Demonstrationsprojekt bekræfter: Elbiler kan nu støtte det danske elnet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Demonstrationsprojekt bekræfter: Elbiler kan nu støtte det danske elnet

Illustration: Mitsubishi

Denne artikel er forkortet. Læs hele artiklen på MobilityTech.

Der er mange gode ting at sige om benzin- og dieselbiler, når de først får lov at køre, men når de holder stille, er de ikke meget bevendt.

Sådan forholder det sig ikke med elbilen, der ikke blot kan bruge af energien, men også kan levere noget tilbage, mens den venter på sin næste tur.

Siden 2016 har det EUDP-støttede demonstrationsprojekt Parker haft til formål at teste, hvordan elbiler bedst kan bidrage til at balancere elnettet – og om det er muligt at støtte elnettet på tværs af bilmærker på kommercielle vilkår.

Og resultaterne er positive.

For når en dansk forbruger i dag køber en elbil, er bilen, hvis den har det rette ladestik, faktisk ofte i stand til at sende strøm tilbage, fortæller Peter Bach Andersen, som er Senior Researcher hos DTU Elektro og projektleder i Parker-projektet.

Kan skaleres op til tusindvis af biler

Her har man udført forskellige tests med V2G (Vehicle-To-Grid) ladestandere på elbiler, der har den nødvendige teknologi, og som allerede kan bestilles hos den lokale forhandler.

Det drejer sig specifikt om 10 elbiler fra Nissan, e-NV200. Bilerne er ejet af Frederiksberg Forsyning, og der er desuden brugt elbiler fra Mitsubishi og Peugeot.

»For første gang har vi testet V2G-teknologien og leveringen af ydelser til elnettet på mere end én bil, og det viser sig, at V2G kan skaleres op til tusindvis af biler på tværs af bilmærker, batteristørrelser og markeder,« siger Peter Bach Andersen.

Vejen hertil har været præget af en rivende udvikling på ladeområdet, siger han.

Fortjeneste på 500 euro pr. elbil

Jens Christian Morell Lodberg Høj, Chief Innovator for E-Mobility i Insero, har beregnet markedspotentialet i Parker-projektet, og beregningerne viser en potentiel fortjeneste på omkring 500 euro pr. elbil pr. år med de nuværende markedsforhold.

Parker-projektet har med sine 'Grid Keys' desuden forsøgt at definere, hvilke egenskaber elbiler skal have, for at de kan kobles på nettet verden over, så bilproducenter kan ensrette produktionen af de biler, der kan levere ydelser tilbage til nettet.

»Den mest konkrete er, at man skal kunne styre effekten. Man skal kunne styre bilens ladeeffekt hurtigt og præcist. Og ideelt set i begge retninger. For ligesom bilen skal kunne reagere hurtigt, når den kører på vejene, skal det samme være gældende, når den er koblet på nettet. Samlet set er det en liste over, hvad vi ønsker bilen skal kunne, og en beskrivelse af hvor godt den skal kunne det. Det håber vi, at alle nutidige og fremtidige standarder holder for øje«.

Denne artikel er forkortet. Læs hele artiklen på Mobilitytech.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

På Inseros hjemmeside er man også de 500€ pr bil/år:

*Vi har i Parker-projektet arbejdet på at få belyst, om det er muligt at tjene penge på V2G-teknologien. Her kan vi se at den potentielle økonomiske fortjeneste i Danmark, er afhængig af udviklingen i markedet og rammevilkårene og ligger mellem -955 euro og 2.304 Euro pr. elbil pr. år. Vores beregninger viser en potentiel fortjeneste omkring 500 euro pr. elbil pr. år med de nuværende markedsforhold”, lyder det fra Jens Christian Morell Lodberg Høj, Chief Innovator, E-Mobility i Insero, som har beregnet markedspotentialet i Parker-projektet.

Det kunnve være spændende, om disse beregninger lægges frem. Der er måske et potentiale for andre batteriløsninger også, f.ex. for husstandsbatterier, der opsættes sammen med solcelleanlæg.

  • 0
  • 0

"Vi har i Parker-projektet arbejdet på at få belyst, om det er muligt at tjene penge på V2G-teknologien".

V2G kræver et signifikant antal batteri-drevne biler, der står og "samler støv".

Dermed kan V2G meget vel være begrænset til at virke som en overgangsteknologi, indtil biler i almindelighed bliver selvkørende. Herefter kommer de ikke til at stå stille i nogen højere grad - bortset fra når batteriet skal oplades...

  • 0
  • 0