Dele-elbiler skal få københavnerne til at sælge deres bil
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Dele-elbiler skal få københavnerne til at sælge deres bil

I München har ni procent af delebil-brugerne solgt deres private bil. Med 400 nye elbiler på de københavnske veje håber Arrivas direktør på en lignende effekt.

Det tyskejede transportselskab Arriva har købt 400 BMW i3-elbiler, som fra begyndelsen af september skal ud at køre på de københavnske gader og stræder som delebiler.

Ideen er, at bilister frit kan køre i dem til en pris af 3,95 kroner i minuttet. Bilen skal blot parkeres inden for en zone bestående af Københavns og Frederiksberg kommuner samt Hvidovre Hospital og DTU.

Konceptet har været afprøvet i andre storbyer i Europa, og i København opererer virksomheden Car2Go allerede med en flåde af Smart-benzinbiler.

Men Arriva går skridtet videre og køber BMW-elbiler. Samtidig indgås et samarbejde med det tyske energiselskab E.ON om opstilling af ladestandere, i takt med at behovet øges. Hvis man har et rejsekort, kan det bruges til at låse bilen op og afregne med.

Læs også: Få delebil så let som en bycykel

Vi har spurgt administrerende direktør for Arriva Nikolaj Wendelboe, hvordan man kan være så sikker på, at 400 nye biler i København vil føre til mindre trængsel:

400 styk BMW i3 skal fra 3. september ud at køre som delebiler i København.

»Der findes en hel række undersøgelser, udført både af delebil-firmaer og trafikforskere, som viser, at en delebil erstatter fra 4 til 15 biler. En undersøgelse fra München baseret på brugere af platformen DriveNow viser, at ni procent af brugerne havde solgt deres bil, efter at de var begyndt at bruge en delebil. Det svarer til cirka 6 færre biler pr. delebil. Vi ved fra Berlin, at delebilerne i byen i nogle weekender har en enorm høj belæggelsesprocent - helt op til 4-5 timer i døgnet. Det er meget højt, og hvis vi bare kan nå det halve, vil det være en succes.«

Men Nikolaj Wendelboe må også indrømme, at hans største interne betænkelighed mod at bringe konceptet til Danmark er, om det overhovedet er muligt at sammenligne den tyske og danske kultur:

»Deleøkonomien er ung, og det er svært at lave et forskningsprojekt, som viser det præcist. Men alt peger på, at det har en effekt, og vi ser jo også delebiler som en del af Trængselskommissionens anbefalinger. Vi tror på, at det er mængden af forskellige transportmuligheder, som afgør vores behov for en bil. Jo flere forskellige valgmuligheder du har, desto mindre bliver dit behov for at eje din egen bil,« siger han.

I forbindelse med Trængselskommissions arbejde udarbejdede Bjarke Fonnesbech, direktør i Delebilfonden, der driver delebilordningen LetsGo, følgende notat om potentialet for delebiler.

I Trængselskommissions rapport fra september 2013 fremgår det, at samkørsel, for eksempel i delebiler, kan have positive konsekvenser for trængsel, miljø og klima, men at der er behov for en bedre indsigt i, hvilke tiltag der bedst fremmer samkørsel.

Læs også: Firma klar med 150 dele-elbiler i København: Vi henter dem, når de løber tør

Et af de største problemer med nutidens elbiler (bortset fra måske Tesla) er rækkevidde. Hvordan vil I sikre, at batterierne ikke er flade, når man står ved en bil og gerne vil køre?

»Først skal man huske, at en BMW i3 kan køre 140 til 160 km på en opladning. I byen regner vi ikke med, at de enkelte ture er ret lange, måske maksimum 15-20 kilometer. Det betyder, at man vil kunne køre mindst seks-syv ture om dagen. Og det er altså ret mange for en delebil. Men hvis man efter en endt tur sætter den i et ladestik, vil man få nogle ekstra minutters kørsel på sin konto. Samtidig har vi etableret et korps af personer, som har til opgave at sørge for, at bilerne er opladet, rengjort og fordelt rundt i byen,« siger Nikolaj Wendelboe og understreger, at Arriva kun registrerer bilerne, når de holder stille, og altså ikke når man kører i dem.

Som udgangspunkt oplyser Arriva, at man får 20 minutters ekstra kørsel for at aflevere bilen i et ladestik. Men det kan ændres, hvis der er behov for at øge brugernes incitament til at køre en omvej til et ladestik.

Hvad er jeres kriterier for, at konceptet er en succes?

»Vi går ikke rundt og tror, at det her bliver en fantastisk succes i løbet af tre måneder. Det tager tid, og målet er, at komme i den rigtige retning over de næste tre-fire år. Et konkret mål vil være 100.000 brugere om fem år. Det mener vi ikke er urealistisk, hvis vi sammenligner med erfaringer fra tyske byer.«

Kommentarer (39)

Hvis man idag lejer en bil, så sikrer selskabet at man har kørekort, og hvem man er. idag kan jeg trække et annonymt rejsekort i en automat. Kan jeg så stadig leje en el bil? lyder meget fristende for folk uden kørekort og evt. kriminelle..

  • 0
  • 0

Bilenlejen koster 3.95 kr per minut. Får man 20 mn gratis kørsel (=79 kr discount?) for at afslutte foregående kørsel med at sætte den i ladestik?

"Samtidig indgås et samarbejde med det tyske energiselskab E.ON om opstilling af ladestandere, i takt med at behovet øges."

Har alle elbiler adgang til at bruge disse ladestandere eller kun Arrivas delebiler?

  • 1
  • 0