Det Blå Danmark satser på grønne e-brændstoffer på den lange bane

Plus19. marts 2020 kl. 16:482
Det Blå Danmark satser på grønne e-brændstoffer på den lange bane
A.P Møller Mærsks administrerende direktør, Søren Skou, har været formand for partnerskabet for Det Blå Danmark. Illustration: Gregers Heering.
Klimapartnerskabet for skibsfarten stiler mod klimaneutralitet i 2050 og det første nul-emissionsskib i kommercielt drift i 2030.
Artiklen er ældre end 30 dage

Klimapartnerskabet for skibsfarten, Det Blå Danmark, omfatter i særklasse en international branche, hvor kun en brøkdel af CO2-udledningen, 0,8 mio. ton CO2, ligger i Danmark, mens langt hovedparten, 52,8 mio. ton, af de danske skibes udledning sker uden for landets grænser.

Læs også: Mærsk vil spare på brændstof og CO2-udledning med kæmpebatteri

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
21. marts 2020 kl. 21:11

US Navy har +18.000 reaktorårs erfaring med atomdrevne skibe. Rusland, bygger flere og flere atomdrevne skibe til arktisk sejlads.

Så i stedet for at vente årtier på nye brændstoffer og motorer, så er det bare at gå igang med byggeriet af atomdrevne containerskibe.

7-8 års drift på LEU brændstof og +40 års drift på HEU brændstof, med NUL CO2, ingen forurening og høj fart.

Den eneste logiske løsning.