Den sidste rumfærgepilot: »Glem aldrig gaffertapen«

1. november 2015 kl. 12:0021
Den sidste rumfærgepilot: »Glem aldrig gaffertapen«
Illustration: Nasa.
Chris Ferguson har fløjet gennem nordlys og landet den sidste rumfærge. Nu bygger han Boeings rumkapsel, og gaffertape er stadig uundværligt.
Artiklen er ældre end 30 dage

Når Matt Damon for tiden viser biografgængere, hvordan rulle efter rulle af gaffertape sikrer hans overlevelse på Mars, så er der i hvert fald én garvet astronaut, som nikker genkendende: Chris Ferguson fløj de amerikanske rumfærger fra 2006 til den sidste mission i 2011, og han forlod aldrig Jorden uden gaffertape:

»Vi brugte det til alt. Vi lavede afskærmninger på vinduerne, klistrede kameraer fast til væggene og komprimerede vores affald til hårde fodbolde. Gaffertape er langt bedre end velcro – men det skal være typen, der ikke efterlader klistret stads,« lyder det belærende fra Chris Ferguson.

Ingeniøren mødte amerikaneren med det brede smil, de små øjne og sideskilning på Hotel D’Angleterre under hans korte visit i Danmark i forbindelse med Boeings underskrivelse af en udviklingskontrakt med Falck Schmidt Defence Systems i Odense.

I dag er han nemlig ansat hos Boeing, der er det ene af to amerikanske firmaer, der har tegnet kontrakt med Nasa om at bringe astronauter op til Den Internationale Rumstation, ISS. Det andet firma er SpaceX.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: Boeings rumkapsel skal sende astronauter til ISS om to år

Chris Ferguson er ledende inge­niør på udviklingen af Boeings rumkapsel CTS-100 Starliner, og hans arbejde bygger på årelang erfaring fra et amerikansk rumprogram, der har ændret sig radikalt, siden han begyndte hos Nasa i 1998. Dengang havde omkring 10.000 personer stadig deres daglige gang på Kennedy Space Center, og Chris Ferguson husker tydeligt træningen i rumfærge-programmet.

Virtual reality (VR) havde sneget sig ind på ugeskemaet i form af store kasser på hydraulik, som bevægede sig, og instruktørerne kunne simulere alt fra eksploderende dæk til for tidlig udløsning af faldskærme. Til træning uden på rumstationen var eleverne også udstyret med VR-handsker, så de kunne arbejde i vægtløshed.

»VR var ikke specielt avanceret dengang. Man så f.eks. kun sin handske, men ikke sin arm. Når man flyttede noget på 300 kilo, mærkede man heller ingen inerti. Det blev senere tilføjet i form af en slags snoretræk,« forklarer Chris Ferguson.

Gulfstream i bakgear

En særlig udfordring ved at træne piloter til rumfærgen var, at der ikke fandtes et fly, der mindede om rumfærgen. Den havde en L/D-­ratio (lift-to-drag) på 1/1, hvilket groft sagt betød, at den blev bremset, lige så meget som den steg. Til sammenligning har en Boeing 747 en L/D-ratio på 17/1.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nasa udstyrede derfor en Gulfstream 3 med ekstra luftbremser og spoilers, og når piloterne skulle opleve en rumfærge under en 20 graders nedstigning, brugte de også jetmotorerne til at bremse.

»Vi hang simpelthen i vores seler. Det var underligt, for i en 20 graders nedstigning vil du normalt opleve en stigende acceleration, men det lykkedes at holde Gulfstream’en helt stabil. Oplevelsen var identisk med at flyve rumfærgen. Den fløj som et tankskib,« konstaterer han tørt.

Arbejdet med at efterligne rumfærgens opførsel var især vigtigt, fordi piloterne på en mission kun havde få minutter til at vænne sig til rumfærgens bevægelser, før de skulle lande.

»Overgangen fra vægtløshed, til man pludselig mærker vindmodstand, er helt særlig, og alle ens sanser er skærpet efter dagene i vægtløshed. Typisk overtog jeg styringen af rumfærgen ved Mach 1, og lige så snart jeg mærkede styrepinden i hænderne og begyndte et rul, så følte jeg, at jeg var hjemme,« smiler Chris Ferguson.

»If you can’t fly ’em, build ’em«

Den amerikanske astronaut har haft sine største øjeblikke i rummet. Han har fløjet gennem nordlys, set partikler blive til plasma under nedstigningen og dvælet ved den tynde og skrøbelige atmosfære, der omgiver vores hjem.

I dag er det slut med flyvning, men som han siger: »If you can’t fly ’em, you might as well build ’em«.

Derfor bygger han Boeings CTS-100 Starliner.

Starliner er en kapsel med en diameter på 4,5 meter. Det er en del større end Soyuz, der i dag bringer tre astronauter til ISS, men mindre end Nasas planlagte Orion-­kapsel, der skal bruges til lange missioner.

CTS-100 er kun bygget med ét formål; at sende folk til ISS. Der bliver plads til fire astronauter, men kapslen kan styres af én person, der helst bare skal holde nallerne væk, have gaffertapen klar og lade automatikken gøre det hele.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Boeing har arbejdet på CTS-100 i over fem år, men allerede inden udgangen af 2017 er det planen at sende mennesker til ISS i den. Det indebærer, at Boeing i 2017 både skal gennemføre de første ubemandede flyvninger, de første bemandede flyvninger og få Nasa-godkendelse.

Adspurgt direkte om ikke den tidsplan er en smule optimistisk, svarer Chris Ferguson:

»Jo ... Meget optimistisk. Hvis vi slet ikke får uventede hændelser, så er det muligt. Så ja ... det er optimis­tisk,« siger han.

Hold øje med kineserne

Starliner skal dog nok komme i luften på et tidspunkt, lyder det. Kapslen er bygget simpelt over et aluminiumskelet uden svejsninger med mest muligt fravær af højteknologiske løsninger. For Starliner skal være driftssikker som Soyuz, tjene penge til Boeing og gøre Nasa glad.

»Vi er på vej ind i en ny æra, hvor private firmaer står for de suborbitale og orbitale flyvninger. Det gør også, at Nasa og andre agenturer kan fokusere på de længere rejser,« siger Chris Ferguson.

Men hvornår vi ser den lange rejse til Mars eller en asteroide tør han ikke spå om:

»Om 20 år. Men hvis du havde spurgt mig for 20 år siden, havde jeg også sagt om 20 år. En Mars-mission er ikke en sprint, men et maraton. Det kræver en langsigtet plan og en forpligtelse på tværs af skiftende regeringer og skiftende agenturer.«

Så set fra et amerikansk perspektiv skal republikanerne og demokraterne enes om et langsigtet mål?

»Ja, og held og lykke med det. Det blev prøvet for tre år siden, og det gik ikke. Det kan være, vi skal vænne os til tanken om, at kineserne bliver de første på Mars,« lyder det alvorligt med et smil i mundvigen.

Illustration: MI Grafik.

21 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
21
7. november 2015 kl. 19:40

Her på skibet kalder vi det sølvtape og det kan bruges til næsten alt.

18
2. november 2015 kl. 14:15

hehe skal vi saa ikke lige tage navnet eller navnene paa de forskellige typer nu vi er i gang :-))

Duct Tape by Any Other Name (is just as sticky) As a public service to Duct Tape Novices and Pros alike, here is a short list to acquaint you with some other names given to “The Ultimate Power Tool.” Gaff Tape (also Gaffer’s Tape): This special grade of duct tape (often colored black) was developed by the entertainment industry to hold lighting equipment and cables in place and has a dull finish so that it won’t reflect lights. Gaff Tape also has a specially formulated, less tacky adhesive that won’t leave a residue when it is removed. Spike Tape: The thin rolls (1/2 inch wide) of many colors used in theatres to stick on the stage so actors can find their mark or stagehands know where to set the scenery. It is usually the matte finish gaff tape type. Rock and Roll Tape: Whether they can afford gaff tape or just good old black duct tape, underappreciated rock and roll roadies keep the music industry alive thanks to their love of the America’s favorite adhesive. 100 MPH Tape: A name recognizable, no doubt, to U.S. Army Veterans. 200 MPH TAPE: Pit crews across the nation’s auto-racing circuit know that duct tape holds even when you’re going over 200 M.P.H. The nickname was so common, “Duck” brand duct tape manufacturer Manco has even trademarked it! 1,000 M.P.H. tape: The U.S. Navy uses duct tape to repair radomes. A Radome is the dome that fits over a radar antenna. On an airplane, that's usually the nose cone. It has to be transparent to the radar waves. (Any repairs must be radar-transparent, too on fighter aircraft.) Since the planes fly so darn fast, they call it “thousand mile an hour” tape. Missile Tape: The Aerospace industry, according to a Martin Marietta worker, used a green duct tape that they secured and routed wiring and cables on test missiles. They called this green duct tape "missile tape". 1,000 Mile tape: Norman Vaughn, arctic explorer for whom Antarctica’s Mount Vaughn was named, puts it on his dog sled runners to prevent ice build-up and says it lasts 1,000 miles. He is also the one who recommends sleeping with the tape to keep the adhesive pliable in cold climates. Canoeists’ Companion: Very few canoeists would be caught without a roll of duct tape. Why? Hit a rock, rip open the hull, you’re done canoeing unless you have duct tape along! Wisconsin Pewter on a Roll: Any Packer fan will tell you what’s really keeping that cheese on their heads: duct tape. Minnesota (or, insert your own rust-inducing state here) Chrome: In the land of lakes, snow, road salt, and rusty cars, they use duct tape a lot more often than they visit the auto body shop. Hikers’ Helper: Along with a good sleeping bag, a Swiss Army knife, and dry matches, duct tape makes sure outdoors enthusiasts are prepared for anything. Jesus Tape: In Finland and Sweden, they refer to duct tape as “Jesus Tape.” They also refer to it as Gaffer's tape (or "roudarin teippi" in Finnish). Plastic Surgeon on Roll: Pulls skin tight, lifts and separates—we all look better with a little bit of duct tape. First Aid Kit on a Roll: A great emergency substitute for splints, bandages, tourniquets, sutures, etc (see our HMO on a Roll page offering medicinal uses for duct tape - including endorsements by doctors and those in the health services professions).

Call it what you will, we still call it, “The Ultimate Power Tool!” May the tape be with you! ---Jim and Tim, the Duct Tape Guys

Go dag til jer alle

17
2. november 2015 kl. 10:41

Nej - jeg har eksempler på anvendelse i tagrum ved kanaler til taghætter. kanaler over lofter , som skal være tæt ved trykprøbning foruden ved fugtstærre i hulmure.

Når det er anvendt, kan ingen genkende kvaliteten.

15
2. november 2015 kl. 10:00

Hvis filmatiseringen af Apollo 13 missionen holder vand, gik der også en del gaffer/gaffa tape til modifikationen af et luftfilterfilter fra at passe til et modul fra en fabrikant til et andet:

Det er helt korrekt. Gaffertape er også blevet anvendt et par gange på månen på senere apollomissioner til at reparere skærme på månebilen. Ligegyldigt hvor man skal hen og hvad man skal, så må man ALDRIG glemme gaffertapen!

14
2. november 2015 kl. 09:20

Selv om jeg ville have lagt hovedet på blokken for "gaffa" er det alligevel forkert - her er "beviset"

https://www.googlebattle.com/?domain=gaffertape&domain2=gaffatape&submit=Go%21

;o)

Hvis filmatiseringen af Apollo 13 missionen holder vand, gik der også en del gaffer/gaffa tape til modifikationen af et luftfilterfilter fra at passe til et modul fra en fabrikant til et andet:

https://www.youtube.com/watch?v=Zm5nUEG5Bjo

mvh Flemming

13
2. november 2015 kl. 09:14

Gaffatape - skidtet skulle forbydes - om man kunne. Ventkanaler og andre kanaler i f.eks. tagrum. Klæbeevnen ophører inden for ca. 1 års tid.

Generelt noget udokumenteret "skidt" uden bedre anvendelse en kortvarig passificering af f. eks. personer. At anvende det til "seriøse" formål stempler brugeren som praktisk uvidende.

Anders, 8270

12
2. november 2015 kl. 05:50

Hold for #$%@^ faa nu det hoved ud af ovnen - kunne vaere du opdagede noget nyt ;-)

se nedenstaaende

Is it Duct or Duck? We don’t want you to be confused, so we will explain. The first name for Duct Tape was DUCK. During World War II the U.S. Military needed a waterproof tape to keep the moisture out of ammunition cases. So, they enlisted the Johnson and Johnson Permacel Division to manufacture the tape. Because it was waterproof, everyone referred to it as “duck” tape (like water off a duck’s back). Military personnel discovered that the tape was good for lots more than keeping out water. They used it for Jeep repair, fixing stuff on their guns, strapping equipment to their clothing... the list is endless.

After the War, the housing industry was booming and someone discovered that the tape was great for joining the heating and air conditioning duct work. So, the color was changed from army green to the silvery color we are familiar with today and people started to refer to it as “duct tape*.” Therefore, either name is appropriate.

Ha en god dag - uanset hvilken tape i har brug for

mvh Thomas

11
2. november 2015 kl. 01:54

Specielt fordi det hedder "duck tape" hvis du insisterer på at være etymologisk korrekt.

Nej, nej, nej.

Hvor kommer nu det med ænderne ind. Det hedder ikke "duck" (and), men "duct" (kanal) tape.

Jeg går ud og stikker hovedet i ovnen...

10
2. november 2015 kl. 01:35

Nu bruger man Gaffertape i musik og filmbranchen. Det er vel derfor ikke så underligt med blad og band, som bruger et fordansket gaffa.

Men du bruger fandme ikke gaffertape til ventilationskanaler mm.

Al mousserende vin er heller ikke champagne - Jeg er egenlig ligeglad om husmoderne i det lokale supermarked tror det.

9
2. november 2015 kl. 00:02

Hvis ikke du vil oversætte duct tape med gaffertape, hvad pokker vil du så oversætte det med?

"Gaffer tape: While similar to and often confused with duct tape, it differs in the composition of both the backing, which is made from fabric as opposed to vinyl or other plastics, and the adhesive, which is usually rubber-based, more resistant to heat and allows easier removal without damaging the surface to which it was adhered."

https://en.wikipedia.org/wiki/Gaffer_tape

Duct tape er ducttape og gaffer tape er gaffertape.

8
1. november 2015 kl. 23:20

...der ikke fandtes et fly, der mindede om rumfærgen. Den havde en L/D-­ratio (lift-to-drag) på 1/1...

- er i konflikt med denne oplysning:

og når piloterne skulle opleve en rumfærge under en 20 graders nedstigning, brugte de...

- en 20 graders glidevinkel modsvarer et L/D ratio på cot(20 gr.) = ca. 3/1! Jf.:

As it turns out, the glide ratio, which is the ratio of an (unpowered) aircraft's forward motion to its descent, is (when flown at constant speed) numerically equal to the aircraft's L/D

Kilde:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lift-to-drag_ratio

5
Journalist -
1. november 2015 kl. 22:30
Journalist

Hvis ikke du vil oversætte duct tape med gaffertape, hvad pokker vil du så oversætte det med? Og lad være at sige Gaffa-tape, for det er sprogligt forkert. Hvis du går ned i et byggemarked og beder om en rulle gaffertape, så får du altså udleveret en rulle sølvfarvet duct tape. Skulle vi så skrive duct tape i overskriften? Nej, her vil jeg mene, at en dansk oversættelse er på sin plads.

4
1. november 2015 kl. 22:29

Det hedder da gaffatape på dansk, som musikbladet af samme navn, opkaldt efter tapen.

https://www.dr.dk/arkivP1/Spoergehjoernet/Udsendelser/2010/03/20100315141904.htm

Hvorfor hedder det ”gaffatape”? Spørgehjørnet 17. marts 2010 kl. 11:03 på P1

Fra tape til musikmagasin Stavemåden med ”a” stammer sandsynligvis fra, at et tapefirma engang lancerede et tapemærke med navnet G-a-f-f-a. Og siden er det blevet et ord, der er svært at komme udenom. Danmarks største musikblad har ligefrem valgt at kalde sig for Gaffa. Navnet er så udbredt både i og uden for tape-branchen, at vi må konstatere, at der vitterligt er en tapetype, der hedder gaffa. Spørgsmålet er bare hvilken type?

3
1. november 2015 kl. 22:11

Det giver stof til eftertanke at sammenligne lidt mere i dybden. Soyuz er, trods alderen, stadig med et langt stykke af vejen sammenlignet med dens moderne "konkurrenter" og indtil de har nogle år på bagen er der ingen tvivl om hvilken jeg helst ville befinde mig i i kredsløb. Det er ærgerligt at alt Russisk ofte bliver set ned på pga. koldkrigs- og Hollywood propaganda.

1
1. november 2015 kl. 21:30

Duct tape kan altså, i denne sammenhæng, ikke oversættes med gaffertape.

Jeg er ret sikker på, at Chris Ferguson ville være rimelig ked af at have en rulle gaffertape med i rummet. ;-)

Klæbeevnen er simpelthen for ringe.