Derfor får du samme sms flere gange
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Derfor får du samme sms flere gange

Måske har du prøvet, at den samme sms tikker ind flere gange på mobilen, selvom afsenderen med al sandsynlighed kun har sendt den en enkelt gang.

Dårlig mobildækning og flaskehalse i forhold til udenlandske mobilnet er den typiske årsag til, at danskere modtager flere kopier af den samme sms på mobiltelefonen. TDC anslår, at op mod tre procent af sms'er til roamende telefoner i udlandet bliver fremsendt flere gange.

Forklaringen hænger sammen med den måde, teleoperatørernes 'store and forward'-systemer fungerer på. Systemerne, der formidler sms'er, venter som udgangspunkt på en tilbagemelding fra den sms-modtagende telefon om, at sms'en er nået frem. Og hvis ikke denne tilbagemelding kommer inden for et givent tidsrum, forsøger systemet at fremsende endnu en kopi af sms'en, forklarer direktør i TDC Operations, Jess Julin Ibsen.

»Det er typisk i et roaming-scenario, man oplever det. Og når man oplever det i Danmark, så er det normalt fordi, der er en eller anden form for teknisk 'hik' i operatørens infrastruktur, altså en eller anden form for fejlsituation,« siger han.

'Hikket' dækker over de såkaldte signaleringslinks, som operatørerne både bruger til at holde styr på, hvilken mast kunderne er tilknyttet og til transport af sms-tilbagemeldinger fra mobiltelefoner.

»Der kan være en flaskehals på signaleringslinkene,« siger Jess Julin Ibsen.

Han forklarer, at reelt har en sms-aflevering fat i to forskellige netværk. Dels operatørernes 'signallerings-netværk', dels netværk til datatransport af forskellig art, hvor for eksempel sms'er og IP-trafik tranporteres. De to netværk skal forenklet set være synkrone på de lange distancer - og der kan selv små hik i en operatørs infrastruktur give anledning til genfremsendelse af sms'erne.

Så når en mobilkunde befinder sig langt væk, rent netværksinfrastrukturelt - eksempelvis på ferie i Frankrig - så stiger sandsynligheden for, at der opstår problemer i forhold til sms-ankomsten. Kort sagt: Jo flere switche, routere, mobile platforme etc. mellem sms-afsender og -modtager, jo mere kan gå galt i forhold til tilbagemeldingen fra den modtagende mobiltelefon, så sms'en bliver genfremsendt.

Dobbelt-sms til kælderen

Situationen, hvor den samme sms bliver modtaget flere gange, forekommer også i Danmark. Det hænger som regel sammen med, at sms-modtageren opholder sig et sted, hvor dækningen er dårlig - for eksempel i en kælder.

»Hvis signalet er meget svagt, så din telefon et ganske kort øjeblik taber forbindelse til masten, så kan du komme ud for den situation, at vi ikke ser svaret komme tilbage, og så prøver vi igen,« siger Jess Julin Ibsen.

Flere kopier af den samme sms optræder dog sjældent i internt i Danmark, sammenholdt med antallet af enslydende sms'er til telefoner, der roamer i udlandet. Jess Julin Ibsen gætter på, at 1 ud af 100.000 sms'er bliver genfremsendt til telefoner på TDC's danske net.

Hvem betaler?

Selvom der opstår koks i teknikken og en sms bliver fremsendt adskillige gange - og måske særligt til udlandet, så forsikrer Jens Julin Ibsen, at hverken afsender eller modtager kommer til at betale ekstra for sms'erne.

»Det gør operatøren altid. Det fungerer på den måde, at der kun takseres for afsendelse og kun én gang for hver sms,« siger han og tilføjer:

»Det er noget, vi alle sammen arbejder på at optimere, fordi vi i nogle samarbejdssituationer med de andre operatører faktisk betaler efter, hvor mange sms'er der kommer ind til dem. Så operatørerne har generelt en interesse i at prøve at undgå det her.«

For at undgå, at 'store and forward'-systemerne bombarderer mobiltelefoner i udlandet eller i kældre med den samme sms, er der blandt andet lagt en mekanisme ind i, så intervallet mellem hver sms-fremsending bliver gradvist øget. Det er derfor en sms kan være eksempelvis et døgn forsinket, fortæller Jess Julin Ibsen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er det så det samme der sker, når eksempelvis min telefon (HTC Desire) siger beskeden ikke kunne sendes, og jeg derfor sender den igen? Og så viser det sig at beskeden blev sendt alligevel og modtageren modtager beskeden 2 gange, eller muligvis flere hvis jeg får fejlen med beskeden ikke kunne sendes?

Syntes jeg oplever det relativt ofte, dog er det på Telenors netværk.

  • 0
  • 0

Din telefon har selv opdaget den ikke kunne sende sms'en, og advarer dig om det. Du trykker "prøv igen" manuelt, fejlen opstår her, da telefonen automatisk prøver igen, når signalstyrken er god nok, og du får derfor sendt 2 ens sms'er afsted. Du skal simpelthen bare ignorere advarslen når den kommer og lade telefonen sende den igen selv, så kommer der kun en enkelt sms til din modtager :)

  • 0
  • 0

Er det også forklaringen på at en sms sendt under normale omstændingheder (dvs. afsendt og modtaget i 2 forskellige hjem) kan tikke ind 11 gange på 20 dage (heraf 3 samme dag - og ikke på afsendelsesdagen)?

  • 0
  • 0

Hvordan kan det så være at der sommetider kan gå på til 18 timer før man modtager eller kan sende en sms, fra tdc kunde til tdc kunde og begge tlf. er på tdc netværkket når det sker?? der er 12 km i luft linje mellem tlfér, så den med afstand holder vist ikke.

  • 0
  • 0

Nej, det er en simpel netværksfejl, måske fordi netværket ikke ser du har modtaget den. Men ofte er det simpelthen en fejl der gør man bliver spammet ned i kælderen.

Hans Petersen, den med 12 km luft imellem telefonerne kan du ikke bruge. Telefonerne skal, uanset om de ligger ved siden af hinanden have fat i en GSM celle (antenne). De har ikke forbindelse til hinanden direkte. At der kan gå 18 timer fra afsendelse til modtagelse på den anden telefon har derfor intet med afstanden at gøre, de kommunikerer ikke som walki-Talkies. Den mest sandsynlige forklaring er nok at netværket har været overbelastet og der derfor har været en kø af sms/mms'ere som skulle afvikles før din kom frem.

  • 0
  • 0

ved godt at de ikke sender uden om gsm nettet :-) men en af forklaringerne var afstanden og andres net, mem her er der tale om to tlf fra samme udbyder (tdc) og samme net (tdc) og der er fuldt signal begge steder ???

  • 0
  • 0

Jeg har med interesse læst ovenstående. Vi bliver dog bonnet for samtlige sms`er selv om nogle er modtaget i udlandet og op til 4 kopier af samme. Jeg har været i kontakt med TDC, men uden at få noget klart svar på problemet. nu har det lige gentaget sig på en ferie, så nu har jeg sendt en skriftlig klage til TDC og venter så at få kompensation for problemet.

  • 0
  • 0

Hej

Ja jeg besvarer også en gammel tråd. Jeg har de samme problemer. Nogle gange arbejder jeg hjemme og for nylig modtog jeg ca. 90 sms koder til logon. Andre modtages ca. 50 gange. Så jo, problemet er der stadig. Men en trøst at finde ud af at det ikke er min telefon der er noget galt med. Men masternes kraft. Sådan har jeg forstået det.

Men irriterende er det da. Og så fylder det i tlf.

  • 0
  • 0

der så, når afsendertelefonen registrer 'afsendt' men, modtageren aldrig får sms'en?

(Jo, der ér sendt til den rigtige ;-)

  • 1
  • 0

Ja, problemet løste sig ikke. Så jeg har købt mig en ny telefon. Dælme om der ikke her til morgen kom 2 "gamle" sms'er ind. Det er godt nok frustrerende. Jeg kontaktede CBB og "hældte vand ud af ørerne" Så må du sende den ind til reparation. Nej hør nu lige: Det er en helt ny telefon. Så må du få den byttet, eller købe en anden, var svaret. Det er eddermame for dårligt. Ja, jeg er rasende lige nu og jeg undskylder for mine verbale udtryk.

CBB vil så oprette en sag på det, men det kan tage lang tid inden det bliver behandlet. Hende jeg talt med havde aldrig hørt om sådan et problem. Hun havde været der siden juni i år. Mon det kan være en sag for forbrugernævnet?

Jeg har fundet ud af at dem jeg modtager fra er TDC kunder. Det er vel TDC i en nøddeskal.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten