Den virkelige VW-skandale er europæisk: Vores veje er fyldt med stærkt forurenende dieselbiler

Den virkelige VW-skandale er europæisk: Vores veje er fyldt med stærkt forurenende dieselbiler

Slappe europæiske krav betyder, at der kører masser af dieselbiler rundt herhjemme, som udleder lige så meget sundhedsskadelig NOx som VW’s skandaleramte modeller. Mange flere end i USA.

De danske veje er fyldt med diesel­biler, der udleder mange gange flere sundhedsskadelige kvælstof­ilter (NOx), end de er godkendt til. Slappe europæiske teststandarder betyder, at bilerne bliver godkendt efter et acceptabelt udslip i tests, selv om de i den virkelige trafik udleder langt mere NOx.

Læs også: Tysk minister: VW lavede samme nummer i Europa

I USA har man netop afsløret VW i at fuske med en forureningstest, og det har sendt den tyske bilproducent ud i en af de største skandaler i branchens historie. VW’s computere genkender kørselsmønstret fra test på rullefelt og skruer her op for NO2-rensningen. Det giver et højere brændstofforbrug og får motorens effekt til at falde, hvorfor computeren skruer ned for rensningen igen, når bilen er tilbage på vejene.

Læs også: Nye dieselbiler forurener syv gange mere end de er godkendt til

Men i Europa er VW’s modeller gledet lige igennem tests uden snyd, og det samme gælder NOx-svinende modeller fra flere andre producenter. Det har gentagne tests af biler under kørsel på rigtige veje afsløret de seneste fem år, uden at europæiske myndigheder har reageret.

»Det kan lade sig gøre at overholde de europæiske testnormer uden at lave det samme nummer som VW,« siger lektor Jesper Schramm fra Institut for Mekanisk Teknologi på DTU. Han har som andre eksperter i årevis undret sig over, at forureningen fra dieselbiler ikke er faldet i takt med grænseværdierne.

Læs også: Overblik i VW-skandalen: Søgsmål, aktienedtur og undersøgelser

Luftforurening fører til over 3.000 for tidlige dødsfald årligt alene i Danmark. Kvælstofilter er særligt irriterende for luftveje, de kan fremprovokere astmaanfald og forstærke skaden fra partikler i luften, som giver hjertesygdomme og kræft.

»Derfor bør Europa indrette sine tests, så de svarer til virkeligheden,« siger professor Steffen Loft, leder af Institut for Folkesundhedsvidenskab ved Københavns Universitet.

Personbiler med diesel i tanken er den største enkelte bidragyder til forureningen med NOx i København, som i årevis har overskredet EU’s grænseværdier for NO2.

Læs også: Dieselbilernes svineri tog livet af den københavnske miljøzone

I det hele taget er dieselbiler langt mere udbredt i Europa end USA, hvor kun knap en halv million af de 11 millioner VW-modeller med fusker-­softwaren er solgt.

Det var en europæisk test, der satte de amerikanske myndigheder på sporet af VW-svindlen. Testen blev udført af organisationen International Council on Clean Transportation (ICCT) i samarbejde med den tyske bilistorganisation Adac. Den viste, at kun én af i alt 32 nye dieselbiler lever op til de normer for NOx-forureningen, som en ny norm, Euro 6, kræver. De værste af bilerne udledte 15 gange så meget NOx som tilladt i laboratorietesten.

Grafikken fra Ingeniørens artikler om NOx-udslip fra april viser, hvor højt NOx-udslippet fra nye dieselbiler er i Europa, selv om grænseværdierne er blevet strammet.

Testen afslørede også, at især biler uden filterteknologien SCR, herunder de skandaleramte VW-modeller, har mere end svært ved at leve op til kravene i virkeligheden. De udleder i gennemsnit otte gange mere NOx, end de er godkendt til. Men mange producenter afstår fra at fordyre deres biler med SCR, som ellers er udbredt i lastbiler og busser netop for at leve op til udledningskravene.

Læs også: Teknologien til at banke NOx-udslip i bund er klar

En ny test, der bedre afspejler udslippet i den virkelige verden, blev i foråret vedtaget af EU efter et årelangt slagsmål. Den træder i princippet i kraft næste år, men endnu har landene hverken besluttet, hvor meget resultaterne i den nye test må afvige fra tests på rullefelt, eller hvornår de nye krav skal gælde fra.

Ifølge Miljøstyrelsens repræsentant i EU-forhandlingerne, Katja Asmussen, har Danmark presset på for at få de nye krav indført.

»Vi har problemer med NOx-­udslippet i Europa og med at overholde grænseværdierne for NO2. Dieselbilerne er den primære kilde, så det skal der gøres noget ved hurtigst muligt,« siger hun.

Læs også: 11 millioner VW-biler har svindel-software

Kommentarer (18)

Kører selv diesel og tanker i Danmark, da jeg er bosiddende i Sverige og diesel er langt billigere i DK. Så gerne, at der kom afgift på diesel, så det kan mindskes og giver folk incitament til at skifte til hybrid eller rene el-løsninger.

Som du skriver, at hvis man hiver 5mia ind, så kan man sagtens fortsætte med afgiftsfritagelse for el-biler, da det koster 500 mio pr. år. Dermed skulle der også være en del tilbage til at sætte registreringsafgiften ned for andre biler.

  • 24
  • 3