Derfor er dansk roadpricing et evighedsprojekt
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Derfor er dansk roadpricing et evighedsprojekt

En skandale a la IC4-togene, den digitale tinglysning eller Rejsekortet. Dette var skrækscenariet, da regeringen i december 2008 slog fast, at Danmark skal investere i ny teknologi, der skal gøre det muligt at opkræve kørselsafgifter på vejnettet. Derfor, forsikrede man, skal der indkøbes gennemtestet hyldevareteknologi, når Danmark vælger den teknologiske platform til først lastbilerne og senere personbilerne.

Men nu kommer problemet: For ganske vist vil regeringen indkøbe stabil hyldevareteknologi, men man stiller stadig så store funktionalitetskrav til systemet, at man kan komme til at vente ti-femten år på, at den relevante teknologi er tilgængelig som gennemtestet hyldevare - og hvis man vil i gang tidligere er teknologiske risici uundgåelige.

Denne modsætning mellem lav risikovillighed og tårnhøje politiske ambitioner er forklaringen på, at indførelsen af kørselsafgifter i Danmark indtil videre er endt i det rene ingenting.

Danmark kan se passivt til, mens andre lande enten allerede har kørselsafgifter eller er i fuld gang med at indføre dem ud fra den simple filosofi: Vi fastlægger ambitionerne ud fra den teknologi, som er til rådighed, og skynder os at komme i gang.

Seneste udvikling kom kort før jul, da skatteminister Troels Lund Poulsen meddelte, at regeringen alligevel ikke ville indføre de lovede kørselsafgifter for lastbiler med premiere i sommeren 2012. Nu kan det tidligst blive i 2013, forlød det.

Hovedårsagerne

Der er to hovedårsager til, at Danmark endnu ikke er kommet ud af stedet - mere end to år efter, at regeringen foretog sin helt uventede kovending og med ét omfavnede ideen om, danske biler skal betale en varierende afgift pr. kørt kilometer:

  • Planlægningen af den mest effektive teknologi til roadpricing og den bedste plan for ibrugtagning har udviklet sig til et skattepolitisk projekt snarere end et trafikpolitisk projekt. Det er skatteministeriets embedsmænd og ikke Transportministeriets eksperter, der planlægger de danske kørselsafgifter.
  • Regeringen har låst radaren fast på den forkromede vision om et avanceret, men endnu ikke-eksisterende, GPS-system til personbiler, der giver mulighed for at opkræve differentierede kilometerafgifter alt efter hvor i landet - og på hvilket tidspunkt af døgnet - man kører.

Stilstand eller fremdrift

Skatteministeriet fik opgaven med at planlægge de danske kørselsafgifter, fordi regeringen har lovet, at indtægterne fra kørselsafgiften skal modsvares af en tilsvarende nedsættelse af registreringsafgiften. Det bliver altså billigere at købe ny bil og kørselsafgifterne skal dække hullet i statskassen.

Bagsiden ved planen er, at kravene til teknologien stiger eksponentielt, når pengene fra kørselsafgifterne skal ind og dække et hul i statskassen. At skulle indkassere skatteindtægter på flere milliarder via små GPS-bokse i op til to mio. personbiler kræver en teknologi og noget hardware, der kan være næsten 100 pct. sikret mod snyd. Og det er denne sikkerhed, som skatteministeriets folk fokuserer på i deres planlægning. Til gengæld fokuserer embedsfolkene nok ikke lige så meget på at få kørselsafgifterne indført i en fart for at løse nogle af de mange presserende problemer, som plager transportsektoren, nemlig trængsel omkring de store byer og CO2-udledning.

Afventer det perfekte system

Der er imidlertid også andre negative konsekvenser af, at regeringen har valgt at gøre kørselsafgifterne til et skatteprojekt.

For eftersom kørselsafgifterne skal erstatte registreringsafgiften for køb af nye biler - som jo kommer alle til gode - må alle biler nødvendigvis også blive omfattet af kørselsafgifterne. Derfor er Danmark tvunget til at vente på den mest sofistikerede udgave af roadpricing-teknologien.

Regeringen ville oprindelig vente på, at de hollandske myndigheder havde opfundet den nødvendige teknologi. I mellemtiden har hollænderne opgivet deres projekt, men i Danmark holder regeringen fast i ambitionen om at vente på, at andre udvikler et sofistikeret GPS-system, som Danmark så efterfølgende køber.

Dette har to negative konsekvenser:

  • Indførelsen af kørselsafgifter for personbiler ligger langt, langt ude i fremtiden, hvor andre lande for længst har opgivet at afvente det perfekte system og i stedet lægger op til en gradvis proces, hvor man nøjes med at indføre kørselsafgifter på udvalgte vejstrækninger, f.eks. motorveje.
  • De høje tekniske ambitioner omkring kørselsafgifter for personbiler påvirker også indførelsen af kørselsafgifter for lastbiler om to år. Alle kan se det tåbelige i at indføre et relativt lavteknologisk system til at opkræve vejafgifter til lastbiler, som så måske kun 7-8 år senere skal skrottes igen for at blive erstattet med det 'rigtige' GPS-baserede system.

Og ingen forestiller sig, at personbiler og lastbiler bliver opkrævet kørselsafgifter på to forskellige teknologiplatforme.

1) Hæv afgiften på brændstof.
2) Udvid Oslos betalingsring til København og Århus.

Done!

  • 0
  • 0

aha, adfærdsændrende skat på både at holde stille og køre i byen. Og hvis bilen bliver i garagen skal man vel betale en særafgift for at undrage staten afgifter? - Ligesom 'Lejeværdi'.

Er det ikke billigere at ruske op i DSB og Banedanmark og få et seriøst alternativ?

  • 0
  • 0

Som Anders nævner, så er der jo i princippet allerede afgift på kørsel i dag i form af afgifterne på brændstof, kald det roadpricing hvis man vil, men det er jo bare et spil om betegnelser.

Så et eller andet sted er der vel ikke nogen grund til at opfinde den dybe tallerken igen, for slet ikke at tale om alle de omkostninger et forsøg på dette vil afstedkomme.

Drop det, det findes allerede!

  • 0
  • 0

Fra allerede rekordbeskattede trafikanter. Det eneste der kommer ud af roadpricing er at nogen ikke længere har råd til at køre på arbejde. Det giver så lidt mere plads til dem der er bedre ved muffen,
Super demokratisk.

  • 0
  • 0

1) Hæv afgiften på brændstof.
2) Udvid Oslos betalingsring til København og Århus.

Done!

Det ville ramme udkantsdanskere urimeligt hårdt, som har længere afstande, og intet kollektivt alternativ.

En betalingsring i Kbh og Århus, undskyld Aarhus, er dog en god idé. I Oslo kan man bruge sin brobizz til betaling, så det kan sagtens importeres.

Fra allerede rekordbeskattede trafikanter. Det eneste der kommer ud af roadpricing er at nogen ikke længere har råd til at køre på arbejde. Det giver så lidt mere plads til dem der er bedre ved muffen,
Super demokratisk.

Nu står der jo at roadpricing skulle erstatte registreringsafgiften, så bilen bliver billig at købe, men dyr i drift. Lidt dyrere hvis man vælger at bruge den på strækninger hvor den kollektive trafik er et alternativ.

  • 0
  • 0

[quote]1) Hæv afgiften på brændstof.
2) Udvid Oslos betalingsring til København og Århus.

Done!

Det ville ramme udkantsdanskere urimeligt hårdt, som har længere afstande, og intet kollektivt alternativ.[/quote]

Det kan ordnes igennem den kommunale udligningsordning, så skatten kan nedsættes i disse kommuner.

  • 0
  • 0

Roadpricing er retorisk udskudt, men i virkeligheden død.
Når man kigger på forslagene er der slet ikke sammenhæng mellem mål og middel. Målet var grønt, men systemet var trængselsregulerende. Altså ligeså tåbeligt som at købe en sav hvis opgaven er at male.
Prisen var total vanvittig, administrationen vanvidsdyr, og heldigvis opgav regeringen ideen.
Argumentationen for afskaffelse af roadpricing stammer primært fra LA, faktisk fra mit eget skrivebord på Christiansborg. Men alt det er nu næsten fortid.
Nu bør man kunne komme videre med bilbeskatningen, som i virkeligheden er det reelle punkt. FDM har lavet et glimrende oplæg, ligesom EU-regler, billeasing, diverse fradrag, fossilafgifter allerede udvikler sig.¨
Tiden er derfor kommet til at revidere hele dette område, og der findes masser af enkle og virksomme midler uden sofistikerede GPS-systemer.

  • 0
  • 0

Jokeren i dette spil er politikernes evige trang til at forsøge at pådutte kontrollerende love og direktiver på de andre - almuen. Al lovgivning skal ses i dette lys.

  • 0
  • 0

Henrik, jeg er enig med påduttetrangen som problem, men i denne her sag handler det om turde reformrere området således det passer med de politiske mål, som i behersket omfang er nødvendige for et velfungerende demokrat.

  • 0
  • 0

Hvordan kan det undre, at roadpricing er død? Danmark har et af verdens højeste skattetryk og ovenikøbet en af verdens formodede højeste afgiftssystemer. Fortalerne for road pricing jo passende sammenligne afgiftsniveauerne i landene med velfungerende road pricing systemer. Lur mig, om de ikke er meget lavere der.

Det er særdeles naivt at tro danskerne kan bære flere transportafgifter oveni de eksisterende. Hvis roadpricing skal indføres, så skal registreringsafgiften fjernes i samme hug. Det kan man bare ikke, fordi bilbeskatning er så stor en post på statsbudgettet. Dernæst fordi udfasningen skal ske over så mange år, at bunden ikke går yderligere ud af danskernes økonomi.

Det ville være klædeligt, at man een gang for alle dropper alle forsøg på miljøargumenter for bilafgifterne. Hele Danmark ved jo godt at det drejer sig om skatteindtægter til samfunde som helhed.

  • 0
  • 0

Beløbet som Danske bilister betaler er uden moms ca. 60 milliarder.OM ÅRET!!!(2008)
Hvis man fjernede registreringsafgiften,ejerafgiften/vægtafgiften og afgiften på benzin og ansvarsforsikring ville det koste de 60 milliarder. Danske billister køre ca 50 milliarder km årligt. Det vil give en km pris på ca 1.3 kr i afgift pr kørt km.
Lav en indberetnings pligt til hver 3 måned at indberette antal af kørte km og krydstjek ved syn, der aflæses km tallet alligevel.
indberetningen kunne foregå via en webform og evt. i borgerservice i kommunen.
Så vil der ikke være forskel på tidspunkt eller sted , men en brobizz kunne bruges omkring København.
tallene er fra DanmarksStatistik :http://www.dst.dk/Statistik/ags/nft/nft200...

  • 0
  • 0

Ja, der er køer, og ja, det er irriterende, men er det et samfundsomstyrtende problem ? Nej.

Det påstås at der spildes enorme mængder af penge fordi folk holder i kø, men det er jo ikke sandt. Det er ikke arbejdstid der bruges der, blot fritid/arbejdstransport.

Derfor er der absolut ingen grund til at indføre roadpricing.

M

  • 0
  • 0

Nej, der er bestemt ingen grund til at indføre roadpricing, men det er fordi man kan opnå 90% af virkningen med 10% af indsatsen.

At trængsel ikke er et problem er til gengæld ikke korrekt. At transporten foregår i fritiden gør det slet ikke så irrelevant som du skriver. For øjeblikket foregår der en debat om hvordan vi redder dansk økonomi og det bliver fremført som helt urealistisk at vi dagligt skal bruge i gennemsnit 12 minutter mere af vores fritid på arbejde. Hvis de 12 minutter kunne omsættes fra bilkøer til arbejde, så ville udfordringen være klaret for hovedstadområdet UDEN at de berørte skulle bruge noget af deres "værdifulde" fritid på arbejdsrelaterede aktiviteter.

Hvis bilkøerne blev bortskaffet ved at alle i gennemsnit tog en enkelt hjemmearbejdsdag om ugen, så ville den sparede transporttid mere eller mindre have klaret de 12 minutter for yderligere 500000 mennesker og så er man halvt i mål for hele landet.

(Det eer ikke ment som en anbefaling af SSFs plan. Det er bare for at sætte trængselproblematikken i perspektiv: Hvis fritid virkeligt er så helligt for os som det anføres i forhold til SSFs plan, så er det ikke ligegyldigt, når det handler om transporttid)

  • 0
  • 0

Hvis ikke der skrues ned for ambitionerne, så ender det her som roderiet med det elektroniske rejsekort: der postes penge i det i én uendelighed, og uden at der kommer noget brugbart ud af det. Og hvis det endelig skulle lykkes, at få søsat den ellers så gode ide, så vil der fra dag et være lige så mange vanskeligheder, som med IC4'erne. Men hvad pokker - hvorfor skal man også gøre noget enkelt, når det i stedet kan gøres svært?
Lær dog af de lande hvor Rejsekortet fungere, og har gjort det længe: London, Hong Kong eller Skåne.

Og så en dum smutter i artiklen: Østergård skriver "For eftersom kørselsafgifterne skal erstatte registreringsafgiften for køb af nye biler - som jo kommer alle til gode...."
Nej, det gør det ikke, det er bilisterne, der nyder godt af det, ikke alle os billøse, der klarer os med cykel, gang og bus/tog. Vi vil da ..... på at bilerne bliver billigere, ja, faktisk er vi en del billøse, der mener, at de skal være langt dyrere, både at købe og at bruge.
Den helt enkle løsning på problemet med roadpricing eller trængselsafgifter, kan løses ved at gøre benzinen markant dyrere, end den er i dag. Ved at lade bilisterne betale for de eksterne omkostninger, de påfører omgivelserne. Det vil så sige, at en liter benzin skal koste mindst det dobbelte af hvad den koster i dag, måske endda mere. Provenuet skal bruges til en massiv udbygning af den kollektive trafik, og til gang- og cykelstier.
For ikke at affolke landområderne - hvilket regeringen faktisk allerede er godt i gang med til trods for de meget lave benzinpriser - så giv de pågældende et nedslag i form af et afstandsfradrag, sådan som det delvis bruges i Sverige.

  • 0
  • 0

I Singapore har GPS baseret roadpricing fungeret i en årrække.
og når dette lille land med 2,5 Mill indb. har råd til det så skulle det vel også
kunne betales i Sdanmark.
pricing i Singapore
Singapore: The world’s first digital congestion charging system
Already in 1975, Singapore implemented its first congestion charging system. The system improved during the years, from a low tech manpowered system to a high tech digital system. Today 65% of the commuters in Singapore use public transport and air pollution reductions are consequently significant.The implementation of the ERP system has amounted to approximately 125 million USD and the annual revenue from the program is approximately 50 million USD. This creates a net profits per year surmounting 40 million USD and thus the ERP system has already paid for itself. The revenue from the system is among other things used for construction and maintenance of roads and public transportation.
After replacing the ALS with the ERP system, traffic levels have decreased a further 15 percent. In addition, 65% of commuters now use public transport, an increase of nearly 20%. Reduced traffic in the charging zone led to a 176,400 pound reduction in CO2 emissions and a 22 pound reduction in particulate matter (soot). The system has curbed traffic demand and managed road space for highest productive capacity, cutting congestion, pollution, emissions, and fuel use.
In 1998, Singapore replaced the system with the Electronic Road Pricing (ERP) program, which uses modern technology. At the start of the journey a Cash Card is inserted into the On-Board Unit (OBU), which is fixed permanently in the vehicle and powered by the vehicle battery. When passing an ERP gantry the cash balance after the ERP charge deduction is shown on the OBU for 10 seconds. The electronic system has the ability to vary the prices based on traffic conditions and by vehicle type, time and location. Today all vehicles are charged, only emergency vehicles are exempted. In 2005 the coverage of ERP expanded the gantries around Singapore central business district and on major arterials and expressways. To ensure optimal use of road space and to maintain optimal speeds, the system is revised quarterly.
Boe Jørgensen

  • 0
  • 0

Først får bilerne GPS overvågning så man kan betale efter forbrug. Næste trin bliver automatisk udskrivning af bøder ved selv de mindste trafikforseelser som kan koble tid og sted sammen, hastighed, trafiklys, parkering... Folketinget får sig en masseorgasme når de finder ud af hvilke muligheder der ligger i denne totalovervågning.

  • 0
  • 0

Hvor har Jørgen Larsen sin fantastiske viden fra om hvad folketinget har til
hensigt at bruge et system til som ikke eksisterer.
Eller har den Jørgen Larsen måske noget at skjule.
Lad os dog bruge teknikken til at arbejde så rationelt som muligt.
Et GPS system kan jo udformes på mange måder.
Boe Jørgensen

  • 0
  • 0

Beløbet som Danske bilister betaler er uden moms ca. 60 milliarder.OM ÅRET!!!(2008)

Det er indlysende, at dette beløb burde medføre et gratis pendlerkort til alle bilister, der straks ville reducere bilkørslen

Og så skal lastbiler og busser betale årligt for deres vejnedslidning, som er 10.000-12.000 gange støre end en personbil.

  • 0
  • 0

60 milliarder betaler bilisterne i dette land!!!! Der bruges ca 6 milliarder på transport infrastruktur!! hvad tror du AL at de sidste 90% bruges til?
Bilisterne betaler rigeligt til alt muligt andet. de ca 60 milliarder er UDEN moms som udgør ca 15 milliarder = sygehusbudgettet.

Citat:"Den helt enkle løsning på problemet med roadpricing eller trængselsafgifter, kan løses ved at gøre benzinen markant dyrere, end den er i dag. Ved at lade bilisterne betale for de eksterne omkostninger, de påfører omgivelserne. Det vil så sige, at en liter benzin skal koste mindst det dobbelte af hvad den koster i dag, måske endda mere"

Hvor har du de tal fra?
24 kroner for en Liter benzin og 20 for disel
Syntes du ikke at ca 59 milliarder til samfundet er rigeligt?
Hvilken eksterne omkostninger taler du om?

  • 0
  • 0

Og så skal lastbiler og busser betale årligt for deres vejnedslidning, som er 10.000-12.000 gange støre end en personbil.

Det gør de skam allerede, og hvad er det for noget sludder om at en lastbil slider 10.000 - 12.000 gange mere på vejnettet end en personbil? Det er da helt ude i hampen, husk, på at en lastbil har et bedre affjedringssystem, og langt flere dæk at distribuere vægt/rystelser ud på asfalten med, ikke dermed sagt den ikke slider mere på vejnettet, for det gør den, men 10.000 gange mere, det er vist en and...

Mht Roadpricing, så er jeg i den grad i mod.... Fol får ikke flere penge til ny bil alligevel, for de penge de sparer i reg.afgift dem skal de bare betale løbende i stedet for, og når bilen normalt ville være betalt ud efter 7-10 år, ja så fortsætter staten med at kradse penge ind... Tak men ellers tak....
Desuden så skal ALT hvad der hedder grønejerafgift og vægtafgift bortskaffes, partikelfilter gebyret skal også fjernes, det må jo bare blive lagt oven i pr. kørt kilometer.

Jeg går selv meget positivt ind for den med kilometerafregning til syn etc, jeg kan nemlig godt finde ud af at spole min km-tæller tilbage uden det kan ses, så den model synes jeg bare man skal gå i gang med i en fart, desuden forventer jeg at få tilbagebetalt en stor bid af den reg.afgift der er betalt på min bil fra ny UDEN at staten trækker gebyrer, alternativt må dette nye roadpricing jo kun og udelukkende kun være til ny-indregistrerede biler, og hvis det er tilfældet så priser jeg det også det velkomment, for så stiger prisen på min 12 år gamle bil...

Lige meget hvad så må i endelig ikke tro at regeringen laver det her for at gøre os danskere en tjeneste, de gør det udelukkende for at tjene endnu flere penge, hvilket vil sige at det bliver dyrere at være bilejer....

  • 0
  • 0

Som Morten skrev er der jo allerede 'roadpricing'... Brændstoffet koster mange penge...

Det gør da at jeg synes det er for dyrt at køre i bil, samt jeg ikke kan læse avis og slappe af - som jeg kan når jeg kører med DSB til og fra arb.

Jeg kører kun i bil hvis jeg har andre ærinder der involverer fx. en tur forbi IKEA på vej hjem og jeg skal fylde bilen med alverdens sager...

  • 0
  • 0

Da næsten alle afgiftsmodeller allerede er udnyttet så groft, at enhver finansminister, uanset politisk hudfarve, må erkende, at koen ikke længere giver mælk, så må man naturligvis finde nye muligheder.

At reducere de offentlige omkostninger, der efterhånden koster mere i administration end reel "velfærd", er der ingen der interesserer sig for - så hellere en ny afgiftsopfindelse - og endnu mere administration!

  • 0
  • 0

[quote]Og så skal lastbiler og busser betale årligt for deres vejnedslidning, som er 10.000-12.000 gange støre end en personbil.

Det gør de skam allerede, og hvad er det for noget sludder om at en lastbil slider 10.000 - 12.000 gange mere på vejnettet end en personbil? Det er da helt ude i hampen, husk, på at en lastbil har et bedre affjedringssystem, og langt flere dæk at distribuere vægt/rystelser ud på asfalten med, ikke dermed sagt den ikke slider mere på vejnettet, for det gør den, men 10.000 gange mere, det er vist en and...[/quote]

Hvis du tvivler på et udsagn, så prøv at undersøge om der skulle have være noget om sagen inden du afviser den.

http://ing.dk/artikel/92104-hvordan-beregn...

  • 0
  • 0

At reducere de offentlige omkostninger, der efterhånden koster mere i administration end reel "velfærd", er der ingen der interesserer sig for - så hellere en ny afgiftsopfindelse - og endnu mere administration!

Kenneth, jeg kan ikke være mere enig.

Men jeg gentager gerne, at mens vi danskere snakker sker der en udvikling, som har nedsat statsindtægterne betydeligt. Primært leasing, hvor der jongleres lovligt med betaling af registreringsafgifter, ligesom afgiftfradrag på særlig de små biler har flyttet salget af små biler til store salgstal men med meget lille reg.afg. pr. bil.

Så derfor er en gennemgribende reform af bilsystemet meget påkrævet. Det er ingen løsning med roadpricingen, lige nu nærmere en undskyldning fo rikke at komme videre.

  • 0
  • 0

Jeg er også fuldstændig enig med Kenneth.
Nogen af os kan sikkert huske at da man indførte Oms som sidenhen blev til Moms var et af argumenterne at man ville beskatte forbrug mere end arbejde.
Momsen er steget fra 10% til 25 % og direkte skatter har stort set kun bevæget sig op.
Så er der nogen der tror på at roadpricing vil medføre lavere registreringsafgift ?

  • 0
  • 0

Hvis du tvivler på et udsagn, så prøv at undersøge om der skulle have være noget om sagen inden du afviser den.
http://ing.dk/artikel/92104-hvordan-beregn...

Tak for det - jeg var ved at skrive, at det har været i medierne de sidste 20 år, og nu må anses for alm. viden, men nu fortælles det jo bedre på dit link.

Gregers Hildebrand, afdelingsleder i Laboratorium og Elektronik på Vejteknisk Institut i Vejdirektoratet, svarer:
"En særdeles let huskeregel siger, at sliddet på en vej fra 1 lastbil svarer til sliddet fra 10.000 personbiler. Denne huskeregel fejrer faktisk 50-års jubilæum i disse dage.

Og det er så uanset 'bedre affjedringssystem' og på trods af mange flere og større hjul. Men Vejdirektorarets afdelingsleder må så også være 'helt ude i hampen' med alle os andre undtagen Franck Bonvang, en bruger som er aktiv flere steder på 'WorldTrucker.com", http://www.worldtrucker.com/Truckers/Profi... (Franck Bonvang added a comment to Martin's photo) og derfor ikke ønsker at de store vejslidere skal betale for sine skader i kraft af at være chauffør i de store lastbiler.

  • 0
  • 0

Ja Mogens, og så var der forresten lige den med ambien, der ikke var en bruttoskat, men en forsikring, som nu alligevel har mere karakter af en regulær bruttoskat, bl.a. for de pensionister, der stadig arbejder - for at kunne betale skatterne!

Spørger man, hvad folk betaler i skat, så svarer de generel med deres rækprocent, uden at erindre de 8 % der forlods er trukket, samt de 25% de som minimum betaler ved normalt forbrug, udover de mellem 2- og 3.000 punktafgifter (+moms her forstås) samt ejendomsskatter m.m.

Hvis skatteyderne generelt gjorde sig den ulejlighed at beregne, hvor meget de reelt betaler, for administrationen af det miskmask af direkte og indirekte skatter og efterfølgende bistandsordninger, så kunne det være, der blev lidt færre klapsalver, når den nu S-åkaldt F-orhenværende ærkekommnist Ole Sohn med sin nye S-amlever Hellet Thorning, plæderer for endnu mere administration - for det er stadig der de fleste af skattekronerne ender!

  • 0
  • 0

Hvis du tvivler på et udsagn, så prøv at undersøge om der skulle have være noget om sagen inden du afviser den.

http://ing.dk/artikel/92104-hvordan-beregn...

Nu forbeholder jeg mig i den grad retten til at være kritisk overfor en udregning der er 50 år gammel, der er sket MEGET med affjedring på tunge køretøjer bare de sidste 25 år, så det skulle stadig undre mig en hel del om sliddet er å højt som det påstås i den artikel der...

Men jeg er ikke ekspert, jeg forbeholder mig bare retten til at lade være med at tro på ALT hvad der står på noget så simpelt som et internet forum/online avis....

  • 0
  • 0

der er sket MEGET med affjedring på tunge køretøjer bare de sidste 25 år, så det skulle stadig undre mig en hel del om sliddet er å højt som det påstås i den artikel der...

Man må da håbe du har ret Franck, det ville være dejligt. Man kan sige at med særlige vægtafgifter på lastbilskilometre (og busser), vil industrien sandelig have et incitament til at købe de mest skånsomme køretøjer og fabrikanten et incitament til at fremstille dem, og det er vel der, vi skal frem til?

  • 0
  • 0

Man må da håbe du har ret Franck, det ville være dejligt. Man kan sige at med særlige vægtafgifter på lastbilskilometre (og busser), vil industrien sandelig have et incitament til at købe de mest skånsomme køretøjer og fabrikanten et incitament til at fremstille dem, og det er vel der, vi skal frem til?

Jamen helt sikkert, jeg kan huske da jeg startede i branchen i slut 90'erne der kunne der vær en kæmpe forskel på 2 biler som måske kun havde et enkelte to år i mellem sig, så der skam sket en masse ting både på affjedring men også på dæk området.
Jeg ved at en almindelig 2 akslet trækker/forvogn med en max totalvægt på 10.000 kg koster ca 25.000 kr. + moms om året i vejafgift, så jeg tror nu nok de betaler rigeligt for det, der er desuden et fradrag på netop det der kaldes vejvenlig affjedring, så det er skam noget der er fokus på... :o)
Men det kan jo altid blive bedre...

  • 0
  • 0

incitament til at købe de mest skånsomme køretøjer og fabrikanten et incitament til at fremstille dem, og det er vel der, vi skal frem til?

Incitamenter i den retning er fine, men hvorfor skal man stadig fylde landevejene, med den tunge trafik, der mindst lige så billigt, og ofte hurtigere kunne fragtes med jernbane eller skib, i særdeleshed i dag, hvor containeromladningen som bekendt er opfundet.

  • 0
  • 0

....3% i starten og hed omsætningsafgift.

Da den blev forhøjet blev den døbt meromsætningsafgift......og hugger nu en fjerdedel af hvad der er tilbage, efter skatten har været der og har hugget mindst halvdelen af man tjener.

Regne har manden på gulvet desværre aldrig lært.....han tror på venstrefløjens påstand om, at de rige bare skal betale mere i skat, så er alle problemer løst.

For det første er der ikke millionærer nok, til at tilfredsstille venstrefløjens ønsker og for det andet hvor meget skal en person tvinges til, at betale for at være dansker.

Hvis det beløb er kendt, så kan vi ikke være i økonomisk nød her i landet

For der er masser af tilflyttere, der må skylde samfundet en hel del penge, for at være her :o)

""Et eller andet kan forekomme"""

Men roadpricing skal vi ikke finde os i

  • 0
  • 0

Jeg ved at en almindelig 2 akslet trækker/forvogn med en max totalvægt på 10.000 kg koster ca 25.000 kr. + moms om året i vejafgift,

Ja, det var jeg ikke klar over.

  • 0
  • 0

tunge trafik, der mindst lige så billigt, og ofte hurtigere kunne fragtes med jernbane eller skib,

Det er da alt for ufleksibelt og langsommeligt.

Jernbanenettet er helt overfyldt og virker ikke sommer, efterår og vinter pga, solskader, blade og sne og om foråret er de ansatte så nedkørte af den pludselige aktivitet og er syge og strejker og på efteruddannelse.

Skibe er fine, men de udsender utrolige mængder CO2, hvis de i fart skal konkurrere på små distancer og ikke alle byer har en havn.

  • 0
  • 0

....3% i starten og hed omsætningsafgift.
Da den blev forhøjet blev den døbt meromsætningsafgift......og hugger nu en fjerdedel af hvad der er tilbage, efter skatten har været der og har hugget mindst halvdelen af man tjener.

Den omvendte salami.

Det er jo derfor vi ikke kan stemme for '12 min mere' 1 UGE MINDRE FRITID OM ÅRET) for det er kun at åbne døren for meget, meget mere til endnu større topskat. I realiteten gratis arbejde, der kun begunstiger venstrefløjens vælgere på overførselæsindkomster og tilskud til deres livsmål.

Løsningen er at kræve bare 12 min af alle de på overførselsindkomst. Bare 12 min. Så er den hjemme til alles gavn.

  • 0
  • 0

Selv om det ikke har noget med roadprice, eller vejafgifter - for nu engang at tale dansk - at gøre, så mener jeg oms-en startede med 9 %, men jeg husker ikkie, om den nåede at stige, inden den blev erstattet af momsén med 12½ %, da man som med vejafgifter havde fundet en ny, endeløs skrue, der siden starten er steget adskillige gange.

Den ene gang iøvrigt med en begrundelse om at det var lettere at regne med x i stedet for y %!!!
.
Omsen var dog "kun" i en-grosleddet, og en række varer, bl.a. fødevarer, friholdt.

Så kom momsen, der tillægges i alle led, med fradrag for den allerede betalte i forrige led, men til gengæld på stort set alle varer.

  • 0
  • 0

Omsætningsafgiften, blev i1962 lagt på vareomsætning.
Omsen, der først androg 9% og ikke 3% som jeg tidliger påstod

Den blev forhøjet til 12,5% i 1965, den var lagt i engrolleddet. En række varer var undtaget, herunder fødevarer, aviser og kunstværker. I 1967 blev omsen afløst af en meromsætningsafgift, moms, der blev lagt i detailleddet og omfattede også fødevarer

  • 0
  • 0

Kenneth Gaarslev skrev: med den tunge trafik, der mindst lige så billigt, og ofte hurtigere kunne fragtes med jernbane eller skib, i særdeleshed i dag, hvor containeromladningen som bekendt er opfundet.

Der er nok en grund til at bla. Danske Fragtmænd m.fl. stoppede med at bruge DSB/banelegemet som transportvej af gods, selv fra den ene ende af Danmark til den anden bruges der i dag lastbiler da jernbanerne er for dyre, for langsommelige og for utroværdige...

[quote]
Jeg ved at en almindelig 2 akslet trækker/forvogn med en max totalvægt på 10.000 kg koster ca 25.000 kr. + moms om året i vejafgift,

Ja, det var jeg ikke klar over.[/quote]

Man skal være åben for at lære nye ting, jeg har bla. lært at en lastbil slider noget mere end først antaget, selv om jeg nu stadig tvivler på de 10.000 ;o)

  • 0
  • 0

Der er nok en grund til at bla. Danske Fragtmænd m.fl. stoppede med at bruge DSB/banelegemet - JA, men det er nok mere dårlige, politiske beslutninger, der har medført dette, end fornuftig udnyttelse af baner og havneanlæg.

  • 0
  • 0

Oj-oj for en diskussion. Her er indlæg no 42.
Når Boe Jørgensen ved så meget om Singapore og gengiver en udskrift fra Singapore's hjemmesider glemmer han at meddele, at der sidder kameras på alle trafiklys, og at den der overtræder færdselsreglerne ved stop og sving automatisk får et bødeforlæg med posten. -- No discussion !!!
Jeg havde den fornøjelse, at opholde mig i tre uger i Singapore i okt. 1997, dengang hvor det analoge seddelsystem fungerede:
1) Hen på posthuset en gang om måneden og betale cityafgift.
2) Udlevering af lille rød/grøn/blå eller gul trekants-seddel til at sætte i forruden.( ny farve hver måned)
3) Passe på ikke at køre forbi galgerne med "Z" skiltet
4) Aflevere sedlen på posthuset, hvis man ikke havde brug for sedlen længere med returbetaling af restbeløbet.
That's all. Simple Simon had a diamond !!
+++
Kontrol: Næsten unødvendig - INGEN, jeg gentager INGEN vovede at køre ind i "Z" zonen; blev du set af en betjent eller en parkeringsvagt var bøden så høj, at det svimlede for enhver.
+++++++++++++
Tilbudt Ritt Bjerregaard, trykning aftalt med "statsautoriseret" trykkeri,
tilsagn fra Postvæsenet om at sælge trekantssedlerne.
Skilte på indfaldsveje klar til produktion.
Ventetid til eksekvering af systemet MAX TRE UGER
+++++++++++++
Svar fra Ritt:
"Vi er i fuld gang med et GPS-baseret system.Tak for Deres venlige forslag, men NEJ TAK, mine embedsmænd og teknikere er tæt ved en løsning".

Må jeg have lov til bare en enkelt gang at sige:
BVADDDDDRRRRR.

  • 0
  • 0

Der er nok en grund til at bla. Danske Fragtmænd m.fl. stoppede med at bruge DSB/banelegemet - JA, men det er nok mere dårlige, politiske beslutninger, der har medført dette, end fornuftig udnyttelse af baner og havneanlæg.

Det kan der være noget om, men det er jo en heltanden snak, det ændre ikke på at det typisk er billigere med en lastbil end med et tog (og det skal der også ses på) samt de problemer der er når der er sne og varme....

  • 0
  • 0

Der er nok en grund til at bla. Danske Fragtmænd m.fl. stoppede med at bruge DSB/banelegemet.

Der er en del nostalgi forbundet med jernbaner, også de flotte godsvogne, set hos mange mænds modeljernbaner men de er jo ligesom fra nowhere ud i nowhere.

  • 0
  • 0

[quote]Der er nok en grund til at bla. Danske Fragtmænd m.fl. stoppede med at bruge DSB/banelegemet.

Der er en del nostalgi forbundet med jernbaner, også de flotte godsvogne, set hos mange mænds modeljernbaner men de er jo ligesom fra nowhere ud i nowhere.[/quote]

Helt enig, men set i bakspejlet så var der nok en grund til at DSB Gods gik konkurs ;o)

  • 0
  • 0

Set i bakspejlet så var der nok en grund til at DSB Gods gik konkurs - Det var der ganske givet, men ikke desto mindre fungerer jernbanetrafik glimrende i andre lande, og det burde også være muligt i Dannevang.

Ps.: Jeg har aldrig ejet en modeljernbane, eller blot prøvet at lege med en sådan!

  • 0
  • 0

Set i bakspejlet så var der nok en grund til at DSB Gods gik konkurs - Det var der ganske givet, men ikke desto mindre fungerer jernbanetrafik glimrende i andre lande, og det burde også være muligt i Dannevang.

Ps.: Jeg har aldrig ejet en modeljernbane, eller blot prøvet at lege med en sådan!

  • 0
  • 0

Set i bakspejlet så var der nok en grund til at DSB Gods gik konkurs - Det var der ganske givet, men ikke desto mindre fungerer jernbanetrafik glimrende i andre lande, og det burde også være muligt i Dannevang.

Ps.: Jeg har aldrig ejet en modeljernbane, eller blot prøvet at lege med en sådan!

Jeg tror at det der gør sig gældende i Danmarks tilfælde er vors lille størrelse, godstraffik på jernbane er heller ikke det store hit i f.eks. Holland eller Belgien, Tyskland og Frankrig bruger heller ikke jernbanen til så meget godstraffik som man ellers skulle tro...

PS: Jeg har helelr aldrig ejet en modeljernbane, men har dog prøvet at "lege" med en, en enkelt gang for mange år siden.

  • 0
  • 0

Som eksport manager besøgte jeg Singapore flere gange om året i en 20 årig periode, desuden har jeg haft bopæl i landet i 1 år..
Lande kaldes jo i nabolandene for A fine country ( Bødelandet) fordi der vanker store bøder for alle lovovertrædelser.
Men man må erkende at i modsætning til andre store byer i Asien, så fungerer
alting i Singapore. Landet omtales ofte som A guided democraty.
Jeg har i alle årene kun fået een bøde. Jeg havde glemt at tænde bilens lygter.
Så skrev politimanden en seddel hvoraf det fremgik at jeg skulle betale inde3. dage . eller møde i byretten en måed senere klokken 14:03 var det vist,
Meget effektivt.
Singapore er iøvrigt, sammen med de skandinaviske lande og New Zeeland de lande i verden der har mindst korruption.

  • 0
  • 0

Som eksport manager besøgte jeg Singapore flere gange om året i en 20 årig periode, desuden har jeg haft bopæl i landet i 1 år..
Lande kaldes jo i nabolandene for A fine country ( Bødelandet) fordi der vanker store bøder for alle lovovertrædelser.
Men man må erkende at i modsætning til andre store byer i Asien, så fungerer
alting i Singapore. Landet omtales ofte som A guided democraty.
Jeg har i alle årene kun fået een bøde. Jeg havde glemt at tænde bilens lygter.
Så skrev politimanden en seddel hvoraf det fremgik at jeg skulle betale inde3. dage . eller møde i byretten en måed senere klokken 14:03 var det vist,
Meget effektivt.
Singapore er iøvrigt, sammen med de skandinaviske lande og New Zeeland de lande i verden der har mindst korruption.

  • 0
  • 0

"godstraffik på jernbane er heller ikke det store hit i f.eks. Holland eller Belgien, Tyskland og Frankrig bruger heller ikke jernbanen til så meget godstraffik som man ellers skulle tro..."

Nogle må dog anvender banerne, for totalomsætningen i den europæiske jernbanesektor andrager mellem 700 og 800 mia årligt, ligesom der i EU-regi anvende enorme summe på forskning og udvikling af sektoren som helhed.

At "frisk morgenmælk" fra Jylland i sin tid var en enkelt politikers argument for at gå ind for Stærebæltsbroen, og tilsvarende tanker taler for lastbiltrafik, når det gælder superhurtig levering, skal naturligvis med i overvejelserne, men meget store godsmængder har ikke behov for dag til dag levering, og kunne selv i Danmark glimrende klare via jernbanerne.

  • 0
  • 0

Man bliver bestemt helt mismodig, når dette punkt berøres.
Medens godstrafikken pr. jernbane lader til at være umulig i Danmark, så tillader vi nu længere lastvogne og taler endog om at bygge flere motorveje ned gennem Jylland. Rundt om København og i trekantsområdet tabes der tusinder af arbejdstimer hver dag, når trafikken er gået i stå. Og så har vi endda en ugelang afbrydelse af Storebæltsbroen til gode.
( Væltet tankvogn bryder brand / brostrukturen beskadiget )
+++ Løsningen er alligevel stadig: Byg endnu flere motorveje.+++
+++Andre muligheder synes ikke at eksistere – og dog !+++
Enhver, der ser på et kort, vil erfare, at Danmark er et ørige, og at der sjældent er mere end 60 km til den nærmeste kyst – og havn.
I virkeligheden eksisterer der i Danmark 124 erhvervshavne, hvor kun en seks-syv stykker fungerer som erhvervshavne. I halvdelen af havnene bygges der boliger, fordi folk synes det er så yndigt at bo ved vandet. At havnene har dybt vand og kajer interesserer ingen.
At staten ofrer tæt ved 200 millioner hvert år for at afmærke og vedligeholde sømærker ind til disse havne sker hovedsagelig til benefice for lystsejlerne.
Aalborg havde endnu i 1970 Danmarks længste kajanlæg med tæt ved 15 km kaj.
Enhver, der kommer til Aalborg i dag, vil vide, at Aalborg/NørreSundbys enorme havn er så godt som tom. Det berømte Utzon hus på havnefronten i Aalborg har en flot restaurant med store ruder ud mod havnen. Her var det meningen, at man kunne sidde og se på skibene, medens man spiste.
Det eneste man ser er gabende tomme kajer. Stor succes ??
+++
Skulle man se lidt praktisk på årsagerne til hele denne misere var det første man kunne gøre, at fastslå hvilke former for godstrafik, der slet ikke burde findes på vore landeveje.
Selvfølgelig burde al svært gods der ikke er følsomt for rystelser og varme lige fra brændstof, stål, mel, mursten, tømmer og andre byggematerialer til drikkevarer selvfølgelig transporteres via vore havne.
Byggede man moderne terminaler i de 10 eller 12 vigtigste erhvervshavne og kørte systemet med mini containere og et ”just in time” it-system, kunne der hurtigt komme gang i dette.
I Københavns området er der plads til en dansk maritim containerhavn på Avedøre Holme –
På grund af forældede håndteringsprocedurer er den danske maritime godstrafik sunket helt ned til 8%.
Den store danske Trafikkommission sendte 6 mand til Holland hvor de blev beskæmmede over at måtte konstatere at 38 % af den indenlandske tunge godstransport foregår til søs, og at man i Holland bygger maritime vareterminaler.
Denne information blev omhyggeligt tilbageholdt i betænkningen, men tallene kan bekræftes ved at gå ind på den Hollandske ambassades hjemmeside.
+++
Man bliver oprigtig talt mere end mismodig når den danske godstrafik omtales.
Og a propos afbrydelsen af Storebæltsbroen i et par uger:
Jeg er sikker på, at man lagde tre eller fire af de store færger fra Storebælt i mølpose, da broen blev åbnet ––– som en sikkerhed. Eller hva???

  • 0
  • 0

Sø-løbet er kørt, og det kommer ikke igen, det vil koste arbejdspladser i storstil, og hvad med al den gods der skal transporteres ud af landet til midt tyskland, det skal alligevel på lastbiler, det kan ikke lade sig gøre i et land som Danmark, desuden vil det være alt for dyrt starte op, sådan en skude er langt fra billig... desuden tager det en krig at tømme sådan et skib...

Mht storebæltsfærgerne så tvivler jeg på at du skal regne med at der er nogle tilbage som kan tage over for broen, og selv hvis der var, hvor skulle de så ligge til henne??? Ramperne er fjernet for flere år siden...

  • 0
  • 0

"Sø-løbet er kørt, og det kommer ikke igen, det vil koste arbejdspladser".

Det er nok en sandhed med modifikationer, men hvis det totalt skulle frigøre personer fra noget så uproduktivt, som det nu engang er, at sidde i en lastbil 8 - 10 timer dagligt, så var det måske ikke så ringe endda.

At "skuder" ikke er billige, det er korrekt. Det er mammutlastbiler bare heller ikke, og samtidig er levetiden betydeligt kortere.

Vedrørende Tyskland, så har flodtrafikken stadig en særdeles stor betydning for varetransporten, og det endda med flodbåde, der slet ikke kan opnå samme hastigheder som moderne coastere o.l.

At de danske erhvervshavne ikke mere er up to date, svarer lidt til den tåbelige fjernelse af vejtræer og rundkørsler samt udretning af vandløb i min ungdom - hvorefter man gennem de senere år har måttet ofre afsindige beløb på retablering af disse - så det ender det såmænd også at ske for havnenes vedkommende!

  • 0
  • 0

Det er vel ikke mere "uproduktivt" end at sidde på sin flade røv bag et skrivebord dagen lang?? Eller stå på broen på et skib....

Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke ved hvad et skib koster, som kan transportere den mængde gods som i ønsker, men de priser jeg høre på trawlere lægger altså på den helt anden side af 200.000.000 kr. hvilket svarer til prisen på over 200 veludstyret lastbiler med en transportkapasitet på mindst 34 EUR-paller.... Og jeg kan have min tvivl om at et fragtskib er billigere i indkøb end en trawler...

  • 0
  • 0

Der er sikkert mange, der lider af vandskræk, eller er fasttømret i landevejstrafik..
Jeg tillader mig blot at gentage og spørge:
+++
Hvorfor kan man i Holland sørge for at 38 % at al indenlandsk trafik med svært gods går ad vandvejen, når man åbenbart så halstarrigt siger, at i Danmark er det umuligt at komme over 8%. ??
+++
For nylig satte jeg mig ved Hedensted – ude ved motorvejen – og kunne tælle, at der passerer 600 lastvognstog her hver time. Man skal være meget forliebt i lastbiler for at synes, at dette er en drømmesituation.
Og i sommer sad jeg ved Samsøs nordøstkyst et par timer og så ud over vandet.
Bortset fra en en enkelt færge fra Kalundborg til Århus er havet så tomt som på Arilds dage.
Lad os dog bruge det vand.
Den danske Havnelods, som jeg lånte for nylig, har luftbilleder af de 124 erhvervshavne jeg omtalte i min første blog. Luftbillederne viser, at havnene for de allerflestes vedkommende står gabende tomme.
+++
Når vi nu får en bro over Østersøen og en til ved Helsingør, så skal I bare se løjer. Så bliver Sjælland også til en gennemfartsvej for store svenske, norske og tyske lastvogne med rumænske chauffører bag rattet.
I øvrigt ville godstrafikken ad vandvejen give mange nye arbejdspladser, og endelig taler jeg ikke om eksporttrafik, men ren og skær indenlandsk godstrafik.
En moderne mindre dobbeltportsfærge til containertrafik kan bygges i Korea for ca. 90 mio kroner, idet den jo slet ikke skal have den dyre aptering ,som kræves til persontrafik.
Den skal ikke ligge i havn mere end højst tyve minutter, så er alle containerne udskiftet.
De daglange ophold, som DFDS ”træskoskibe” ifølge tidligere direktør Frie’s brev til mig, løb ind i , var forårsaget af alt for langsommelig godshåndtering.
Der er mange andre planer end de nuværende 124 erhvervshavnes renovering og indsættelse.
Orlogskaptajn Glahn og hans studiegruppe har arbejdet med en forbindelse fra Gøteborg via Århus til en ny containerhavn på Peberholmen og muligvis en videre rute til en containerhavn ved Østersø broens danske brohoved.
Tro endelig ikke, at maritim dansk godstransport er forsvundet ud i den blå tåge, selv om den store Trafik/strukturkommission overhovedet ikke gider beskæftige sig med dette

  • 0
  • 0

Jeg lider ikke af vandskræk, slet ikke, jeg er faktisk imod den bro de snakker om at ville bygge over Kattegat samt Femernbroen...

Det er sjovt du bliver ved med at hænge dig i Holland, måske du skulle tage et kik på hvor mange kilometer floder de har kontra hvad vi har i lille Danmark? Så KAN det være du kunne se en idé i hvorfor det ikke ville kunne lade sig gøre i praksis...

I en tid hvor arbejdsløshed ikke længere er et fyord, så er det slet ikke nu vi skal kikke på muligheder for at bringe endnu flere ind i køen foran Jobcenteret!

Klimamæssigt HVIS man kan kunne fylde prammene, så ville der nok være en lille gevinst, men i og med at søfarten ikke er underlagt samme strenge restriktioner som vejtraffik er det(ihvertfald ikke efter hvad jeg ved), så tror jeg den gevinst lynhurtigt er væk.

Sidst men ikke mindst, så tror jeg ikke på at der er gods nok mellem landsdelene til at kunne løbe rundt, jeg er næsten helt sikker på at det vil blive en gevaldig underskudsforretning på længere sigt...

  • 0
  • 0

Med moderne container- og omladningsteknik, er omladning ikke længere noget problem, og når såvel større som mindre byer beslutter sig for, at de ikke længere vil have mammutlastbiler, så ender man alligevel med at skulle foretage en eller flere omladninger,

I hvilket omfang søfarten er eller bliver omfattet af stigende miljøkrav, er under alle omstændigheder et politisk spørgsmål, men ser man på et danmarkskort, kan man konstatere, at landevejststrækningerne fra havnene kun i meget sjældent vil overskride 100 km.

Hvilke former for skrivebordsarbejde kan naturligvis diskuteres, men de fleste ingeniørers "skrivebordsjob" har jo nok en eller anden form for produktionsværdi - i modsætning til lønningsbogholderen - ? - !!

  • 0
  • 0

Jamen hvis det hele skal omlastes alligevel hvorfor så bruge en hulens masse penge på at få endnu et fordyrerne mellemled på så vores varer bliver endnu dyrere end de er i forvejen...

Mht din frase om mammutlastbiler, så er du nødt til at forklare hvad en mammutlastbil er... Jeg kender til forvogn, trækker med trailer, forvogn med hænger eller kærre samt de nye modulvogntog, som IKKE må kører i byerne alligevel.

At få søfarten på banen i DK vil blive ALT for dyrt...

Mht skrivebordsarbejde, så det nøjagtigt lige så produktivt som det at køre lastbil, forskellen er blot resultatet af arbejdet og i de fleste tilfælde kan ingen af os undværes...

  • 0
  • 0

....3% i starten og hed omsætningsafgift.

Da den blev forhøjet blev den døbt meromsætningsafgift......og hugger nu en fjerdedel af hvad der er tilbage, efter skatten har været der og har hugget mindst halvdelen af man tjener.

Regne har manden på gulvet desværre aldrig lært.....han tror på venstrefløjens påstand om, at de rige bare skal betale mere i skat, så er alle problemer løst.

Det har Hr. Mønnike åbenbart heller ikke - jeg ved ikke om han er manden på gulvet, men momsen er på 25% af nettoprisen, og udgør således kun en femtedel af den totale pris - ikke en fjerdedel...

:-)

/Rasmus

  • 0
  • 0

Regneteknisk har Rasmus naturligvis ret, men reciprok regning er der nok mange der lige glemmer i forbifarten, og heller ikke det væsentlige i OMS-Moms-debatten.

Derimod kan betegnelsen "kun" i R's indlæg nok diskuteres, i særdeleshed for de mange afgifters vedkommende, hvor momsen også beregnes af afgiften, ligesom hovedemnet i denne debat faktisk var "Roadpricing"!

  • 0
  • 0

Det er lidt forunderligt at følge denne debat. En god og seriøs analyse vedr. kørselsafgifter bliver fuldstændig afsporet bl.a. med drøftelse af hvornår Omsen blev indført !

Der er meget vigtigt at vi fastholder det samfundsmæssige perspektiv, og ikke forlader os på egen suboptimering. Det er sagen alt for alvorlig til. Det er vigtigt at vi som ingeniører forsøger at give politikerne et uddybende og nuanceret grundlag at tage politiske beslutninger på.

Og selv om det kan være svært at fastholde en seriøs diskussion, så vil jeg alligevel prøve. Se næste blog-indlæg i morgen under "Intelligent trafik".

  • 0
  • 0

Roadpricing i national regi burde ikke være et problem, men hvis vi skal have et europæisk system ser sagen anderledes ud. Jeg har deltaget lidt i samarbejdet med LogTech i kolding om sporingssystemer. Systemet som også er godkendt af told og skat til kørsels bilag, skal blot printes ud i exel.
Systemet har også den fordel at den kan opdateres via. nettet.
Fra dette og så til at kunne fastslå kørestrækninger, statsveje, kommuneveje,
prissætning etc. er kun et spørgsmål om lidt yderligere software udvikling og
serverkapacitet.

  • 0
  • 0

Hvorfor dog anvende et fremmedord, når et meget mere rammende udtryk kan anvendes?

Uanset hvordan en sådan ny skat opkræves, så medfører den yderligere administrationsomkostninger, og såfremt der skal være nogen form for differentiering i forhold til bilstørrelser, kørselsformål m.m., så bliver det om muligt endnu værre, samtidig med at den til enhver tid siddende finansminister får endnu en endeløs skatteskrue til sin rådighed - med fritagelse for folketingsmedlemmer forstås!

Hvis konceptet fra Storebæltsbroen danner skole, skal der vel også etableres en voluminøs salgsfunktion, med tilhørende reklamekampagner, for at få bilisterne til at bruge den vej, de alligevel ikke kan undgå, når de skal fra A - B.

Danskernes hukommelse er utrolig kort. Selvangivelsen blev til orientering afskaffet af S - som begrundelse for den enklere kildeskats indførelse, hvor man blot i valgkampagnen "glemte" at tage højde for det tåbelige danske skattesystem i almindelighed, og effekten i relation til kildeskat i særdeleshed - det minder forresten lidt om dagens "rosenrøde" kampagner.

Ambi'en var iflg. S og co. så sandelig ikke en bruttoskat, men en forsikring, hvilket bestemt også er en sandhed med modifikationer.

Hvad dette - ligesom Oms og Moms - har med Vejskat at gøre:

Præcis det samme som alle andre skattestigninger, smukt indpakket i en forklædning, der alene har til formål at nedtone den reelle begrundelse - mere i skat!

At det teknisk set burde være barnemad at etablere systemet, vil tiden nok vise, at der ikke var nogle der opdagede.

.

  • 0
  • 0

Hvis det hele er så enkelt, kan man jo spørge, hvorfor man i Holland har opgivet at indføre systemet.
Så vidt jeg ved, er det hollandske system blevet taget som prøveklud for det store europæiske system. Da Hollænderne nu har opgivet det, så har man, så vidt jeg ved, også her i landet kastet håndklædet i ringen.
I øvrigt var systemet baseret på et langt mere enkelt system, som man i Wisconsin kørte som prøve, og som egentlig virkede ok.
Da først det kom til Holland, blev det udsat for det, som alt den slags lider af:
"Hvorfor lave det enkelt og billigt, når man kan lave det dyrt og kompliceret."
Og så går der som sædvanligt krakamut i det hele.
Se blot på det automatiske billetsystem og alle de fine standere, der står overalt på BaneDanmarks stationer. Folk ved normalt ikke, hvad det drejer sig om, men det må ærgre datafolk, så de ligger i deres senge og vrider sig hver nat.

  • 0
  • 0

Som bekendt har systemet fungret i mange år i Singapore .
Det er det eneste sted i Asien hvor trafikken fungerer optimalt
Boe Jørgensen

Vi har ikke trafikproblemer i Danmark der berettiger til at de lavestlønnede skal brandskattes bort fra vejene.

Der er ingen der holder i kø på motorvejen af lyst, så den eneste måde at roadpricing kan have effekt er at de fattigste skal bruge endnu længere tid på transport.

Hvis vi endelig skal straffe nogen, hvad så med at indføre skatter der vil motivere folk udenfor arbejdsmarkedet til at flytte væk fra storbynære lejeboliger?

  • 0
  • 0

Boe Jørgensen har fuldstændig ret. Man kan på internettet hente hele den lange historie om Singapores overgang fra forrudesedler til GPS kontrolleret pricing, som nu omfatter hele ø-staten og ikke bare den centrale del af Singapore by.
Det forklarer ikke, hvorfor man i Europa partout skulle udnævne Holland til at udvide og udvikle det amerikanske Wisconsin system med det sørgelige resultat, at det hele er kørt i grøften i dag.
Og hvad trafiktrængsel angår, sagde min tyske direktør, der kom fra Duisburg:
"Es ist schön hier in Dänemark, hier gibt's keine Autos !!!"

  • 0
  • 0

Tankerne om en ny vejskat er først og fremmest "skattetænkning", og trængselsproblemer er for størstedelens vedkommende ikke forårsaget af brugerne, men derimod myndighedernes konsekvente og stigende etablering af flaskehalse.

Frederikssundsvejen er et slående eksempel:

Trængslen opstår primært på grund af et par vejkryds, hvor en under/overføring kunne løse problemerne hurtigt og betydeligt billigere end en ny motorvej, for når først man er kommet gennem krydsene, så er der faktisk ingen trængsel.

Ind mod byen har man så yderligere indsnævret 4 vognbaner til 2, hvilket giver en så effektiv flaskehals, at den tyske direktør nok i stedet havde sagt "Ihr habt doch unheimlich viele Autos in Dänemark".

  • 0
  • 0

Nu forholder det sig således at jeg i forbindelse med mit arbejde har besøgt
Singapore regelmæssigt i over 20 år
desuden har jeg boet der fast ii 1 år.
Det er absålut ikke nogen skal på de fattigste , nærmest tvært imod.
De fattigste anvender nemlig altid de veludbyggede kollektive systemer.
I samme periode besøgte jeg reglmæssigt mange storbyer overalt i Asien.
Jeg oplevede hvorledes gennemsnitshastigheden i de større byer faldt år efter
år , undtagen i Singapore.
Boe Jørgensen

  • 0
  • 0

Alle former for skat kan kaldes adfærdsregulering, men når det nu drejer sig om yderligere vejskatter, så bliver spørgsmålet i givet fald; Hvornår etableres "de veludbyggede kollektive systemer" så, for ingen vil vel påstå, at de eksisterer i dag?

Hvis den kollektive trafik påstås at være et reelt alternativ, hvorfor anvender selv de "grønneste" af politikerne så ikke dette fortræffelige system, hvortil de oven i købet har frikort?

  • 0
  • 0

.... Boe Jørgensen, men nu må du ikke misforstå mig, for jeg har ALDRIG været i Singapore, men så vidt jeg ved så er Singapore vist ikke verdens største land? og at bruge DERES velfungerende kollektive traffik kan Hr. Jensen fra Øster Snede, eller Fru Hansen fra Bjergby sådan set ikke bruge til en fløjtende fis, faktum er at den kollektive traffik fungerer fantastisk i Danmark... Så længe man ikke forlader Storkøbenhavn... Jeg bor i Frederikshavn og jeg vil IKKE være afhængig af offentlige transportmidler, for så får jeg ALDRIG arbejde igen... Det er fint nok at komme med udtalelser og sammenligninger, men sørg lige for at det også KAN sammenlignes inden du fatter tastaturet...

Mht GPS styret Vejskat, så siger jeg NEJTAK, det kan ikke være meningen at vi skal pålægges yderligere omkostninger, som det vil medføre at installere disse apparatter desuden vil der ikke være langt fra tanke til handling før man ligeledes skal installere en printer i bilen der automatisk udskriver fartbøder og p-bøder og hvad ved jeg... Og JA på det punkt ER jeg paranoid.... Jeg går IKKE ind for et Bigbrother samfund...
Gudskelov kan man jo altid jamme sådan en GPS sender, det gør jo så at man alligevel kan køre gratis...

  • 0
  • 0

Kære Franck & Kenneth.
Road pricing har jo netop den fordel at store dele af landet kan fritages.
Det vil sige at folk som vælger at bo i landdistrikter kan køre gratis i disse områder, netop fordi der ikke kan etableres effektivt kollektiv trafik
Systemet kan strikkes sammen som man ønsker det .
Politikerne er jo ikke hverken klogere eller dummere end andre mennesker.
Og at kalde det BIG BROTHER samfund er helt ved siden af. specielt for peroner som straks tænker på ulovligheder.
Det sker jo også med lastbilernes køreskiver.

Boe Jørgensen

  • 0
  • 0

Kære Boe - Ja, der kan ligesom i sin tid med "oms.en" (der var den igen) konstrueres allehånde undtagelser, som man så, efter opbygningen af endnu et enormt administrationsapparat, alligevel ender med at sløjfe, fordi det ikke kan styres.

  • 0
  • 0

Det er ikke ulovligheder at komme til at køre for stærkt, det kaldes bla. også typisk at følge trafikken, desuden kører de fleste biler også længere på literen ved 90 km/t end ved f.eks. 80 km/t...
Mht. lastbilchaufførers snyd med skiver/digitale tacografer, så er det en ting der altid har eksisteret og altid vil, ikke at jeg finder det i orden, selv om jeg ikke selv har været hellig i løbet af min "karriere" men de systemer du nævner kan IKKE sammenlignes med en konstant GPS overvågning...

Og du har da helt sikkert ret, at til at starte med vil det kun gælde hvor den kollektive traffik virker som den skal, men så finder regeringen ud af der er penge i det, og så kommer det automatisk til resten af landet også... Og nej de er dumme de er bare pengegriske...

  • 0
  • 0

Jeg forstår at du har en dyb mistillid til vore politikere.
Det hahr jeg ikke tvært imod. Jeg har side mit 14.år til jeg bleb pensioneret arbejdet rundt omkring i verden.
Jeg er smadder stolt over forholdene i Skandinavien.
Vi har de politikere som vi har fortjent, Vi har jo selv valgt dem.-
Det gode ved road pricinhg er jo netop at der ikke kræver et enormt administrationanlæg.
Det gør Bro Bizzen jo heller ikke.
Jeg husker diskussionen da MOMSEN blev indført .
Sandheden er jo at den administreres af Computere ligesom RP:
Boe Jørgensen

  • 0
  • 0

Du skriver citat:
Og du har da helt sikkert ret, at til at starte med vil det kun gælde hvor den kollektive traffik virker som den skal, men så finder regeringen ud af der er penge i det, og så kommer det automatisk til resten af landet også... Og nej de er dumme de er bare pengegriske. Citat Slut
Hvis politikerne var pengegridske så ville der jo altid være overskud på statens
financer.
Sidste år var underskuddet 90 M. arder . i år bliver det måske det samme.
denne slaphed har medført at vi nu betaler over 20 M arder i renter pr. år.
lig med ca 4000 kr. pr. næse .
Boe Jørgensen

  • 0
  • 0