Det kunne være interessant at ing.dk spurgte ind til hvor brinten kommer fra. Hvis det er brint fra cracket naturgas er udledningen af CO2 jo større end ved dieseldrift.
Alstom har produceret 14 nye brinttog til ruten mellem de tyske byer Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde og Buxtehude i delstaten Niedersachsen.
Der kører allerede fem brinttog på ruten, og de øvrige syv forventes at blive udrullet inden årets udgang.
Det skriver jernbanevirksomheden Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNGV) i en pressemeddelelse.
Allerede i 2018 begyndte selskabet at afsøge muligheder for at erstatte de 15 dieseltog, der indtil i år har betjent linjen, og i 2018 begyndte prøvekørslen for de to første tog.
Dette gik angiveligt »gnidningsfrit,« så nu begynder udrulningen af de 14 passagertog. I første omgang er fem regionale passagertog drevet af brint sat i drift. Frem mod årsskiftet vokser antallet til 14.
Brinttogene vil ifølge LNVG spare 1,6 millioner liter diesel og 4.400 tons CO2 om året.
Alstom har stået for produktionen af togene, og ifølge virksomheden har de brintdrevne tog en rækkevidde på 1.000 kilometer, hvilket betyder, at de kun behøver at lade op én gang dagligt.
LNVG oplyser til PV-Magazine, at virksomheden ejer og drifter 126 dieseltogsvogne, som alle anvendes på forskellige strækninger i Niedersachsen.
På de strækninger, der ikke bliver elektrificerede, skal virksomheden beslutte, om der også der skal udrulles brint- eller batteridrevne tog. LNVG afviser dog i fremtiden at bruge dieselvogne.
Det kunne være interessant at ing.dk spurgte ind til hvor brinten kommer fra. Hvis det er brint fra cracket naturgas er udledningen af CO2 jo større end ved dieseldrift.
Fordoblet CO2 udslip. Tyskland har virkelig styr på den grønne omstilling.
Tilsyneladende gennemgår de tre faser, fra "sort" til "grøn" brint:
Fordoblet CO2 udslip. Tyskland har virkelig styr på den grønne omstilling.
Mener du virkelig at Tyskland har fordoblet sitt CO2-utslipp i 2022? Eller er det et skudd i blinde?
Når du kommer med slike korte innlegg er min kritiske sans i alarmmodus!
Som diskuteret tidligere på disse sider kunne det være meget interessant at se en beregning på hvor meget CO2, der kunne spares hvis man i stedet gik over til batterier. Ingen af byerne ligger mere end ~80km fra hinanden, så der skal ikke meget opladning til ved hver af stationerne for at kunne klare det.
Tilsyneladende gennemgår de tre faser, fra "sort" til "grøn" brint:
"Nebenprodukt" betyder biprodukt dermed er den som sådan ikke "sort" for den ville være der under alle omstændigheder. Det er langt bedre end "CO2-neutral".
...brinttog i den tyske delstat Nedersaksen er på skinner
Nedersachsen er vist gængs, dansk stavemåde(?):
Den faldt (og de fleste andre vel) også over, men den rette approach (om noget så emne-irrelevant) er stadig en mail til journalisten - - -
"Brinttogene vil ifølge LNVG spare 1,6 millioner liter diesel og 4.400 tons CO2 om året."
Hvordan produceres brinten? Uanset om det er ved el eller ved gas, så fattes Tyskland vist begge dele. Hvis det er el vil brinten belaste svarende til det miks af strøm der findes. For tiden kan man frygte at en del el produceres med brunkul.
Hvordan produceres brinten? Uanset om det er ved el eller ved gas, så fattes Tyskland vist begge dele. Hvis det er el vil brinten belaste svarende til det miks af strøm der findes. For tiden kan man frygte at en del el produceres med brunkul.
Hva med å se litt lengre enn nesetuppen din? I 2030 skal 80% av strømmen i Tyskland være fornybar (vind, sol og hydro) mot ca 50% nå.
Hvordan produceres brinten?
F.eks af vind på storskala som her: https://www.theglobeandmail.com/politics/a...
Hva med å se litt lengre enn nesetuppen din? I 2030 skal 80% av strømmen i Tyskland være fornybar (vind, sol og hydro) mot ca 50% nå.
Fugle på taget.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard