Derfor dropper Uber (og Google) selvkørende lastbiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Derfor dropper Uber (og Google) selvkørende lastbiler

Google, Uber og Velodyne kæmper indædt om tronen som den førende lidar-producent, der lader autonome enheder såsom personbiler se verden sikkert og hurtigt. Illustration: Velodyne Lidar

Millioner af kroner spenderet på at forberede sig til dette årtis største teknologiske slagsmål. Flere års udviklingsarbejde. Enorme investeringssummer. Og ikke mindst et farvel til diplomingeniøren Anthony Levandowski, som har været en af klodens bærende kræfter i udviklingen af autonome køretøjer og lidarer.

Ubers satsning på at udvikle selvkørende lastbiler har fordret gevaldige ofre de seneste tre år. Ikke desto mindre lægger Uber nu udviklingen af selvkørende lastbiler på is.

I stedet vil virksomheden koncentrere sig om udviklingen af selvkørende personbiler og lidar-teknologi. Sådan lyder det i en meddelelse til offentligheden.

Læs også: Ubers selvkørende lastbiler er begyndt at køre med fragt

Helt konkret lukker Uber sin udviklingsafdeling for selvkørende lastbiler. En afdeling affødt af det yderst kontroversielle opkøb af selskabet Otto for to år siden. Og et opkøb, der medførte heftige anklager fra Googles førerløse bil-startup, Waymo, om tyveri af lidar-teknologi, som førte til en retssag, der endte med et forlig i år.

Kontroversiel ingeniør

Anthony Levandowski var en af hovedpersonerne i retssagen. Indtil 2016 arbejdede han hos Google og Waymo, men sagde op i januar 2016 for at stifte Otto, da han, som han fortalte til New York Times, var »ivrig efter at kommercialisere de selvkørende køretøjer så hurtigt som muligt«.

Otto blev hurtigt opkøbt af Uber, som var forhippet på at udnytte Anthony Levandowskis lidar-kvalifikationer til at udvikle selvkørende personbiler og lastbiler. Men kort efter ansættelsen og op til retssagens begyndelse fik Levandowski sparket.

Uber havde mistet tilliden til sin stjerneingeniør, da han nægtede at bidrage med informationer om de eventuelt stjålne filer om lidar-teknologi fra Waymo.

»En af verdens førende ingeniører inden for den autonome udvikling,« lød storrosen af Anthony Levandowski (til højre på fotoet) fra Ubers adm. direktør, Travis Kalanick. Et halvt år senere blev Levandowski fyret. Illustration: John Sommers II/Transport Topics

Kamphanernes forlig dikterer blandt andet, at Google får en ejerandel af Uber på 0,34 procent. Og her kan Google altså ikke længere forvente, at Uber foretager de store gennembrud inden for selvkørende lastbiler.

»I stedet for at have to grupper, der arbejder side om side, fokuseret på forskellige køretøjsplatformer, vil jeg i stedet samarbejde som et team,« forklarer Eric Meyhofer, leder af Uber Advanced Technologies Group, i en meddelelse.

Koncentrerer sig om biler

Ifølge en intern meddelelse til Ubers ansatte, som mediet Techcrunch har opsnappet, vil lukningen ikke medføre nogen ændringer for Uber Freight.

En satsning, hvor Uber prøver at optimere samarbejdet mellem de enkelte lastbilchauffører og fragt-firmaer, som har brug for chaufførernes evner bag rattet. Uber Freight tjener altså penge på at agere bindeled mellem lastbilchauffører og firmaer med behov for at få fragtet en vare rundt hurtigt og billigt.

»Jeg ved, at vi alle er superstolte af, hvad lastbilholdet har opnået, og vi fortsætter arbejdet med at opfylde de utrolige muligheder, der ligger i at anvende selvkørende teknologi til at flytte fragt over hele landet. Men vi tror på, at den bedste vej frem er at indføre selvkørsel til passagerapplikationer, først og derefter fragtapplikationer. For lige nu har vi brug for ét hold med et fokus og et klart mål,« erklærer Eric Meyhofer, leder af Uber Advanced Technologies Group.

Ubers selvkørende lastbiler parkeres nu i garagen på ubestemt tid - eller for altid. Illustration: Wikimedia Commons / Uber
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg giver de øvrige debattører ret, og venter ligeledes i spænding på svaret på det indforståede spørgsmål "hvorfor?"

Derfor dropper Uber (og Google) selvkørende lastbiler

»Jeg ved, at vi alle er super stolte af, hvad lastbilsholdet har opnået, og vi fortsætter arbejdet med at opfylde det utrolige løfte om selvkørende teknologi, der anvendes til at flytte fragt over hele landet. Men vi tror på at den bedste vej frem er at indføre selvkørsel til passagerapplikationer først og derefter fragtapplikationer. For lige nu har vi brug for ét hold med et fokus og et klart mål,« erklærer Eric Meyhofer, leder af Uber Advanced Technologies Group.

  • 3
  • 2

Mit bud på hvorfor de bakker ud er den samme, som hvorfor man ikke sendes mere fragt med tog. Sagen er jo den at chaufføren skal alligevel med for at læsse og læsse af.

Det tager altså lidt af casen for førerløse lastbiler. Men fartpiloter til motorvejene, som kan hjælpe en træt chauffør, de vil komme.

  • 1
  • 0