Delstaten Niedersachsen: 'Vi er først i verden til at sætte brinttog i fast drift'

Brinttogene Coradia iLint har betjent passagerer siden september 2018, hvor de blev indsat som de første brinttog i verden i kommerciel brug. Illustration: Carmen Jaspersen/AFP/Ritzau Scanpix

Alstom har produceret 14 nye brinttog til ruten mellem de tyske byer Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde og Buxtehude i delstaten Niedersachsen.

Der kører allerede fem brinttog på ruten, og de øvrige syv forventes at blive udrullet inden årets udgang.

Det skriver jernbanevirksomheden Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNGV) i en pressemeddelelse.

Allerede i 2018 begyndte selskabet at afsøge muligheder for at erstatte de 15 dieseltog, der indtil i år har betjent linjen, og i 2018 begyndte prøvekørslen for de to første tog.

Dette gik angiveligt »gnidningsfrit,« så nu begynder udrulningen af de 14 passagertog. I første omgang er fem regionale passagertog drevet af brint sat i drift. Frem mod årsskiftet vokser antallet til 14.

Brinttogene vil ifølge LNVG spare 1,6 millioner liter diesel og 4.400 tons CO2 om året.

1.000 kilometers rækkevidde

Alstom har stået for produktionen af togene, og ifølge virksomheden har de brintdrevne tog en rækkevidde på 1.000 kilometer, hvilket betyder, at de kun behøver at lade op én gang dagligt.

LNVG oplyser til PV-Magazine, at virksomheden ejer og drifter 126 dieseltogsvogne, som alle anvendes på forskellige strækninger i Niedersachsen.

På de strækninger, der ikke bliver elektrificerede, skal virksomheden beslutte, om der også der skal udrulles brint- eller batteridrevne tog. LNVG afviser dog i fremtiden at bruge dieselvogne.

Emner : Brint
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kunne være interessant at ing.dk spurgte ind til hvor brinten kommer fra. Hvis det er brint fra cracket naturgas er udledningen af CO2 jo større end ved dieseldrift.

  • 24
  • 2

Som diskuteret tidligere på disse sider kunne det være meget interessant at se en beregning på hvor meget CO2, der kunne spares hvis man i stedet gik over til batterier. Ingen af byerne ligger mere end ~80km fra hinanden, så der skal ikke meget opladning til ved hver af stationerne for at kunne klare det.

  • 15
  • 1

Tilsyneladende gennemgår de tre faser, fra "sort" til "grøn" brint:

"Nebenprodukt" betyder biprodukt dermed er den som sådan ikke "sort" for den ville være der under alle omstændigheder. Det er langt bedre end "CO2-neutral".

  • 5
  • 1

Den faldt (og de fleste andre vel) også over, men den rette approach (om noget emne-irrelevant) er stadig en mail til journalisten - - -

  • 10
  • 1

"Brinttogene vil ifølge LNVG spare 1,6 millioner liter diesel og 4.400 tons CO2 om året."

Hvordan produceres brinten? Uanset om det er ved el eller ved gas, så fattes Tyskland vist begge dele. Hvis det er el vil brinten belaste svarende til det miks af strøm der findes. For tiden kan man frygte at en del el produceres med brunkul.

  • 4
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten