Den amerikanske flåde vil hælde biobrændsel fra køer i tanken

Den amerikanske flåde vil hælde biobrændsel fra køer i tanken

Fire skibe i den amerikanske flåde er gået over til en 10-90 blanding af diesel og biobrændsel, og mange flere vil snart følge trop. Den amerikanske hær satser på mere biobrændsel i fremtiden, men kritiseres af flere for hverken at hjælpe miljøet eller økonomien.

En milepæl i forhold til afhængighed af udenlandsk olie.

Sådan lød det fra US Navy, der i onsdags præsenterede deres nye energiholdige biobrændsel med kofedt fra landbrug i Midtvesten som primær kilde. Her blev destroyeren The Stockdale og tre øvrige skibe fremvist i San Diego med den specielle blanding i tanken. Det skriver The Guardian.

»Det giver os en strategisk fordel,« lød det på ægte fagsprog fra flåde-talsmand Ray Mabus til journalisterne i forbindelse med San Diego-præsentationen. Desuden forventer man, at flådens skift i brændsel kan skabe tusinder af job i landbruget.

Meget mere biobrændsel i fremtiden

Initiativet er en del af det amerikanske forsvars samlede plan om, at halvdelen af flådens energikilder om fire år gerne skulle være alternative. For tiden hedder blandingsforholdet i tanken dog blot 10-90 med klar overvægt til de ikke-alternative typer brændstof.

Læs også: Nu kan DTU-forskere forædle biogas til rent methan

I takt med at konkurrencen på biobrændsel kan vokse de kommende år, håber flåden dog, at det vil rykke sig. I forvejen er de fleste skibe og hangarer i flåden certificeret til biobrændselsbrug.

Et skift fra de traditionelle brændsler gør samtidig militæret mindre afhængig af omskiftelige oliepriser og sikkerhedspolitiske forhold i de olieproducerende lande.

Kritikere: Ikke i nærheden af at være bæredygtigt

Det amerikanske forsvar er samlet set verdens største enkelte energiforbruger. Øget fokus på biobrændsel er dog en helt forkert vej at gå, mener flere kritikere.

Brugen af biobrændsel, især den animalske, er i følge flere forskere og organisationer miljømæssig uforsvarlig. Produktionen er dyr og kræver i større skala enorme mængder land til foderdyrkning og opdræt foruden den ekstra energi, som landbruget i forvejen konsumerer.

Også fra egne rækker kritiseres beslutningen. Den pensionerede kaptajn Todd 'Ike' Keifer, der har udgivet en undersøgelse af planen, har udtalt, at 10 procent biobrændsel i tanken hverken hjælper miljøet eller økonomien.

Ray Mabus forsvarer dog beslutningen med, at teknologien rykker på området, og at meget biobrændsel i fremtiden vil komme fra affaldsprodukter, træflis og madspild.

Desuden er bæredygtighed ikke det mest centrale i beslutningen, siger han, men fremhæver de sikkerhedsmæssige udfordringer ved langtrukken brændstofleveringer mod yderposter i blandt andet Afghanistan.

Indkøbet af den 10 procents bioblanding til vestkystflåden bliver snart fulgt op af nye kontrakter. Andre brancher i militæret forbereder sig på lignende omstilling af brændstof de kommende år.

Kommentarer (4)

Hvorfor er biobrændsel i tanken et teknologisk problem ?

Jeg kan forstå hvorfor bilproducenter er konservative (hvem vil have millioner af ødelagte biler på gaden?), men hvad er det - teknologisk - som betinger et 10-90% valg ?
Additiver ?

Hvem kender svar eller kilder med reelle svar ?

  • 0
  • 0

Det er ikke et teknologisk problem som sådan.

Kun deri at fabrikkerne til produktion af Bio-Diesel i de mængder om US-Military har behov for ikke er opført endnu.

Ikke engang nuværende globale produktion af bio-brændsel er stor nok til US-Military's behov.

Dernæst er næste udfordring at skaffe Bio-masse nok, uden at det kommer til at gå ud over fødevare produktionen / prisen på fødevarer.

  • 3
  • 1