Del restaurant-regningen via telefonen med bank-app

Efter sild, hønsesalat, snaps og øl i timevis på en frokostrestaurant, så kan regningen godt løbe op. Men i en tid, hvor lyden af klingende mønt og knitrende sedler i lommen er en sjældenhed, hvordan skal regningen så deles, og hvem skal køre kortet?

Nu er der hjælp på vej i den type situationer. Danske Banks app MobilPay, der gør det muligt at overføre penge til en person via mobilnummeret på modtageren, får nu en funktionalitet, der gør det muligt at dele regningen via mobilen, fremgår det af en pressemeddelelse fra Danske Bank.

»Den nye funktion gør det endnu nemmere at dele regningen, når du for eksempel sidder på en café med vennerne. Du skal blot indtaste det beløb, regningen lyder på. Derefter vælger du kontakterne i din telefonbog, som du vil dele regningen med. Og så gør mobilen faktisk resten af regnearbejdet, mens du i aktivitetslisten løbende kan følge med i, hvem der har betalt,« siger Jesper Nielsen, chef for forretningsudvikling, Danske Bank Personal Banking i pressemeddelelsen.

Funktion med at dele regningen er set før i andre, omend i Danmark knapt så udbredte, sammenhænge. Eksempelvis har Paypals app tilsvarende funktionalitet. Ekspert og konsulent inden for betalingsteknologier Henning N. Jensen fra virksomheden PlusCon peger på, at Danske Banks løsning nyder godt af en grundlæggende tillid i befolkningen i modsætning til udenlandske løsninger fra eksempelvis PayPal eller Google.

Læs også: Sådan forvandler du din mobiltelefon til en hæveautomat

»Det er rent psykologisk det her. Der er lokal tillid til danske løsninger,« siger han til Ingeniøren.

Om løsningen fra Danske Bank siger Henning N. Jensen:

»Med det image, de har i øjeblikket, tør de ikke at lave noget som helst, der ikke virker ordentligt. MobilePay er ikke kun til bankens egne kunder, men til alle kunder, og det vinder Danske Bank på,« siger han og tilføjer:

»Man behøver ikke ikke kunne mere end de udenlandske løsninger for at slå igennem her. Her er det lokale vigtigere, end at man har 17 funktioner, som de udenlandske ikke har. Så man kan hele tiden lægge sig i baghjulet på de udenlandske.«

Den nye funktion bliver lanceret i dag, hvor MobilePay desuden også udkommer i en udgave til Windows Phone. Og så hæves beløbsgrænserne i appen, så der nu kan sendes op til 1.500 kroner om dagen. Siden lanceringen af MobilePay i maj har over 500.000 danskere downloadet appen, og i dag er næsten seks ud af ti brugere af appen kunder i andre banker end Danske Bank.

Emner : Software
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

»Den nye funktion gør det endnu nemmere at dele regningen, når du for eksempel sidder på en café med vennerne. Du skal blot indtaste det beløb, regningen lyder på. Derefter vælger du kontakterne i din telefonbog, som du vil dele regningen med. Og så gør mobilen faktisk resten af regnearbejdet, mens du i aktivitetslisten løbende kan følge med i, hvem der har betalt,« siger Jesper Nielsen, chef for forretningsudvikling, Danske Bank Personal Banking i pressemeddelelsen.

Hvor er det bare hyggeligt at tage på café med vennerne. Hyggelig samtale, afslappet atmosfære og så et kontrolcenter på telefonen.

I min omgangskreds skiftes vi bare til at give. Det er ikke millimeterretfærdigt, men til gengæld kan man koncentrere sig om hinanden, i stedet for at sidde og kontrollere om alle har betalt deres del af kagen, inden man går fra bordet.

  • 9
  • 3

Det forkommer mig utroligt skuffende at en sprit ny betalingsløsning som denne ikke rykker ved nogen af de grundlæggende problemer med overførsel og opbevaring af penge.

  • Vi kan stadig ikke nemt og billigt overføre penge til udlandet. (eller til folk der ikke har telefon eller bankkonto)
  • Banken har stadig 100% kontrol over dine penge, og du skal spørge dem om lov hver gang du vil gøre noget med dem.
  • Sikkerheden ved overførsel af penge er stadig en joke.
  • Maks 1.500 kr om dagen? Er det en vittighed?

Det kan godt være at systemer som fx. Bitcoin ikke er specielt brugervenlige endnu. Men det er da i det mindste et forsøg på at løse de grundlæggende problemer.

  • 4
  • 6

Ja jeg havde håbet på at de overførte penge kunne placeres på en ønsket konto og ikke direkte på en bestemt konto (begge muligheder er dog gode at have)

Det kunne os være at mobilepay kunne benyttes i butikkerne så ville det da rigtigt være en god app, men beløbsgrænsen burde vi kunne definere på netbanken....

Og en mindre design ting så synes jeg at mobilepays login tastatur er pænere end danske banks...

  • 0
  • 0

Jeg har benyttet app'en en enkelt gang og den fungerer efter hensigten. Det er nemt og hurtigt, hvilket er et af kriterierne for at den får succes. Dog kræver det også en kritisk masse. Det nytter jo ikke noget hvis man er 4 af sted på restaurantbesøg og kun 2 har app'en. Det kunne efter min mening sagtens blive den danske udgave af paypal, hvor man også kan betale når man handler brugte varer med hinanden.

Sikkerheden kan jeg ikke rigtig se problemet i. Den har en 4-cifret kode og det er jo ikke mere usikkert end sit dankort. En telefon kan hackes, men det kan et dankort også.

  • 3
  • 3

...så længe at de vælger at modarbejde de andres bankers løsning Swipp, så er MobilePay irrelevant i mine øjne. De kan proppe nok så mange sjove features ind i deres app, men jeg ønsker ikke at støtte DanskeBank og deres løsning så længe at de ikke samarbejder med de andre banker i Danmark.

  • 3
  • 3

Jeg har benyttet denne app 2 gange. Den ene gang lykkedes det ikke at overfører penge, da modtagerens Android telefon ikke var supporteret. Den anden gang lykkedes det, men pengene bliver først overført dagen efter. Så det virker ikke som kontanter, som de gerne vil påstå.

Desuden kan man ikke betale i butikker og det virker ikke sammen med Swipp!

  • 1
  • 0

Gennemlæser man kommentarfelterne under App'en, så er det tydeligt, at det er noget sjusket sjask, Danske Bank stiller op med. At de tillader sig at promovere det, som var det verdens 7' betalings-vidunder, tangerer grov vildledning.

Hvilke andre ting, sjusker de også så meget med og lyver så groft om ?

  • 2
  • 3

Jeg har ikke noget blødende hjerte for Danske Bank og er ikke kunde ved dem, men det er i mine øjne dem der har fat i den lange ende i forhold til Swipp. MobilePay virker jo for alle bankkunder i Danmark med et dankort imens Swipp kun virker for alle dem der ikke har Danske Bank. Da Danske bank har en fjerdel af privatkunderne (http://www.business.dk/finans/nordea-taet-...) så er det kan det i mine øjne kvæle Swipps mulighed for at blive en succes. Dette skyldes at man alt for ofte vil ende med ikke at kunne overføre penge pga. den ene part er danske bank kunde. Det vil så føre til at endnu en ikke-Danske Bank kunde installerer MobilePay og at MobilePay derfor er et skridt tættere på at opnå en kritisk masse.

I forhold til muligheden for at betale i butiker er det slet ikke mået for dem endnu - og du kan heller ikke betale i butikker med hverken Swipp eller Paypal.

Jeg har efterhånden brugt MobilePay ca. 5 gange og har ikke oplevet problemer endnu.

Jeg håber at Swipp bliver udvidet så Danske Bank kunder vil kunne benytte det ved at pengene kan trækkes over deres betalingskort. Derved vil Swipp kunne virke som et realistisk sideløbende tjeneste og vi undgår at Danske Bank får de-fakto monopol på elektroniske person-til-person overførsler.

  • 6
  • 0

Så vidt jeg ved, så var Danske Bank med i starten af Swipps udviklingsfase, men valgte at bakke ud pga. af uenigheder med de andre pengeinstitutter.

Problemet med Swipp er at du ikke kan klare hele tilmeldingsprocessen via Appen. Du bliver nødt til at have fat i en computer og logge ind på din Netbank. Dette er ikke en holdbar løsning for et program som kun har en reel værdi hvis det opnår en stor udbredelse. Specielt ikke når konkurrenten ikke kræver det samme.

  • 3
  • 0

Hej Mads Bahrt - fik i dag mail hvor DB nævner følgende: "Derudover har vi tilpasset betingelserne, så vi nu også åbner op for, at du i fremtiden kan betale med MobilePay i udvalgte forretninger. De pågældende forretninger vil skilte med et MobilePay logo."

  • 3
  • 0

Jeg kan se at den også er dukket op i min mailboks. Det er så bare endnu et søm i Swipps ligkiste - desværre. Det bliver dyrt at være dansker hvis der ikke er regulering eller flere aktører på det marked.

  • 0
  • 0

Som jeg forstår det er DBs MP gratis ihvertfald indtil 2016 (Lige snakket med deres support og gav en del feedback) måske dem der er swipp acceptable medlemmer skulle gøre det samme ;-)

  • 0
  • 0

...så længe at de vælger at modarbejde de andres bankers løsning Swipp, så er MobilePay irrelevant i mine øjne. De kan proppe nok så mange sjove features ind i deres app, men jeg ønsker ikke at støtte DanskeBank og deres løsning så længe at de ikke samarbejder med de andre banker i Danmark.

Desværre virker det til at Nordea er fuldstændig ligeglade med Swipp nu. De lovede ellers adgangen inden sommerferien og har også leveret stikpiller til Danske Bank fordi de står udenfor. Desværre er Swipp ikke lige på trapperne hos Nordea, jeg tror det tidligst bliver i 2014.

  • 0
  • 0

De siger at MobilePay er gratis, men det er mig bekendt kun DB gebyret der er "gratis". Man laver en kort transaktion og gebyret for dette ligger udenfor DBs råderum (NETS, VISA mm sidder på den del) så det kan de ikke fjerne. Swipp koster 25øre pr transaktion ligegyldigt om du overfører 1kr eller 3000kr (ja der kan MobilePay heller ikke være med da man kun kan overføre 1500kr).

  • 0
  • 2

Fra DB hjemmeside: "Hvis du er blandt den første million, der registrerer sig i MobilePay, koster det ikke noget at overføre og modtage penge helt frem til den 1. januar 2016. Registrerer du dig herefter, skal du betale en konkurrencedygtig pris på 0,10 kr. pr. overførsel, medmindre du er tilmeldt Danske Banks kundeprogram - så skal du selvfølgelig ikke betale."

  • 3
  • 1

Fra MobilePays betingelser pr 23/9-2013 (de er netop udkommet i dag) sektion 6:

"Når der trækkes penge på betalingskortet, søger Danske Bank autorisation hos din kortudsteder. Det er kortudsteder, der afgør, om der kan ske betaling fra kortet. Afviser din kortudsteder betalingen, bliver overførslen af penge via MobilePay afvist. Bemærk, at kortudsteder kan opkræve gebyr for brug af kortet."

og igen i sektion 9.4:

"9.4 Gebyrer Danske Bank opkræver p.t. ikke gebyr for brug af MobilePay. Du skal dog betale omkostninger til din teleudbyder for brug af din mobile enhed, og din kortudsteder kan opkræve gebyr for brug af dit kort."

Alle betingelser kan læses her: http://www.danskebank.dk/PDF/PRISER-VILKAA...

  • 1
  • 0

Kim: Jeg ser stadig primært disse løsninger brugt til at lave elektroniske overførsler imellem privatpersoner, og primært privat personer hvor en af dem har lagt ud for en eller anden mindre fælles udgift, f.eks. biografbilletter, et restaurationsbesøg eller lign. I de sammenhænge ville jeg normalt betale ved kassen med mit betalingskort og det vil derfor koste fuldstændigt samme gebyr for brug af kortet.

Jeg ved ikke hvor mange penge du understøtter restaurationsbranchen med, men for mit vedkommende er 1500 kr om dagen mange gange mere end jeg har brug for. Det kan ganske rigtigt ikke erstatte at man har et visa/dankort i sin pengepung, men det er der heller ingen grund til. Kortbetaling virker helt fint, men har en svaghed i at man tidligere skulle på netbank eller hæve kontanter hvis du lige skulle give 100 kr. til en ven. Det kan nu med disse løsninger (MobilePay/Swipp/Paypal) ordnes nemt på stedet. Blandt de "privathandelstransaktioner" hvor 1500 kr kan være i underkanten kan være handel med større ting via den blå avis.

Jeg ved ikke om det er fordi du forestiller dig at betalingskortenes tid er kommet? I så fald kan jeg godt forstå din skuffelse. Jeg er personligt fint tilfreds med plastikkort - de løber ikke tør for strøm.

  • 7
  • 0

@mads: Tror helt du har misforstået det jeg skriver. Jeg siger blot at Danske Banks løsning ikke bliver den jeg vælger, da de har valgt at gå imod et bank-samarbejde og dermed stavnsbundet brugerne til deres bank (eller højere gebyrer). De glemmer ligeledes i deres materiale at fortælle at det er en kort transaktion man laver når man betaler en ven/forretning/andet med MobilePay og derved kan/vil blive pålagt et kort-gebyr. De kalder det gratis, hvilket jeg ikke mener er korrekt (selv deres egne betingelser påpeger det usande i dette).

Det er 1500kr om DAGEN, og ja det vil da måske lige kunne betale for mit besøg på en restaurant hvis jeg føler for en god omgang mad og drikke. Det kunne dog lige så godt være når jeg vil betale min ven for at han har lagt ud for vores skiferie og så er 1500kr alt for lidt (selv Swipps 3000kr om dagen kan være for lidt i det tilfælde). Jeg ser kun meget begrænset brugsscenarier for denne type apps, men hvis man er i de situationer, ja så skal man i hvert fald ikke pålægges skjulte gebyre eller begrænses til én banks løsning.

Personligt er jeg glad for mine plastikkort og bruger den 99,999% af tiden. Skulle jeg, gud forbyde det, få stukket kontanter i hånden, så ryger de direkte hjem i en krukke i huset og så kan de ellers ligge der indtil at der kommer en person forbi med en raslebøsse eller hvis konen bliver træt af dem (kontanterne) og går i banken med dem (den ca 1 gang om året vi er i banken rent fysisk).

  • 0
  • 4

Swipp er en lukket løsning da det kun virker for de tilsluttede banker. Hvis Danske Bank havde været med i Swipp havde det været et monopol. Jeg tror ikke det er i forbrugernes interesse. Det var ret hurtigt blevet dyrt i gebyrer.

MobilePay virker for kort fra alle danske banker. At brugerens egen bank opkræver et gebyr, det kan ikke være Danske Banks skyld. Danske Bank opkræver ikke noget gebyr - endnu i hvert fald. De gør opmærksom på at der kan være et gebyr og det reelt er hvad man kan kræve af dem.

Paypal virker for kort fra hele verden. For private pengeoverførsler hvor pengene skal trækkes over dit betalingskort koster det 2,60 kr. + 3,4 % af beløbet såfremt der ikke indgår valutaveksling. Derudover kan din egen bank pålægge transaktionen et kortgebyr.

Jeg har lidt svært ved at se hvordan Danske Bank kan være en skurk i lige denne sag. De laver blot en klon af en eksisterende udenlandsk tjeneste med et lavere gebyr.

Jeg håber personligt at Swipp og MobilePay kan eksistere sideløbende, da alternativet vil blive dyrere i gebyrer.

I forhold til beløbsgrænserne kan du stadig logge på netbank på din mobil den ene gang om året hvor din skiferie skal betales.

  • 2
  • 0

Problemet med Swipp er at du ikke kan klare hele tilmeldingsprocessen via Appen. Du bliver nødt til at have fat i en computer og logge ind på din Netbank. Dette er ikke en holdbar løsning for et program som kun har en reel værdi hvis det opnår en stor udbredelse. Specielt ikke når konkurrenten ikke kræver det samme.

Det var lige netop årsagen til at jeg opgav swipp. Jeg havde brugt MobilePay et stykke tid men da jeg ikke er Danske Bank kunde tænkte jeg at jeg hellere måtte prøve swipp. Jeg åbnede bankprogrammet på mobilen, kun for at få besked om at swipp ikke var aktiveret. INGEN besked om hvad det betød eller hvordan man skulle aktivere den. Jeg loggede så på web og fandt ud af den skulle aktiveres derfra. Her skuller jeg dog indtaste diverse oplysninger som de egentlig burde have i forvejen. Jeg opgav swipp. Hvorfor i alverden skal man taste alle de oplysninger. Jeg har allerede installeret mobilbank og banken ved hvem jeg er. Swipp burde bare virke. Det er simpelt hen for besværligt. MobilePay blev installeret på 1 minut selvom jeg ikke er kunde i Danske Bank.

  • 1
  • 0

smide hvert sit kredit kort til betjeningen og der bare splitte regning i 2.. det er lidt mere low tech, men loeser problemet ganske nemt.

hvis man istedet snakker microbetaling/smaabeloeb i butik, saa findes der ting ala LevelUp, der goer det ganske frit og taet paa gratis for butikkerne at tage imod betaling. De bundler ogsaa betalinger sammen til en enkelt transaktion paa konto for at holde deres omkostninger endnu laengere nede, og med QR kodes genereret paa device kan alle vaere med, og skifte til NFC er nemt naar den tid er.

  • 0
  • 0

Betalingssystemer er der nok af.. både mere eller mindre tekniske, men for at Hr. og Fru. Danmark vil gøre brug af disse skal det nok være nogle kendte Danske udbyder som står bag.

  • 0
  • 0

@mads: hvordan kan det være et monopol hvis det er et samarbejde mellem flere danske banker? Det giver simpelthen ingen mening. Derimod ville det give god mening at bankerne netop samarbejder om en fælles løsning som ville være til gavn for alle kunder.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten