flere gå ovenpå end blive nedenunder - måske fordi der er mere motorstøj downstairs.

En mulig forklaring kan være at undersøgelsen er foretaget i midtbyen en varm sommeraften, hvor folk foretrækker den larmende underetage fremfor den hede overetage. Men i så fald bør en mangelfuld undersøgelse ikke ødelægge en glimrende transportmulighed !

  • 0
  • 0

Dobbeltdækkerne er meget ringe når det drejer sig om sikkerhed. Kør med dem om vinteren når sneen ligger. De er umulige at styre i glat føre, hvor de kun vil køre lige ud. Bagakslen er ikke medstyrende som på 13,7 m busserne. En bus fra forrige årtusinde fra England!

  • 0
  • 0