Den omvendte verden: Apple kræver at godkende danske mobilnet til 4G
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Den omvendte verden: Apple kræver at godkende danske mobilnet til 4G

Selv om der rent teknisk intet er i vejen for, at iPhone 5 kan gå på de danske LTE-net, også kaldet 4G, må både brugerne og teleselskaberne pænt vente på, at Apple har testet og godkendt 4G-nettet.

Først derefter udsender Apple den softwareopdatering, som vil sætte iPhone 5 i stand til at benytte 4G-teknologien.

Sådan er selskabets fremgangsmåde også i resten af verden. Det fortæller Bengt Nordström, adm. direktør ved telekonsulentvirksomheden NorthStream. Han betegner fremgangsmåden som 'meget mærkelig'.

»Historisk set har det aldrig været tilfældet før, at operatører behøver mobilproducenternes godkendelse af deres netværk, før de kan lancere en telefonen med en bestemt feature,« siger han til Ingeniøren.

Bengt Nordström fortæller, at det normalt er en mobiltelefons tekniske formåen, der bliver testet op mod telenettene, og ikke telenettenes tekniske formåen, der bliver testet op mod en mobiltelefon.

»Det er et ganske overraskende træk, og det viser virkelig, hvem der kontrollerer og styrer denne industri i dag,« konstaterer han.

Hverken 3, Telia eller Telenor, som ligger inde med iPhone 5-kompatible 4G-net, har ønsket at bekræfte, at LTE først virker, når de danske net har fået Apples blå stempel. I stedet henviser operatørerne til Apple, som dog ikke har besvaret Ingeniørens henvendelse.

Teleselskaberne er bange

De danske operatørers tavshed omkring godkendelsesproceduren af iPhone 5 og LTE er generel for branchen, fortæller Bengt Nordstrøm, der også har en forklaring på tavsheden.

»De er alle bange. Ingen tør sige noget negativt, fordi de så måske ikke bliver tildelt telefoner,« siger han og tilføjer:

»Det overrasker mig, at operatørerne ikke taler højt om denne situation. For hvis du i sidste ende lader en mobilforhandler kontrollere eller diktere dine netværksinvesteringer, så er du på en farlig kurs, vil jeg mene.«

Læs også: Danske iPhone 5-brugere ladt i stikken med 4G - tyskerne surfer løs

Bengt Nordström henviser til, at det er mobiloperatørerne og ikke Apple, som har udgifterne til udbygning af netværkene, og som skal indfri investorers forventninger og eventuelt leve op til lovgivningsmæssige krav i forhold til eksempelvis dækning.

Det er dog ikke alle mobiloperatører, der har været helt tavse omkring Apples LTE-test af deres netværk. Den schweiziske operatør Swisscom har tidligere bekræftet, at der finder et LTE-testforløb sted forestået af Apple:

»Apple gør kun 4G-adgang mulig efter at have testet deres enhed på en operatørs live-netværk,« har en talsperson fra Swisscom sagt til Telecoms.com.

Operatører skal kunne håndtere taleopkald

Selv om Bengt Nordström mener, at testforløbet med iPhone 5 og LTE er mærkeligt, så kan der være en grund til det. Det er nemlig ikke sådan lige til med mobiltelefoni og LTE, da talekald i blandt andet Danmark foreløbig ikke kører over LTE-nettet, men via 3G og GSM.

Den manglende tale på LTE skal operatørerne kunne håndtere, hvis en 4G-telefon ellers skal kunne modtage taleopkald og ikke kun sende data.

Det kan de danske operatører dog tilsyneladende godt håndtere. Både 3 og Telia har allerede 4G-telefoner i deres sortiment, som fungerer med LTE.

Ingeniøren har tidligere fortalt, at Telia anvender CS-fallback til at håndtere 4G-telefoner og tale. Det vil sige, at telefonen automatisk bliver sendt på GSM eller 3G ved taleopkald og tilbage på LTE, når kaldet slutter.

»Jeg tror, noget af det har noget at gøre med, at Apple selvfølgelig bliver nødt til at garantere, at når de begynder at sælge telefoner, så er den også i stand til at levere tale, hvilket stadig er en nøglefunktion i mobiltelefoner,« siger Bengt Nordström.

iPhone 5 fungerer på nuværende tidspunkt på LTE forskellige steder rundt om i verden, hvor Apple åbenbart allerede har godkendt netværkene. Det gælder blandt andet hos Deutsche Telekom, som Ingeniøren tidligere har fortalt.

De danske iPhone 5-indehavere må vente lidt endnu. Kommunikationschef hos 3 Stine Green Paulsen har tidligere oplyst til Ingeniøren, at hun forventer, at der kommer en opdatering til iPhone 5 i begyndelsen af det kommende år, så telefonen kan benytte LTE-nettet.

Dokumentation

Telecoms.com: Apple vetting operators on LTE network performance

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Glem Appel, og kom vider. Det kan ikke være meningen at et S....... firma skal bestemme. Hvis de ikke vil med må de blive hvor de er.

  • 0
  • 0

Udvisning af lignende magtbrynde, som den Apple Udviser, skal vi vist til afrikanske stater for at finde.. De andre "store" så som MS og Google er kloge nok til at optræde lidt mere ydmygt.

http://www.news.com.au/technology/us-cable...

Den "nye" iPhone 5 ligner næsten fuldstændig den gamle men er bare mere ubehagelig at holde, med sine ultra skarpe kanter, og koster mere end en hel normal dansk families julegavebudget.
Det er faktisk fantastisk hvad man kan lokke danskere til at betale for et flokdyrs produkt der i USA koster 1200-2400 kr.

Anyway: Efter Steve Jobs er der INTET nyt kommet fra Apple, ud over en Android Tablet kopi. iPad mini.
Apple har toppet og denne gang kommer Steve Jobs (formoder jeg?) ikke tilbage.

http://readwrite.com/2012/12/11/shock-and-...

  • 0
  • 0

Jeg vil mene, at artiklen omhandler en godkendelses procedure vedrørende LTE-nettet, også kaldet 4G.

Det er kun naturligt, at en leverandør sikre kvaliteten af sine forhandlere og endeligt brugeroplevelsen, når varen overdrages til kunden.

Ytringer som “s....... firma” og “fanatikere i det amerikanske bibelbælte får ondt i røven” passer ikke rigtigt ind under emnet.

  • 0
  • 0

Det har været Apples strategi under Jobs (af begge omgange) at levere et produkt der bare spiller.

Når det nu er således at der, potientielt, er problemer med tale på LTE, så går apple ind og sikrer sig at produktet kører ved at lægge pres på netværksleverandørerne fordi de vil sælge en bestemt oplevelse.

Flat-rate data på mobiltelefoner blev heller ikke for alvor udbredt før apple stillede krav om at udbyderne skulle have det for at få lov til at sælge telefonen.

Så kan man synes det er forkert, eller at det skal de ikke bestemme osv osv. Men så kan man jo bare købe sig en android LTE telefon, det er et semi-frit land vi lever i. Hvis teleudbyderne ikke kan lave noget der lever op til de krav apple stiller til den brugeroplevelse de vil give med deres produkt, ja så kan de jo bare gøre det, og så kan de slippe helt for at høre mere fra Apple. Så mister de bare det købekraftige kundesegment der hellere vil have noget der virker end noget der er teknologisk smart men ustabilt eller ugennemtænkt.

Prøv at indsætte andre brancher i de udsagn der er i artiklen.

Er det ok hvis DSB stiller krav til skinnenettet hos BaneDanmark før de begynder at bruge ny teknologi i togene?
Er det ok hvis et flyselskab tjekker bagagehåndteringen i en lufthavn før de åbner ruter dertil?

  • 0
  • 0

Er det ok hvis DSB stiller krav til skinnenettet hos BaneDanmark før de begynder at bruge ny teknologi i togene?
Er det ok hvis et flyselskab tjekker bagagehåndteringen i en lufthavn før de åbner ruter dertil?

Det er også noget andet. Det Apple gør her, svarer til at en kuffertproducent stiller krav til lufthavnen, før folk må bruge deres kufferter

  • 0
  • 0

Et eller andet sted kan jeg godt forstå Appel. Det kan bedre betale sig for dem at midste lidt salg ved at udskyde denne funktion, end at skulle forsvarrer sig mod alle de anklager om at alle deres produkter er elendige, hvis en teleselskab ikke kan få sit net til at virke...

Appel vil gerne have det image at de kun sælger kvalitet, lidt dyre end andre selskaber, men du får kvalitet og smart design. Derfor nytter det ikke noget at sælge noget man ikke er sikker på vil virke...

  • 0
  • 0

Så kan man synes det er forkert, eller at det skal de ikke bestemme osv osv. Men så kan man jo bare købe sig en android LTE telefon, det er et semi-frit land vi lever i.

Helt enig. Apple har ikke monopol på markedet for smartphones. Vær glad for, at der er alternativer for dem, der vil kompilere alle deres mobil-apps fra source, og dem, der bare vil anvende produktet.

  • 0
  • 0

[quote]Er det ok hvis DSB stiller krav til skinnenettet hos BaneDanmark før de begynder at bruge ny teknologi i togene?
Er det ok hvis et flyselskab tjekker bagagehåndteringen i en lufthavn før de åbner ruter dertil?

Det er også noget andet. Det Apple gør her, svarer til at en kuffertproducent stiller krav til lufthavnen, før folk må bruge deres kufferter[/quote]

Ikke rigtigt. Hvis vi skal bruge kuffertanalogien, så svarer det til at en kuffertproducent ikke vil lade en lufthavn sortere kufferten ved hjælp af en eller anden indbygget sorteringschip uden først at have tjekket at de gør det rigtigt.

Hvis du solgte kufferter og dit varemærke var at dine kufferter altid kom rigtigt frem til destinationen når du fløj pga. et smart kuffert-tagging-system så ville du vel også gerne "certificere" lufthavnenes håndtering af systemet?

Hvis du solgte dine kufferter på at de var billigere end konkurrenternes og også havde kuffert-tagging-systemet, så er du måske mere ligeglad med om kundernes kufferter ender i hong kong når kunden står af flyet i stockholm...

  • 0
  • 0

[quote][quote]Er det ok hvis DSB stiller krav til skinnenettet hos BaneDanmark før de begynder at bruge ny teknologi i togene?
Er det ok hvis et flyselskab tjekker bagagehåndteringen i en lufthavn før de åbner ruter dertil?

Det er også noget andet. Det Apple gør her, svarer til at en kuffertproducent stiller krav til lufthavnen, før folk må bruge deres kufferter[/quote]

Ikke rigtigt. Hvis vi skal bruge kuffertanalogien, så svarer det til at en kuffertproducent ikke vil lade en lufthavn sortere kufferten ved hjælp af en eller anden indbygget sorteringschip uden først at have tjekket at de gør det rigtigt.
[/quote]
Netop. Det er jo det jeg skriver. Det er kuffertproducenter der stiller krav. Ikke luftfartselskabet.

  • 0
  • 0

Ydmygelsen fra tidligere - antenne problemerne - har vel sat sig spor hos Apple.

Så hvorfor ikke fra starten sikre sig, at teleudbydernes net er fintmaskede nok til at også at kunne servicere iPhone ?

Mindre arrogante virksomheder havde nok tilpasset deres produkt til at kunne fungere under samme forhold som konkurrenternes.

  • 0
  • 0

[quote][quote]Er det ok hvis DSB stiller krav til skinnenettet hos BaneDanmark før de begynder at bruge ny teknologi i togene?
Er det ok hvis et flyselskab tjekker bagagehåndteringen i en lufthavn før de åbner ruter dertil?

Det er også noget andet. Det Apple gør her, svarer til at en kuffertproducent stiller krav til lufthavnen, før folk må bruge deres kufferter[/quote]

Ikke rigtigt. Hvis vi skal bruge kuffertanalogien, så svarer det til at en kuffertproducent ikke vil lade en lufthavn sortere kufferten ved hjælp af en eller anden indbygget sorteringschip uden først at have tjekket at de gør det rigtigt.

Hvis du solgte kufferter og dit varemærke var at dine kufferter altid kom rigtigt frem til destinationen når du fløj pga. et smart kuffert-tagging-system så ville du vel også gerne "certificere" lufthavnenes håndtering af systemet?

Hvis du solgte dine kufferter på at de var billigere end konkurrenternes og også havde kuffert-tagging-systemet, så er du måske mere ligeglad med om kundernes kufferter ender i hong kong når kunden står af flyet i stockholm...[/quote]

Den er ikke længere end at Apple er en flok forkælede småbørn, som tror de kan styre hele verden. Der er masser af andre producenter der sagtens kan finde ud af at lave telefoner der fungerer på LTE, så hvorfor skal Apple begynde at stille krav?

Højrøvede er hvad de er, intet andet. Indret sig som alle andre, eller smut.

  • 0
  • 0

Dette er et temmelig klart tegn, som viser os, at teknologien er stadig ikke moden. Det er endnu for tidligt for denne teknologi og måske er det korrekt at sige, at Apple ønsker succeshistorier og ønsker ikke at gå ned microsoftvej...

Er det forkert, at leverandøren vil gerne sikre, at deres produkter virker?

Dansk virksomheder og deres ledere kunne lære noget her... Apple er helt sikkert ikke perfekt og der er mange ting, som jeg synes er forkert med dem, men deres produkter virker og det er, hvorfor folk vil helst Apple...

  • 0
  • 0

Mindre arrogante virksomheder havde nok tilpasset deres produkt til at kunne fungere under samme forhold som konkurrenternes.

Mindre arrogante virksomheder ville ikke turde tage deres del i at bære teknologien frem og sikre en ordentlig kvalitet.
Har vi allerede glemt de store problemer de danske mobiloperatører havde med at få handover til at virke rigtigt mellem GSM og UMTS? Det var årsag til et helvede af tabte opkald. Nu har de chancen for at træde i spinaten igen.

Desværre er forbrugerne så låst inde at de ikke skifter efter et ordenligt net, eller at kvaliteten i nettet (ud over dækning) ikke er en lige så stor konkurrenceparameter som prisen.

Apple introducerer den konkurrenceparameter i markedet ved at opføre sig arrogant. Hvis man ikke kan lide deres fremgangsmåde eller deres produkter kan man heldigvis lade være at købe dem, men det er ikke mindst deres produkter der har skubbet på for at få flat-rate og stabile mobil-forbindelser.

Højrøvede er hvad de er, intet andet. Indret sig som alle andre, eller smut.

Mon ikke det er forbrugerne der bestemmer det? :)

Problemet er at vi nok aldrig kan vide: hvis teleoperatørerne formår at lave en ordentlig håndtering af de her handovers på LTE i første hug, er det så fordi de er blevet klogere siden UMTS, eller er det fordi apple har benyttet sig af sin profitable markedsposition til at sikre kvaliteten?

  • 0
  • 0

Apple gør det nemt for mig som forbruger - jeg er ikke interesseret i at (l)eje en telefon hvor producenten bag sætter en række begrænsninger på den funktionalitet alene pga. producentens egen fortolkning af hvad der er godt for mig.

Det være sig både censureret indhold i app store som begrænsning af båndbredde fordi Apple tilsyneladende har en anden standard for certificering af netværk end almindelige internationale standarder.

Jeg syntes iPhone 1 var et fantastisk nyskabende produkt da den kom frem - men hold da op hvor begynder Apple at opføre sig mere og mere som i slut 90'erne igen :(.

De har selvfølgelig ret til at stille deres egne krav til udbyderen (måske for at kompensere for dårligt hardware?), men så skal de også reklamere med det ved salg af deres hardware.

  • 0
  • 0

I de aftaler som operatørerne har underskrevet med Apple har de fraskrevet sig retten ti at udtale sig om Apple produkterne, alt hvad de siger og skriver skal godkendes af Apple - det er åragen til at operatørerne ikke kan sige noget.

På toppen af det så er operatørernes netværk baseret på nogle standarder og det er ikke spørgsmålet om operatørernes netværk dur til Apple eller omvendt.

Spørgsmålet er om Apples telefoner lever op til de standarder der er. Hvis vi ser på kvaliteten af iPhones i et historiske perspektiv så er det ikke en hemmelighed at Apple har haft svært ved at leve op til de standarder der er i brancehen og at mange af deres telefoenr har fejl når det kommer til radiodelen - det er der mange der har dokumenteret gennem åren.

At Apple fanatikerene mener at det er operatørerne der har et problem og ikke omvendt er da fint nok, men det retter ikke de fejl der er i en del iPhones og som folk oplever når de forsæger at ringe og signalet så forsvinder...

  • 0
  • 0

Det være sig både censureret indhold i app store

Nævn en officiel app store, som ikke censurerer. Apple gør det, Google gør det, Microsoft gør det og Amazon gør det.

  • 0
  • 0

Spørgsmålet er om Apples telefoner lever op til de standarder der er.

Lever iPhone 5 så op til standarderne John Strand? Det må en teleanalytiker kunne svare på, ellers er det bare FUD.

  • 0
  • 0

[quote]Spørgsmålet er om Apples telefoner lever op til de standarder der er.

Lever iPhone 5 så op til standarderne John Strand? Det må en teleanalytiker kunne svare på, ellers er det bare FUD.[/quote]

Ja det er jo interessant. Ingen er perfekte i den her sag. Det var helt klar teleselskaberne der i flere år havde store problemer med at få tingene til at køre i foreningen af GSM og UMTS. Det var også en helt klar fadæse fra Apple med antennen på den første udgave af iphone4.

Apple laver jo heller ikke deres egen LTE chip, men bruger en fra Qualcomm der også bruges i flere andre telefoner. Nu er jeg ikke teleanalytiker, meeeen som en der arbejder med embeddede enheder, jeg ville synes det var underligt hvis apple ikke kunne interface den chip rigtigt :)

  • 0
  • 0

Lever iPhone 5 så op til standarderne John Strand? Det må en teleanalytiker kunne svare på, ellers er det bare FUD.

Det er et godt spørgsmål, jeg har talt med operatører som siger at iPhone 5 er markant bedre end 4´eren som er under al kritik ifølge det netværkseksperter der sidder hos en del operatører rundt om i verden.

Når det er sagt så er der noget der tyder på at Apple har nogle andre udfordringer http://politiken.dk/tjek/digitalt/forbruge...

Så der er noget der tyder på at iPhone5 måske er en fin telefon der er lavet under nogle forhold der ikke er så fine... :-(

  • 0
  • 0

Lad nu Appel’s iPhone synke i glemselens grav – den har haft sin storhedstid som Ford havde det engang.
Der er andre ”éPhones” på marked i dag som er bedre og billigere såsom Nokia Lumia 900, Samsung Nexsus & Galaxy, der kvalitetsmæssig er lig med eller langt bedre en iPhone, for næsten den halve pris – og uden dommerkendelse og lænker.
På grund af manglende salg stiller Appel sig nu op som et fornærmede barn, ved at stille dumme krav og sagsøge alle andre for deres mangler, i et forsøg på at stemme op for en synkende markedsandel – de bluffer og er blevet noget korrupte efter Steve forlod dem for de evige jagtmarker.

Med hensyn til ”i” i navnet iPhone, stammer det helt tilbage 2001, da man udviklede iPod. Det var freelance tekstforfatteren Vinnie Chieco, der var blevet hidkaldt af Apple for, at finde ud af hvordan denne spille gadget skulle introduceres på marked. Efter at Chieco havde set en prototype af musikafspilleren, kom han til at tænkte på filmen ”A Space Odyssey” og udtrykket "Åbn pod bay døren, Hal". Uheldigvis havde en Joseph N. Grasso fra New Jersey registeret "iPod" trademark hos US Patent and Trademark Office i juli 2000 for internet kiosker. De første iPod kiosker var blevet introduceret i New Jersey i marts 1998, og kommerciel brug begyndte i januar 2000, men blev tilsyneladende afbrudt af 2001 - ?. Varemærket blev registreret af USPTO i november 2003, og Grasso overdrog det til Apple Computer, Inc. i 2005. Så alt i alt betyder ”í” egentlig ikke noget. ……eller måske hvad som helst. http://en.wikipedia.org/wiki/IPod

  • 0
  • 0

John Strand, hvorfor skal du ALTID afspore en debat væk fra det, som er emnet?

Jeg afspore ikke debatten, du spørger om der er problemer med iPhone 5 og jeg siger at jeg har hørt godt om radiodelen og så kan jeg læse at Apple har andre udfordringer med den telefon.

Når det er sagt så er det imponerende at Apple endnu en gang ikke vil svare på spørgsmål fra pressen, Nord Korea er mere tilgængelig end Apple og så er spørgsmålet hvem der har det dårligst dem der arbejder i Nord Korea eller dem der laver iPhones .... :-)

  • 0
  • 0

@ Jens Lund

Marconi forsøgte, Microsoft forsøgte, andre har forsøgt og nu også Apple, med monopol agtige tiltag.

Hvis Du mener John Strand tager fejl, da mener jeg Du får problemer.

Vi har fortsat ret til udtrykke os! Bare tænk på mit betændte forhold til NorDig og hvad TDC/YouSee - Boxer godkendelser med flere.
Jeg nøjes med skrive Føj. Og hvorfor er det FØRST NU at der tilsyneladende er problemer på Mobillos-siden og Apple!

  • 0
  • 0

Jeg afspore ikke debatten...

Da jeg gik i 3. klasse brugte vi en bogserie der hed noget i retning af "Læs og forstå". Hvis ikke du selv kan se, at du afsporer debatten, vil jeg foreslå dig at se, om du kan opspore en af disse bøger og træne lidt.

Når det er sagt så er det imponerende at Apple endnu en gang ikke vil svare på spørgsmål fra pressen, Nord Korea er mere tilgængelig end Apple og så er spørgsmålet hvem der har det dårligst dem der arbejder i Nord Korea eller dem der laver iPhones .... :-)

Så er trollen John Strand i næste afsnit i gang med at afspore debatten lige efter han har skrevet, at det gør han ikke. Imponerende!

  • 0
  • 0

Så snart navnet Apple nævnes i artikel springer det frem med folk der enten hader eller elsker dem.

Sådan har det altid været, og sådan vil det blive ved med.

Undertegnede har den største respekt for en virksomhed som vil teste sit produkt ordentlig af INDEN frigivelse. At det kan være en negativ ting er mig uforståeligt, uanset om det så måtte være industri standard eller ej.

Har haft flere Apple produkter, og kvaliteten er alt andet på markedet totalt overlegen.

Længe leve kvalitetsprodukter!

  • 0
  • 0

Nu er vi alligevel kørt fuldstændig af sporet så....

Så alt i alt betyder ”í” egentlig ikke noget. ……eller måske hvad som helst. http://en.wikipedia.org/wiki/IPod

Tjah, allerede 3 år inden den første iPod havde apple jo deres først i-produkt (iMac), men dengang stod i'et for "internet". En overgang (før iPod) blev i'et også præsenteret som "individual".

Ligesom så mange andre brands tror jeg egentlig den oprindelige ide er blevet formudret lidt på vejen og nu er i'et blev et brand i sig selv.

  • 0
  • 0

Du har tydeligvis ikke læst artiklen grundigt nok. Apple vil ikke teste deres produkter. De vil godkende telenettet, og kun hvis nettet er godt nok til deres telefoner vil de åbne for at telefonerne kan gå på.

Det der generer mig her er et firma som har haft problemer med dårlige antenner, vil diktere hvordan telenettet skal være.

Ingen tvivl om at Apple laver lækre produkter, men engang imellem er deres Smartphones mere smarte end phone.

Så sent som i sidste uge sad jeg i Tivoli ved siden en iPhone ejer som beklagede sig over at der ikke var dataforbindelse på TDC's net. Det var selvfølgelig nettet der var noget i vejen med. (selvom jeg havde fin forbindelse på TDC's net med min HTC)

  • 0
  • 0

Det var selvfølgelig nettet der var noget i vejen med. (selvom jeg havde fin forbindelse på TDC's net med min HTC)

Tjoe... hvis vi nu ser på hvor lang tid iPhone har været i Danmark og teleoperatørene har endnu ikke fået en af iPhones signatur funktioner til at virke på deres net. Nemlig visual voicemail (dvs. at istedet for at ringe til et mega lame opkalds system ie. "Tryk 1 for at høre dine beskeder osv" får man en liste over opkald hvor der står hvem der har ringet, som man så kan vælge imellem).

Så måske er teleoperatørene ikke de bedste til at garentere kvalitet på deres net.

Desuden så virker det som om der er nogen operatøre der bare sutter til at sætte deres netværk op. fx. 3 i Danmark der kunne gå flere minutter fra den kom ind i en 3G zone til den faktisk opdaterede forbindelsen og slog over på den hurtige forbindelse. Et hurtigt skift til Telia og det er en saga blot oplevede det samme i Berlin da jeg roamede i de sidste uger af mit 3 abbonement... slog data roaming til og mindre end 10 sekunder senere havde jeg hurtig internetforbindelse via T-mobile... Så der er bare nogen operatøre der ikke kan finde ud af den centrale del af deres job...

Så det er nok for det bedste at Apple lige har et kvalitets check på forbindelsen inden den bliver frigivet. For udbyderene har åbentlyst IKKE fokus på kvalitet.

Desuden så er der mere end det der holder forbindelsen tilbage for der er forskel på LTE netværkene i Danmark og i Tyskland. For er man developer og har instaleret iOS 6.1 beta så virker LTE nettet hos Telia i Danmark... Så ud over kvalitets checket er der en speciel konfiguration eller driver update der skal gennemføres for at iPhone 5 kan koble på LTE nettet i Danmark. Åbentbart en der ikke kan klares med en udbyder konfigfil update...

Så hvad med at man bare gotter sig over den midlertidige fordel android har med LTE netværks adgang i et mikroskopisk hjørne af verden... Formentligt pga. teleudbyderene har lavet en eklatant dårlig planlægning for opsætningen i deres netværk... for det er åbentbart ikke noget der påvirker teleoperatører i særligt mange dele af verden. Eller måske er teknikerene der arbejder hos de mikroskopiske teleoperatøre vi har i Danmark bare et par klasser dårligere til deres job end de personer der har ansvaret for de massive (på en global skala) teleinfrastrukture som fx. T-mobile, AT&T, Verizon og China Telecom driver uden særlige problem med iPhone 5...

Mine penge er ikke på at de ansvarlige hos de danske teleudbydere på magisk vis har fundet de vise sten og er bedre til deres job end de tilsvarende folk hos de globale aktører...

  • 0
  • 0

Kritikere kan have ret i nok så mange ting.
Men de skal aldrig forsøge, at bilde mig ind at de føler sig alene.
For man kan altid høre en i nærheden, hvor end i denne verden man går.

Hvis jeg havde noget at sige inde for Appels regi, så ville jeg også holde på at vi kan ikke fortsætte, før at vi har endegyldige testresultater på nettet.
At give sig til at love en masse, og få folk til at stille høje forventnnger, kun på grundlag af formodninger, kan jo ende i en velberettet skuffelse over at situationen er endt dårligt.
Det vil jo ikke være så godt jo, for så er det jo ikke kun de kreative kritikere, man skal forholde sig til, men dem alle.

Så hellere bruge tiden på det, og det så fungere fra start af, og bliver ved med det.

Desuden er jeg overbevidst om at, Apple kun er ude på at stille deres kunder tilfreds, ligesom alle andre selskaber.
Og hvad Apples "censur"angår, så ønsker Apple jo ikke at blande sig ind i alverdens holdninger, meninger, overbevisnnger eller politisk orientering.

Jeg står fast på at Apple, ikke censurerer noget som helst. Heller ikke selvcensurering.
Men derimod blot har valgt at håndtere og tage del i de sager/emner, som ikke skaber kontroverser imellem folk.
Det princip tegner Disney sgu også tegnefilm efter. Lidt kedelige tegnefilm, synes jeg dog selv.
Met det har de sgu ligeså meget ret til, selv at bestemme,som resten af os.
Der har sgu aldrig lagt nogen forbrydelse i at forlade en kontrovers, fordi at man ikke ønsker at gøre et dårlig navn ud af sig selv, eller ønsker at få fingrene i klemme.

Tænk jer dog lidt om:
Prøv og forestil jer en verden, hvor muligheden for at stemme blankt er inddraget, og man var tvunget til at forholde sig til samtlige problemer, som der berørte en.
Civilisationen, som vi kender den vil bryde sammen af overbelastning af os selv, hvis vi fjerner denne "pauseknap eller off-swicth".(kald det hvad du vil)

Det er jo en fuldstændig urealistisk forventning at stille over for en virksomhed, som er bygget op omkring produktion af computere, mobiler og tablets.
De kan lave noget ordenligt kram, når det kommer til mobiler, men de kan ikke tvinge jer til at være enige om alt, så....

Det her med at pålægge Appel ansvar for alverdens dårligdomme, er sgu ved at gå for vidt synes jeg.
Giv dem nu den tid og arbejdsro, det tager med det net, så de kan gøre det ordenligt første gang.

Og God Jul Allesammen.

P.S. Ønsker mig en iPhone 5 i julegave ;)

  • 0
  • 0

Så er trollen John Strand i næste afsnit i gang med at afspore debatten lige efter han har skrevet, at det gør han ikke. Imponerende!

Jeg afspore ikke debatten, du spurgte om der var problemer med iPhone 5 og jeg svare dig - at du godt kunne lide svare omkring radiodelen af iPhone 5 er jeg ikke i tvivl om omvendt så kunne du ikke lide svare når det gælder de vilkår den bliver produceret under og den måde som Apple konsekvent nægter at svare på spørgsmål fra pressen.

Apple ligger som de har redt...

  • 0
  • 0

Tyder på at 4G standarden ikke helt er en standard, eller at æble ikke kan forstå den.

  • 0
  • 0

[quote] Når det er sagt så er det imponerende at Apple endnu en gang ikke vil svare på spørgsmål fra pressen, Nord Korea er mere tilgængelig end Apple og så er spørgsmålet hvem der har det dårligst dem der arbejder i Nord Korea eller dem der laver iPhones .... :-)

Så er trollen John Strand i næste afsnit i gang med at afspore debatten lige efter han har skrevet, at det gør han ikke. Imponerende! [/quote]

Hvis du mener at John Strand afsporer debatten i dette tilfælde, så skulle du nok tage og læse artiklen igen. Mon du nu vil påstå at det er forfatteren af artiklen som afsporer debatten

Teleselskaberne er bange
De danske operatørers tavshed omkring godkendelsesproceduren af iPhone 5 og LTE er generel for branchen, fortæller Bengt Nordstrøm, der også har en forklaring på tavsheden.

»De er alle bange. Ingen tør sige noget negativt, fordi de så måske ikke bliver tildelt telefoner,« siger han og tilføjer:

»Det overrasker mig, at operatørerne ikke taler højt om denne situation. For hvis du i sidste ende lader en mobilforhandler kontrollere eller diktere dine netværksinvesteringer, så er du på en farlig kurs, vil jeg mene.«

  • 0
  • 0

omvendt så kunne du ikke lide svare når det gælder de vilkår den bliver produceret under

Hej John, hvad vil du anbefale jeg køber? Hvilken mobil har du selv?

Samsung? Nokia? Sony? Så vidt jeg ved, har du samme udfordringer med HTC, Huawei, ZTE. Alle lavet på Foxconn fabrikker, Og Nokia er/tidligere den største enkelt kunde hos Foxconn.
Husk at checke fakta :)

  • 0
  • 0

.... Eller måske er teknikerene der arbejder hos de mikroskopiske teleoperatøre vi har i Danmark bare et par klasser dårligere til deres job end de personer der har ansvaret for de massive (på en global skala) teleinfrastrukture som fx. T-mobile, AT&T, Verizon og China Telecom driver uden særlige problem med iPhone 5...

Det er ikke meget pænt, du har at sige om os :-)
Alle de nævnte selskaber er mindre end Teliasonera og Telenor på globalt plan:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mobil...

  • 0
  • 0

Vil mene at Apple er i sin ret til at teste nettet før de siger at deres telefon kan bruges til det, i det givne land - MEN c'mon. Når i sælger mobilen og den har 4G og der er 4G i landet, så skal det spille sammen!! ellers også skal det meldes ud fra starten at det aldrig kommer til at spille sammen. Jeg kan ikke se hvorfor apple ikke kunne have testet nettet inden de lancerede mobilen her i landet?

  • 0
  • 0

Denne accept af netværket kan ses som både positivt og negativt, hvad debatten også afslører. Det afhænger jo helt af hvordan det foregår mellem operatørerne og Apple.
Min egen erfaring fra kun GSM, som i den sammenhæng må betragtes som simpelt er, at en uproblematisk forbindelse kræver at forfærdelig mange ting spiller sammen på den rigtige måde også tidsmæssigt.
Særligt handover til en anden celle er noget af en opgave, som kan gå galt, hvis signalet i den nye celle er blevet for svagt i mellemtiden.
Selv stationært hjemme (for en del år siden) kunne jeg pludselig miste forbindelsen, selvom den få minutter før havde fin signalstyrke.
Nokia lavede også "field test" for dels at teste telefoner mod forskellige operatører/netværk, men også for at finde ud af hvorfor problemer kunne opstå og få dem korrigeret, enten i telefonen eller i netværket.
Mange problemer var dog af administrativ art: Læsning af simkort, registrering af telefon osv. Vi vedligeholdt en skov af simkort fra diverse netværk og leverandører.
Med alle de mobile tjenester der er mulighed for nu, og som kunderne forventer, ser jeg det foreløbig som positivt. Hvis Apple strammer skruen for meget, skal de nok få det at mærke på et tidspunkt.

  • 0
  • 0

Jeg kan ikke selv lide apple, men en del indslag bære meget præ af jantelov og ikke så meget andet.
Ja Apple gør noget ingen af de andre mobilselskaber har gjort og de færreste tør af frygt for at miste kunder. Er det at udvise hovmod at tage denne chance?

Apple kan fint stille alle de krav de vil til teleselskaberne. Det er et frit marked som flere skriver.
Kan du ikke lide lugten i bageriet, kan du købe en android. Med den kan du nyde at det er Iphone 5 brugerne der lider under at man evt får et bedre 4G net ud af apples "godkendelse".

For at bruge kuffert analogien - Hvorfor må en kuffert producent ikke stille krav til en lufthavn? - Det er da kun et problem for dem der har købt kufferten og skal ud og flyve.

Jeg syntes det kunne være rigtig spændende at følge processen og hører hvorfor man endnu ikke har godkendt det danske net. Men Nej Apple skal være super hemmelig og lukket.

Imens kan man købe en Iphone 5 "med 4G/LTE" og blive slemt skuffet over at den lovede nethastighed kommer på et sener tidspunkt - måske.
Men som android bruger kan jeg jo egentlig være ligeglad.

  • 0
  • 0

Jeg afspore ikke debatten, du spurgte om der var problemer med iPhone 5...

Gjorde jeg?

Virkelig?

Kære John Strand

Jeg var så dum endnu engang at hoppe på din trolling og få debatten helt af afveje. Det beklager jeg.

Du er ekstrem dygtig til det. Du har tidligere udtalt hvor travlt du har i dit firma. Hvem mon der betaler dig for den tid du bruger her? Det er jeg sikker på, at du aldrig svarer på. På det område er du en ren kopi af Nordkorea. For at citere dig selv; Nordkorea er mere åben end du er om dine firmakonstellationer.

  • 0
  • 0

' Mindre arrogante virksomheder havde nok tilpasset deres produkt til at kunne fungere under samme forhold som konkurrenternes. '

' Mindre arrogante virksomheder ville ikke turde tage deres del i at bære teknologien frem og sikre en ordentlig kvalitet. '

AHEM

  • 0
  • 0

Godt bevis på at er man stor nok, så kan man gøre hvad det passer én.

  • 0
  • 0

Hej Jens Lund

Når ens modpart skal sidde med alle de gode argumenter, læs her Apple. Hvorfor er så Microsoft idømt en bøde via EU som følge af noget.

Så blot fordi Du anvender ordet trolling så har Vi andre fortsat en ret til ytre os. Først roser NorDig sig selv, eller andre roser NorDig for standarder og lige pludseligt dukker noget op.

Så nej Apple kan hverken forvente eller kræve særbehandlig via den amerikanske lovgivning.

  • 0
  • 0

' Mindre arrogante virksomheder ville ikke turde tage deres del i at bære teknologien frem og sikre en ordentlig kvalitet. '

AHEM

Eller mindre arrogante virksomheder ville lave produkter som virker på de net som er opbygget til at kunne håndtere standarderne.
http://beep.tv2.dk/nyheder/telebranchen-ra...
Kort sagt, Iphone er så dårlige så de skal have ekstraordinært gode netværk for at kunne virke tilfredsstillende. Dette ønsker Apple ikke at indrømme, hvorfor de forhindrer deres produkter i at virke på net som er korrekt dimensioneret

P.S. Overvejer selv lige for tiden at købe en Apple computer, så det er ikke religion for mig.

  • 0
  • 0

http://beep.tv2.dk/nyheder/telebranchen-ra...

Det kalde antenner på viste mobil telefoner, dette er en hån imod alt antennemæssigt! Hvorfor tror man at paraboler og digitale ( :-) ) Tv antenner ser ud som de nu engang gør (eller for den sags skyld skrueformede antenner / højre- / venstregevind), ligner betændte tommelfingre.
Så nej, jeg håber tingene går Apple IMOD. Apple er lykkedes knække al antennelovgivning, således tingene nu ikke fungerer.

  • 0
  • 0