En 200 mm chip er godt nok stor. Mon ikke der er tale om wafer-størrelsen?
En knap 5.900 kvadratmeter stor fabrik har netop klippet snoren i delstaten New York.
Fabrikken fremstiller 200 millimeter siliciumcarbid-chip (SiC), og er ifølge ejerne af fabrikken Wolfspeed den første af sin slags i verden, skriver techmediet Nikkei.
SiC-chippen er et alternativ til de hyppigt brugte siliciumchip, der vinder frem på grund af deres energieffektivitet. Det gør dem attraktive til fremstilling af elbiler, og det er også her, Wolfspeed har sit fokus.
Forud for åbningen af fabrikken annoncerede virksomheden, at man allerede har indgået samarbejdsaftaler med flere elbilsproducenter, blandt andre General Motors og kinesiske Yutong Group. Derudover har man indgået et partnerskab med luksuselbilsvirksomheden Lucid Motors.
»I takt med at verden hælder mere mod en komplet elektrisk fremtid for transport, bliver siliciumcarbid en vigtig teknologi for industriens omstilling til elektriske køretøjer,« siger Lucid Motors tekniske chef Eric Bach til Nikkei.
»Det tillader overlegen rækkevidde og endda ladetider,« tilføjer han.
Fabrikken har i alt kostet en milliard dollars, hvoraf man har fået halvdelen som subsidier fra delstaten, der håber at det kan udvide semiconductor-produktionen i staten yderligere. I følge statens guvernør, Kathy Hochul, så generer chipproduktion i New York allerede seks milliarder dollars årligt og beskæftiger over 34.000 mennesker.
I øjeblikket diskuteres den amerikanske pendant til EU’s Chips Act, der skal hjemtage chipproduktionen til USA. Den amerikanske produktion er ifølge Nikkei faldet drastisk fra en kapacitet på 37 procent af forbruget i USA i 1990 til 12 procent af landets forbrug i dag.
En 200 mm chip er godt nok stor. Mon ikke der er tale om wafer-størrelsen?
Så det her SiC er godt til elbiler fordi chips fremstillet på denne måde er mere energieffektive. Fint nok, men jeg er ret sikker på, at det flytningen af 2 tons bil, som er det markant mest energikrævende i en elbil. Hvordan har SiC indflydelse på rækkevide og ladetid?
SiC bruges i motorstyringen hvor man benytter pulsbredde modulation, dvs. tænd/sluk med høj frekvens. SiC har lavere tab (switcher hurtigere) og tåler højere temperatur og spænding. Kan man øge batteriets spænding bliver tab i kabler lavere også.
Hvordan har SiC indflydelse på rækkevide og ladetid?
Som Peter Larsen beskriver det. Siliciumcarbid waferen bruges til produktionen af effekt elektronikken, og er mere effektiv end alm. silicium, som de fleste stadig bruger. Siliciumcarbid wafere er "dyrere og mere besværlig" at fremstille end silicium wafere men et lavere effektab giver bedre rækkevidde, og dermed har vi en god business case.
Tak for svar Peter og Lars. Så giver det mere mening. De detaljer kunne nok godt ha været nævnt i artiklen.
SiC bruges i motorstyringen hvor man benytter pulsbredde modulation, dvs. tænd/sluk med høj frekvens. SiC har lavere tab (switcher hurtigere) og tåler højere temperatur og spænding. Kan man øge batteriets spænding bliver tab i kabler lavere også.
SiC bruges i transistorer til effektelektronik. Jeg kan ikke se fordelen ved at bruge dem til chips indenfor bilindustrien. De har brug for SiC transistorer, og der stilles andre krav end til normale chips.
SiC bruges i transistorer til effektelektronik. Jeg kan ikke se fordelen ved at bruge dem til chips indenfor bilindustrien. De har brug for SiC transistorer, og der stilles andre krav end til normale chips.
Bla. bla. bla. Jensemand find noget fornuftigt at tage dig til .. Du rabler igen igen
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard