Designmuseum leger med formidling af hverdagen

Stelton-kanden. Margretheskålen. Vipp-spanden. Tre objekter, som de fleste vil kunne se for deres indre blik. Og som et stort antal danskere holder kaffen varm i, rører bolledej i og smider affald i hver eneste dag.

Nogle gør det med stor begejstring for genstandenes design, men langt de fleste bare med en tilfredshed over funktionaliteten: at kaffen er varm, at gærdejen ikke splatter ud over hele bordet, og at affaldet ikke skal ligge på gulvet.

Nu giver udstillingen ’Udstillingslaboratoriet – hverdagsdesign på 3 måder’ på Designmuseum Danmark i København mulighed for at få et lidt andet billede af hverdagens design. Samtidig er udstillingen et eksperiment, hvor ph.d.-studerende og kurator Laura Liv Weikop har valgt at lege med formidlingen. Det betyder, at publikum ikke bliver præsenteret for bare én, men hele 3 forskellige udstillinger, som præsenterer de 25 udvalgte hverdagsobjekter på hver sin måde. Deraf navnet Udstillingslaboratoriet.

Konceptet er enkelt: De samme 25 genstande bliver udstillet i hver sit rum og efter hver sine udstillingsprincipper. Det første rum er bygget op efter de helt klassiske, æstetiske udstillingsprincipper og med genstandene i museets gængse montre.

»Her bliver objekterne ophævet til værker, som man ser på for deres skønhed. Her bliver der ikke arbejdet så meget med formidling, men i stedet taler tingene for sig selv gennem deres skønhed og form,« forklarer Laura Liv Weikop.

Det andet rum er bygget op som en hverdagskulisse, hvor genstandene i høj grad indgår i deres mere vanlige rammer, og som lægger op til, at man som besøgende også kan opleve med hænderne og flytte rundt på genstandene.

Endelig er det sidste rum opbygget ud fra et didaktisk princip med fokus på viden og læring. Her venter blandt andet otte bøger, hvor man kan slå op og læse om de objekter, man måtte fatte interesse for.

»Her kan man selv vælge, om man vil fordybe sig i alle genstandene, som kurator har valgt ud, eller om man vil nøjes med dem, man finder interessante. Det er lidt som at surfe på nettet, men bare i analog bogform,« fortæller kuratoren.

»Tanken er at give publikum en sjov oplevelse og få dem til at tænke over, hvilken betydning formidling og udstillingsdesign egentlig har. Vi vil gerne gøre vores besøgende mere bevidste om, hvilken betydning en udstillings form har,« fortsætter Laura Liv Weikop.

Giv feedback med plasticbold

Efter udstillingen venter en række feedbackmuligheder, så publikum med det samme kan afgive deres mening om udstillingen – lige fra at smide en plasticbold i et af tre rør, så det er tydeligt at se, hvilken formidlingsform der hitter mest, til at skrive bemærkninger på post-it-sedler og endelig deltage i mere omfattende spørgeskemaundersøgelser for dem, der har interesse for det.

»På den måde kan man sammenligne sin oplevelse med andres og se, hvad andre har tænkt. Vi vil gerne have de umiddelbare indtryk, og derfor har vi valgt at bruge post-its, hvor man ret kortfattet kan dele sine oplevelser. Samtidig bliver det også en generel kommentar til, hvordan museer kan arbejde med deres formidling, som det uden tvivl bliver spændende at lytte til,« fortæller Laura Liv Weikop.

De 25 genstande, man kan stifte bekendtskab med på udstillingen, spænder vidt. Fra designobjekter i den mere eksklusive kategori som PH50-lampen og Arne Jacobsens Myrestol til Nicholai Wiig Hansens storsælgende PS-skab fra Ikea. Fra Mads Nørgaards ikoniske stribede trøje til Carlsbergs mindst lige så genkendelige pilsnerflaske. Der er også blevet plads til mere specialiseret design som Novo Nordisks FlexTouch-insulinpen, GN Resounds høreapparat og Coloplasts stomipose.

»Genkendelsen er vigtig. Det er dansk design, som de fleste kender – til en vis grad. Vi har taget alt med fra de små hverdagsgenstande som skål og isske til mere high-end-produkter for at vise en bredde, som stort set kun findes i hverdagsdesign.«

Samtidig giver udstillingen anledning til en refleksion omkring, hvordan design har indflydelse på vores hverdag. For selvom man kan sige, at alle genstande i en eller anden udstrækning er designet, skiller nogle ting sig alligevel ud.

»Hverdagsdesign er ting, vi elsker og holder af, men hvor vi ikke nødvendigvis tænker over designet. Det er bare ting, som gør vores hverdag bedre, smukkere, mere funktionel og giver os glæde – uden at vi nødvendigvis forbinder det direkte med designet,« forklarer Laura Liv Weikop.

Blandt parametrene for udvælgelsen af genstandene har blandt andet været, at de alle fortsat skulle være i produktion.

»Det viser en form for holdbarhed over tid. For det er ikke alt hverdagsdesign, som holder i længden. Det virkelig succesrige design er det, der ikke alene er smukt, men som også fungerer bedre i kraft af designet.«

Udstillingslaboratoriet – Hverdagsdesign på 3 måder, Bredgade 68, 1260 København K, 4. oktober 2013 til 2. marts 2014. www.designmuseum.dk