Derfor fejler du i dit nye lederjob

Ingeniøren genudgiver løbende de bedste karriereartikler, der med tiden har vist sig relevante for vores læsere. Denne artikel blev oprindeligt udgivet: 03/03-2014

Risikoen for at fejle som leder i nyt job er stor i løbet af de første 100 dage på posten. Som leder er du i en midlertidig tilstand af inkompetence, da du ikke kender organisationen, som du skal til at lede. Lars Bo Hansen, direktør i konsulentvirksomheden Valcon og forfatter til bogen ’De første 100 dage – få succes i nyt lederjob’ skitserer her otte forhold, du bør afholde dig fra:

1. Tal ikke om ’lavthængende frugter’

Der er forenklet sagt to effekter af ledelseshandlinger. Enten skaber de afstand, eller også skaber de tillid. Hvis du som leder begynder at tale om, at du – efter et par måneder i stolen – allerede ser en masse lavthængende frugter, er det det samme som at sige, at du er mere klartseende end dine nye kolleger, fordi du ser ting, andre ikke har set. Det skaber med sikkerhed afstand. Tal hellere om nyt fokus, andet fokus, andre retninger.

Bliv synlig for arbejdsgiverne. Læg dit CV på Jobfinder

2. Ansæt ikke kolleger fra tidligere job

Ved at ansætte tidligere kolleger viser du, at du ikke mener, at de, der er i din nye organisation, duer. Det skaber afstand. Du kan sagtens ansætte udefra, men skal ikke samle en ’klub’ af gamle venner omkring dig, for så forbliver du et ’fremmed-legeme’.

3. Spild ikke tiden med at udvikle en ny vision

Dine prioriteringer de første 100 dage signalerer, hvad du finder vigtigt. Hvis du bruger tiden – for eksempel tre dage med din samlede ledergruppe – på at lave en ny vision, signalerer du, at det er det vigtigste. Og det bør det ikke være. Du har brug for at vise interesse for resultater– ikke luftige langsigtede slogans.

Læs også: Værs'go - her er den bedste leder

4. Udspørg ikke ledere om andre ledere

Mens du sætter dit hold, kan det være fristende at spørge lederne om andre ledere, men det bør du afholde dig fra. Dine 100 dage er også resten af organisationens første 100 dage (med dig som leder), så alle tolker på alt, hvad du gør – og ikke gør. Og udspørger du en leder om en anden leder, står det klart for vedkommende, at han også bliver vurderet.

5. Du skal ikke styre – du skal lede

Opgiv at styre. Styring duer ikke. Slet ikke i de første 100 dage hvor du er i en periode med midlertidig inkompetence. Lad derfor folk tale, anbefale, forklare. Hør godt efter og træf de beslutninger, du finder optimale. Men undlad at tro, at du skal ind at kontrollere og styre. Brug de første 100 dage til at lytte, lære og forstå.

Læs også: Leder – kræver det uddannelse eller gode gener?

6. Tal ikke kun om alt det, du vil lave om

Det er fristende som ny leder at have fokus på svagheder, forandringer, forbedringer. Men husk også at italesætte alt det, du ikke vil lave om. Ikke for at være ’positiv’, men for at vise respekt for organisationen.

7. Fortæl ikke om dit tidligere job

Det er fristende at fortælle, hvordan du har løst problemer tidligere for at illustrere, hvad du godt kunne tænke dig i den nye organisation. Men det skaber afstand. Nu er du et nyt sted, og det skal du respektere. Det er ikke sikkert, at alle gider høre om, hvor dygtige og flittige dine tidligere medarbejdere har været.

Læs også: Besidder du lederens tre kampevner?

8. Pas på med at skabe en brændende platform

Der tales ofte om at bruge en ’brændende platform’ for at skabe forandringer, men det virker kun sjældent. Hvis der er en alvorlig situation, skal den naturligvis kommunikeres, men du skal ikke ’opfinde’ den for at skabe bevægelse. Det skaber ikke god retning at få folk til at flygte fra noget. Derimod skal du have folk til at bevæge sig hen mod noget.