Delebiler og samkørsel: Toyota vil sælge mobilitet frem for biler til alle

Plus16. november 2020 kl. 12:351
Delebiler og samkørsel: Toyota vil sælge mobilitet frem for biler til alle
Illustration: Kinto.
Under navnet Kinto forsøger bilproducenten Toyota at forberede sig på en fremtid, hvor der i mindre grad sælges biler til privatpersoner, og hvor mobilitet sælges som en samlet service.
Artiklen er ældre end 30 dage

Toyota-koncernen kalder det selv en transformation fra at være bilproducent til at være mobilitetsvirksomhed. De privatejede biler er på vej ud, så i fremtiden skal vi i stedet abonnere på den mobilitet, vi tidligere havde adgang til bag rattet af egen bil.

Det japanske selskab har allerede eksperimenteret med delebilsordninger under navnet Yuko, hvor virksomheder eller boligforeninger fik mulighed for at stille biler til rådighed for medarbejdere og beboere, både i arbejdstiden og privat.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
17. november 2020 kl. 13:06

Mon ikke at Toyota skulle tage og få bygget nogle batterifabrikker i en fart, istedet for at studere i delebiler? De er deres held, at de har mange penge i kassen, ellers ville det godt nok se sort ud. Det kan da godt være at de kan få en delebilstjeneste op og stå men hvad gør de når ICE drift bliver forbudt i byerne og brændtstofpriserne bliver sat op? Måske har de allerede erkendt at de snart ikke kan sælge deres biler, hvorfor de må leje dem ud. Selv VW ender med at trække fra Toyota. Ubegribeligt.