Derfor skal en Tesla have lov til at brænde ud

Derfor skal en Tesla have lov til at brænde ud

Det er ikke meget, der var tilbage efter branden. Foto: http://www.igjerstad.no

Det er ikke så ligetil at slukke en brand i et større lithium-ion-batteri. Men masser af vand kan give redningsarbejderne tid nok til at udføre deres arbejde.

Nytårsdag brændte en Tesla ned lidt syd for Oslo. Den var i gang med en såkaldt hurtigopladning på en af Teslas ladestationer, da den af endnu ukendte årsager pludselig brød i brand.

Brandmændene var hurtigt på pletten, men stod blot roligt og observerede, hvordan den luksuriøse elbil åd sig selv op, godt hjulpet på vej af det store lithium-ion-batteri, der udgør hele bunden af bilen.

Først da branden var ved at ebbe ud, kølede brandfolkene den ned med skum.

Seniorforsker ved DTU Energi Poul Norby kan godt forstå, at de norske brandmænd holdt afstand til den giftige røg, når der nu alligevel ikke opholdt sig nogen mennesker i den brændende bil:

»Der er meget, der kan brænde i et lithium-ion-batteri. Om dampene fra en lithium-ion-batteribrand er kræftfremkaldende, når man ikke at finde ud af.«

Når først et lithium-ion-batteri, afhængigt af typen, når 130-200 grader celsius, starter en nedsmeltning af battericellerne, der er vanskelig at stoppe.

Læs også: Tesla undersøger brand i endnu en bil

Chefingeniør i det norske beredskabsdirektorat Jostein Grav uddyber:

»Her er der tale om ild og varme, der kommer inde fra i batteriet. Det eneste, man som brandpersonel kan forsøge, er at bryde den onde cirkel, hvor varme fører til nedsmeltning, som så skaber varme,«

At en brand i et lithium-ion-batteri er så svær at slukke skyldes også, at det kan brænde uden ilt.

»Når batteriet er opladet er den positive elektrode i et højt oxidationstrin, og kan derfor reagere med den negative - uden ilt,« siger DTU forsker Poul Norby og forklarer, at i så fald er både oxidationsmiddel og reduktionsmiddel til stede i batteriet. Det eneste reaktionen mangler - er varme.

Kan man slukke en brand i en elbil med vand?

I de norske artikler om branden, som flere andre medier både i Norge og i udlandet har citeret, er der opstået en del misforståelser om, at brand i elbiler ikke må eller kan bekæmpes med almindeligt vand.

I stedet skal man ifølge medierne bruge et mystisk kobberholdigt skum, som den amerikanske flåde har udviklet med det ene formål at bekæmpe lithiumbrande.

Men det strider både mod både danske og norske beredskabers anbefalinger. Og Teslas egne for den sags skyld.

Læs også: Biljagt i Hollywood sår tvivl om sikkerheden i Teslas elbiler

»Der er intet frit lithium i batterierne, hvorfor man ikke behøver være bange for, at der dannes brint, når batterierne kommer i kontakt med slukningsvandet,« siger Jostein Grav, som bakkes op af Beredskabsstyrelsen:

»Hvis man kan få dæmpet flammerne med vand, kan man gennemføre en livreddende indsats - også selvom det ikke slukker selve branden i batteriet,« siger sektionschef i Beredskabsstyrelsen Hans Bruhn.

Han fortæller desuden, at når en bil er i brand, kommer brandvæsenet ofte først ud 5-10 minutter efter, at branden er blevet anmeldt. Da er bilen sjældent til at redde. Ifølge Jostein Grav kan det oftest bedst svare sig at lade bilen brænde ud på kontrolleret vis, hvis der er tale om en batteribrand.

En video af branden viser, hvor heldigt det er, at ejeren ikke befandt sig i bilen.

Indhold mangler

Kommentarer (16)

Hvor meget køling giver skum, sammenlignet med vandtåge (spray) eller en solid vandstråle?

Angående mængden af giftig røg. Hvis brandmændene når frem før alle brandbare plastikdele, sæder mm udenfor batteripakken er brændt op, kan mængden af røg vel sænkes ved at slukke branden i disse dele straks, eller hvad?

  • 2
  • 0

Hvor meget køling giver skum, sammenlignet med vandtåge (spray) eller en solid vandstråle?

Skum har ikke nogen nævneværdig kølende effekt, men det er rigtig godt til at lægge en hinde / et låg på brandbare væsker og forhindre afdampning der kan antændes og give yderligere næring til branden.

Til køling er det kun vand der har en ordentlig effekt, men det er ganske svært at få vandet ind i et brændende batteri.

Når først batteripakken brænder er den ret svær at slukke og en kontrolleret nedbrænding er ofte at foretrække, selvom det ikke just er sund røg der udsendes.

  • 4
  • 0