Denne elbil koster under 80.000 kroner – men kan vise sig at være for simpel til det nordiske marked
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Denne elbil koster under 80.000 kroner – men kan vise sig at være for simpel til det nordiske marked

Renault City K-ZE koster under 80.000 kroner i Kina og er tiltænkt eksport til Europa. Illustration: Renault

Renault er klar med en ny elbil til det europæiske marked. Modellen K-ZE, som har været fremvist tidligere, og som nu kommer på det kinesiske marked, kan hurtigt blive en populær model i det asiatiske land.

K-ZE blev afsløret under bilmessen i Paris i efteråret og var noget af det sidste, den tidligere Renault-Nissan-chef, Carlos Ghosn, nåede at vise frem, før han blev arresteret i Japan.

Bilen blev officielt lanceret i Kina for snart to uger siden. Der skal den koste under 80.000 kroner.

For det får man en enkel elbil, der minder en del om Renault Zoe i funktionalitet. Altså er der tale om ikke særlig avanceret teknologi.

27 kilowatttimer

I Kina skal man have trykskærm. Illustration: Renault

Den kan prale af at have klimaanlæg, elektrisk styring af vinduer, en touchskærm og bakkamera. Rækkevidden er opgivet til 250 kilometer. Batteriet har 27 kilowatttimers kapacitet og kan hurtiglades på en lille time.

Det kan godt være, den lille bil er stylet som en SUV, men der er tale om en bil i A-segmentet – en lille bil, med andre ord. Akselafstanden er 2,43 meter, og bilen er 3,73 meter lang.

Den har dermed omtrent samme akselafstand som en Volkswagen Polo og er lidt kortere.

Alligevel er K-ZE en femsæders bil med plads til fire voksne og et bagagerum på 300 liter.

900 kg

Bilen vejer kun 900 kg. Men lav vægt vil næppe gøre denne bil til en racer, da motoren har en effekt på 45 hestekræfter og et drejningsmoment på 125 newtonmeter. Topfarten er 105 kilometer i timen ifølge mediet Automobilwoche.

Til mediet siger Renaults markedschef, Guillaume Sicard, at ingen i Kina er interesseret i topfart alligevel. Vil man konkurrere i Kina, skal bilen imidlertid have touchskærm.

Bilen er udstyret med Renaults Android-baserede R-Link-system, men ikke elektronisk stabilitetskontrol.

Renault har også sparet andre steder: Fordi det var for dyrt, har de ikke implementeret regenerering af bremseenergi. Her må du altså bremse på den gode, gamle måde.

K-ZE er en lille bil. Illustration: Renault

En global bil

Bilen er produceret i Kina til det kinesiske marked. Men Renault-direktør Thierry Bolloré siger til Automobilwoche, at K-ZE er et globalt projekt. De kan producere 120.000 biler i Kina i dag og kan udvide, når de får brug for det. Eksport til Europa er derfor bare et spørgsmål om tid, fortæller han.

En bil som denne vil ikke have nogen konkurrenter i Europa, mener Guillaume Sicard.

Hvorvidt den nogensinde vil komme til salg i Norden er uvist. Til det er den måske for simpel. Men hvis de laver en lidt mere avanceret udgave til eksport, kan det være, at den vil være interessant også i Norden. Især hvis prisen kommer til at ligge under 80.000 kroner.

Rettelse: Prisen på bilen blev i en tidligere version af denne artikel angivet til under 100.000 kr. Det er korrekt, men beløbet er nu rettet til det mere præcise 'under 80.000 kr.'

Artiklen er fra tu.no

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ikke avanceret nok?

Den er da skræddersyet til et lille fladt land som Danmark, med en fin balance mellem, pris, rækkevidde, størrelse og hastighed.

Vi kører 90 % af alle ture med 1 person i bilen og under 30 km, og de fleste gør det i en bil på 1,5 tons med en Dieselmotor, som sviner ca dobbelt så meget, som fabrikken har lovet.

  • 63
  • 8

Ikke avanceret nok?

Den er da skræddersyet til et lille fladt land som Danmark, med en fin balance mellem, pris, rækkevidde, størrelse og hastighed.

Fuldstændig enig.

Især hvis politikerne vågner op, og indser at en bil der holder i indkørslen ikke forurener - hermed mener jeg at der skulle gives en reduktion på vægtafgiften for den gamle fossilbrænder, så man havde råd til at beholde den.

Til gengæld skulle man forpligte sig til at den kun måtte bruges XX km om året, ellers ville afgiften stige (at det så ville være meget nemmere at sløjfe registreringsafgiften helt og læsse det over på benzinen er en helt anden diskussion, men det fatter vores sognerådspolitikere slet ikke) i et antal trin.

Kontrol burde være rimelig simpel, for har man indberettet forkert, så fanges det ved syn, og så falder hammeren.

Gjorde man det, så kunne sådan en bil, til det typiske danske pendlingsmønster være helt perfekt til daglig pendling, og så kunne fossilbrænderen (med krog) bruges i weekenden til genbrugspladskørsel mv.

At den er for simpel - sikke noget snobbet p... - den er væsentlig mere avanceret end den bil jeg har nu, og den er jeg faktisk udmærket tilfreds med.
Og hvis der ikke er proppet alt muligt jukeboks i gør den jo også nemmere (og billigere) at holde vedlige.

Jeg tror det kan blive en kanonsucces, hvis det vitterlig viser sig den kan overholde specifikationer og pris.

  • 38
  • 7

Når nu man oversætter fra norsk til dansk, kunne man så ikke gøre sig den ulejlighed at bruge de rette termer.

Det hedder drejningsmoment på dansk, ikke drejemoment.

  • 17
  • 10

Jeg er helt enig.
Det vil være den perfekte erstatning for vores bil nr 2 som idag er en Hyundai i10.

Det vil være mig der kommer til at køre i den og jeg kører 30 km på landevej. Og hvis blot der er plads til 4, så vil den også være perfekt til de små ture ind til den nærmeste større by (Horsens) som er 10 km væk.

Genial bil til min behov (som bil nr 2).

  • 38
  • 3

Når man nu gør sig den ulejlighed, at oversætte Norge til Norden, hvorfor så ikke lige bruge lidt tid på at "oversætte" prisen til danske kroner (1 DKK =0,78 NOK) også?

"Hvorvidt den nogensinde vil komme til salg i Norden er uvist. Til det er den måske for simpel. Men hvis de laver en lidt mere avanceret udgave til eksport, kan det være, at den vil være interessant også i Norden. Især hvis prisen kommer til at ligge under 100.000 kroner."

Original artikel i Teknisk Ukeblad:
"Hvorvidt den noen gang vil komme i salg i Norge er uvisst. Til det er den kanskje for enkel. Men om de lager en litt mer avansert utgave for eksport, kan det være at den vil være interessant også i Norge. Særlig om prisen ikke blir mye høyere enn 100.000 kroner."

  • 18
  • 4

Jeg ville ikke røre den med en ildtang. Formentlig af samme årsag som den der ligger bag formodningen om at den ikke ville kunne sælge i Norden. Dels ville jeg ikke kunne nøjes med den smule motor. Jeg synes 70-80 heste i polo størrelse er lige i underkanten så 45 er et no go. Effekten kan en del nok leve med men den egner sig så ikke engang til motorvej når den ikke kan nå de 130, ja ikke engang 110.
Og så er der den lille hage at jeg forventer at selv til 100k så forventer jeg at jeg ved køb af ny bil får mere bil end den gamle (læs: også mere teknik).

  • 10
  • 42

Den minder i specs en del om den allerede præsenterede kinesiske Ora R1. R1 har lidt større batteri med 33 kWh, men til gengæld lidt mindre motor. R1 er dog kun indrettet med sæder til 4. Der er samme focus på den elektronik, som det kinesiske marked forlanger. Ora R1 har også en pris under 100.000 kr.

Vi skal nok komme til at se meget mere af samme slags i de kommende år og til endnu laver priser. Der skal nok blive elektriske afløsere også for Aygoer og C1er allerede om få år.

  • 21
  • 0

Dels ville jeg ikke kunne nøjes med den smule motor. Jeg synes 70-80 heste i polo størrelse er lige i underkanten så 45 er et no go.

Har du nogen sinde undersøgt hvor mange hk du bruger ved jævn motorvejsfart? Det er sygt den måde der er gået inflation i antal hk. Vi skal jo ikke køre ræs men transporteres sikkert på vores veje.

Og så er der den lille hage at jeg forventer at selv til 100k så forventer jeg at jeg ved køb af ny bil får mere bil end den gamle (læs: også mere teknik).

Jeg forventer bedre teknik. Dvs. mere funktionel og driftssikker og dermed oftest simplere teknik. Ikke flere højtryks indsprøjtningsdyser, turboer, kompresorer, ekstra knastaksler m.m. Næ en elmotor med højt moment ved 0 rpm og kun en bevægelig del.

  • 36
  • 6

Jeg har i nogen tid gået og undret mig over at ingen fabrikanter ville prøve at lave "en elektrisk 2CV" tricket, den her ligner noget i den stil.

Citroen solgte totalt op imod 9 mio biler i 2CV familien, til trods for at stort set alle verdens bilanmeldere dømte den ude (eller det der var værre) på forhånd.

Jeg tror der er et enormt marked for en "billig elektrisk bil nr. 2" i hele Europa, bilen til at køre ungerne til og fra svømning, mor til og fra indkøb eller far til og fra arbejde.

Jeg er mindre sikker på om der er det samme marked for "første bil inden man stifter familie" som 2CV'en med stort held solgte til, men i disse forældrekøb tider er der nok stadig mange potientielle kunder at hente på universiteterne.

  • 41
  • 3

Det er sjovt, jeg tænkte det samme. Og min bil i studietiden var en glimrende 2CV, som sagtens kunne køre til Barcelona udover at fragte mig til og fra DTH, og iøvrigt dækkede alle mine almindelige transportbehov. Og så kunne man skifte motoren i den på ½ time, når man havde håndelaget ;)

Som bil nr. 2 ville en el-2CV med simpel teknik også være glimrende i en familie.

Så jo: Jeg tror også, der er et godt marked for en moderne el-2CV.

  • 17
  • 1

En Tesla model 3 forventes at kunne produceres 50 % billigere end i USA (Mon ikke lige der går en årstid med indkøringsvanskeligheder) , så der er måske også håb om at vi i Europa kan få Model 3 til er mere fornuftig pris end +400k . Aspektet med at bilen bliver selvkørende ( FSD ) giver jo en del potientelle muligheder, bla RoboTaxi.
Musk har meddelt at det bliver i år ( FSD) , så mon ikke vi skal hen i 2021/22 ? :)

  • 3
  • 3

Vi har nu i 7 år kørt i C-Zero (ens med i-Miev og iOn) og vi nyder måden den kører på - og bremser på.
Det er en fejl at spare regenerering ved opbremsning væk, for netop dette er en del af køreglæden.
Lad det være en opfordring til en lux udgave til det danske/europæriske marked.
Og husk også at sætte ratvarme i.
Så er den perfekt som bil nummer to og til dem som ikke behøver at køre på motorvej.

  • 12
  • 1

Og husk også at sætte ratvarme i.

Ok, den havde jeg ikke lige set komme - har aldrig ejet en bil med ratvarme, så at det lige skulle være et issue i en el-2CV er måske lidt ude af proportioner.

Men det vigtigste er vel at den forhåbentlig er opbygget nogenlunde intelligent, så der kan tilkøbes udstyr efter forgodtbefindende, og man ikke starter med at lave en e-UP med alskens tingeltangel, men sørger for at der er en skrabet basismodel med kun det nødvendige.

  • 15
  • 2

Christian. Det er ganske simpelt. Hvis der er ratvarme og sædevarme i bilen, så behøver du ikke så høj kabine temperatur om vinteren.
I elbilen har du jo ikke spildvarmen fra motoren, men skal derimod varme op med el til en varmepumpe.

  • 16
  • 1

Det er sådan en bil det ville være spændende at Ingeniøren prøvekørte. En bil i den klasse der virkelig vil betyde et gennembrud for elbiler som mainstream.

  • 18
  • 0

@Poul-Henning Kamp

Jeg har i nogen tid gået og undret mig over at ingen fabrikanter ville prøve at lave "en elektrisk 2CV" tricket, den her ligner noget i den stil.


Ja. Problemet er at leve op til nutidens crashtest og til forventninger om komfort. 2CV vejede kun 600 kg fordi bygget af tyndt metal og uden komfort dele. Til sammenligning den klassiske Fiat 500 vejede kun 500 kg, den moderne udgave vejer ~900 kg.

Renault K-ZE minder om Kwid som Renault sælger i Indien. Kwid kan ikke leve op til europæisk sikkerhedsstandarder og vil aldrig blive solgt i EU. Hvis K-ZE kan godkendes til salg i EU, tipper jeg at den vil blive solgt som en Dacia model. Bemærk at Renault på nogle markeder benytter denne mærke-marketings metode, feks. sælges Dacia Sandero som Renault Sandero i Egypten og SydAmerika.

  • 11
  • 1

Det er da også en perfekt bil til storbymennesker, som f.eks. københavnere. Den kan snildt køre til/fra job og fritidsinteresser, en tur i Ikea eller en tur på familiebesøg på Sydsjælland - godt nok med 105 km/t i højre spor på motorvejen. Men stadig hurtigere, nemmere og mere (nær)miljøvenlig end den kollektive trafik.

At det så kniber med pladsen her i København, giver selvfølgelig problemer med parkering af den.

  • 7
  • 2

Det er lige den type elbil der mangler på markedet nu. Større end i-Miev og venner, men til at betale. Hvis jeg kan finde en løsning på "lejlighed uden mulighed for ladestander"-problemet ville den være den perfekte bil nummer to hos os. Ingen af os pendler længere end 12 km hver vej, så selv benzinbiler kommer lidt til kort i vinterperioden.

  • 9
  • 2

Vil sikkert være et glimrende alternativ til andre transport former i storbyerne. Men fuldstændig ubrugelig for de mange af os som har motorvej som den mest optimale rute til og fra arbejde. Pendler selv 120km og dagen, hvoraf motorvej er langt den overvejende del af ruten og skal jeg køre med 105 km/t hele tiden er jeg ikke sikker på at jeg kan komme frem og tilbage hver dag uden at skulle lade på vejen. Selv en el-koreaner med lang rækkevidde kan give udfordringer i 10 graders frost for slet ikke at tale om en tesla.

El biler har i min verden stadig et kæmpeproblem i rækkevidden og de krumspring man skal igennem for at opnå den rækkevidde de rent faktisk påstår de har.

  • 2
  • 24

Vil sikkert være et glimrende alternativ til andre transport former i storbyerne. Men fuldstændig ubrugelig for de mange af os som har motorvej som den mest optimale rute til og fra arbejde. Pendler selv 120km og dagen, hvoraf motorvej er langt den overvejende del af ruten

Men hvad er relevansen af dette? Producenten siger jo selv helt eksplicit at denne model netop IKKE er beregnet med folk til dit behov.

El biler har i min verden stadig et kæmpeproblem i rækkevidden og de krumspring man skal igennem for at opnå den rækkevidde de rent faktisk påstår de har.

Hvis du køber en Hyndai/Kia elbil med rækkevidde på 450 km, så vil du selv på den værste vinterdag have 300 km rækkevidde. Hvor mange mon der ikke kan klare sig med 300 km rækkevidde?

  • 22
  • 2

Hvis den ellers kan sikkerhedsgodkendes, så køber jeg den gerne og sælger vores Kia Picanto. Den passer perfekt der, for den er også 5 personers, og vi bruger den næsten kun på landevej. Ind i mellem kører vi til Flensborg, men det vil give os 10min længere med dens hastighed. Rækkevidden er da også super i forhold til de ekstremt dyre mini elbiler der ellers har været på markedet.

Jeg ville helt sikkert gerne kaste mine penge efter den, hvis jeg fik lov.

  • 17
  • 2

@Jens Olsen:

Har du nogen sinde undersøgt hvor mange hk du bruger ved jævn motorvejsfart? Det er sygt den måde der er gået inflation i antal hk. Vi skal jo ikke køre ræs men transporteres sikkert på vores veje.


Mener du virkelig at det at køre hvad hastighedsgrænsen tillader på motorvejen, er det samme som at køre ræs, og at det ligefrem er usikkert at holde samme fart som de øvrige bilister?

En ting er hvad der skal til for at holde en jævn hastighed, en anden ting er hvor lang tid, der behøver at gå, for at nå op på denne hastighed - og ikke mindst hvor meget energi der kan genvindes på vejen ned fra denne hastighed, uden at omsætte det hele til varme og sundhedsskadeligt bremsestøv.

Og siden du nævner sikkerhed, så bidrager det på ingen måde til sikkerheden, hverken at det tager 100 år og en madpakke at overhale en traktor med vogn, eller at man forlænger ligtoget bag den, fordi man ikke har kræfter nok til at overhale sikkert.

Med afstandssensorernes hastige indtog, også i de billige biler, er sikkerhed også at bilen selv kan foretage en sikkerheds-acceleration, for at undgå eller dæmpe en kollision bagfra. Dette er præcis ligeså vigtigt for sikkerheden, som selv at kunne bremse, når man kommer bagfra, og har især betydning for sikkerheden i en lille bil.

Endelig, så har utallige elbilsproducenter i de foregående årtier jo så rigeligt forsøgt sig med sløve, undermotoriserede køretøjer, og alle forsvaret det med begreber som "ræs" og "tilstrækkelighed". De er alle måtte erkende at i virkelighedens verden er ikke kun racerkørere og fartbøller, der finder sløve biler utilfredsstillende.

Så hvorfor ikke bare erkende at undermotoriserede biler er forfejlede og unødvendige, når det blot drejer sig om 5-10 kg ekstra el-motor?

  • 9
  • 4

Mener du virkelig at det at køre hvad hastighedsgrænsen tillader på motorvejen, er det samme som at køre ræs, og at det ligefrem er usikkert at holde samme fart som de øvrige bilister?

Nej, har jeg skrevet?

Og siden du nævner sikkerhed, så bidrager det på ingen måde til sikkerheden, hverken at det tager 100 år og en madpakke at overhale en traktor med vogn, eller at man forlænger ligtoget bag den, fordi man ikke har kræfter nok til at overhale sikkert.

En traktor med vogn kører maks. 30 kmt. Med en elmotor medmotoreffekt der gør, at du kan køre 130 km/t på motorvej, er milevidt fra at have nogen som helst problemer med en hurtig overhaling her.

Så hvorfor ikke bare erkende at undermotoriserede biler er forfejlede og unødvendige, når det blot drejer sig om 5-10 kg ekstra el-motor?

Nu gik min kommentar ikke specielt på elbiler. Nærmest tværtimod. Elbiler er faktisk en biltype, hvor større motorer kan være meningsfuld. Da det som du selv nævner giver mulighed for større regenerering ved nedbemsning og vægt-og prisstraffen for den større motor ikke er så stor.

Men for min skyld kunne man fint topfartbegrænse biler til 130 km/t. Min egen elbil er topfartbegrænset til 130 km/t, og det kan jeg ikke se noget problem i overhovdet.

Og som bybil vil mange mennesker også kunne have stor glæde af en bil med en topfart omkring 110 km/t. Husk på at det vil være en lille bil, med lille vægt, så der heller ikke er så meget bevægelsesenergi, der skal omsættes af motoren ved nedbremsning.

  • 3
  • 5

Renault K-ZE minder om Kwid som Renault sælger i Indien. Kwid kan ikke leve op til europæisk sikkerhedsstandarder og vil aldrig blive solgt i EU.

Kunne man forestille sig at slække lidt på sikkerhedsstandarder på en bil, der ikke er beregnet til motorvejstrafik?

Måske lade folk vælge hvor meget de vil ofre på deres egen sikkerhed?

Men selv i byen kan man jo risikere af at blive torpederet af en fartidiot i en BMW eller lignende.

  • 1
  • 8

Se så bliver det jo interessant.

Har hele tiden sagt at elbilens gennembrud kommer hurtigst hvis man laver små "bil nummer 2" biler til en fornuftig pris.

Eneste ting her er at så vidt jeg læser så har den ikke ESP og der er da mig bekendt lovpligtig i EU

Hvis de kan smække ESP og regenerering på og holde den under 100.000 fra ny af på plader i Danmark så vil den sikkert blive et hit.

  • 3
  • 2

Hvordan bliver mere end 45 hk = ræs? Det er vitterligt hvad du skriver. Hvis du læser artiklen er bilen uegnet til motorvej kva dens manglende evne til at køre med motorvejshastighed.
Jeg taler ikke imod elbiler hverken denne eller generelt. Med mere teknik mener jeg sikkerhed, genindvending af bremse energi. Og hvad der nu ellers tilbydes i konkurrende (også ikke-el) biler. Jeg indrømmer blankt at en bil er mere end et transport middel for mig og jeg også derfor ikke går på kompromis.

Men ræs...?

  • 6
  • 1

Lever bilen op til EU's krav? Vi har set mange eksempler på billige kinesiske biler, der er rettet mod det kinesiske marked, men som langtfra lever op til EU's krav om ABS bremser og sikkerhed. Når de så senere kommer i versioner der sælges i Danmark, så kommer en indisk bil, der i den indiske version til 20.000 kr. til at koste over 120.000 kr. i Danmark. Simpelthen fordi, at den skal have et karosseri, der lever op til EU's sikkerhedskrav og ABS bremser. Så man kan købe en ny god Fiat billigere.

https://da.wikipedia.org/wiki/Tata_Nano
https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/...

  • 4
  • 2

Men fuldstændig ubrugelig for de mange af os som har motorvej som den mest optimale rute til og fra arbejde. Pendler selv 120km og dagen, hvoraf motorvej er langt den overvejende del af ruten og skal jeg køre med 105 km/t hele tiden


Hvis du ellers overholder hastighedsbegrænsningerne betyder 110 vs 105 sølle 3 minutter pr 100km og 11 minuter ved 130km/t
Hvis du altså overhovedet kan komme til at køre med 130 hele tiden og hele vejen fra tilkørsel til afkørsel, tvivler på at det kan lade sig gøre i myldretiden nogen steder i landet.
En del af strækningen javist, men hele vejen ? (jeg tvivler)

  • 10
  • 2

Hvis du ellers overholder hastighedsbegrænsningerne betyder 110 vs 105 sølle 3 minutter pr 100km og 11 minuter ved 130km/t
Hvis du altså overhovedet kan komme til at køre med 130 hele tiden og hele vejen fra tilkørsel til afkørsel, tvivler på at det kan lade sig gøre i myldretiden nogen steder i landet.
En del af strækningen javist, men hele vejen ? (jeg tvivler)


Med 100 km/t kan den sagtens følge med på motorvejen. Lastbiler, og andre store køretøjer må højst køre med 80 km/t. En stor del af motorvejens trafik er under 100 km/t.

Et langt større problem er sikkerheden. Jeg tror aldrig, at modellen vil komme til Europa i den billige model. Skal den leve op til de europædiske krav, så kommer det til at koste. Eller, vi skal sænke kravene, og sætte en hastighed på max 60 km/t.

  • 2
  • 1

Udgangspunktet er godt - nemlig at få elbiler ud til masserne. Det er jo ikke alle som har råd til Teslaer.
Som mange skriver vil en lille elbil være et godt bud på bil nummer to, som bruges til pendling. Denne Renault har bagsæder, hvilket ikke er nødvendigt til pendleren. Tænk bare på hvor ofte pendlerne kritiseres for at køre alene. Næh en tosæders bil à la Daihatsu Koben som elbil, og uden alskens gejl som touch skærme. Du behøver ikke engang en omdrejningstæller - bare et speedometer og en eltankmåler. Helt basic. Disse besparelser kunne man så bruge på en større motor. Hvad står i øvrigt i vejen for at udbyde forskellige motorstørrelser? Regenerering burde også kunne tilbydes.

  • 5
  • 0

Jo - mange af dagens El biler kunne saelges billigere, hvis de havde mindre udstyr - gaetter på en golf elbil kunne blive 100.000 kr billigere.

Og da en C3 idag fås for 120.000 kr, kunne en El version med 60 hk nok laves til 90.000 kr...... Men. Så saelger de ikke andre biler..... 😀

  • 2
  • 0

Jo - mange af dagens El biler kunne saelges billigere, hvis de havde mindre udstyr - gaetter på en golf elbil kunne blive 100.000 kr billigere.

En billigere elbil har VW allerede lavet: E-Up. Den kommer snart en ny version med større batteri.


e-Up skal sammenlignes med fossilversionen High-up og har en pris der er 50.000 højere end billigste fossilversion uden synderligt udstyr.

Hvis den store udstyrs pakke blev strippet fra e-Up ville prisen komme ned omkring 135.000,-

  • 2
  • 0

@Michael Mortensen

e-Up skal sammenlignes med fossilversionen High-up og har en pris der er 50.000 højere end billigste fossilversion uden synderligt udstyr.


Ja og...? Elbiler koster mere end tilsvarende størrelse benzinbil. Renault K ZE i Kina er dobbelt så dyr som Renault Kwid i Indien, selvom de er samme bilstørrelse.

Men der kommer snart til at ske noget i EU. I 2020 sænker EU emssions grænser for biler til 95 gCO2/km. Bilfirmaer der ikke kan holde sig under denne grænse skal betale 95 € per g CO2 /km per bil de er over grænsen. Dermed er der en pris på bilers CO2 emmision.

I 2020 kommer bilpriser i EU generelt (udenfor DK som altid er special tilfælde for bilpriser) for brændstofbiler i forhold til elbiler til at ændre sig. Vi kan forvente at prisen i 2020 for en alm. VW Golf (~120 gCO2/km) stiger med ~2375 € = 25 g* 95 €/g. Når VW sælger en af deres kommende ID3 elbiler (0 gCO2/km) har CO2 gevinsten en værdi af 9025 € = 95g * 95 €/g som vil give en prisreduktion på elbilen så VW sælger flere elbiler og dermed kan holde sig under flådegennemsnittet på 95 gCO2/km. Altså benzin og diesel biler stiger i pris og elbiler og elstik-hybrider får en pris nedsættelse.

  • 3
  • 0

Denne Renault har bagsæder, hvilket ikke er nødvendigt til pendleren.

En bil uden bagsæder vil være uinteressant for i hvert fald os, da vi bruger bil nummer 2 som "småtursbil". Vi er 5 i familien og hvis vi skal korte ture og der max er 4 der skal med, så tager vi typisk bil nummer 2 da det er en benziner som har det bedre end dieselbilen, med de korte ture.

På mit arbejde er der utroligt mange som pendler men de kører ofte sammen så der vil en 2 sæders også være uinteressant.

  • 1
  • 0

En bil uden bagsæder vil være uinteressant for i hvert fald os, da vi bruger bil nummer 2 som "småtursbil". Vi er 5 i familien og hvis vi skal korte ture og der max er 4 der skal med, så tager vi typisk bil nummer 2 da det er en benziner som har det bedre end dieselbilen, med de korte ture.

På mit arbejde er der utroligt mange som pendler men de kører ofte sammen så der vil en 2 sæders også være uinteressant.

Så skal du/I jo ikke have en to-sæders.
Efter lidt overvejelse mindes jeg ikke at have kolleger, som kører sammen, selvom en del kører ganske langt. Mere end ni ud af ti tager bilen og ingen anvender offentlig transport.
Så jo - en lille to-sæders elbil kunne være relevant.

  • 1
  • 2

I 2020 kommer bilpriser i EU generelt (udenfor DK som altid er special tilfælde for bilpriser) for brændstofbiler i forhold til elbiler til at ændre sig. Vi kan forvente at prisen i 2020 for en alm. VW Golf (~120 gCO2/km) stiger med ~2375 € = 25 g* 95 €/g. Når VW sælger en af deres kommende ID3 elbiler (0 gCO2/km) har CO2 gevinsten en værdi af 9025 € = 95g * 95 €/g som vil give en prisreduktion på elbilen så VW sælger flere elbiler og dermed kan holde sig under flådegennemsnittet på 95 gCO2/km. Altså benzin og diesel biler stiger i pris og elbiler og elstik-hybrider får en pris nedsættelse.

Så du indrømmer altså at elbilerne kun kan klare sig fordi man hæver prisen på en fossil bil og sænker den for elbiler.

Mon ikke dyrere fossil biler i første omgang vil få den modsatte effekt af hvad man håber.

Altså at folk så beholder deres fossilbiler endnu længere fordi det nu pludseligt bedre kan betale sig at holde dem kørende end at købe en ny og dyr bil.

Det er typisk aldrig en fordel at købe en nyere bil, i forhold til bare at beholde den gamle (Som jo typisk er betalt ud) og med højere priser bliver det bare ENDNU mere fordelagtigt at holde liv i den gamle i længere tid.

  • 4
  • 1

Hvis der var et stort marked for den slags så ville der køre mange flere fortwo rundt.

Eller 107'ere, C1'ere, Aygo'er, Mi'er, Citigo's og Up'er??
Hvis du tilbringer et kvarter ved et vejkryds i morgentrafikken, hvor der givetvis kommer en del af slagsen forbi, så prøv at tælle bagsædepassagerer i disse modeller.
Du kan så lave en kolonne til biler på papagøjeplader, som mange har netop fordi de ikke behøver bagsæderne.

  • 1
  • 2

Det er typisk aldrig en fordel at købe en nyere bil, i forhold til bare at beholde den gamle (Som jo typisk er betalt ud) og med højere priser bliver det bare ENDNU mere fordelagtigt at holde liv i den gamle i længere tid.

Tell me about it. Min primære bil blev produceret for 20 år siden (den 21. april for at være nøjagtig). Den kører glimrende, kan synes som den er og kilometerprisen er stærk konkurrencedygtig :-)

  • 5
  • 3

Eller 107'ere, C1'ere, Aygo'er, Mi'er, Citigo's og Up'er??
Hvis du tilbringer et kvarter ved et vejkryds i morgentrafikken, hvor der givetvis kommer en del af slagsen forbi, så prøv at tælle bagsædepassagerer i disse modeller.
Du kan så lave en kolonne til biler på papagøjeplader, som mange har netop fordi de ikke behøver bagsæderne.

Hvis der reelt set var et marked for C1'ere uden bagsæde og med et godt stort bagagerum, tror du så ikke man ville lave sådan en ?

Det er muligt at du ikke ser andre end een i den pendlerbil om morgenen når du kører til arbejde, men i mange tilfælde er det alligevel den bil som om eftermiddagen kører børnene til fodbold, spejder og så videre.

Jeg forstår ikke hvorfor du mener det vil være en god ide at begrænse sine muligheder ved at købe en 2 personers bil, når man kan få den som 4 personers og så bare kan lægge bagsæderne ned hvis man skal bruge den ekstra plads.

  • 5
  • 0

Tell me about it. Min primære bil blev produceret for 20 år siden (den 21. april for at være nøjagtig). Den kører glimrende, kan synes som den er og kilometerprisen er stærk konkurrencedygtig :-)

Præcist...For din bil er betalt og så er den meget konkurrencedygtig i forhold til at skulle ud og låne flere hundredetusinde kroner som der skal betales renter og afdrag af til banken.

At gøre bilerne ENDNU dyrere vil blot forstærke den tendens.

Ja og så vil det sikkert betyde at vi igen vil se at de helt små biler vil blive solgt mere, for folk får jo ikke flere penge at købe bil for, bare fordi prisen stiger, så deres eneste reelle mulighed bliver at købe en mindre og dermed billigere bil ...

  • 4
  • 1

Jeg forstår ikke hvorfor du mener det vil være en god ide at begrænse sine muligheder ved at købe en 2 personers bil, når man kan få den som 4 personers og så bare kan lægge bagsæderne ned hvis man skal bruge den ekstra plads.

Min fordom (indrømmet) er at bilkøbere til C1, 107 etc. i høj grad er automobilignoranter, som ikke har anvendt eet sekund til at overveje muligheden for en to-sæders bil. Jeg vil vædde på at en markant del af disse mikrobiler aldrig har haft en passager på bagsædet.

Hvis du nu stod der ved bilforhandleren og kunne vælge mellem er C1 - som ser cirka sådan ud: https://www.bt.dk/danmark/dyrlaeger-advare...
eller en smart lille tosæders sag som f. eks. en Daihatsu Copen: http://www.goo-net-exchange.com/catalog/DA...
ville du så vælge den samme model som automobilignoranterne?

  • 1
  • 2

Min fordom (indrømmet) er at bilkøbere til C1, 107 etc. i høj grad er automobilignoranter, som ikke har anvendt eet sekund til at overveje muligheden for en to-sæders bil. Jeg vil vædde på at en markant del af disse mikrobiler aldrig har haft en passager på bagsædet.

Det tror jeg nu ikke du har ret i. Det er sikkert korrekt at en god del af dem sjældent har en bagsædepassager. Men aldrig? Det er jo også rart at kunne lægge bagsædet ned og have noget plads, når man er i IKEA.

Hvis du nu stod der ved bilforhandleren og kunne vælge mellem er C1 - som ser cirka sådan ud: https://www.bt.dk/danmark/dyrlaeger-advare...
eller en smart lille tosæders sag som f. eks. en Daihatsu Copen: http://www.goo-net-exchange.com/catalog/DA...
ville du så vælge den samme model som automobilignoranterne?

Jeg ville ikke vælge nogen af dem, da ingen af dem er elektriske. Og det er dælme svært at skulle finde sig i ikke at køre elektrisk, når man først er vant til det.
Men var de begge elekriske, og havde jeg i forvejen en stor elektrisk staioncar/SUV, så ville jeg vælge Daihatsuen. Men altså kun hvis og hvis...

  • 2
  • 1

Her i Udkantsdanmark, fiser der en masse APE i EU 45 version og Invalideversion (max. 25 km/t)
De stinker forfærdeligt...., hvad forurener en sådan?
http://tmp.dk/da/products/ape-50
Måske, de kan udskiftes, med nogle små batteri-Kinesere (max. 45 km/t)
.....eller måske i en "Invalideversion"? (max 25 km/t)

Ape er en totakts satan. De er heldigvis fortid, der er nu et meget bedre elektrisk alternativ der samtidigt er billigere. Dem har jeg set nogle stykker af i København og omegn. Ape 25 bliver meget brugt som lille cafe vogn i Kbh. Jeg har dog allerede set alternativ i form af en ombyget cykel trailer trukket af en el-cykel. Så har man et overlegen by transporter når man ikke sælger kaffe. Meget smartere.
IVECAR 25 og 45
https://www.youtube.com/watch?v=3yhLW5ipwnQ

Jeg kan kun finde en inboard film af en tunet ape 50. ganske forfærdeligt lyd.
https://www.youtube.com/watch?v=1Kzw-c5Ebdk

der er lysår mellem de 2 køretøjer på alle punkter.
Ellert anno 2019

  • 0
  • 0

Min fordom (indrømmet) er at bilkøbere til C1, 107 etc. i høj grad er automobilignoranter, som ikke har anvendt eet sekund til at overveje muligheden for en to-sæders bil. Jeg vil vædde på at en markant del af disse mikrobiler aldrig har haft en passager på bagsædet.

De fleste af dem jeg kender der har en bil i den størrelse er enlige mødre med små børn og så unge par som køber den fordi den passer til pengepungen både i indkøb og forsikring som førstegangsbil.

Unge mennesker ender somme tider med at få børn og så ville det dælme da være træls at mangle et bagsæde til lille mand M/K

Det er stadig min påstand at bilbranchen har fingeren mere på pulsen end dig og mig og de har i hvert fald ikke set noget marked for en 2 personers minibil. Kun Mercedes har fortwo og det er mildest talt ikke mit indtryk der kører ret mange af dem rundt.

  • 3
  • 0

Det er stadig min påstand at bilbranchen har fingeren mere på pulsen end dig og mig og de har i hvert fald ikke set noget marked for en 2 personers minibil. Kun Mercedes har fortwo og det er mildest talt ikke mit indtryk der kører ret mange af dem rundt.

De er noget mere populære syd for grænsen. Det er min fornemmelse at man bevidst søger den mindste bil for at løse parkerings problemet. De klemmes simpelthen ind mellem 2 biler hvor der er et hul der er for lille til en typisk normal bil.
Med min 4.7 meter lange bil må jeg springe mange parkerings muligheder over.
![https://i1.wp.com/farm4.static.flickr.com/...]

  • 0
  • 0

El biler bliver billigere end benzin og diesel biler https://www.cnbc.com/2019/03/15/morgan-sta.... Citat " .. Morgan Stanley estimates that the global auto supply chain employs "in the range of 11 million people." Jonas pointed to recent statements by VW Group CEO Herbert Diess, who said it takes 30 percent less labor to produce an electric vehicle than a similarly priced car that has the traditional internal combustion engine. This would result in a headcount cut of more than 3 million workers from the global auto industry.... "

  • 2
  • 0

77 biler til en kommune - der er 98 kommuner

https://nordjyske.dk/nyheder/nye-biler-til... - Denne Renault K-ZE kan være attraktiv for vores kommuner, som leaser mange biler til deres hjemmepleje (linket). ... Og mon ikke prisen bliver under 70.000 kr, hvis der købes/leases meget over 77 biler --- f.eks.- ( 98 kommuner af i snit 70 biler ... ca ca 700 ens biler ... evt på gule plader ) ... tror det. Og køber/leaser vores kommuner disse biler, så kan vi borgere nok også købe 100 - 1000 stk. ekstra (af samme simple model) ... Jo - der kan være basis for en ny og anderledes EL- bil udvikling i Danmark - hvis mange samarbejder om at nå det fælles mål at få: "" billige og simple EL-biler ""... OK - en sådanne ide vil nok møde modstand fra "bil og olie sektoren", som hellere vil sælge dyrere biler og olie produkter ... og" bil og olie lobbyen" har meget magt og mange penge ... så de vil nok kunne købe medie ydelser for at stoppe en sådanne udvikling (måske lidt som vi så med Warterfront inden for transportsektoren) ... så ... om det lykkedes at skabe en ny El-bil udvikling ... tja ... det er nok usikket ... måske ?-

  • 1
  • 1

98 kommuner af i snit 70 biler ... ca ca 700 ens biler

ca 7000
.

Ja, et oplagt sted at starte, istedet for at køre rundt og forpeste nærmiljøet med partikler og NOx

Imens stiger antallet af solgte hybridbiler herhjemme, på grund af markedsføring, og for lave afgifter.

I Norge går det endnu hurtigere med udskiftning til elbiler end forudsagt, og hybridbils salget er på vej ned.
Håber ikke vi skal blive ved med at være 5-10 år efter Norge

  • 4
  • 3

Denne Renault K-ZE kan være attraktiv for vores kommuner, som leaser mange biler til deres hjemmepleje (linket). ... Og mon ikke prisen bliver under 70.000 kr, hvis der købes/leases meget over 77 biler --- f.eks.- ( 98 kommuner af i snit 70 biler ... ca ca 700 ens biler ... evt på gule plader ) ... tror det.

Tro hvad du vil, men denne bil i den konfiguration og dermed til den pris kommer aldrig til Danmark.

Jeg citerer fra artiklen

Bilen er udstyret med Renaults Android-baserede R-Link-system, men ikke elektronisk stabilitetskontrol.

ESP (ESC) blev et lovkrav på alle biler solgt i EU efter 1. November 2014.

Altså bliver denne bil ikke muligt at sælge og indregistrere i Danmark og gudsketak og lov for det når den ikke har essentielt sikkerhedsudstyr.

  • 5
  • 3

Er det ikke lidt stereotypt ???

Der er ret meget af EU der stadig er stereotyp på den måde.

Se evt: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-e...

Faktisk er der ifølge f.eks Jordan Petersons, et ret tydeligt mønster - som godt nok er lidt overraskende - men stadig peger på at klassiske kønsroller lever i bedste velgående - også i Danmark - selv om kvinder er givet mange flere muligheder end så mange andre steder i verden.
Og hvorfor skulle man også pludselig ses ned på, bare fordi man måske kan lide at gøre noget, som de fleste måske ikke kan lide? Skal kvinder nu evt. til at holde op med at gå i kjole, fordi det måske sender kønstereotypt billede til svage sjæle der ikke hviler i deres sexualitet og har lidt for travlt med at blive fornærmede over ting der ikke fysisk skader nogen?

Beklager OT - og lad os blot håbe at denne billige el-bil får skubbet lidt til udviklingen uden at fylde lossepladserne alt for hurtigt op og bidrage alt for meget til ressourcespild.

  • 2
  • 2

Altså bliver denne bil ikke muligt at sælge og indregistrere i Danmark og gudsketak og lov for det når den ikke har essentielt sikkerhedsudstyr.

Jeg må bare tørt konstatere at jeg i morgen tidligt sætter mig ud og kører på arbejde i min bil UDEN det "essentielle" ESP (sæt selv flere bogstaver ind) udstyr.
Næh - giv os bogstaver i bilen, så behøver vi ikke selv at ulejlige os med basale køre færdigheder.

  • 3
  • 8

@Henrik Madsen

Så du indrømmer altså at elbilerne kun kan klare sig fordi man hæver prisen på en fossil bil og sænker den for elbiler.


Indrømmer? Det har da hele tiden været klart at elbiler koster mere end tilsvarende størrelse benzinbil og dieselbil. Det har alle kunne på prisskiltet. Elbiler giver nogle andre fordele, billigere opladning og vedligeholdelse, men den beregning er der mange der ikke gør.

Altså at folk så beholder deres fossilbiler endnu længere fordi det nu pludseligt bedre kan betale sig at holde dem kørende end at købe en ny og dyr bil.


Det er helt OK. Der kommer en reduktion i nysalget af nye dyre benzin og diesel biler, og større salg af elbiler og elstik-hybrider.

  • 3
  • 0

...“grundlæggende sikkerhedsudstyr” hvorfor kan det så slås fra?

ESP er en teknik som gør at en dårlig fører (eller bil eller dæk) bliver lidt bedre.

  • 0
  • 5

ESP er en teknik som gør at en dårlig fører (eller bil eller dæk) bliver lidt bedre.

Jeg vil nu hellere kalde det.
esp gør at en helt almindelig gennemsnitlig bilist kan slippe godt fra at udføre f.eks en undvige manøvre og slippe godt fra det. Og kan vel også forbedre et par dæk der burde være udskiftet lidt.
De fleste er altså gennemsnitlige bilister der overhovedet ikke interessere sig for at komme i nærheden af grænserne for det store uhåndterlige stål karos . Rigtigt mange frygter det ligefrem.

  • 7
  • 0

I Norge går det endnu hurtigere med udskiftning til elbiler end forudsagt, og hybridbils salget er på vej ned.

Imens stiger antallet af solgte hybridbiler herhjemme, på grund af markedsføring, og for lave afgifter.
.

Bare lige for at høre om dit standpunkt; Er hybridbiler værre end benzin- og dieselbiler?

Det er et forkert spørgsmål, i forhold til mit foregående svar, og eftersom de fleste mennesker herhjemme kan gå direkte fra ICEV til BEV, med meget få afsavn der kunne løses på anden vis, hvis man ikke stædigt holdt fast på at ville have ALT!, men istedet for,så hvad man kan leve med, og på hvilke fordele man fik i bytte.
.

Så hybrider er en art vi godt kunne have levet foruden, men et af svarene på dit spørgsmål er:

De fleste PHEV set samfunds/cirkulær-økonomiskt ja. Man stirrer sig blinde på en (mulig) CO2 reduktion, og betaler en høj pris på andre områder istedet.

De er dyrere at producere, og mere komplicerede teknisk.
Allerede med ICEV ser vi i dag at bare 15 år gamle biler er for dyre at reparere på værksted.
Det er bedre at køre videre i en 20 år gammel bil der er i velholdt stand, end at producere en ny, uanset type, (allerede dengang havde man fine motorstyringssystemer ( se f.eks. under Trionic 7))

Flere PHEV kan ikke køre på el alene, da eneste varmekilde er spildvarmen fra forbrændingsmotoren (Der røg fordelen i byerne over halvdelen af året)
Flere andre kan ikke køre særligt langt på el alene, og kun i byerne.
Flere andre er kæmpe kraft lokomotiver der bruger elmotor til et ekstra effekt boost.
Flere andre har for lille batteri/rækkevidde
OSV.

Der burde have været sat krav til hvad en PHEV skal opfylde på flere områder, hvis den skulle have bare en rimelig berettigelse. (Og have afgiftsreduktion i miljøets navn)
Men den vil blive valgt fra når køberne bliver mere bevidste inden for nogle år, så vi når næppe så langt inden.

  • 7
  • 4

Lidt om EL-biler i Kina: - et overudbud af EL-biler i Kina, kan kan betyde at ovenstående 80.000 kr´s bil kommer til EU.

Citat:
" ..There are now 486 EV manufacturers registered in China, more than triple the number from two years ago. - While sales of passenger EVs are projected to reach a record 1.6 million units this year, that is likely not enough to keep all those assembly lines humming, prompting warnings that the ballooning EV market could burst and leave behind only a few survivors. .. "

kilde: https://www.straitstimes.com/business/chin...

  • 0
  • 3

I Norge går det endnu hurtigere med udskiftning til elbiler end forudsagt, og hybridbils salget er på vej ned.

Imens stiger antallet af solgte hybridbiler herhjemme, på grund af markedsføring, og for lave afgifter.
.

Bare lige for at høre om dit standpunkt; Er hybridbiler værre end benzin- og dieselbiler?

Det er et forkert spørgsmål,

@Il.
Nej det er det helt rigtige spørgsmål, som Hans Jørgen Nielsen fremføre.
Det var måske en ide hvis du forholdte dig til det.

På trods af defacto fritagelse af registreringsafgift, er elbilssalget i DK under 1% af nyvognssalget.
Det kommer ikke til at ændre sig væsentligt i de kommende år Tesla 3 til trods.
Istedet for at holde fast i din høje elbils hest, burde du hellere se på hvordan vi rent faktisk kan få nedbragt CO2 udledning så hurtigt som realistisk muligt.
Her er hybrider og plugin hybrider en del af løsningen.

Det går simpelhen for langsomt, hvis vi skal satse på elbilen alene.

  • 5
  • 4

Vil sikkert være et glimrende alternativ til andre transport former i storbyerne. Men fuldstændig ubrugelig for de mange af os som har motorvej som den mest optimale rute til og fra arbejde. Pendler selv 120km og dagen, hvoraf motorvej

Det er nok færre end du tror. Jeg har selv pendlet København-Odense, men det er altså et fåtal.

Den gennemsnitlige afstand til arbejdspladsen i DK er omkring 20km, og kun lige over 200k danskere ud af 2.8 mio har mere end 50km til arbejde.

Jeg tror godt det kan løbe rundt at lave en bil til de 2.8 mio og så dække det sidste af markedet med en anden model ;)

  • 6
  • 2

Jeg vil nu hellere kalde det.
esp gør at en helt almindelig gennemsnitlig bilist kan slippe godt fra at udføre f.eks en undvige manøvre og slippe godt fra det. Og kan vel også forbedre et par dæk der burde være udskiftet lidt.
De fleste er altså gennemsnitlige bilister der overhovedet ikke interessere sig for at komme i nærheden af grænserne for det store uhåndterlige stål karos . Rigtigt mange frygter det ligefrem.

Nah - ESP kan næppe forbedre dæk.
Nu hvor der er en vis forvirring om alle disse bogstavsbetegnelser, er det lige til højrebenet at kalde dem for Mor systemer, - som i "nu skal mor komme og hjælpe dig", når du ikke gider at sætte dig ind i din bils køredynamiske begrænsninger.
Vist frygter mange at nærme sig disse begrænsninger, og finder det da også vanskeligt at beskrive det. Så er det så nemt bare at påkalde sig den udbredte fartfobi.

  • 0
  • 6

Nå - men det er jo bare synd for dig. Har du heller ikke sikkerhedsseler?

Du skal ikke have ondt af mig. Jeg klarer mig fint uden mange af de nye bogstaver. Til gengæld tror jeg ikke at mine arme og rat kan holde til et lidt større sammenstød, hvis en uopmærksom bilist kører ud lige foran mig. Så er selen god at have.
Egentlig savner jeg ikke ret meget ekstra. Det skulle da være en regnsensor, og et større audiosystem.
Til gengæld er omkostningerne overkommelige i min afdragsfrie automobil.

  • 0
  • 6

Bare lige for at høre om dit standpunkt; Er hybridbiler værre end benzin- og dieselbiler?

Det er et forkert spørgsmål,

Når spørgsmålet er mit må det vel være mig der afgør hvorvidt spørgsmålet er rigtigt eller forkert.
Til gengæld fik jeg trods et relativt langt svar ikke et klart svar på om hybridbiler er værre end benzin- og dieselbiler.

Kan du eventuel for en kort stund betragte dette som et rigtigt spørgsmål?

  • 2
  • 3

Det er et forkert spørgsmål, i forhold til mit foregående svar, og...

Nej det er det helt rigtige spørgsmål, som Hans Jørgen Nielsen fremføre.
Det var måske en ide hvis du forholdte dig til det.

Hvis du gad læse mit svar så forholder jeg mig jo netop til det, i modsætning til dem der ikke vil tro på alle de undersøgelser og opgørelser der viser at hybridbiler IKKE opnår så lave emmisiontal som lovet i virkeligheden.

Det er utroligt som fornægtelse kommer på banen, når overbevisning tager over

  • 3
  • 2

Når spørgsmålet er mit må det vel være mig der afgør hvorvidt spørgsmålet er rigtigt eller forkert.

Du stiller et spørgsmål om hybridbiler kontra ICEV, på baggrund af et indlæg om hybridbilsandele i forhold til BEV.
Altså om min personlige mening om en helt anden ting

Til gengæld fik jeg trods et relativt langt svar ikke et klart svar på om hybridbiler er værre end benzin- og dieselbiler.

Jeg forsøgte netop for din skyld at skære det ud i pap, helt klart og tydeligt, at der IKKE! er noget klart ja eller nej på det spørgsmål, da hybridblier er meget forskellige, men det er åbenbart alligevel ikke noget du kan bruge til noget.
Så troll du bare videre, det bliver uden mig.

Kan du eventuel for en kort stund betragte dette som et rigtigt spørgsmål?

Belært af tidligere erfaringer, i andre tråde, med dine gentagne spørgsmål, og dine alternative konklusioner på mine og andres svar, så ærlig talt nej.

  • 2
  • 3

@Hans Jørgen Nielsen:

Jeg må bare tørt konstatere at jeg i morgen tidligt sætter mig ud og kører på arbejde i min bil UDEN det "essentielle" ESP (sæt selv flere bogstaver ind) udstyr.
Næh - giv os bogstaver i bilen, så behøver vi ikke selv at ulejlige os med basale køre færdigheder.


Sir Issigonis ville have elsket dig. Med dit rationale, kommer man frem til at biler slet ikke behøver sikkerhedsudstyr, for hvis man kører galt er man jo bare selv ude om det.

Så hvad skal vi starte med at skære væk af fordyrende unødvendigheder? ...ABS? ...Airbags? ...Deformationszoner? ...Sikkerhedsseler?

De fleste af os er vist glade for at vi trods alt ikke lever i 2CV'ens tid, for skulle vi møde en på vejen, der ikke er ligeså dygtig til at køre bil som dig, kunne det jo hænde at gå udover flere end vedkommende selv.

  • 9
  • 0

Næh - giv os bogstaver i bilen, så behøver vi ikke selv at ulejlige os med basale køre færdigheder.


Fremtiden hedder FSP.

https://www.youtube.com/watch?v=MBybI-qRp8g

I stedet for at vores kørefærdigheder består af et par øjne, der kun kan se i én retning ad gangen, samt et sæt langsomt reagerende lemmer, så ser du her et eksempel på en bil med 8 kameraer, rettet 360 grader rundt om bilen, og en computerkraft, der gør at den kan forudsige hvad der sker og reagere på 1/100 sekund:

https://www.youtube.com/watch?time_continu...

Bemærk; Der er kun én bil i situationen, der når at stoppe før ulykken rammer, og i denne bil ville føreren med stor sandsynlighed have mistet livet, hvis ikke den stoppede i tide.

Den perfekte bilist ville naturligvis have orienteret sig til siderne, for at se om der kommer en idiot farende for rødt inden han kører frem for grønt, men ingen af os er perfekte bilister - selv ikke Hans Jørgen Nielsen.

  • 7
  • 0

80.000 kr´s El-bil til disse kommuner ?

20 danske kommuner skal udvikle topambitiøse klimaplaner med inspiration fra verdens førende byer på området. https://realdania.dk/nyheder/2019/05/dk202...

De udvalgte kommuner

Albertslund  
Allerød  
Assens  
Fredericia  
Frederiksberg  
Frederikshavn  
Helsingør  
Høje-Taastrup  
Jammerbugt  
Køge  
Lejre  
Lemvig  
Lolland  
Middelfart  
Randers  
Roskilde  
Samsø  
Sønderborg  
Vejle  
Aarhus
  • 0
  • 1

Belært af tidligere erfaringer, i andre tråde, med dine gentagne spørgsmål, og dine alternative konklusioner på mine og andres svar, så ærlig talt nej.

Jah - jeg burde jo også opgive, for Bahnsen formår at mudre et svar til ukendelighed på et ret enkelt spørgsmål.

Jeg tænker blot, - en benzinbil kører X kilometer på en liter benzin. En tilsvarende hybridbil kører X + lidt mere på en liter benzin. ERGO er hybridbilen bedre end benzinbilen.
Jeg tager dog det forbehold at der skulle findes hybridbiler i samme klasse som kører kortere på en liter benzin, end den erene benzinbil. Dog tror jeg at det er usandsynlig, men det er den eneste grund jeg kan finde til at klandre hybridbilere ud fra et CO2 miljø synspunkt.

  • 2
  • 1

Sir Issigonis ville have elsket dig. Med dit rationale, kommer man frem til at biler slet ikke behøver sikkerhedsudstyr, for hvis man kører galt er man jo bare selv ude om det.

Så hvad skal vi starte med at skære væk af fordyrende unødvendigheder? ...ABS? ...Airbags? ...Deformationszoner? ...Sikkerhedsseler?

De fleste af os er vist glade for at vi trods alt ikke lever i 2CV'ens tid, for skulle vi møde en på vejen, der ikke er ligeså dygtig til at køre bil som dig, kunne det jo hænde at gå udover flere end vedkommende selv.

Jeg skrev ikke at mange nye sikkerhedssystemer ikke hjælper, men jeg oplever, godt italesat i disse fora, at viljen og evnen til at bidrage til sikkerheden bag rattet falder i samme takt, som teknikken får den til at stige. Hvorfor tror du at lane-assist kaldes for SMS-assist?
Debattører her ønsker sig selvkørende biler, og prøver at bilde os ind at implementeringen gør trafikulykker til historie. Disse folk gider ikke at køre bil, de har tiltro til at computere er ufejlbarlige. Det er en illusion og i øvrigt bakket op af statistikker, som viser at antallet af trafikdrab ikke rasler ned i takt med flere bogstaver i bilbrochuren.

  • 1
  • 9

Den perfekte bilist ville naturligvis have orienteret sig til siderne, for at se om der kommer en idiot farende for rødt inden han kører frem for grønt, men ingen af os er perfekte bilister - selv ikke Hans Jørgen Nielsen.

Sidder og tænker på at få denne assistance til vores køretur over mindre bjergvejsstrækninger i Italien, hvor pladsen kan være meget trang. Så skal bilen nok holde tilbage for modkørende med samme udstyr, eller måske få bilen til at bakke ind til siden.

  • 0
  • 5

De forklare det nu meget simpelt. "det går for stærkt til forholdende". det er helt almindelige bilister ikke racerkørere.

For den bilist der forulykker i en højfarts ulykke er der også kun at sige "det gik for stærkt forholdne var ikke til det".

I virkeligheden kan vi sagtens udvide det til at der er kørt for stærkt ved alle ulykker, ligegyldigt hvor højt eller lavt det var. Simpelt - for det gik jo galt og mindst en parterne (selv single) kunne ikke friholde standselængden.

  • 1
  • 6

Det har godt nok taget dig lang tid at indse.

Forstår du så nu, hvorfor en sænkning af farten kan sænke antallet af ulykker?

(Nej, jeg skal sikkert igen lægge øjne til den gamle traver: "Vi er mere skarpe ved høj fart og tager bedre beslutninger.")

Hvis du ellers har læst mange af mine trafikindlæg, så ville du vide at netop jeg har argumenteret for det. Måske forstår du bare ikke sammenhængen.
Jeg argumenterer for at friholde standselængden - - ved alle hastigheder. Det kræver en vis indsats for trafikanterne, såsom at koncentrere sig om kørslen. Er det for meget at forlange?? Man laver endda kampagner om emnet: Kør bil når du kører bil.

Når der så sker ulykker, så betyder det som regel at en af parterne FORBRYDER sig mod denne simple regel. Da folk næppe kører galt med vilje, så er uopmærksomheden nok synderen. Vil du medgive mig det?
Hvorfor forsvarer eller retfærdiggør mange mennesker så at være uopmærksom i trafikken?
Du hæfter dig blot ved at holde farten lav, så folk ikke slår sig så hårdt NÅR de kører galt.
Vi skal ikke bare begrænse skaderne, - vi skal undgå dem.

  • 1
  • 4

Man kan diskutere ESP/ESC op og ned ad stolper, selv har jeg det ikke i min gamle bil, men det er et krav fra EU, og så behøver vi sådan set ikke fortsætte en teoretisk diskussion om hvor god eller dårlig man er til at køre bil.

Men hvis vi stadig holder fast i "2CV" tankesættet, så skal (det kan ikke være anderledes) bilen selvfølgelig leve op til de krav der stilles, herunder ABS, ESC osv, men den bør stadig ellers sælges i en udgave uden alt muligt jukeboks - og jeg tror egentlig ikke at det behøver at koste ret meget at lave den elektronik der er nødvendig for at leve op til kravene om ESC, når nu man alligevel har det meste af mekanikken fra ABS.

Fsva. regenerering ved opbremsning, så kan der vel laves den enkle model, nemlig der hvor der ikke regeneres med stor strøm, svarende til når man i en almindelig bil slipper speederen i 4/5 gear, uden at koble ud - og så må man ellers ty til de almindelige bremser ved hård opbremsning, og acceptere at der så ikke lades.

Jeg bremser f.eks, meget lidt, da jeg sørger for at holde passende afstand, og så ellers rulle hen mod lysreguleringer mv. i 4/5 gear - mange gange kan jeg køre meget og kun bruge bremsen nogle få gange ved helt lav hastighed.

Og hvis man befinder sig i Nordsjælland eller Københavnsområdet, så er der alligevel ingen steder hvor man må køre over 110 km/h, så de 105 kan man såmænd da nok godt leve med - forleden kørte jeg til lufthavnen med 90-100 (landevej/motorvej) og det var ganske afslappende - den anden vej noget hurtigere, men den samlede tid var marginalt forskellig.

  • 4
  • 2

Det viser bare at afgiftssystemet på biler skal laves om.
Staten kan ikke blive ved med for evigt at budgettere med 50 mia. kr. i årlige indtægter på bilafgifter. Produktionsprisen på batterier og elbiler rasler ned og gør at statens provenu vil blive mindre og mindre, resten er simpel procentregning.

  • 1
  • 0

Hej.

I artiklen står der ordret : " Akselafstanden er 2,43 meter, og bilen er 3,73 meter lang. ".

Det er jo kun en lille akselafstand. Da den åbenbart er 373 cm lang hører den med til de såkaldte minibiler og er derved lidt større end de såkaldte mikrobiler.

Jeg er spændt på, hvordan den vil klare sig i sammenstøds/sikkerheds-tests. Men hvis den ikke kommer til Europa, bliver den jo nok ikke testet hos Euro NCAP. Så det er spændende at se om den kommer til Europa.

Det vil da være fint, hvis artiklens elbil kom til Danmark og resten af Europa. Sammen med alle de nye eller kommende elbiler vil det jo give den enkelte forbruger mulighed for at vælge lige netop den, som der passer til denne forbruger. Så det er utrolig godt, at der kommer mange elbiler på markedet nu. Se evt. link.

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2019-0...

Kærlig hilsen
Jan Hervig Nielsen

  • 0
  • 0

For min skyld kan de fjerne alt de elektroniske lal.

Jeg har ikke brug for servo, aircon, touchscreen, el-ruder, varme i spejle og alt det andet luxus gejl for de dekadente typer (ville egenligt skrive tåber, men det er de jo ikke - bare ligeglade med miljø omkostningerne ved deres luxuslyst).

Jeg vil have et transportmiddel til mindst mulige omkostninger og det inkluderer drift og reparation.

  • 1
  • 0

Jeg har ikke brug for servo, aircon, touchscreen

Mit gæt er om ganske få år, så kommer der husmandsbiler med navmotorer, hvor der i hvert hjul er en motor på 15-25hk.

Så kan man stort set gratis implementere ESP, negativ torque og servo, da det kan styres rent elektronisk - plus komponenterne bliver meget billigere at vedligeholde.

Omkring aircon er jeg sådan set enig med dig, men hvis varmepumper kommer ordenligt ned i pris (så man bruger mindst muligt el på kabineopvarming), så følger aircon'en stort set gratis med.

Touchscreen - nej tak, det er direkte at indbygge forældelse fra dag et i bilen.
Og jeg vil altså se på ordentlige instrumenter (og ikke for mange - hvad skal man f.eks. med en omdrejningstæller i en almindelig bil?), ikke sådan en grim padde som i en Tesla3 - og jeg vil have knapper der siger klik når jeg trykker på dem.

  • 2
  • 1

Der sættes store sikkerhedsmæssige krav, så de bliver næppe billige.

De sikkerhedsmæssige krav kan også sagtens honoreres - og der er ingen der siger at man skal droppe skiverne.

Faktisk er f.eks. Emrax allerede meget langt med højperformance motorer, så selvfølgelig vil udviklingen gå den vej.

Og i takt med produktionstallene kommer op (også fordi motorerne vil kunne bruges i mange forskellige biler) så vil priserne falde - herudover vil man kunne spare på transmission og servoen kan spares helt væk.

Jeg er villig til at stille en flaske Whisky på højkant om at inden for ti år vil det være helt gængs teknologi.

  • 0
  • 1

Det viser bare at afgiftssystemet på biler skal laves om.
Staten kan ikke blive ved med for evigt at budgettere med 50 mia. kr. i årlige indtægter på bilafgifter. Produktionsprisen på batterier og elbiler rasler ned og gør at statens provenu vil blive mindre og mindre, resten er simpel procentregning.


Måske vil være en god idé at sænke registreringsafgiften til at svare til afgiften for den CO2, som der er brugt til at lave bilen. Kan ikke dokumenteres CO2 regnskab, så kan den sættes efter vægt. For hver gang vi hæver CO2 afgiften, så vil registreringsomkostningerne stige.

  • 0
  • 0

Min anbefaling: En Bullitt elcykel :-)


Yeps der kommer ikke nogen teknologi der vil matche el-cykler de næste 100 år. Bullit er såmænd smart nok...jeg måtte købe en anhænger til at køre alle de sparede penge ned i banken. Hver måned...1000 vis af kroner....suk det er hårdt. Ph kan side og kigge ned på skattekisten fuld af guld dukater.
Jeg må også lære at leve med at jeg har fået meget mere tid til rådighed, og at min køre/transport glæde er steget 3500% i forhold til før da jeg sad og svovle bandede i bil køen. Og parkering...5 sekunder OMG.
Årlige drifts omkostninger mindre end et 3 zoners pendler kort i 2 månder hvis man selv kan cykel teknik.
Jeg har selv en luxus model med kopholder, 2 ringklokker, brede punkterfri dæk, og bedre komfort end nogen bil der skal køre i områder hvor der er stor trængsel fra andre biler. Bedre komfort end en bil der ikke er pre opvarmet om vinteren. Brrr når jeg tænker på hvor koldt det var at sætte sig ind i den bil om vinteren...og duggen på vinduerne.

  • 2
  • 0