Derfor åbner Ringstedbanen med kun to tog i timen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Derfor åbner Ringstedbanen med kun to tog i timen

Illustration: Banedanmark

Den nye bane mellem København og Ringsted har igen tiltrukket sig opmærksomhed længe inden åbningen. Denne gang fordi den nye bane til næsten 10 milliarder kroner må åbne i maj 2019 med bare to tog i timen i hver retning.

Det skyldes, at Banedanmark på grund af alvorlige budgetoverskridelser må satse på en mere skrabet ombygning af Ringsted Station end planlagt, som Danmarks Radio skrev i sidste uge.

Tidligere har det vist sig, at indvielsen af den nye bane måtte udskydes fra december i år til maj 2019 på grund af vanskeligheder med at indbygge det nye landsdækkende signalsystem i DSB's tog, der dermed ikke er klar til at køre på banen i år.

Derfor blev åbningen af banen sidste år udskudt til maj 2019. Og tidligere i år var Ringstedbanen som den ene af to jernbanestrækninger ramt af nedfaldne køreledninger i forbindelse med elektrificeringen af den danske jernbane.

Løsning 0 eller 0+

Men hvorfor betyder den billigere ombygning af Ringsted Station, at der ikke kan køre mere end to tog i timen fra start?

Årsagen til miseren er, at den ombygning af Ringsted Station og tilslutning til den nye bane, der skulle have kostet 440 millioner kroner, i stedet har vist sig at koste 961 millioner kroner.

Læs også: Ombygning af Ringsted Station voldsomt underbudgetteret: Fordyret med 118 procent

Derfor måtte den politiske forligskreds bag Ringstedbanen i april i år tilslutte sig en såkaldt løsning 0 for Ringsted Station i stedet for den planlagte løsning 0+. Og Danmarks Radio skriver, at den skrabede ombygning på Ringsted Station betyder, at der ikke er kapacitet på den nye bane til mere end to tog i timen før tidligst i midten af år 2020.

Men der er altså tale om to forskellige løsninger: Løsning 0, som erstatter løsning 0+, bliver først taget i brug fra slutningen af 2019. Banedanmark opdagede nemlig sin egen underbudgettering og sadlede om til løsning 0 så sent i processen, at løsning 0 ikke når at blive færdig, før den nye bane åbner i maj 2019.

Åbner med en forløber til en skrabet version

Derfor åbner den nye bane i foråret med en midlertidig løsning, som Banedanmark kalder tilslutningsløsningen. Den er kun første skridt mod færdiggørelsen af Ringsted Station med 0-løsningen.

Tilslutningsløsningen indebærer kort fortalt kun, at noget af den østlige del af Ringsted Station ombygges, så stationen er tilsluttet den nye bane. Det er en forudsætning for, at der kan køre tog på Ringstedbanen. Men med tilslutningsløsningen kan banen kun betjenes med to tog i timen i hver retning.

Læs også: Spøgelsesbane: Signalkaos udsætter åbningen af Ringstedbanen

Fra 2020 vil 0-løsningen i princippet give plads til fire tog i timen i hver retning. Men dem er der først kapacitet til, når det nye digitale signalsystem ERTMS tager over. På grund af de omfattende problemer i udrulningen af det nye signalsystem, er ERTMS først klar på Ringstedbanen i 2024. Indtil da må den nye bane udstyres med det gamle signalsystem, og det vil kun være muligt at køre med tre tog i timen.

Fuld kapacitet fra 2024

Først fra 2024, når det gamle signalsystem til et trecifret millionbeløb er pillet ned igen, og ERTMS er udrullet på banen, vil der kunne køre fire tog i timen i hver retning gennem Ringsted Station, foruden yderligere tog på strækningen, der ikke skal i gennem Ringsted.

Efter etableringen af et stationssikringsanlæg på den nye station Køge Nord i løbet af 2020, vil antallet af tog på Ringstedbanen nemlig kunne øges til fem tog i timen, fordi der bliver mulighed for at sende tog mod Næstved.

Med andre ord kan DSB først fem år efter åbningen af Ringstedbanen køre med de planlagte fem afgange i timen og fuldt ud aflaste strækningen mellem København og Roskilde, der i dag udgør en flaskehals for hele togtrafikken på tværs af landet.

Læs også: Styrelse om massiv budgetoverskridelse for Ringsted Station: »Selvfølgelig ikke godt nok«

Med den skrabede løsning 0 slipper statskassen i øvrigt ikke for en betydelig ekstraregning. Den samlede pris for ombygningen ender ifølge det reviderede budget på 730 millioner kroner, 290 millioner mere end den oprindeligt planlagte løsning.

Emner : Jernbane
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Findes der en særlig, dansk naturlov som gør, at alle store offentlige projekter i Danmark kører fuldstændigt af sporet? (undskyld ordspillet)

Eller er vi bare ikke gode nok til at få kompetente medarbejdere på de rigtige poster? Og for bløde til at skille os af med dem, som ikke gør det godt nok?

Jeg blir' så træt af, at der ikke bliver passet bedre på 'mine penge' og får snart overbelastningsskader i nakke og ryg af at ryste på hovedet

  • 7
  • 3

Jeg er sandsynligvis meget tungnem, men overskriftens "Derfor..." har ikke givet mig svaret på Hvorfor. Jeg kan ikke se at der gives anden "forklaring" end:

med tilslutningsløsningen kan banen kun betjenes med to tog i timen i hver retning

Er der nogen der kan uddybe hvad der ligger i "kan betjenes med"? (min manglende forståelse grunder måske i at s-togene længe har kørt i 5min drift - også med det gamle signalsystem...)

  • 7
  • 0

Der er formodentligt en sammenhæng med beslutningerne taget af politikere der nu brokker sig over det bliver for dyrt.

  • 2
  • 0

Er der nogen der kan uddybe hvad der ligger i "kan betjenes med"? (min manglende forståelse grunder måske i at s-togene længe har kørt i 5min drift - også med det gamle signalsystem...)

Jeg tror at svaret står mellem linjerne: det er tilsyneladende ikke banen / signalsystemet men stationerne som er det reelle problem, hvilket nogen har opdaget for sent.

  • 1
  • 0

Er der nogen der kan uddybe hvad der ligger i "kan betjenes med"? (min manglende forståelse grunder måske i at s-togene længe har kørt i 5min drift - også med det gamle signalsystem...)

S-togenes HKT tillader langt mindre afstand mellem togene end ATC’en gør på fjernbanen.
Men problemet ligger nok snarere i, at kapaciteten ud/ind af Ringsted i østlig retning ikke bliver forøget, eftersom den nye bane i første omgang kommer til at dele ind- og udkørsel med den gamle.

  • 1
  • 0

Er der overhovedet en chance for at stationssikringsanlæget ved Køge Nord, kan tages i brug allerede i 2019.

For hvis ikke, vil man have en opgraderet lille syd, med 160 km/t og elektrificering, som ikke ville kunne bruges fuldt ud i 1,5 år.

Den står nemlig allerede klar i foråret 2019.

  • 2
  • 0

S-togenes HKT tillader langt mindre afstand mellem togene end ATC’en gør på fjernbanen.
Men problemet ligger nok snarere i, at kapaciteten ud/ind af Ringsted i østlig retning ikke bliver forøget, eftersom den nye bane i første omgang kommer til at dele ind- og udkørsel med den gamle.

Du kan sagtens få anlæg med ned til 2 min. mellem togene... det afhænger udelukkende af hvad du vil betale for det og hvilken hastighed du vil køre med.
Problemet er i virkeligheden mere i hvor lang strækning et tog skal bruge fra en given hastighed til fuld stop - helst uden at alle passagererne ligger ned.

  • 0
  • 0

Findes der stadig nogen, der tror på, at ERTMS2 er fuldt funktionsdygtigt i 2024?


ETCS niveau 2 skal i drift i Nordjylland i næste måned. Næste år kommer Roskilde - Lille Skensved. Så Danmark kommer med i klubben af lande som har ERTMS/ETCS niveau i drift - den klub tæller lande som Tyskland, Holland, Schweiz, Belgien, Italien, Sverige og Norge. Det man venter på er at udstyr komme ind i de nuværende tog. København-Ringsted har ETCS niveau 2.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten