Delebilsordning drejer nøglen om i Danmark

Delebilsordning drejer nøglen om i Danmark

For halvandet år siden blev 200 Car2go-delebiler indsat i de københavnske gader, men nu er det slut med at dele. Danskerne har ikke taget konceptet til sig.

Du har sikkert set dem parkeret ved en københavnsk vejkant. Måske endda i højere grad, end du har bemærket dem i brug på vejene.

De små, blå-hvide topersoners delebiler fra Car2go forsvinder 15. februar fra bybilledet - blot omkring halvandet år efter de ankom. Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

Læs også: Få delebil så let som en bycykel

Car2go har nemlig besluttet sig for at trække bilerne fra det danske marked, da virksomheden ikke har kunnet få nok danskere til at benytte sig af delebilsordningen.

Ikke brugere nok

Da ordningen blev præsenteret i september 2014 som en slags bilernes svar på en bycykel, forklarede Car2gos europæiske direktør, Thomas Beermann, hvorfor Car2go ville indtage det danske marked:

»Jeg er overbevist om, at vores koncept passer perfekt ind i Københavns allerede eksisterende ambitioner om at gøre byen grønnere og mere mobil,« sagde han.

Hans overbevisning viste sig ikke at holde. Car2go oplyser, at de ikke har kunnet få et tilstrækkeligt stærkt fodfæste blandt brugerne af de offentlige transportmidler, ligesom cyklisterne er blevet på den tohjulede.

»Car2go har ikke nået den kritiske masse i efterspørgslen, som var nødvendig for at etablere en succesfuld, levedygtig og robust forretning i Danmark,« lyder ordene fra direktøren i pressemeddelelsen her 14 måneder senere.

Læs også: Dele-elbiler skal få københavnerne til at sælge deres bil

Den europæiske talsperson for Car2go, Isabel Eipper, oplyser, at Car2go har haft omkring 8.500 danske medlemmer.

Stædige københavnere vil hellere cykle

København er den første by i verden, hvor Car2go har måttet lukke for aktiviteterne på grund af manglende kunder. I omkring 30 storbyer rundt om i Europa og Nordamerika har virksomheden, der ejes af den tyske bilkoncern Daimler, indsat delebilsordningen med stor succes.

Isabel Eipper fortæller til Ingeniøren, at København har været et særligt tilfælde.

Læs også: It-firmaer ryster bilbranchen på vejen mod førerløse delebiler

»Vi har fundet ud af, at brugen af offentlig transport og især cykler er meget stærk i København. Det har været en stor forskel i forhold til andre byer,« siger hun.

Kun i London har virksomheden også måttet trække bilerne tilbage. Men det skyldtes andre årsager end manglende tilslutning, fortæller Isabel Eipper.

De ca. 8.500 danske medlemmer kan fortsætte med at bruge bilerne indtil 15. februar. Herefter opfordrer Car2go til, at man konsulterer virksomhedens danske hjemmeside og Facebook-side for yderligere information.

Kommentarer (7)

Med 3 kr. pr. minut ligger det nok tæt på TCO for bare at købe sin egen bil.

  • 4
  • 0

Det lød for dyrt da det blev lanceret og det har det så også vist sig at være.

Men med en pris ca. 1½ gang højere end andre steder, har car2go tilsyneladende selv valgt at sætte prisen for højt.

  • 2
  • 0

Det er vel konkurrencen som er blevet for hård? DriveNow har vel taget hele markedet med deres lækre og elektriske BMW 3i der tiltaler den miljøbevidste bruger af offentlig trafik meget mere :)
Dem ser jeg hvert fald tit køre rundt!

  • 7
  • 0