Derfor skal en Tesla have lov til at brænde ud

Det er ikke meget, der var tilbage efter branden. Foto: http://www.igjerstad.no

Det er ikke så ligetil at slukke en brand i et større lithium-ion-batteri. Men masser af vand kan give redningsarbejderne tid nok til at udføre deres arbejde.

Nytårsdag brændte en Tesla ned lidt syd for Oslo. Den var i gang med en såkaldt hurtigopladning på en af Teslas ladestationer, da den af endnu ukendte årsager pludselig brød i brand.

Brandmændene var hurtigt på pletten, men stod blot roligt og observerede, hvordan den luksuriøse elbil åd sig selv op, godt hjulpet på vej af det store lithium-ion-batteri, der udgør hele bunden af bilen.

Først da branden var ved at ebbe ud, kølede brandfolkene den ned med skum.

Seniorforsker ved DTU Energi Poul Norby kan godt forstå, at de norske brandmænd holdt afstand til den giftige røg, når der nu alligevel ikke opholdt sig nogen mennesker i den brændende bil:

»Der er meget, der kan brænde i et lithium-ion-batteri. Om dampene fra en lithium-ion-batteribrand er kræftfremkaldende, når man ikke at finde ud af.«

Når først et lithium-ion-batteri, afhængigt af typen, når 130-200 grader celsius, starter en nedsmeltning af battericellerne, der er vanskelig at stoppe.

Læs også: Tesla undersøger brand i endnu en bil

Chefingeniør i det norske beredskabsdirektorat Jostein Grav uddyber:

»Her er der tale om ild og varme, der kommer inde fra i batteriet. Det eneste, man som brandpersonel kan forsøge, er at bryde den onde cirkel, hvor varme fører til nedsmeltning, som så skaber varme,«

At en brand i et lithium-ion-batteri er så svær at slukke skyldes også, at det kan brænde uden ilt.

»Når batteriet er opladet er den positive elektrode i et højt oxidationstrin, og kan derfor reagere med den negative - uden ilt,« siger DTU forsker Poul Norby og forklarer, at i så fald er både oxidationsmiddel og reduktionsmiddel til stede i batteriet. Det eneste reaktionen mangler - er varme.

Kan man slukke en brand i en elbil med vand?

I de norske artikler om branden, som flere andre medier både i Norge og i udlandet har citeret, er der opstået en del misforståelser om, at brand i elbiler ikke må eller kan bekæmpes med almindeligt vand.

I stedet skal man ifølge medierne bruge et mystisk kobberholdigt skum, som den amerikanske flåde har udviklet med det ene formål at bekæmpe lithiumbrande.

Men det strider både mod både danske og norske beredskabers anbefalinger. Og Teslas egne for den sags skyld.

Læs også: Biljagt i Hollywood sår tvivl om sikkerheden i Teslas elbiler

»Der er intet frit lithium i batterierne, hvorfor man ikke behøver være bange for, at der dannes brint, når batterierne kommer i kontakt med slukningsvandet,« siger Jostein Grav, som bakkes op af Beredskabsstyrelsen:

»Hvis man kan få dæmpet flammerne med vand, kan man gennemføre en livreddende indsats - også selvom det ikke slukker selve branden i batteriet,« siger sektionschef i Beredskabsstyrelsen Hans Bruhn.

Han fortæller desuden, at når en bil er i brand, kommer brandvæsenet ofte først ud 5-10 minutter efter, at branden er blevet anmeldt. Da er bilen sjældent til at redde. Ifølge Jostein Grav kan det oftest bedst svare sig at lade bilen brænde ud på kontrolleret vis, hvis der er tale om en batteribrand.

En video af branden viser, hvor heldigt det er, at ejeren ikke befandt sig i bilen.

Indhold mangler

Kommentarer (16)

Hvor meget køling giver skum, sammenlignet med vandtåge (spray) eller en solid vandstråle?

Angående mængden af giftig røg. Hvis brandmændene når frem før alle brandbare plastikdele, sæder mm udenfor batteripakken er brændt op, kan mængden af røg vel sænkes ved at slukke branden i disse dele straks, eller hvad?

  • 2
  • 0

Hvor meget køling giver skum, sammenlignet med vandtåge (spray) eller en solid vandstråle?

Skum har ikke nogen nævneværdig kølende effekt, men det er rigtig godt til at lægge en hinde / et låg på brandbare væsker og forhindre afdampning der kan antændes og give yderligere næring til branden.

Til køling er det kun vand der har en ordentlig effekt, men det er ganske svært at få vandet ind i et brændende batteri.

Når først batteripakken brænder er den ret svær at slukke og en kontrolleret nedbrænding er ofte at foretrække, selvom det ikke just er sund røg der udsendes.

  • 4
  • 0

" Om dampene fra en litiumion-batteribrand er kræftfremkaldende, når man ikke at finde ud af.« "

Hvorfor ikke. ?

Undskyld det dumme spørgsmål.

  • 5
  • 0

Pointen er, at dampene er så giftige, at kræft er dit mindste problem, hvis du indånder dem. Beklager, hvis det er utydeligt.

Mvh

  • 10
  • 0

ikke være en temperaturovervågning af batterierne, så opladningen blev afbrudt ved overophedning?

  • 1
  • 0

Mads Lorenzen skriver dette:
"Pointen er, at dampene er så giftige, at kræft er dit mindste problem, hvis du indånder dem. Beklager, hvis det er utydeligt."
Det lyder voldsomt. Og det skulle være miljørigtige biler, men blot ikke lige ved brand - eller hvordan er forholdet til en mere konventionel bil, hvor der også er forskellige "rare" brandbare materialer?

  • 1
  • 0

"Seniorforsker ved DTU Energi Poul Norby kan godt forstå, at de norske brandmænd holdt afstand til den giftige røg, når der nu alligevel ikke opholdt sig nogen mennesker i den brændende bil"
Man skulle måske nævne for seniorforskeren, at brandmænd i rigtig mange år har anvendt såkaldt røgdykkerapparat ved slukning af bl.a. bilbrande. Røgdykkerapparatet sidder på ryggen af brandmanden og indholder komprimeret luft, så brandmanden er "immun" overfor giftige stoffer i den eksterne luft omkring ham.
Derfor er afgivelse af giftige stoffer ligegyldigt for slukningsarbejdet.
Almindelige biler afgiver i øvrigt også et væld af giftige stoffer, når de brænder...

  • 4
  • 1

hvordan er forholdet til en mere konventionel bil, hvor der også er forskellige "rare" brandbare materialer?

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på hvilke stoffer der præcis udledes fra en brændende bil (om den så kører på El- eller forbrændings-motor), men hvis man tænker lidt over hvad en bil indeholder:

Gummi fra dæk & slanger,
Div. farver/lakker/overfladebehandlinger fra karosseriet,
Syntetiske stoffer på sæder & betræk,
Hele interiøret udført i en assortering af forskellige plastmaterialer,
Bremsevæske, Hydraulikolie fra styretøjet, Olier fra gear/drev.

så lyder det generelt set som en rigtig ubehagelig kombination
(selv uden tilføjelsen af lithium-batterier)

  • 1
  • 0

At indånde røg kan ikke komme bag på et brandvæsen og der er vist ikke noget specielt kræftfremkaldende ved en batteribrand. Det er vist frygt fra ignorans.
Og det må alt andet være ønskværdigt at stoppe branden så aggressivt som muligt. Det kan være svært at stoppe selve batterierne men det er på ingen måder en grund til at opgive resten. Så energirig er en batteribrand ikke.
Man kunne fint smadre en rude og grundigt gennemvæde kabinen og derefter køre vand på hele bilen i et roligt tempo for at holde den nede i temperatur. Batteribranden er vist ganske kortvarig og den er inden i metal. Der skal ikke meget til for helt at stoppe det.

Det kunne måske være interessant at have en brandport på en bil hvor der kobles vand til der så spreder sig de rigtige steder for at holde situationen under kontrol med mindst mulig skade på bilen.

Desuden ville jeg nok designe batterikammeret til at have en udstødning så den kunne flamme helt af uden at skade resten af bilen. Det kunne være en teleskopport der forlænges under tryk så den kommer fri af bilen.

Artiklens konklusion er ikke imponerende.

  • 1
  • 3

Jeg bor i en etageejendom, hvor el-scootere til handikappede parkeres på trappereposerne. Udgør disse el-scootere også en brandfare med giftig røg, som andre beboere ved en brand ikke kan undslippe ? Er det tilladt at medbringe el-scootere i beboelsesejendomme?

  • 0
  • 0